کد خبر: ۳۱۷۶۹۹
زمان انتشار: ۰۱:۴۶     ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
آسوشیتدپرس در گزارشی که از منامه پایتخت بحرین مخابره شد نوشت: عربستان سعودی و 5 شریکش در شورای همکاری های خلیج فارس روز سه شنبه در حالی سالگرد تاسیس این شورا را برگزار می کنند که ایران در جنگ با عراق به پیروزی عظیمی دست یافته است.

رخدادهای4 و 5 خرداد 1361

چکیده

  • به دنبال فتح خرمشهر توسط دلیر مردان و رزمندگان اسلام آیت الله خامنه ای رئیس جمهور پیام های تبریکی را خطاب به امام خمینی صادر کرد.

 

  • آیت الله خامنه ای: گل های سرخ اسلام و کبوتران خونین بال انقلاب اسلامی از خط آتش سهمناک قوای کفر گذشتند ، نیروهای اهریمنی متجاوزان را در هم شکستند ، از آب اروند رود وضو ساختند.

 

  • آیت الله منتظری: دولت های همجوار مطمئن باشند اگر به جای روابط با آمریکا و نوکر خائنش صدام با  امت بزرگ اسلام و جمهوری اسلامی و دولت های مترقی و مخالف با اسرائیل روابط خود را محکم و قوی سازند کوچکترین آسیبی به آنان نخواهد رسید.

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی: این پیروزی عظیم که نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مستضعفین بر علیه مستکبرین مسلح به انواع سلاح های غربی و شرقی است باید الگو و اسوه ای برای همه نهضت های رهایی بخش اسلامی باشد .

 

  • میرحسین موسوی نخست وزیر: مطمئنا پیروزی سپاهیان اسلام بر قوای صدامی نفوذ پیام انقلاب اسلامی را در جهان پر از ظلم و ستم امروزی عمیق تر خواهد ساخت .

 

  • همزمان با پیروزی سپاهیان اسلام در خرمشهر شهربانی این شهر توسط سرهنگ سید ابراهیم حجازی رئیس شهربانی جمهوری اسلامی ایران و سپاهیان اسلام افتتاح شد .

 

  •  معاون حقوقی وزارت امور خارجه در گفت و گویی جنایات رژیم صدام در تخریب کامل شهر هویزه را از نظر حقوق بین الملل تشریح کرد.

 

  •  دکتر علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان مواضع کشورمان را در رابطه با شورای همکاری های خلیج فارس اعلام کرد .

 

  • اعضای شورای عالی قضایی به همراه موسوی تبریزی دادستان کل انقلاب اسلامی ، محمدی گیلانی رئیس دادگاه های انقلاب اسلامی مرکز و لاجوردی دادستان انقلاب اسلامی مرکز با امام خمینی رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کردند .

 

  •  صدام رئیس جمهور عراق در مصاحبه با روزنامه السیاسه چاپ کویت گفت : اگر ارتش مصر به بغداد بیاید ما دروازه را باز کرده و به آن ها خوشامد می گوئیم .

 

  • رژیم اشغالگر صهیونیستی به منظور سرکوب قیام مردم فلسطین اقدام به قطع تلفن های اعراب در اکثر شهرها و روستاها و اردوگاه های فلسطینیان کرده است.

 

  •  دولت فرانسه انفجار بمب در مقابل سفارت این کشور در بیروت را محکوم کرد . انفجار این بمب 14 کشته و 21 زخمی بر جای گذاشته است .

 

  • آسوشیتدپرس: عربستان سعودی و 5 شریکش در شورای همکاری های خلیج فارس روز سه شنبه در حالی سالگرد تاسیس این شورا را برگزار می کنند که ایران در جنگ با عراق به پیروزی عظیمی دست یافته است .

 

  • گروه کشور های پایداری عرب روز گذشته هر گونه مصالحه ای را با مصر در حال حاضر محکوم کرد و هرگونه حمایت نظامی مصر از عراق را در جریان جنگ این کشور علیه ایران تقبیح کرد . 

 

  • حافظ اسد رئیس جمهور سوریه : آمریکا قصد دارد نقش سازمان ملل و قطعنامه های آن را از بین ببرد تا خود و تصمیم های خود را تحمیل کند و به طور مستقیم یک روش ضد عرب اتخاذ کند .

 

  • از روز شنبه 7 خرداد ماه جاری توزیع مرغ در تهران به طور سرانه و بر اساس کوپن های توزیع شده ستاد بسیج اقتصادی تهران صورت می گیرد.

 

  •  به حکم دادگاه انقلاب اسلامی اهواز 6 تن از سران کفر و نفاق و وابستگان به سازمان صهیونیستی و تروریستی منافقین پس از محاکمه به اعدام محکوم گردیدند.

4 خرداد 1361

پیام های تبریک رئیس جمهور و مسئولین کشور به مناسبت آزاد سازی خرمشهر

به دنبال فتح خرمشهر توسط دلیر مردان و رزمندگان اسلام حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور و دیگر مسئولین کشور پیام های تبریکی را خطاب به امام خمینی رهبر انقلاب و نیز مردم صادر کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور در پیامی خطاب به امام خمینی تصریح کردند : فرزندان ایثارگر شما در جبهه نبرد حق علیه باطل ، امروز حماسه بزرگتری آفریدند . گل های سرخ اسلام و کبوتران خونین بال انقلاب اسلامی از خط آتش سهمناک قوای کفر گذشتند ، نیروهای اهریمنی متجاوزان را در هم شکستند ، از آب اروند رود وضو ساختند و بر خاک خونین خرمشهر در پیشگاه با عظمت لطف الهی سر به سجده فرود آوردند . (1)

دولت های منطقه راهی جز تقویت  جمهوری اسلامی ندارند

آیت الله منتظری نیز به دنبال فتح خرمشهر پیامی صادر و تاکید کرد : دولت های همجوار اگر در فکر ثبات منطقه و آزاد ساختن مسجد الاقصی مبارک و بازگشت ملت مظلوم فلسطین به خانه و کاشانه شان می باشند راهی جز تقویت  جمهوری اسلامی ایران و رد رژیم آتش افروز صدام ندارند . آن ها مطمئن باشند اگر به جای روابط با آمریکا و نوکر خائنش صدام با  امت بزرگ اسلام و جمهوری اسلامی و دولت های مترقی و مخالف با اسرائیل روابط خود را محکم و قوی سازند کوچکترین آسیبی به آنان نخواهد رسید.

وی خطاب به مردم مصر و اردن نیز اظهار داشت : ملت های مسلمان مصر و اردن هم بدانند این رژیم های مزدور و وابسته به صهیونیسم جهانی آن ها را در جهان اسلام سرافکنده و شرمسار نموده تا کی آنان این ننگ را تحمل نموده و به حسنی مبارک و همدستان خائنش در منطقه اجازه می دهند سربازان مسلمان و فریب خورده شان اسرائیل غاصب این دشمن اسلام و ملت عرب را رها نموده و بجای آن دولت و ملت مسلمان و قهرمان ایران را که در فکر پیشرفت اسلام و عزت امت عرب و تدارک جنگ با اسرائیل است دشمن خود حساب بکنند؟ جوانان متعهد و افسران مسلمان مصری و اردنی هرگز این ننگ را نمی پذیرند و خود را برای آمریکا و اسرائیل و سران خائن کشورهای خود به هلاکت نمی اندازند . (2)

آزادی خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مستضعفین

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس نیز در پیام تبریکی تاکید کرد : این پیروزی عظیم که نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مستضعفین بر علیه مستکبرین مسلح به انواع سلاح های غربی و شرقی است باید الگو و اسوه ای برای همه نهضت های رهایی بخش اسلامی باشد و بدانند  که تنها راه نجات آنان بازگشت به ارزش های اصیل اسلام و تکیه بر نیروی عظیم ایمان است و بس. (3)

فتح خرمشهر زمینه سقوط نظام های استکباری

میرحسین موسوی نخست وزیر نیز در پیام تبریکی خطاب به امام خمینی رهبر انقلاب تاکید کرد : مطمئنا پیروزی سپاهیان اسلام بر قوای صدامی نفوذ پیام انقلاب اسلامی را در جهان پر از ظلم و ستم امروزی عمیق تر خواهد ساخت و زمینه سقوط نظام های استکباری جهان بویژه امپریالیسم آمریکا و صهیونیسم را فراهم خواهد کرد . این پیروزی در حقیقت تجلی دیگری از پیروزی خون بر شمشیر می باشد که ملت ما در طول انقلاب بکرات آن را آزموده است .

وی ادامه داد : به یقین دولت جمهوری اسلامی ایران از این پیروزی پلی برای نیل به صلح در منطقه خواهد ساخت که در سایه زدودن آثار قدرت های استکباری در خلیج فارس و اسلامی کردن آن تجلی خواهد یافت . (4)

سر تیتر اخبار خرمشهر یک روز پس از آزادی

خرمشهر یک روز پس از آزادی به تیتر یک رسانه های داخلی و بین المللی تبدیل شده است . مهم ترین اخبار مرتبط با این شهر سرافراز عبارتند از ؛

در پی آزادی خونین شهر ستاد تبلیغات جنگ طی اطلاعیه ای از خبرنگاران خارجی برای بازدید از این شهر دعوت کرد .
همزمان با پیروزی سپاهیان اسلام در خرمشهر شهربانی این شهر توسط سرهنگ سید ابراهیم حجازی رئیس شهربانی جمهوری اسلامی ایران و سپاهیان اسلام افتتاح شد . (5)
پاکسازی خرمشهر به طور کامل توسط نیروهای رزمنده اسلام که به محض ورود افتخار آفرینان به این شهر مقدس آغاز شده بود پایان یافت و تنها قسمت هایی از شهر که به وسیله مزدوران بعثی مین گذاری شده منطقه ممنوعه اعلام شده است .
در پی پاکسازی مقاوم ترین شهر ایران ، شهر عشق و ایمان از لوث وجود ددمنشان بعثی سپاه فاتح اسلام بطور کامل در شهر مستقر شدند و مشغول تحکیم مواضع خود شدند.
 حدود ساعت 16 دیروز یک فروند هلیکوپتر عراقی که برای نجات سربازان در محاصره عراقی در حوالی اداره کل بنادر و کشتی رانی خرمشهر به پرواز درآمده بود هدف آتش رزمندگان اسلام قرارگرفت و سرنگون شد .
 جمع اسرای دیروز عراقی در جبهه خونین شهر از مرز 5 هزار تن گذشت . بر پایه همین گزارش جمع اسرای عراقی که طی دو روز گذشته به اسارت سپاه اسلام درآمده اند از مرز ده هزار تن گذشته است . (6)

از منظر حقوق بین الملل صدام یک جنایتکار جنگی است

مجتبی  میر مهدی معاون حقوقی وزارت امور خارجه در گفت و گویی جنایات رژیم صدام در تخریب کامل شهر هویزه را از نظر حقوق بین الملل تشریح کرد و گفت : این جنایت برخلاف ابتدایی ترین قوانین بین المللی است و عاملین آن به عنوان جنایتکاران جنگی قابل تعقیب کیفری هستند .(7)

موضع جمهوری اسلامی در مورد شورای همکاری اعلام شد

دکتر علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان عصر دیروز در یک مصاحبه با صدا و سیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران مواضع کشورمان را در رابطه با شورای همکاری های خلیج فارس اعلام کرد .

وی در مورد اجلاس وزرای خارجه شش کشور عضو شورای همکاری های خلیج فارس که در ریاض برگزار خواهد شد گفت : با توجه به این که مقامات آمریکایی اخیرا به طور پیوسته اظهار نظر می کنند که پیروزی ایران در این جنگ به نفع آمریکا نیست و با در نظر گرفتن این که علت فراخواندی نمایندگان این کشورها در اجلاس شکست خورده یکشنبه هفته گذشته در کویت مقابله با جمهوری اسلامی ایران در پی پیروزی رزمندگان اسلامی علیه نیروهای متجاوز صدام بوده است اگر باز هم انگیزه فراخوانی مجدد همین مسئله باشد باید گفت این آقایان یک بار دیگر با طناب صدام به چاهی رفته اند که معلوم نیست بتوانند از آن نجات پیدا کنند و ما به آن ها توصیه می کنیم که دست از این اقدامات بردارند و بیاد بیاورند که آمریکا محرک آن ها چه زود تسلیم امت مسلمان و انقلابی ایران شد و تاب تحمل نیاورد .

ولایتی به کشورهای عضو شورای همکاری های خلیج فارس توصیه کرد که از تجارب گذشته استفاده نمایند و به سمت خیر و صلاح مسلمین که مبارزه با آمریکا و رژیم صهیونیستی است گام بردارند و مطمئن باشند که به نفع آن ها است با جمهوری اسلامی ایران تفاهم کنند . (8)

نظر امام در باره ادغام دادسراهای انقلاب در دادگستری اعلام شد

اعضای شورای عالی قضایی به همراه موسوی تبریزی دادستان کل انقلاب اسلامی ، محمدی گیلانی رئیس دادگاه های انقلاب اسلامی مرکز و لاجوردی دادستان انقلاب اسلامی مرکز با امام خمینی رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کردند .

در این دیدار پیرامون مسائل قوه قضائیه و وضع دادگاه ها به طور کلی بحث و گفت و گو به عمل آمد و در پایان این دیدار موسوی تبریزی دادستان کل انقلاب اسلامی در گفت و گویی اظهار داشت : در این دیدار امام فرمودند « دادگاه های انقلاب و دادسراهای انقلاب اسلامی باید با قوت خود باقی بمانند و نباید در دادگستری ادغام شوند»(9)

صدام به ارتش مصر در صدام خوشامد می گوید

پس از اعلام پیروزی بزرگ رزمندگان اسلام در فتح خرمشهر موجی از نگرانی که از مدت ها قبل در میان مرتجعین منطقه و امپریالیست ها آغاز شده بود اوج بیسابقه ای یافته است . صدام رئیس جمهور عراق در مصاحبه با روزنامه السیاسه چاپ کویت گفت : اگر ارتش مصر به بغداد بیاید ما دروازه را باز کرده و به آن ها خوشامد می گوئیم .

وی ادامه داد : حسنی مبارک رئیس جمهور مصر باید برای پیوستن مجدد به اعراب تشویق شود .اگر او یک گام در جهت اعراب بردارد ما دو گام به طرف او بر می داریم . گفتنی است درباره شرکت احتمالی مصر در جنگ با ایران به سود عراق در محافل غیر رسمی منطقه ای مطالب زیادی عنوان شده است اما منابع دیپلماتیک بطور قاطع گزارش های مربوط به شرکت یگان های مصری در جنگ را تکذیب کرده اند .

گفته می شود مقام های مصری عراق را از آمادگی مصر را برای کمک به آن کشور در صورتی که خاک عراق مورد تهدید ایران قرار گیرد مطمئن ساخته اند. خبر دیگر این که یک دیپلمات آمریکایی گفت : سقوط رژیم عراق خواه در پی شکست نظامی و خواه بر اثر خرابکاری از داخل کشور باشد پیامدهای غیر قابل پیش بینی اما بی شک بسیار خطرناک بر روی ثبات  خلیج فارس که برای آمریکا جنبه حیاتی دارد خواهد داشت . (10)

اسرائیل ارتباط تلفنی سرزمین های اشغالی را با جهان خارج قطع کرد

رژیم اشغالگر صهیونیستی به منظور سرکوب قیام مردم فلسطین اقدام به قطع تلفن های اعراب در اکثر شهرها و روستاها و اردوگاه های فلسطینیان کرده است که به دنبال آن تماس این مناطق با دنیای خارج قطع شده است . (11)

5 دیپلمات فرانسوی در لبنان کشته شدند

دولت فرانسه انفجار بمب در مقابل سفارت این کشور در بیروت را محکوم کرد . انفجار این بمب 14 کشته و 21 زخمی بر جای گذاشته است . وزارت خارجه فرانسه از کشته شدن 5 دیپلمات خود در این بمب گذاری خبر داده است . (12)

جشنی که به عزا تبدیل شد !

آسوشیتدپرس در گزارشی که از منامه پایتخت بحرین مخابره شد نوشت : عربستان سعودی و 5 شریکش در شورای همکاری های خلیج فارس روز سه شنبه در حالی سالگرد تاسیس این شورا را برگزار می کنند که ایران در جنگ با عراق به پیروزی عظیمی دست یافته است . ورود نیروهای ایرانی به بندر خرمشهر هر چند غیرمترقبه نبود در پایتخت های عربی خلیج فارس با سکوت روبرو شد . (13)

5 خرداد 1361

آیت الله خامنه ای روز پاسدار را تبریک گفتند

به مناسبت روز پاسدار و تجلیل از خانواده شهدا بعد از ظهر دیروز مراسم ویژه ای در حسینیه ارشاد برگزار شد. در بخشی از این پیام آمده است : شما ای پاسداران قرآن و ای سربازان امام زمان افتخار کنید که در جهان کفر آلودی که قدرت های غاصب جهانی با تمام نیرو و توان خود به حراست از قلعه پوسیده کفر و استکبار کمر بسته اند در پیشاپیش صفوف ملت به پیکار کفر و استکبار قیام کرده اید و از همین رو است که بندگان خدا و صالحان امت از شما با عشق و محبت یاد می کنند و شما علیرغم همه تبلیغات جهانی و ایادی مزدور داخلی آنان در قلب ملت خود جای دارید . از خود گذشتگی شما در عرصه نبرد با دشمن خارجی و ضد انقلاب داخلی نمونه درخشان ایثار بشری است . (14)

موسوی از رزمندگان خواست تا آزادی قدس به مبارزه ادامه دهند

در اولین صبح آزادی خرمشهر مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر به همراه چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استاندار خوزستان در شهر آزاد شده خرمشهر حضور یافتند و ضمن تبریک این آزادی به رزمندگان در جمع آنان در کنار مسجد جامع شهر سخنانی ایراد کردند .

نخست وزیر در سخنان خود ضمن تجلیل از شهدای پاکباز نبرد رهایی خرمشهر از رزمندگان خواست به نبرد رهایی بخش خود به رهبری ولایت فقیه تا آزادی کامل قدس عزیز از چنگال صهیونیسم اشغالگر ادامه دهند . (15)

حمایت رسمی جبهه پایداری از ایران در جنگ با عراق

گروه کشور های پایداری عرب روز گذشته هر گونه مصالحه ای را با مصر در حال حاضر محکوم کرد و هرگونه حمایت نظامی مصر از عراق را در جریان جنگ این کشور علیه ایران تقبیح کرد . کمیته سیاسی جبهه پایداری که متشکل از الجزایر ، سوریه ، جمهوری دمکراتیک خلق یمن ، لیبی و سازمان آزادیبخش فلسطین می باشد به حمایت از انقلاب اسلامی ایران پرداخته و خواستار همکاری اعراب با آن شدند.

شرکت کنندگان در این کنفرانس مخالفت خود را با واگذاری تسهیلات نظامی به آمریکا در خاورمیانه اعلام داشته و قراردادهای نظامی تجاوزکارانه ای را که گفته می شود مصر با سومالی ، مغرب ، سودان و عمان منعقد ساخته است را محکوم کردند . کمیته سیاسی تاکید کرد که انقلاب اسلامی ایران که همواره حمایت خود را از خواسته های اعراب به ویژه آرمان فلسطینیان اعلام کرده یک انقلاب دوست می باشد که باید آن را تقویت نموده و روابط خود را با آن تحکیم نمایند . (16)

حافظ اسد : آمریکا می خواهد منطقه را پر از پایگاه های آمریکایی کند

چائوشسکو رئیس جمهور رومانی که از سوریه دیدن می کند با حافظ اسد رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو کرد .

حافظ اسد رئیس جمهور سوریه در یک سخنرانی در جریان دیدار رئیس جمهور رومانی شدیدا سیاست های آمریکا در سطوح بین المللی و خاورمیانه را مورد حمله قرار داد و گفت : آمریکا قصد دارد نقش سازمان ملل و قطعنامه های آن را از بین ببرد تا خود و تصمیم های خود را تحمیل کند و به طور مستقیم یک روش ضد عرب اتخاذ کند .

رئیس جمهور سوریه آمریکا را متهم کرد که می خواهد منطقه را با پایگاه های آمریکایی پر کند و قصد دارد اختلاف های میان کشورهای عرب را عمیق تر کرده و آن ها را به طرف کمپ دیوید جلب کند . رهبر سوریه اعلام کرد اوضاع منطقه هرگز به خطرناکی اوضاع کنونی نبوده و علت شرایط متشنج کنونی در خاورمیانه همانا همکاری نزدیک تلاویو و واشنگتن است . (17)

توزیع مرغ در تهران کوپنی شد

از روز شنبه 7 خرداد ماه جاری توزیع مرغ در تهران به طور سرانه و بر اساس کوپن های توزیع شده ستاد بسیج اقتصادی تهران که با عدد ردیف 300 مشخص شده است صورت می گیرد . (18)

6 منافق در اهواز اعدام شدند

دادستانی انقلاب اسلامی خوزستان در اطلاعیه ای اعلام کرد : به حکم دادگاه انقلاب اسلامی اهواز 6 تن از سران کفر و نفاق و وابستگان به سازمان صهیونیستی و تروریستی منافقین پس از محاکمه به اعدام محکوم گردیدند که حکم صادره سحرگاه روز 2 خرداد به اجرا در آمد . (19)

پی نوشت:

1- کیهان ، 4 خرداد 1361 ، صفحه 2
2- کیهان  ، 4 خرداد 1361 ، صفحه 3
3- اطلاعات ، 4 خرداد 1361 ، صفحه 2
4- اطلاعات ، 4 خرداد 1361 ، صفحه 3
5- اطلاعات ، 4 خرداد 1361 ، صفحه 2
6- اطلاعات ، 4 خرداد 1361 ، صفحه 3
7- اطلاعات ، 4 خرداد 1361 ، صفحه 3
8- کیهان ، 4 خرداد 1361 ، صفحه 13
9- اطلاعات ، 4 خرداد 1361 ، صفحه 15
10- اطلاعات ، 4 خرداد 1361 ، صفحه 16
11- اطلاعات ، 4 خرداد 1361 ، صفحه 16
12- اطلاعات ، 4 خرداد 1361 ، صفحه 16
13- اطلاعات ، 4 خرداد 1361 ، صفحه 16
14- جمهوری اسلامی ، 5 خرداد 1361 ، صفحه 12
15- جمهوری اسلامی  ، 5 خرداد 1361 ، صفحه 12
16- اطلاعات ، 5 خرداد 1361 ، صفحه 16
17- اطلاعات ، 5 خرداد 1361 ، صفحه 16
18- اطلاعات ، 5 خرداد 1361 ، صفحه 15
19- کیهان ، 5 خرداد 1361 ، صفحه 2

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها