کد خبر: ۲۵۳۹۹۹
زمان انتشار: ۱۱:۱۴     ۰۲ مهر ۱۳۹۳
کاسبی جدید به بهانه جبران هزینه‌ها:
به فاصله سه ماه از افزایش کارمزد خدمات بانکی در کشور این بار قرار است تا از پایانه های فروش (pos) هم کارمزد دریافت شود / شبکه بانکی کشور برای جبران هزینه های خود و کسب درآمد اقدام به دریافت کارمزد از اکثر فعالیت های الکترونیک بانکی می کند / حجم سپرده های مردم نزد بانک ها میلیاردها تومان سود برای آنها ایجاد می کند، بنابراین بانک ها نباید این درآمدها را نادیده گرفته و از خدمات کوچک بانکی پول دریافت کنند.
به گزارش گروه اقتصادی پایگاه 598، دریافت کارمزد توسط سیستم بانکداری کشور همیشه مورد توجه کارشناسان اقتصادی بوده است. دریافت این نوع کارمزد این روزها بیشتر در خبرها دیده می شود و به فاصله سه ماه از افزایش کارمزد خدمات بانکی در کشور این بار قرار است تا از پایانه های فروش (pos) هم کارمزد دریافت شود. بانک‌ مرکزی چند روز پیش در پیشنهادی که به شورای پول و اعتبار داده اصرار دارد تا شورای پول مجوز اخذ کارمزد از پایانه‌های فروش را صادر کند تا پذیرندگان پایانه‌های فروش از ابتدای آبان‌ماه یعنی یک‌ماه دیگر به ازای هر تراکنش مبلغی به‌عنوان کارمزد پرداخت کنند.

شبکه بانکی کشور برای جبران هزینه های خود و کسب درآمد اقدام به دریافت کارمزد از اکثر فعالیت های الکترونیک بانکی می کند. مثلا مانده‌گیری از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان مشمول کارمزد شده و 100 تومان در هر نوبت از حساب کاربران کسر می‌شود. برای انتقال وجه به صورت الکترونیکی از کارتی به کارت دیگر در هر صورت از حساب‌تان کارمزد کم می‌شود. در حال حاضر تا مبلغ یک میلیون تومان، 500 تومان کارمزد، از یک تا دو میلیون تومان انتقال، 700 تومان کارمزد، از دو تا سه میلیون تومان انتقال وجه، 900 تومان کارمزد و به ازای هر یک میلیون تومان وجهی که افزایش می‌یابد، 200 تومان به نرخ کارمزد افزوده می‌شود.



بانک ها برای دریافت دسته چک هم از مشتری مبلغی به عنوان کارمزد صدور دریافت می کنند. برای واریز کردن نقدی پول به حساب دیگران از شعبه‌های یک بانک به بانک دیگری که در آن حساب دارید پول واریز کنید و در آن بانک هیچ حسابی نداشته باشید، باید کارمزد بدهید. برای نقد کردن چک در بانک‌ها هم تمام عملیات مربوط به نقد کردن چک از جمله خواباندن به حساب مشمول دریافت کارمزد است. رقم کارمزد هم بسته به مبلغ چک و نوع عملیات متفاوت محاسبه مبگردد.

اما کارشناسان اقتصادی این کارمزدها را یک تخلف و اشتباه مهم میدانند. علي فاضلي، رئيس شوراي اصناف كشور دراين‌باره می گوید: اصل اين موضوع خلاف است و حتي اگر قرار باشد چنين هزينه‌اي دريافت شود بايد اين كار به‌صورت نهادينه انجام گردد و ازطريق شوراي اصناف به واحدها اعلام و ابلاغ شود. بايد اين موضوع و نحوه اخذ كارمزد به‌طور دقيق تعريف و مشخص شود كه اين كارمزد بايد به چه ميزاني باشد.

غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی این اقدام بانک مرکزی را جایز نمی داند "به نظر من گرفتن پول از خدمات بانکی نه تنها شرعی نیست بلکه باید به این کار بانک مرکزی هم باید ایراد گرفت". این کارشناس اقتصادی معتقد است که بانک ها باید هزینه های غیر ضروری خود را کاهش دهند نه اینکه برای جبران هزینه ها از مردم کارمزد بگیرند "نباید بانک ها هزینه های خود را از جیب مردم تامین نمایند بلکه باید نسبت به کاهش هزینه های لوکس و غیرضروری خود اقدام کنند. پول مردم نزد بانک هاست و بانک ها موظف به ارائه خدمات رایگان به مردم هستند، ضمن آنکه برای هر اقدامی باید گرفتن هزینه ها منطقی باشد".

دکتر عباسعلی نورا کارشناس اقتصادی نیز بر این باور است که سپرده های مردم در بانک ها سودی میلیاردی برای بانک ها دارد و این کارمزد ها در آخر به مصلحت اقتصاد کشور نمی باشد "حجم سپرده های مردم نزد بانک ها میلیاردها تومان سود برای آنها ایجاد می کند، بنابراین بانک ها نباید این درآمدها را فراموش و از خدمات بانکی کوچک پول دریافت کنند. برای آنکه زمان را در اختیار بگیریم و حجم کار نظام بانکی را هم کاهش دهیم، باید شرایطی ایجاد شود تا مردم دغدغه وقت نداشته باشند و به سهولت کارهای خود را انجام دهند و چون پول مردم بدون کارمزد در اختیار بانک ها قرار می گیرد، گرفتن هرگونه وجهی به مصلحت بانکداری الکترونیکی نیست".

با وجود اعلام نگرانی و مخالفت نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی با دریافت کارمزدهای بالا در تراکنش های الکترونیک اما بانک ها سعی در بیشتر کردن کارمزد بانکداری الکترونیک هستند و این کار که در اساس با بانکداری الکترونیک در تناقض است در آخر باعث ضربه خوردن منافع ملی کشور می شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۷
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۹ - ۰۲ مهر ۱۳۹۳
۹
۱
ما چي رو ميدانيم كه اين يكي را هم بدانيم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۹ - ۰۲ مهر ۱۳۹۳
شما هم می خواد از این آب گل آلود ماهی بگیرید. سیاه نمایی نکنید . خوب این یک ایرادی است که باید فکری به حال آن کرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۵ - ۰۲ مهر ۱۳۹۳
جدیدا ً مد شده هرکی دو کلام حرف میزنه، از طرف چندتا تازه به دوران رسیده متهم به سیاه نمایی میشه.
عزیزم نظرشو داده،
تحمل مخالف واقعا ً سخته؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۹ - ۰۶ مهر ۱۳۹۳
اینها که اینگونه نظر به سیاه نمایی میدهند اصحاب خود سایت هستند که جرات چاپ مطالب را هم ندارند
اناری جانباز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۵ - ۰۲ مهر ۱۳۹۳
۰
۰
اینکه جدید نیست قبلا هم درسیستم کاغذی انتقال کارمزد دریافت می شد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۷ - ۰۲ مهر ۱۳۹۳
۶
۰
دزدي كه شاخ ودم نداره
توي روز روشن دارند جيب مردم رو مي زنند
اينم از دولت تدبير و اميد
تمام تدابيرش به ضرر مردم عادي و به نفع سرمايه دارهاست
متاسفم.......
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۳ - ۰۲ مهر ۱۳۹۳
۲
۱
اتفاقا اشتباه می کنید
بانکداری اسلامی به بانکداری کارمزدی نزدیک تر است تا بانکداری که از نرخ 23 درصد سود وام ارزاق می کند
پاسخ
اعتماد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۷ - ۰۲ مهر ۱۳۹۳
چرا متوجه نیستید اینا هردووانه میخوان.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۶ - ۰۲ مهر ۱۳۹۳
دقیقا ً
اسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۹ - ۰۲ مهر ۱۳۹۳
۵
۰
درود بر بانک داری آمریکا که از ما خیلی خیلی اسلامی تر عمل میکنه
پاسخ
آشنا از قم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۵ - ۰۳ مهر ۱۳۹۳
۴
۰
بانک پدر مردم و درآورده
ای هوار
ای داد
ای بیداد

علمای اسلام به داد این مردم برسید
پاسخ
مهرداد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۰۴ - ۰۳ مهر ۱۳۹۳
۳
۰
این بانکداری ما نه غربیه نه اسلامی!
یجور پول زور میمونه.
پاسخ
مهمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۳
۲
۰
دیدند سود 22 درصد بهشون خیلی چسبیده گفتند از طریق های دیگه هم بخوریم که از بقیه کم نیاریم. اگه مثل مردم آمریکا توی چند سال پیش که وضعیت اقتصادیشون بد شده بود و مردم پول های خودشون را ازبانک ها در آورده بودند و در موسس های محلی مثل قرض الحسنه های خودمون می گذاشتند می کردیم دیگه هوس این بخور بخور به سرشون ما نمی زد.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۶ - ۰۳ مهر ۱۳۹۳
۳
۰
آخرین دزدی بانک های ایران:
طبق آخرین اعلامیه بانک مرکزی باید برای هر خرید توسط دستگاههای کارت خوان مبلغ 200 الی 250 تومان به شرکت ارائه دهنده خدمات دستگاه کارت خوان پرداخت بشود که این پول توسط صاحب فروشگاه یا مغازه پرداخت می شود و توجیه بانک ها این است که هزینه نگهداری این دستگاهها در ماه حدود 15 الی 20 هزار تومان است که تا الان توسط شرکتهای ارائه دهنده این خدمات انجام پرداخت می شد و بعد از این توسط خود صاحبان فروشگاه تأمین خواهد شد.
اینکه هزینه نگهداری به عهده فروشگاهها باشه حرف منطقی است ولی اینکه برای هر خرید 200 الی 250 تومن به شرکت ارائه دهنده خدمت فقط بابت نگهداری و هزینه تعمیر ماهیانه پرداخت بشود خیلی غیر منصفانه است و به نوعی دزدی است
چون صد در صد جمع این مبلغ خیلی بیشتر از هزینه نگهداری دستگاه است و ما بقی پول دزدی در روز روشن است
در حالی که اگر فقط بابت هر خرید مبلغی ما بین 10 ریال الی 50 ریال تعیین بشه ، تمام هزینه نگهداری دستگاه جبران میشه چون الان بیشتر مردم با دستگاه کارت خوان مبلغ خرید رو پرداخت میکنند و اگر مغازه ای در ماه 4 هزار بار از دستگاهش استفاده بشه و بابت هر خرید 50 ریال حساب بشه ، میشه بیست هزار تومان و این در حالی است که خیلی از فروشگاهها خیلی بیشتر از این از دستگاه کارت خوان استفاده میکنند.
و فروشگاههای هم که کمتر از حد معین استفاده دارن ما بقی پول رو خودشون بدن
پس چه توجیهی است که برای هر خرید مبلغ 200 الی 250 تومن به شرکتها پرداخت بشه.
و تبلیغات جدید تلویزیون هم در که به مردم میگه از فلان دستگاه کارت خوان استفاده بکنید تا فلان خودرو رو جایزه ببرید در این راستا است ، تا با استفاده بیشتر مردم از کارت خوان بانک خودشون سود بیشتری به دست بیارن و این سود اونقدر زیاد است که بانک هزینه زیادی برای تبلیغات و جایزه هاش داره خرج میکنه.
و قبل از این هم بانکها اعلام کردند که بابت دریافت مانده حساب 125 تومن از حساب کسر میکنن. قبل از این وقتی از دستگاه خود پرداز پول بر میداشتیم داخل برگه ای که نشون دهنده تراکنش بود باقی مانده پول داخل حساب هم نوشته میشد ولی دیگه نوشته نمیشه ، تا مردم برای اطلاع از باقی مانده حساب شون مجبور به دریافت مانده حساب بشن و باز یه پول مفت تو جیب بانک بره.
و همه اینها در حالی است که بانکها از پولی که مردم در بانکها میذارن سود هنگفتی نصیب شون میشه و با همین سود هنگفت میتونن این خدمات رو صورت رایگان ارائه بدن و ضرر هم نمیکنن.
پاسخ
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۴ - ۰۳ مهر ۱۳۹۳
۲
۰
متاسفانه کسی که تلوزیون بااون درباره این موضوع مصاحبه میکرد درجواب این سؤالی که شما با این کار فکر نمیکنید مشتریان استفاده از دستگاهها کم بشه با زبون بی زبونی میگه مردم فعلا مجبورن و فکر نکنم تأثیری در تعداد مشتریامون بکنه به نظر شما این یعنی چی ؟
پاسخ
عاشق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۸ - ۰۴ مهر ۱۳۹۳
۲
۰
هوی 598 بانک ها تحریمتون می کننا؟
پاسخ
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۳ - ۰۸ مهر ۱۳۹۳
۰
۰
علما باید درخواست تحریم کارت خوان ها بدن.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها