کد خبر: ۳۴۴۷۱۶
زمان انتشار: ۱۲:۰۷     ۲۰ مهر ۱۳۹۴
نگاهی به نحوه برگزاری مراسم های عروسی؛
کارناوال های عروسی با بوق زدن های ممتد در خیابان های شهر نمونه ای از هنجار شکنی را به رخ می کشند که برای هر رهگذر و شهروندی می تواند آزار دهنده باشد و متاسفانه این روزها در شهرهای مختلف روز به روز در حال گسترش است.
به گزارش پایگاه 598، هنجارهایی که هر روز به ناهنجاری های بزرگتری تبدیل می شود،کارناوال های عروسی با بوق زدن های ممتد در خیابان های شهر نمونه ای از هنجار شکنی را به رخ می کشند که برای هر رهگذر و شهروندی می تواند آزار دهنده باشد و متاسفانه این روزها  در شهرهای مختلف روز به روز در حال گسترش است.

در زمان های گذشته و اجداد ما با سنت های بسیار خاص و زیبایی عروس و داماد را راهی خانه بخت می کردند و عروس سوار بر یک اسب و داماد نیز با گرفتن افسار اسب با جشن و پایکوبی بسیار جالب و در کمال آرامش به سمت خانه خود رهسپار می شدند،اما این روزها فرهنگ نا زیبایی جای گذشته های زیبا را گرفته است و خودرو و موتورسیکلت جای تمامی سنت ها را  به شیوه ای خشن پر کرده است  و علاوه بر ایجاد ترافیک و آلودگی صوتی مزاحمت های فراوانی را نیز برای مردم به ارمغان می آورد.

اما گذشته از بخش های مهم دیگر این کارناوال ها که سنخیتی با فرهنگ ایرانی-اسلامی ندارد برخی از بخش ها در نوع خودبسیار خطرناک است استفاده از مواد منفجره،تک چرخ زدن موتورسیکلت ها و رقص کودکان شاد که تا نیمه بدن خود را از داخل خودروهای در حال حرکت بیرون آورده اند در سال های اخیر زمینه ساز حوادث تلخی در این کاروان ها شده است به طوری که آمارهای بالایی در خصوص تصادفات و تلفات در این کاروان ها منتشر شده است که در نوع خود تامل برانگیز است.

این در حالی است که جشن های عروسی معمولا در اعیاد و مناسبت های خاص برگزار می شود و خانواده ها به دنبال این هستند که بتوانند جشن خود را در روز های خاصی برگزار کنند اما بر اثر بی احتیاطی ها و سنت های غلطی که این روزها در بین مردم جامعه جا افتاده است حوادث بسیاری در حال رخ دادن است که جشن ها را به عزا و ماتم تبدیل می کند.

در شهر قم نیز متاسفانه مانند شهرهای دیگر کشور این مسئله به شکل خطرناکی وجود دارد،به طوری که برخی از خانواده ها به صورت کاملا افراطی با این موضوع برخورد می کنند و معمولا در ساعات پایانی شب خیابان های قم جولانگاه خودروها و موتور سیکلت هایی می شود که به دنبال شادی ها کاذب هستند،و فارغ از آزار و اذیت دیگران حادثه نیز در کیمن آنها نهفته است.

 تازه ترین این حوادث ها  به سقوط یک دستگاه موتور سیکلت از روی پل نیروگاه برمی گردد، بر اساس اعلام مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم بامداد  31 شهریور ماه سرنشین یک موتورسیکلت  جوانی حدودا 30 ساله در کارناوال عروسی از روی پل نیروگاه  سقوط کرد و مراسم عروسی را به عزا تبدیل کرد.

متاسفانه در روزهای اخیر نیز بذر ماتم بر شادی یک کاروان عروسی دیگر نشست، این حادثه زمانی رخ داد که برادر داماد با خودرویش  و در قالب کاروان عروس در جاده مهاباد به میاندوآب بسرعت در کنار خودروی عروس ویراژ می داد اما به دلیل سرعت بالا و ناتوانی در کنترل، خودرو به تیر برق برخورد کرده و واژگون  شد متاسفانه بر اثر این حادثه 4 نفر از اقوام داماد جان خود را از دست دادند که داغ این کشته ها سال ها از خاطر این خانواده ها فراموش نخواهد شد.

این ها تنها گوشه ای از حوادثی است که در روز های اخیر رخ داده،مراجعه به امارهای سال گذشته واقعیات تلخی را به رخ می کشد،تلاش برای شاد زیستن همواره مورد پسند بوده است اما شادی همراه با حادثه آفرینی هرگز برای کسی جذابیت نداشته است،به هر حال امیدواریم این فرهنگ غلط بین خانواده های ایرانی از بین برود یا حداقل وضعیت مناسب تری را پیدا کند تا دیگر شاهد حوادثی نباشیم که مجالس شادی را به عزا تبدیل می کنند.

منبع: قم فردا


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها