کد خبر: ۳۱۶۵۵۱
زمان انتشار: ۱۳:۲۳     ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
توسعه وابستگی خارجی بزرگترین دستاورد اقتصادی مذاکرات:
به گفته مسئولان این کشور‌ها تمامی این دید و بازدید‌ها زمانی به سرمایه گذاری در ایران منجر خواهد شدکه توافق هسته ای صورت بگیرد! که در اینجا این سوال پیش میآید که این کشورها واقعا به دنبال سرمایه‌گذاری هستند یا با منوط کردن سرمایه‌گذاری‌ها به نتیجه مذاکرات به دنبال فشار بر بخش اقتصادی کشور هستند؟
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، حسین تنهایی عضو هیات رئیسه مجمع واردات هشدار داد کشورهای خارجی برای پول‌های آزاد شده ایران در دوره پسا‌تحریم دندان تیز کرده‌اند و سیاست‌های مختلفی را برای باز کردن بازار کشور و تحت شعاع قرار دادن مدیریت واردات و اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته‌اند. وی تصریح کرد: بی شک واردات موازی در دوران پساتحریم، ضمن غبارآلود‌کردن فضای سیاستگذاری تجارت خارجی کشورمان، کمر بنگاه‌های اقتصادی فعلی را نیز درهم خواهد شکست.

در زمینه ارتباطات تجاری کشورهای مختلف در چند روز گذشته می توان به لهستان، سوئیس، آلمان، انگلستان و سنگاپور که طی ماه گذشته در راس هیئت بلند پایه برای بررسی نحوه ارتباطات تجاری وارد ایران شده است، اشاره کرد و پیشنهاد فعالیت‌های مشترک در حوزه انرژی، نفت و گاز، ماشین‌آلات صنعتی، کشتی‌سازی، مواد غذایی، ماشین‌آلات کشاورزی، مواد شیمیایی ارگانیک و مواد دارویی در این دیدارها مطرح شد.



البته به گفته مسئولان این کشور‌ها تمامی این دید و بازدید‌ها زمانی به سرمایه گذاری در ایران منجر خواهد شدکه توافق هسته ای صورت بگیرد! که در اینجا این سوال پیش میآید که این کشورها واقعا به دنبال سرمایه‌گذاری هستند یا با منوط کردن سرمایه‌گذاری‌ها به نتیجه مذاکرات به دنبال فشار بر بخش اقتصادی کشور هستند؟

در همین رابطه مدیرعامل پژو با اشاره به برنامه جدید همکاری این شرکت با ایران با گذاشتن پیش شرطی دراین خصوص گفته است: پژو ابتدا مدل‌های گران قیمت تر را از اروپا به ایران صادر خواهد کرد تا «وجهه خود را در ایران تقویت کند» و سپس در داخل ایران اقدام به تولید خودروهای ارزان‌تر خواهد کرد.  موضوع عقد قرارداد جدید ایران خودرو با پژو در حالی مطرح است که عملکرد قبلی این شرکت فرانسوی در ایران مطلوب نبوده و ایرادات زیادی به آن وارد است.

جالب است که با این وضعیت و شفافیتی که در این قضیه موجود بوده و گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو  نیز به درستی نشان دهنده این است که غرامت های زیادی بایستی از طرف پژو به ایران داده شود اما معاون وزیر صنعت در رابطه با این موضوع گفته: در قرارداد قبلی هیچ خلف وعده‌ای صورت نگرفت و موردی درخصوص نیاز به پرداخت غرامت از سوی پژو مشاهده نکردم!.

اخبار مهم هفته گذشته خودرو حاکی از دو اتفاق دیگر بود. یکی اینکه تولید انواع خودرو در فروردین امسال به ۵۸ هزارو ۲۳دستگاه رسیده که نسبت به فروردین سال گذشته رشد ۴۱درصدی یافته است. دیگر اینکه نعمت زاده بار دیگر بر ادغام خودروسازان کوچک تاکید کرد. استدلال وی برای ادغام این است که تعداد زیاد شرکت های سازنده خودروهای سبک و سنگین در کشور این شرکت ها را بیشتر به سمت مونتاژکاری پیش برده و از عمق ساخت داخل دورکرده است.

اما به گفته کارشناسان این تنها دلیل برای عدم ساخت داخل نیست بلکه ساختار نامناسب هیئت مدیره خودروسازان معروف کشور، عادت کردن به مونتاژکاری، تنبل شدن این صنعت بزرگ، عدم وجود انگیزه رقابت بین خودروسازان و… را می توان از مهمترین علل عدم ساخت داخل در این صنعت نام برد.

*  حمیدرضا رضایی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها