کد خبر: ۲۶۸۶۹۸
زمان انتشار: ۱۲:۱۰     ۱۹ آبان ۱۳۹۳
خواست اکثریت مردم محاکمه فتنه‌گران و افرادی است که در غائله سال ۱۳۸۸ کشور را به لبه پرتگاه بردند و سبب گردیدند تا افتخار آرای چهل میلیونی به کام مردم زهر شود و زمینه هر نوع سوءاستفاده دشمن را فراهم کردند.
به گزارش پایگاه 598، کیهان نوشت: مدتی است که در برخی رسانه‌های مدعی اصلاحات و شبکه‌های مختلف اجتماعی، دست‌های پیدا و پنهانی به دنبال تطهیر برخی از سران فتنه است و حتی می‌کوشند با ذکر سوابق گذشته این افراد، آنان را همچنان در اردوگاه انقلاب اسلامی و یار امام و رهبری جلوه دهند! این درحالی است که طبق فرموده مقام معظم رهبری، فتنه خط قرمز نظام اسلامی است.

از همه مهم‌تر اینکه هنوز توبه‌ای از سوی فتنه‌گران اعلام نشده و هنوز به خاطر خیانتی که در حق ملت مسلمان ایران و نظام جمهوری اسلامی کردند، از مردم کشورمان عذرخواهی نکرده‌اند، اما سئوال اساسی اینجاست که آیا بعد از توبه فتنه‌گران، محاکمه آنان منتفی می‌شود؟!

به راستی افراد، گروه‌ها و یا جریان‌های خاص سیاسی که در این روزها به دنبال مطرح کردن چهره‌های جریان فتنه سال ۱۳۸۸ هستند در چه تفکراتی سیر می‌کنند؟ و اصولا نگاهشان به مردم چیست؟ آیا نمی‌دانند حافظه تاریخی مردم کشورمان بسیار قوی و دقیق است و هیچ موردی در افکار عمومی به فراموشی سپرده نخواهد شد. سوای موارد مذکور، باید اذعان کرد که حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: «میزان حال فعلی افراد است» در تفسیر و تحلیل این بیان گهربار پیر جماران باید گفت سوابق گذشته افراد ملاک نیست از اینکه آن فرد چه خدماتی داشته و چه کارها کرده بلکه مواضع کنونی او باید ملاک قضاوت‌ها باشد، که در این باره سران فتنه نیز درست است هر کدام در برهه‌ای از زمان کارگزار نظام اسلامی بودند و در جایگاه‌هایی مثل نخست‌وزیر یا رئيس مجلس شورای اسلامی قرار داشتند اما الان همین افراد به عنوان سران فتنه، آب به آسیاب دشمن ریختند و باعث خوشحالی دشمنان و امیدواری آنان برای مقابله با جمهوری اسلامی شدند.

دراین میان خواست اکثریت مردم محاکمه فتنه‌گران و افرادی است که در غائله سال ۱۳۸۸ کشور را به لبه پرتگاه بردند و سبب گردیدند تا افتخار آرای چهل میلیونی به کام مردم زهر شود و زمینه هر نوع سوءاستفاده دشمن را فراهم کردند.

در گزارش حاضر به تشریح دیدگاه‌های مردم و کارشناسان درباره محاکمه سران فتنه و ضرورت برخورد قانونی نظام اسلامی با فتنه‌گران خواهیم پرداخت.

مردم چه می‌گویند؟

این روزها و با آغاز ماه محرم و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برخی عناصر وابسته به فتنه سال ۱۳۸۸ و عوامل وابسته به آنان در برخی دستگاه‌های اجرایی و احزاب مدعی اصلاح‌طلبی و جریان‌های سیاسی منحله به دنبال تطهیر سران فتنه هستند.
اما مرور وقایع گذشته و بالاخص عاشورای سال ۸۸ و فرصت طولانی که فتنه‌گران برای اعلام برائت از حرکات آشوبگران و توبه از اعمالی که کشور را به لبه پرتگاه می‌کشاند، این خواب خوش عوامل وابسته به فتنه را برآشفته است.

در میدان امام خمینی تهران به میان مردم می‌رویم تا دیدگاه‌شان را درباره جریان فتنه و عوامل اصلی آن جویا شویم.

محمدعلی کامیاری، فروشنده لوازم صوتی تصویری می‌گوید: «به نظر من افرادی که در جریان فتنه سال ۸۸ نقش داشتند واقعا به کشور خیانت کردند و نباید از کنار این خیانت به راحتی عبور کرد.»

وی معتقد است: «دلیلی ندارد چنین خیانتی را نادیده گرفت، چون حقیقتا در آن برهه از زمان خیلی دشمن را امیدوار کردند و همین شبکه‌های ضدانقلاب شبانه‌روز علیه کشورمان درحال جوسازی بودند و این موضوع به حیثیت نظام اسلامی که ثمره خون پاک هزاران شهید والامقام و از خود گذشتگی خیل عظیمی از خانواده‌های شهدا و جانبازان بود، لطمه وارد کرد و چنین خائنینی نباید به حال خود رها شوند.»

اصغر مرتضایی، یکی از مغازه‌داران در حوالی میدان امام خمینی تهران مخاطب سؤالم قرار می‌گیرد و می‌گوید: «وقتی آن وقایع تأسف‌بار روز عاشورای سال ۸۸ به وقوع پیوست، سران فتنه اگر واقعا دلسوز کشور بودند باید فورا علیه افرادی که دست به چنین هتاکی زده بودند موضع می‌گرفتند، این در حالی است که در همان ایام به یاد دارم یکی از همین سران فتنه، هتاکان به امام حسین(ع) در روز عاشورا را «امت خداجو» نامید و به جای اعلام برائت از آنها، حتی از حرکت هتاکانه آنان حمایت شد!»

کریم اسدبیگی، راننده تاکسی در تهران می‌گوید: «به نظر من رأفت اسلامی که در این مدت شامل حال سران فتنه شده و مانع از محاکمه آنان گردیده، باید یک حد و حدود خاصی داشته باشد و دلیلی ندارد این همه رأفت در برابر خیانت چندنفر معدود داشته باشیم.»
عکس فتنه‌گران در صفحه اول روزنامه‌ها!

تورج امیریان، مغازه‌دار در خیابان فردوسی تهران می‌گوید: «اکثر قریب به اتفاق مردم راضی به حضور سران فتنه در جامعه نیستند. من نوعی، فرزندم در عملیات والفجر ۸ به شهادت رسید و توفیق این را دارم که خانواده شهید هستم و خودم هم مدتها در دوران جنگ تحمیلی در جبهه‌ها حضور داشته و به افتخار جانبازی نایل آمده‌ام و اینک نیز در این مغازه به دنبال تهیه لقمه نانی حلال برای زن و بچه‌ام هستم، حقیقتا خیلی ناراحت می‌شوم وقتی عکس یکی از سران فتنه را در صفحه اول برخی روزنامه‌های داخلی می‌بینم، این در حالی است که همان فرد فتنه‌گر که به عنوان لیدر اصلی جریان اصلاحات هم از او یاد می‌کنند، هنوز به خاطر فتنه‌گری‌هایش از ملت ایران عذرخواهی نکرده است.»

این پدر شهید ادامه می‌دهد: «مدیران چنین رسانه‌هایی چگونه به خود اجازه می‌دهند عکس فتنه‌گری را در صفحه اول روزنامه خود چاپ کنند که خیانت همین فرد و همفکرانش سبب شد تا دشمن چشم طمع خاصی به کشورمان داشته باشد و به راستی این افراد در پیشگاه خداوند متعال و خون شهدا چه پاسخی خواهند داد؟»

شهلا معیری، دبیر یکی از دبیرستانهای تهران در پاسخ به سؤال گزارشگر روزنامه کیهان مبنی بر اینکه چگونه برخی‌ها به‌دنبال تطهیر سران فتنه هستند، می‌گوید: «سران فتنه باید از فرصتی که نظام اسلامی در اختیارشان قرار داد به آغوش نظام بازمی‌گشتند اما نه‌تنها چنین نکردند بلکه هر روز می‌بینیم یکی از همین سران اصلی فتنه آزادانه جلسات مختلفی در دفتر خود برگزار و توصیه‌هایی اعلام می‌کند، در حالی که این فرد قلب ملت انقلابی را جریحه‌دار کرد و باید در محکمه اسلامی پاسخگوی برخی رفتار و گفتارش باشد و چنین فردی شاید برخی‌ها به خیال باطل خود بخواهند او را به ظاهر تطهیر کنند اما حقیقتا تصویر تیره و تاری از عملکرد او در اذهان عمومی مردم ایران به جای مانده که با این کارهای سطحی قابل جبران نیست.»

روح‌الله احسانی، دانشجوی سال آخر رشته روانشناسی به گزارشگر کیهان می‌گوید: «فتنه‌گران باید پاسخگوی اعمال و رفتار خائنانه خود باشند و تا زمانی که توبه نکنند و رسما از ملت ایران عذرخواهی نکنند حق هیچگونه فعالیت سیاسی را ندارند و طبق فرموده رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای، فتنه خط قرمز نظام اسلامی است.»

این دانشجو ادامه می‌دهد: «من فکر می‌کنم محاکمه سران فتنه را نباید به تأخیر انداخت چون به صلاح نیست، شاید همین تأخیر و رأفت اسلامی که شامل حال آنها شده سبب گردیده تا فتنه‌گران گستاخ‌تر شده و فکر می‌کنند مردم خاطره خیانت‌های آنان را فراموش کرده است.»

توبه، پشیمانی از گناه

رئیس‌جمهور چندی پیش با سفر به استان زنجان در جمع مردم این شهر از پذیرش توبه حر‌بن ریاحی توسط امام حسین(ع) سخن به میان آورد، که برخی ها پیش کشیدن این بحث توسط رئیس‌جمهور کشورمان را به منزله پذیرش توبه فتنه‌گران از سوی نظام اسلامی و ملت ایران تعبیر کردند، این در حالی است که هنوز فتنه‌گران هیچ‌گونه توبه یا اظهار پشیمانی درباره فتنه‌گری‌های سال ۸۸ نداشته‌اند.
آیت‌الله مقتدایی قائم‌مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به موضوع توبه می‌گوید: «توبه یکی از امتیازاتی است که خداوند متعال به بندگان خود توفیق آن را می‌دهد. هر انسانی گناه می‌کند و معصوم نیست و شیطان و نفس اماره دو دشمنی هستند که انسان را آنی به خود نمی‌گذارند و به انحراف می‌کشانند و به گناه وادار می‌کنند.

روح قوی و نیروی کامل می‌خواهد که انسان گناه نکرده و از آن خودداری کند و اگر گناهی از سوی او رخ داد سریعا توبه کند و این مسئله بسیار مهم اسلامی و شرعی است.»

آیت‌ا... مقتدایی در ادامه به پذیرش توبه جناب حر از سوی حضرت امام‌حسین(ع) اشاره کرده و تصریح می‌کند. «حر در کربلا ابتدا امام‌حسین(ع) را پیاده کرد و سر راه امام(ع) را گرفت، یعنی حر سبب شد تا امام‌حسین و زن و فرزندان و یارانش در بیایان بی‌آب و علف فرود آیند، ولی بعدا که متوجه گناه خود شده از شرم گناه بر خود می‌لرزید و می‌گفت من از جنگ نمی‌ترسم اما از گناه خود می‌ترسم، همین فرد موفق شد در محضر سیدالشهداء(ع) توبه کند و امام(ع) هم توبه او را پذیرفتند و اما به عنوان اولین نفری که برای دفاع از امام‌حسین(ع) آماده کارزار شد به میدان جنگ با دشمن شتافت.»

قائم‌مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه‌می‌دهد: «مسئله توبه تنها اختصاص به حر و قبول آن از سوی امام‌حسین(ع) ندارد، بلکه هر کسی گناهی کند می‌تواند بین خود و خدای خود توبه کند و خداوند هم الرحم الراحمین و غفار الذنوب است و می‌بخشد.»
گناه بزرگ سران فتنه

توبه یعنی پشیمانی از گناه، حال آیا سران فتنه سال ۱۳۸۸ از اعمال خود پشیمان شده و قصد توبه دارند؟ و اگر چنین نیست پس چرا رئیس‌جمهور محترم در سفر استان زنجان بحث قبول توبه حر از سوی امام‌حسین(ع) را مطرح کرد؟

آیت‌ا... مقتدایی در این باره می‌گوید: «سران فتنه گناه بزرگی مرتکب شدند و چنانچه آن موقع جلوی آن مسائل فتنه گرفته نمی‌شد و تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری در برابر آن مسائل نبود، مشخص نبود کشور به کجا منتهی می‌شد و حتی احتمال جنگ داخلی داشت. اما بحمدالله جلوی فتنه با تدبیر رهبر معظم انقلاب گرفته شد و گناه فتنه، گناه بزرگی است و سران فتنه می‌توانستند عذرخواهی و اظهار پشیمانی کنند اما اینها اظهار ندامت و پشیمانی نکردند و هنوز بر مواضع خود هستند و اگر توبه کنند خدا می‌بخشد و نظام جمهوری اسلامی هم می‌بخشد ولی چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.»

محاکمه بعد از توبه

یکی از سوالاتی که در اذهان عمومی مردم وجود دارد این است که آیا در صورت توبه فتنه‌گران، محاکمه قانونی آنان در مراکز قضایی منتفی می‌شود، یا نه باید پس از توبه، پاسخگوی اعمال و رفتار خود باشند؟

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در این باره می‌گوید: «باید افراد پدید آورنده این فتنه اظهار پشیمانی و توبه کنند و البته بعد از توبه مسئله محاکمه منتفی نمی‌شود چرا که اگر انسانی جنایت و بعد توبه کرد، این توبه برای اینکه برای او حکمی جاری نشود کفایت نمی‌کند و از این رو متاسفانه ما هنوز از هیچ‌کدام از سران فتنه و اطرافیانشان اظهار ندامت و پشیمانی ندیده‌ایم.»

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به موضوع مهم توبه‌پذیری در اسلام می‌گوید: «قطعا دین اسلام دین رحمت و محبت است که بر مدارا تاکید دارد و از خشونت بیزار است.»

وی تصریح می‌کند: «گاهی کسی مثل حر بن‌ یزید ریاحی با هزار نفر جلوی کاروان امام حسین(ع) را می‌گیرد ولی روز عاشورا پشیمان شده و از حضرت عذرخواهی می‌کند و در رکاب حضرت می‌جنگد تا به شهادت می‌رسد، این فرد قطعا توبه‌اش پذیرفته است، حتی حضرت بر بالینش هم حاضر می‌شود و می‌گوید چه نام نیکی مادرت بر تو نهاده است، حقا که حر هستی. اما در آن معرکه، حصین بن نمیر و شمربن ذی‌الجوشن و عمر سعد هم بودند که برخی از آنها شخصیت‌های مهمی بوده و در راه اسلام کارهای فراوانی انجام می‌داده‌اند. شمر از سپاهیان امیرالمومنین(ع) در جنگ صفین بود و حتی زخمی هم شد.»

حجت‌الاسلام خسروپناه درباره خیانت سران فتنه به نظام جمهوری اسلامی می‌گوید: «یادمان نرود که فتنه‌گران ضربه‌ای بزرگ به نظام اسلامی ما زدند، هرچند ممکن است سالها هم در مواقع جنگ و در مواقع مختلف، در دولت و مجلس خدمت کرده باشند ولی در سال ۸۸ آسیبی جدی به کشورمان زدند و به خون شهدا خیانت کردند و خیانت آنها هم خیانت کوچکی نیست.»

وی تصریح می‌کند: «سران فتنه جوانان را تحریک کرده و به خیابان کشاندند و پشت سر هم بیانیه دادند و رادیوهای بیگانه، آمریکا، رژیم صهیونیستی و منافقین و سلطنت‌طلب‌ها، از آنها حمایت کردند و سران فتنه یک بار هم در مقابل این حمایت‌ها حرفی نزدند و نگفتند ما این حمایت‌ها را قبول نداریم، بلکه سکوت کردند در حالی که در مقابل بیانات مقام معظم رهبری و امت حزب‌الله بیانیه می‌دادند و نتیجه آن، این همه جنایت و آسیب به نظام بود.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها