کد خبر: ۱۹۰۰۱۳
زمان انتشار: ۱۲:۵۸     ۲۶ آذر ۱۳۹۲
کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به ریشه درگیری‌های سیاسی در سودان جنوبی تأکید کرد رئیس‌جمهور این کشور که مورد حمایت آمریکا و اسرائیل است، با ناکارآمدی باعث ایجاد بحران سیاسی شده است.
جعفر قناد باشی کارشناس مسائل آفریقا در گفت‌‌و گو با خبرگزاری بین الملل خبرگزاری فارس درباره درگیری های اخیر در سودان جنوبی تأکید کرد که مهمترین دلیل وقوع اختلاف بین سلواکر رئیس جمهور و «ریک ماشار» معاون برکنار شده‌اش که فرماندهی را داشت ریشه در اختلافات قبیله‌ای دارد.

قناد باشی با اشاره به اینکه واکر و ماشار از اعضای دو قبیله مهم دینکا و نوئر در جنوب سودان هستند، تصریح کرد که این دو قبیله‌ قبل از استقلال سودان جنوبی نیز با یکدیگر اختلاف داشتند.

وی با اشاره به اینکه قبیله واکر (دینکا) بزرگترین قبیله سودان جنوبی است که هسته اصلی سازمان آزادی بخش را تشکیل می‌دادند، افزود: این سازمان 30 سال علیه دولت خارطوم جنگید و از نظر نژادی و مذهبی با شمال سودان اختلاف داشت.

این کارشناس مسائل آفریقا  در ادامه گفت: بر خلاف قبیله دینکا، قبیله نوئر اختلاف کمتری با دولت خارطوم داشت و بیشتر با قبیله دینکا بر سه کنترل بر مزارع، منابع اقتصادی و سرزمینی در جنوب سودان اختلاف داشت.

وی با بیان اینکه نوئرها در سرکوب سازمان آزادی بخش ( که بخش اصلی آن دینکاها بودند) با دولت خارطوم همکاری داشت، تأکید کرد که وقتی سودان جنوبی استقلال پیدا کرد قبایل با یکدیگر متحد شدند تا کشور جدید التاسیس را اداره کنند و در این میان بخش اصلی ارتش از نیروهای دینکا بودند اما از دیگر قبایل از جمله نوئرها در ارتش حضور داشتند که همین مسئله باعث چند پاره شدن ارتش سودان جنوبی شده است.

قناد باشی در ادامه با اشاره به اینکه غربی‌ها در راستای منافع خود با تقسیم سودان به دو بخش شمالی و جنوبی این دو کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرده‌اند، تأکید کرد که دو سال و نیم است سودان جنوبی تشکیل شده و در تمام این مدت بر سر پُست‌ها، انتخابات، بودجه و بسیاری موارد دیگر اختلافات سیاسی و قبیله‌ای داشته‌اند که به درگیری مسلحانه قبیله‌ای زیادی در سودان جنوبی منجر شده است.

وی دلیل این مشکلات را بی‌کفایتی دولت حاکم مورد حمایت غرب در سودان جنوبی عنوان کرد و اظهار داشت: غربی‌ها کمکی به سودان جنوبی نکردند و این کشور جدید را با 9 میلیون جمعیت رها کردند و در حالی که فرهنگی برای همکاری بین قبایل وجود نداشت و رهبر واحدی هم در این میان نبود.

این کارشناس مسائل آفریقا با بیان اینکه سلواکر رئیس حزب حاکم و رئیس نیروهای آزادی بخش تجربه‌ای در اداره مملکت نداشت و تنها به دلیل حمایت آمریکا و اسرائیل در قدرت حضور دارد، ابراز داشت که حمایت‌های بی‌دریغ واشنگتن و تل آویو از سلواکر باعث شده حتی هم قبیله‌ای‌هایش نیز نسبت به او بدبین باشند و همین نارضایتی باعث شده تا نوئرها که در ارتش دست پائین را دارند به انجام کودتا امیدوار شوند.

وی با اشاره به اینکه کودتا شکست خورد، تأکید کرد هرچند کودتا شکست خورد ولی در شورای عالی که 170 عضو دارد بخش اعظم اعضا در اعتراض به سلواکر جلسه را ترک کردند که نشان می دهد وی به دلیل اتکا به غرب با شیوه‌ها دیکتاتوری باعث نارضایتی در میان دینکاها و نوئرها شده است.

قناد باشی با اشاره به اینکه سلواکر کمک‌های خارجی را برای خود و اقوامش بر‌می‌دارد، اظهار داشت که سلواکر در تیرماه سال جاری ماشار را که فردی مورد احترام در جنوب سودان جنوبی است برکنار کرد که این مسئله دعوای سیاسی زیادی در کشور ایجاد کرد و طی این 5 ماه نارضایتی در سودان به اوج رسید که همزمان با این نارضایتی در جلسه شورای عالی وقتی اکثر اعضا جلسه را ترک کردند، سلواکر به شدت از نوئرها انتقاد کرد که این عصبانیت ماشار و طرفدارانش در ارتش را بیشتر کرد و آنها به وزارت دفاع حمله کردند.

قناد باشی با اشاره به اینکه دیروز سفارت آمریکا و انگلیس در جوبا به سرعت تعطیل شدند، تصریح کرد که این دو کشور به دلیل حمایت‌های بی‌دریغ از سلواکر نگران‌تر از دیگران هستند چرا که سودان بزرگترین کشور آفریقا را با تقسیم به کشوری فقیر و ناکارآمد مبدل کردند و یک کشور مشکل‌دار جدید به آفریقا اضافه کردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها