کد خبر: ۳۴۴۸۴۴
زمان انتشار: ۲۳:۵۳     ۲۰ مهر ۱۳۹۴
جزئیات پیشنهادی طرح اجرای برجام؛
وکلای ملت در نشست علنی امروز سه شنبه و فردا قرار است جزئیات طرح "اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال اجرای برجام" را مورد رسیدگی قرار دهند و در صورت تصویب جزئیات آن جهت اجرایی شدن باید به تایید شورای نگهبان برسد و این درحالی است که در 26 مهر مدت ۹۰ روزه بررسی برجام در ایران به پایان می رسد .
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، وکلای ملت در نشست علنی امروز سه شنبه و فردا  قرار است جزئیات طرح "اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال اجرای برجام" که با 139 رأی موافق، 100 رأی مخالف به تصویب رسید را مورد رسیدگی قرار دهند و در صورت تصویب جزئیات آن جهت اجرایی شدن باید به تایید شورای نگهبان برسد.

در همین رابطه عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر خارجه ایران اظهار داشت : «مدت ۹۰ روزه بررسی برجام ۲۶ مهر به پایان می‌رسد. اگر در این فاصله جزییات طرح اجرای برجام در مجلس به سرانجام برسد و شورای نگهبان آن را تایید کند روال قانونی تایید برجام طی شده است.»

در ذیل مهمترین پیشنهادات نمایندگان مجلس در زمینه گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره طرح یک‌فوریتی اجرای برجام آماده است :


پیشنهادات نمایندگان:

(دواتگری) الحاقي: محدوديت‌هاي دراز مدت بدون زمان نسبت به برنامه هسته‌اي و تحقيق و توسعه ملت ايران ممنوع خواهد بود. نبويان ـ سالک ـ الحاقي: نظارت‌هاي آژانس محدود به پادمان و حداکثر پروتکل الحاقي (با محدوديت عدمت دسترسي به اماکن نظامي) خواهد بود و نظارت‌هاي ديگر تحت هر عنوان ممنوع مي‌باشد.

نبويان ـ سالکـ الحاقي: دولت موظف است قبل از شروع اقدام اجرائي کردن تعهدات به منظور حفظ مصالح و منافع استراتژيک نظام اسلامي و ملت ايران برنامه نقشه اجرائي متناظرسازي تعهدات (تعليق در برابر تعليق تحريم) اجراي قطعي موارد ذکر شده در قبال لغو تحريم‌ها و .... تهيه و به مجلس ارائه کند.

قاسم جعفري ـ منظري توکلي ـ سليمي ـ دولت موظف است در راستاي اصول (125) و (77) قانون اساسي لايحه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را ظرف 2 ماه پس از تصويب اين قانون به مجلس ارائه نمايد.  

حاجي ـ الحاقي: دولت مکلف است در اقدامي متناظر در کاهش سانتريفيوژها و ساير اقدامات اجرائي، متناسب با لغو تحريم‌ها عمل نموده و فاصله‌هاي متناظر زماني نبايستي از ده درصد اقدامات اجرائي تجاوز کند و ماهانه گزارش عملکرد را به مجلس شوراي اسلامي ارائه دهد.

 زاهدي ـ مير کاظمي ـ الحاقي: با تشخيص شوراي عالي امنيت ملي حذف شود. حيدر پور شهرضايي ـ نعمتي ـ‌الحاقي: نظارت و بازرسي از کالاها و خدمات بر اساس فهرست NSG صرفا در حوزه مصارف مربوط به صنعت هسته‌اي بوده و در ساير صنايع و بخش‌ها تابع قوانين تجارت بين المللي مي‌باشد.

زاهدي ـ علي اصغر زارعي ـ قاسم جعفري ـ سليمي ـ مقتدايي ـ منظري توکلي ـ نبويان ـ سلطاني صبورـ الحاقي: دولت موظف است از ايجاد تعهدي دائمي و محروم‌سازي کشور از ساير ابعاد فناوري هسته‌اي و سلب حقوق شناخته شده جمهوري اسلامي ايران در معاهده NPT خودداري نمايد. 

زاهدي ـ علي اصغر زارعي ـ قاسم جعفري ـ سليمي ـ مقتدايي ـ منظري توکلي ـ نبويان ـ سلطاني صبورـ الحاقي:‌ موضوع ادعاهاي مربوط به مسائل گذشته و حال هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران، مي‌بايست قبل از شروع هر اقدام عملي از سوي آژانس بين المللي انرژی هسته‌اي و طرفهاي مقابل مختومه اعلام شود.

زاهدي ـ علي اصغر زارعي ـ قاسم جعفري ـ سليمي ـ مقتدايي ـ سلطاني صبور ـ نبويان ـ منظري توکلي ـ‌ الحاقي: دولت موظف است منابع مالي آزاد شده را به حساب خزانه واريز نمايد.

حاجي ـ الحاقي: در صورت عدم لغو تحريم‌ها از سوي شوراي امنيت، اتحاديه اروپا و دولت آمريکا؛ هيچ گونه معامله‌اي در کار نخواهد بود. تبصره: در صورت تعليق و يا توقف تحريم‌ها، دولت موظف است اقدامات متناظر تعليق در برابر تعليق را به اجرا درآورد.

کارخانه ـ الحاقي:‌ دولت موظف است قبل از اينکه آژانس گزارش خود را راجع به حل مسائل حال و گذشته (PMD) ارائه دهد هيچ‌گونه محدوديت هسته‌اي را اعمال ننمايد.

بذرپاش ـ دهقاني نقندر ـ آصفري ـ علي اصغر زارعي ـ الحاقي: به دولت اجازه داده مي‌شود در چهارچوب مصوبات شوراي عالي امنيت ملي و به شکل داوطلبانه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را با رعايت احکام و تکاليف زير اجراء نمايد.

نعمتي ـ الحاقي: دولت موظف است اجراي اقدامات داوطلبانه را در خصوص راکتور آب سنگين، سايتهاي فردو و نظنز و ذخاير مواد غني شده متناظر با انجام تعهدات طرفهاي مقابل در لغو يا رفع تحريم‌هاي شوراي امنيت، فرامين اجرائي رئيس جمهور، کنگره آمريکا، اتحاديه اروپا تنظيم نمايد.

بذرپاش ـ علي اصغر زارعي ـ الحاقي: دولت نمي‌تواند هيچ گونه تعهدي براي دائمي شدن محدوديت‌ها و محروم سازي کشور از ابعاد مختلف فناوري در غني‌سازي هسته‌اي، و سلب حقوق شناخته شده جمهوري اسلامي ايران طبق NPT را بپذيرد.

بذرپاش ـ آصفري ـ علي اصغر زارعي ـ دهقاني نقندرـ بند الحاقي:‌ دولت مکلف است در حوزه توسعه علم و دانش علي الخصوص در حوزه‌هاي نانو، هسته‌اي، بيوتکنولوژي و علوم‌شناختي برنامه مشخص داشته و با توجه به ضرورت قطب شدن جمهوري اسلامي ايران در اين رشته‌ها ضمن پذيرش دانشجوي داخلي، دانشجويان متقاضي از ديگر کشورها علي الخصوص از کشورهاي اسلامي، با رشد کمي و کيفي در هر سال، برنامه مشخص داشته باشد.
تبصره ـ دولت مکلف است از کليه بازديدها در موضوع هسته‌اي از مراکز علمي، آزمايشگاهي و پژوهشکده‌هاي کليه دانشگاه‌هاي کشور توسط بازرسان آژانس بين المللي انرژي ممانعت به عمل آورد.

پژمانفر ـ سيد علي طاهري ـ خسروي سهل آبادي ـ سالک ـ بند الحاقي: بند 10 ـ هرگاه در فرآيند اجراي برجام به امنيت ملي و حاکميت سرزميني ايران به تشخيص شوراي عالي امنيت ملي خدشه‌اي وارد گردد دولت موظف است ضمن شکايت رسمي به سازمانهاي بين المللي فوراً اجراي برجام را متوقف کند.

مقيمي ـ الحاقي: 1 ـ دولت بايد تدابيري اتخاذ نمايد که جمهوري اسلامي ايران به هيچ وجه از حقوقش در NPT محروم نگردد و حداکثر استفاده از اين NPT در راستاي برنامه هسته‌اي ايران صورت پذيرد.
 2 ـ دولت موظف است در صورتي که مکانيزم داوري مغرضانه و عامدانه بر ضد ايران عمل کرد اقدامات در خور توجه به عمل آورد.
 3 ـ دولت موظف است پايان برنامه برجام را حداکثر ده سال عمل کند.
 4 ـ دولت موظف است در برنامه هسته‌اي خود رسيدن به 190 هزار سور را بلا فاصله پس از محدوديت ده ساله بدون سقف براي سانتريفيوژها تنظيم، تدوين و عملي کند.
 5 ـ دولت موظف است در برنامه ضمن غني سازي ايران به همه ابعاد تحقيق، توسعه و چرخه سوخت کامل زنجيره تأمين و ساخت قطعات منظور و بلافاصله پس از محدوديت ده ساله عملي کند.
 6 ـ دولت موظف است تدابير و عمليات لازم براي عدمت تسري محدوديتها به خريد و نصب تجهيزات در ساير صنايع، آزمايشگاه‌ها، دانشگاه و غيره را به عمل آورد.

سليماني ـ الحاقي: دولت مجاز است به مدت يک سال از تاريخ ابلاغ اين قانون پروتکل الحاقي را داوطلبانه اجرا نموده و سپس ساليانه تا پايان سال هشتم با ارائه گزارش پيشرفت اجراي برجام به مجلس شوراي اسلامي و تقديم لايحه، تمديد مجوزها را به طور سالانه در اين خصوص دريافت نمايد.
 تبصره ـ با ارائه مجوزها سالانه مجلس شوراي اسلامي در خصوص اجراي داوطلبانه پروتکل الحاقي «قانون الزام دولت به تعليق اقدامات داوطلبانه در صورت ارجاع با گزارش روند هسته‌اي به شوراي امنيت» مصوب 1384 و بند دوم قانون «الزام دولت بر حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌اي ملت ايران» مصوب تير ماه 1394 به طور موقت ملغي الاثر خواهد شد.

زاکاني ـ الحاقي: کميسيون تخصصي ويژه نظارت بر اجراي برجام در طول اجراي اين توافق تشکيل خواهد شد. ترکيب اين کميسيون با حضور 7 نفر از منتخبان کميسيون‌هاي امنيت ملي و سياست خارجي، آموزش، تحقيقات و فناوري، انرژي، حقوقي و قضائي، فرهنگي، اقتصادي و صنايع و معادن 16 نفر از نمايندگان منتخب صحن مجلس شوراي اسلامي تشکيل خواهد شد.
تبصره ـ وزير امور خارجه موظف است روند اجراي توافقنامه را هر سه ماه يکبار به کميسيون ويژه نظارت بر اجراي برجام ارائه داده و کميسيون نيز با تحقيق و نظارت بر روند اجراي درست اين توافقنامه گزارش‌هاي نوبه‌اي سه ماهه را در اختيار نمايندگان مجلس شوراي اسلامي قرار دهد.

زاکاني ـ الحاقي: ورود بيگانگان به حصار دفاعي و امنيتي کشور و بازرسي و نظارت از اين مراکز به هر بهانه‌اي و نيز مصاحبه با دانشمندان کشور مطلقاً ممنوع بوده و در خصوص مراکز حياتي و حساس نيز فقط با مصوبه موردي از شوراي عالي امنيت ملي امکان‌پذير خواهد بود.

زاکاني ـ الحاقي: دولت و قواي مسلح موظف هستند جهت تقويت و صيانت از حوزه‌هاي امنيتي و دفاعي کشور و حمايت از متحدين ايران اسلامي در مقابله با تروريسم، نسبت به توسعه کمي و کيفي برنامه‌هاي آفندي، پدافندي از جمله هوايي، دريايي، زميني، موشکي و ايجاد آمادگي‌هاي لازم در برابر حملات هسته‌اي و ساخت پيش‌ران‌ها، باطري‌هاي هسته‌اي، تصويربرداري نوتروني و ساير حوزه‌هاي فناوري و خدماتي برنامه ريزي و اقدام نمايند.
تبصره ـ رعايت ساز و کارها و موانع احتمالي تقويت دفاعي و امنيتي کشور در برجام به ويژه در مسير خريد کالاهاي دوگانه که کاربردهاي دفاعي و امنيتي دارند مطلقاً ممنوع است و در خصوص ساير حوزه‌هاي توسعه فناوري و دانش در کشور نيز رعايت اين بخش با لحاظ کردن جنبه‌هاي حفاظتي و امنيتي و در صورت عدم ايجاد مانع براي پيشرفت علمي کشور مقدور مي‌باشد.

زاکاني ـ دولت مکلف است برنامه دراز مدت هسته‌اي ايران را با قابليت دستيابي حداقل 190000 سو تا پايان سال 1410 هجري شمسي و ايجاد زيرساختهاي لازم غني‌سازي تا سقف مورد نياز جنبه‌هاي مختلف صلح‌آميز هسته‌اي مدنظر از جمله رآکتورهاي تحقيقاتي و قدرت کشور، برابر حقوق اساسي ايران در پادمان را حداکثر ظرف دو ماه از ابلاغ اين قانون آماده نموده و بعد از تصويب شوراي عالي امنيت ملي به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ارائه نمايد.

 زاکاني ـ الحاقي: اعتبار اين قانون تا پايان دولت يازدهم خواهد بود و پس از آن با بررسي مجدد و عملکرد برجام قابل تمديد خواهد شد.

پور ابراهيمي ـ عليرضا خسروي تبصره یک - وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر 6 ماه یکبار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.


ماده واحده دولت در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در صورتی می‌تواند به شکل داوطلبانه برنامه جامع اقدام مشترک را اجرا کند که احکام و تکالیف زیر را در فرآیند اجرا رعایت کند.

پیشنهادات نمایندگان درباره ماده واحده:

1- حسینعلی حاجی عضو کمیسیون برنامه و بودجه ، متن زیر جایگزین ماده واحده می‌گردد:

ماده واحده دولت موظف است قبل از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و عمل به تعهدات پذیرفته شده از سوی ایران، اشکالات و ابهامات معارض با منافع اساسی ملت ایران، قانون اساسی، قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در صیانت از دستاوردهای هسته‌ای و خطوط قرمز ترسیم شده نظام را رفع و پس از آن متن تصحیح شده را به مجلس شورای اسلامی جهت تصویب ارائه نماید.


2- اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ، ماده واحده به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده واحده- دولت می‌تواند برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اجراء کند که احکام و تکالیف زیر را در فرآیند اجراء رعایت نماید.


3- بهرام بیرانوند عضو کمیسیون کشاورزی ، ماده واحده به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده واحده دولت پس از تصویب شورای عالی امنیت ملی در صورتی می‌تواند به شکل داوطلبانه برجام را اجراء نماید که احکام و تکالیف زیر رعایت شود.


4- کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ، متن زیر جایگزین ماده واحده می‌شود:

ماده واحده دولت مجاز به اجرای برجام نیست مگر اینکه شروط دوازده‌گانه مندرج در مصوبات در مصوبات شورای عالی امنیت ملی و گزارش ویژه کمیسیون برجام را با ادامه مذاکرات و با تنظیم پیوستی جداگانه به برجام اضافه نماید.


5- علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام ، متن زیر جایگزین ماده واحده می‌گردد:

ماده واحده دولت در راستای متناظرسازی اقدامات کشورهای اطراف برجام و نهادهای بین‌المللی مسؤول در این توافقنامه می‌بایست اقدامات عملی خود را برابر لغو و تعلیق تحریم‌ها مطابق با الگوی زیر انجام دهد.

الف) دولت موظف است هرگونه اقدام عملی در اجرای تعهدات درج شده در برجام را بعد از گزارش آژانش انرژی اتمی پیرامون حل مسائل گذشته و حال مورد ادعای این نهاد بین‌المللی و بسته شدن این پرونده در آژانس انرژی اتمی انجام دهد.

ب) تعلیق فعالیت‌های فراتر از فعالیت (5060) سانتریفیوژ در مرکز غنی‌سازی شهید احمدی روشن (نطنز) و (348) سانتریفیوژ در مرکز غنی‌سازی شهید علی‌محمدی (فردو) در برابر لغو مشروط تحریم‌های شورای امنیت، لغو دستورات اجرائی رئیس‌جمهور آمریکا و تعلیق سایر تحریم‌های هسته‌ای در اروپا و آمریکا انجام پذیرد.

ج) تعهدات مربوط به ایران در نطنز و فردو در صورت لغو همه قوانین و آیین‌نامه‌های تحریمی اتحادیه اروپا در روز اجراء صورت پذیرد.

د) اقدامات پیرامون رآکتور اراک و کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده مورد نظر باید در برابر تعلیق تحریم‌های ایالتی آمریکا و کنگره آمریکا توسط رئیس‌جمهور آمریکا انجام گیرد.


6- علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی ، فراز اول ماده واحده به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده واحده- دولت در چهارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی مجاز است به شکل داوطلبانه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را با رعایت احکام و تکالیف زیر اجراء نماید.


7- زاهدی- سلیمی- سلطانی صبور- علی‌اصغر زراعی- منظری توکلی «در چهارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی» از صدر ماده واحده حذف می‌شود.



8- نبویان-سالک ، عبارت «در چهارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در صورتی می‌تواند» از ماده واحده.


9 - رسایی ، در ابتدای ماده واحده عبارت «دولت در چهارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در صورتی...» تبدیل شود به «دولت با رعایت مصوبه شورای عالی امنیت ملی در خصوص برجام در صورتی...».


10- پورخسروی-پورابراهیمی ، ماده واحده بعد از عبارت «چهارچوب» عبارت «مجلس شورای اسلامی و» اضافه شود.



11- مقیمی ، در متن ماده واحده بعد از عبارت «برجام را ...» عبارت زیر اضافه گردد:

«به نحوی که محروم کننده ایران از حقوق N.P.T نباشد، اجراء کند.»


تبصره 1 آغاز اقدامات مندرج در مراحل چهارگانه فوق‌الذکر توسط دولت، منوط به ارائه گزارش به صحن علنی مجلس در ارتباط با رعایت شروط ذکر شده و تمهیدات لازم و کسب مجوز از مجلس شورای اسلامی برای آغاز هر سطح از اقدامات می‌باشد.

پیشنهادات نمایندگان:

تبصره (1) به شرح زير اصلاح مي‌شود:

تبصره 1 ـ کميسيون ويژه رجام موظف است هر سه ماه يکبار گزارش فني ـ حقوقي ـ اقتصادي ـ امنيتي ـ دفاعي تهيه و ضمن قرائت گزارش در صحن جهت اقدامات لازم به مراکز مختلف ارسال شود.(کریمی قدوسی)

ـ در تبصره (1) عبارت «تيم مذاکره کننده» جايگزين عبارت «وزير امور خارجه» مي‌گردد و عبارت «کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي» حذف مي‌گردد.(خسروی-پورابراهیمی)

در تبصره (1) به جاي عبارت «شش ماه يکبار» عبارت «سه ماه يکبار جايگزين گردد» و در آخر جمله عبارت «به صورت مکتوب و حضوري» اضافه گردد.(کوثری)

در تبصره (1) عبارت «شش ماه» به عبارت «سه ماه يکبار» و به جاي عبارت «کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي» عبارت «مجلس شوراي اسلامي» اصلاح گردد.(میرکاطمی-زاهدی)

در تبصره (1) عبارت «شش ماه» به عبارت «سه ماه» اصلاح مي‌گردد. (جوکار)


تبصره 2 وضع هر نوع تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای از جمله تروریسم و حقوق بشر توسط هر یک از کشورهای طرف ایران (1+5) نقض عهد محسوب خواهد شد و در این صورت دولت می‌بایست طبق ظرفیت‌سازی و برنامه‌ریزی صورت گرفته قبلی، تمهیدات لازم برای کسب ظرفیت (190000) سو در سریعترین فرصت ممکن حداکثر ظرف سه سال فراهم آورد.

ـ تبصره (2) حذف و عبارت زير جايگزين گردد:

تبصره 2 ـ دولت موظف است ظرف دو ماه نسبت به أخذ مجوز از مجلس شوراي اسلامي جهت اجراي پروتکل الحاقي اقدام نمايد.(نجابت ـ ذوالانوار ـ جميري ـ آصفري)

در تبصره (2) بعد از عبارت «با اجراي اين قانون» عبارت «بندهاي مغاير با» اضافه گردد.(میرکاظمی-زاهدی)

در تبصره (2) عبارت «و قانون الزام دولت بر حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌اي ملت ايران مصوب تير ماه 1394» حذف گردد.(دواتگری)

در تبصره (2) عبارت «که با مفاد اين قانون مغاير باشد» قبل از کلمه «لغو» اضافه گردد.(حاجی)


ماده 1 - بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی هیچ دولتی در ایران حق تولید و به کارگیری سلاح کشتار جمعی را ندارد. دولت موظف است سیاست خلع سلاح هسته‌ای جهانی را به طور فعال دنبال کرده و در کلیه تلاش‌های بین‌المللی، حقوقی و  دیپلماتیک برای نجات بشریت از خطر سلاح‌های هسته‌ای و اشاعه آنها از جمله از طریق ایجاد مناطق عاری از سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه در ایجاد ائتلاف خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای فعالانه شرکت کند.

پیشنهادات نمایندگان :

بند (1) حذف گردد.(عزیزی فارسانی- سلیمانی- نجابت- ذوالانوار- جمیری- آصفری- میرکاظمی- زاهدی- کریمی قدوسی- جوکار)

بند (1) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

1) فعالیتهای هسته‌ای ایران از ابتدا جنبه صلح‌آمیز داشت و براساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی تولید هرگونه سلاح اتمی و کشتار جمعی ممنوع می‌باشد.

دولت موظف است سیاست خلع سلاح هسته‌ای جهانی را به طور فعال دنبال نموده و در کلیه تلاش‌های بین‌المللی حقوق دیپلماتیک برای نجات بشریت از خطر سلاح‌های هسته‌ای و اشاعه آنها از جمله از طریق ایجاد مناطق عاری از سلاحهای کشتار جمعلی به ویژه ایجاد ائتلاف خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای فعالانه مشارکت نماید.(شیری علی آبادِی)

- در بند (1) عبارت «مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن به کارگیری تسلیحات هسته‌ای» جایگزین عبارت «رهبر معظم انقلاب اسلامی» گردد.

- در بند (1) به جای عبارت «سلاح کشتار جمعی» عبارت «سلاح هسته‌ای» ذکر شود. (دواتگری- بیرانوند- سیدباقر حسینی)

- در بند (1) بعد از عبارت «ائتلاف منطقه‌ای» عبارت «آسیای میانه» جایگزی عبارت «خاورمیانه» شود.(علیرضا خسروی- پورابراهیمی)

- در سطر آخر بند (1) عبارت «خاورمیانه» به عبارت «غرب آسیا» تغییر می‌یابد. (جوکار)

- در ذیل بند (1) بعد از عبارت «در ایجاد ائتلاف» کلمه «منطقه» الحاق گردد.(دواتگری)

- در سطر آخر بند (1) عبارت «خاورمیانه» به عبارت «غرب آسیا» تغییر می‌یابد.(کوچک زاده)

- در بند (1) عبارت «غرب آسیا» به جای «خاورمیانه» جایگزین شود چون فرمایش مقام معظم رهبری است. (کامران)



ماده 2 - پایه برنامه جامع اقدام مشترک بر همکاری و احترام متقابل قرار دارد و هر گونه اقدام مبتنی بر فشار و تهدید به هر بهانه‌ای با تشخیص شورای عالی امنیت ملی موجب تجدیدنظر در این همکاری خواهد شد و لازم است در آن صورت مطابق مصوبات این شورای اقدامات متقابل در نظر گرفته شود.

پیشنهادات نمایندگان :

"یا به تشخیص مجلس " اضافه شود (کامران - اخوان)

در بند (2) عبارت «هیچ یک از دولتها در جمهوری اسلامی ایران» جایگزین عبارت «هیچ دولتی در ایران» گردد.

متن زیر جایگزین بند (2) گردد:

2) پایه برنامه جامع اقدام مشترک: بر همکاری و احترام متقابل، تثبیت کامل حقوق هسته‌ای ایران طبق قوانین بین‌المللی به ویژه حق غنی‌سازی صنعتی و حفظ چرخه تحقیق و توسعه هسته‌ای و رفع کامل و پایدار تحریم‌ها و محدودیتها می‌باشد.(جاجی)

در ابتدای بند (2) کلمه «اساس» جایگزین کلمه «پایه» گردد.(دواتگری)

در سطر اول بند (2) بعد از کلمه «همکاری»‌ عبارت زیر اضافه گردد:

«... همکاری، اصل تناظر، تناسب و احترام متقابل...».(مقیمی)

در بند (2) عبارت «تثبیت کامل حقوق هسته‌ای ایران طبق قوانین بین‌المللی و رفع کامل و پایدار تحریمها و محدودیتها، بعد از عبارت «احترام متقابل» اضافه گردد.(حاجی)

در سطر دوم بند (2) ماده واحده، بعد از عبارت «هرگونه اقدام» عبارت «طرفهای مقابل در کامل» جایگزین عبارت «مبتنی بر» گردد.(دواتگری)

بند (2) عبارت «مجلس شورای اسلامی» قبل از عبارت «شورای عالی امنیت ملی» اضافه شود.(آصفری- حیدرپور شهرضایی- کوثری و یک امضای ناخوانا )

انتهای سطر دوم بند (2) به شرح زیر اصلاح شود:

با تشخیص مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی امنیت ملی(پورابراهیمی)

بند (2) بعد از عبارت «تشخیص شورای عالی امینت ملی» عبارت «یا مجلس شورای اسلامی» اضافه گردد.(میرکاظمی-زاهدی)

در بند (2) عبارت «مجلس شورای اسلامی یا» به قبل از عبارت «شورای عالی امنیت ملی موجب...» اضافه می‌شود.(رسایی-آصفری)

در سطر دوم بند (2) عبارت «با تشخیص شورای عالی امنیت ملی» با توجه به نقش و وظیفه نظارتی مجلس شورای اسلامی بر همه شئون کشور به «با تشخیص مجلس شورای اسلامی» تغییر یابد.(کوچک زاده)

بند (2) کلمه «توقف» جایگزین کلمه «تجدیدنظر» گردد.(حاجی)

در سطر سوم بند (2) عبارت «در همکاری داوطلبانه توسط جمهوری اسلامی ایران» جایگزین عبارت «در این همکاری» گردد.(دواتگری)

- انتهای سطر سوم بند (2) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

مطابق مصوبات مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی امنیت ملی.(پورابراهیمی)

بند (2) بعد از عبارت «مطابق مصوبات» عبارت «مجلس شورای اسلامی و» اضافه می‌شود. (پورخسروی-پورابراهیمی)

- در سطر آخر بند (2) عبارت «این شورا» حذف گردد.(میرکاظمی-زاهدی)

در انتهای بند (2) عبارت «اقدامات متقابل در نظر گرفته شده و به اجراء گذارده شود» جایگزین عبارت «اقدامات متقابل در نظر گرفته شود» گردد.(دواتگری)

متن زیر به عنوان تبصره به بند (2) الحاق گردد:

تبصره- صنایع موشکی، هوا فضا و دفاعی مشمول برنامه جامع مشترک نمی‌باشد.(دواتگری)


ماده 3 - دولت موظف است هر گونه عدم پایبندی طرف مقابل را در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها و بازگرداندن تحریم‌های لغو شده یا وضع تحریم با هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف سازد و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد. به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به 199 هزار سو افزایش یابد. شورای عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع است.

پیشنهادات نمایندگان:

متن زیر جایگزین بند (3) می‌شود:

دولت مکلف است در صورت عدم پایبندی طرف مقابل در خصوص لغو تحریم‌ها و یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و نیز در صورت وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر نسبت به توقف همکاری‌های داوطلبانه اقدام و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار خود قرار دهد. به نحوی که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد نود هزار سو افزایش یابد. مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع می‌باشند.(پورابراهیمی)

بند (3) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کرده و در صورت رخ دادن هر یک از اتفاقات فوق‌الذکر، این اقدام را به منزله نقض برجام قلمداد نموده و فوراً نسبت به توقف اجرای برجام اقدام نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را طوری سامان دهد تا در مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به (190000) سو افزایش یابد. (علی‌اصغر زارعی- بذرپاش- سیدباقر حسینی- آصفری)


بند (3) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

3) با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدار مجلس خبرگان مبنی بر اینکه «اگر قرار است تحریم‌ها برداشته نشود، پس معامله‌ای هم در کار نخواهد بود، بنابراین تکلیف این موضوع باید مشخص شود». همچنین با توجه به تصریح معظم‌له مبنی بر اینکه «اگر قرار است تحریم‌ها تعلیق شوند» ما هم اقداماتی را که باید انجام دهیم، در حد تعلیق و نه در سطح اقدام اساسی بر روی زمین انجام خواهیم داد» هرگونه اقدام اجرائی دولت جمهوری اسلامی ایران در برجام، مترتب بر لغو کلیه تحریم‌های مالی و اقتصادی اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت خواهد بود. مرجع تشخیص این موضوع مجلس شورای اسلامی خواهد. بود.(رسایی- بیرانوند- کوثری- کریمی قدوسی- کوچک‌زاده)

بند (3) به شرح زیر اصلاح گردد:

دولت موظف است با اقدامات متناظر کمی، کیفی و زمانی پایبندی طرف مقابل را در لغو تحریم‌ها رصد نموده به طوری که در پایان اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود و در صورت تعلیق تحریمها توسط طرف مقابل اجرای تعهدات کشور نیز تعلیق گردد.(جوکار)

بند (3) کلمه «مؤثر» از عبارت «در زمینه لغو مؤثر تحریمها» حذف می‌گردد. (رسایی)

سطر چهارم (3) عبارت «اجرای توافق» جایگزین عبارت «همکاری دواطلبانه» گردد.(حاجی)

در سطر پنجم بند (3) عبارت «از سر بگیرد» جایگزین عبارت «سامان دهد» گردد. (حاجی)

در بند (3) به عبارت «مدت دو سال» کلمه «حداکثر» اضافه شود. (میرکاظمی-زاهدی)

بند (3) عبارت «شورای عالی امنیت ملی» عبارت «مجلس شورای اسلامی» آورده شود.(کوثری)

شورای عالی امنیت ملی در سطر چهارم بند (3) به عنوان مرجع رسیدگی وجاهت قانونی ندارد.(کوچک زاده)

تبصره الحاقی به بند (3):

تبصره دولت مکلف است جهت اطمینان از رفع تحریم‌های وضع شده اقدامات متناظر کمی، کیفی و زمانی را مبنا قرار داده به نحوی که در مقابل گام‌های مشخص تا روز اجرای گزارش آژانس پیرامون مسائل گذشته و حال تمهیدات لازم جهت انجام اقدامات مناسب در برابر لغو تحریم‌های اروپا و آمریکا برداشته شود و در غیر این صورت و عدم لغو تحریمها، نسبت به حرکت تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای مورد نظر برجام در مقابل تحریم‌ها اقدام نماید.(پورابراهیمی)

تبصره الحاقی به بند (3):

دولت و شورای عالی امنیت ملی موظفند هر 6 ماه یک بار گزارش جامعی از نحوه اجرای برجام و ایفای طرفهای مقابل به تعهدهای انجام شده به مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.(قاسم جعفری- رحماندوست- مقتدایی- سلیمی- منظری توکلی- آصفری)

- متن زیر به عنوان تبصره به بند (3) الحاق گردد:

تبصره- اجرای هر مرحله از تعهدات ایران منوط به اجرای یک مرحله متناسب و متناظر تعهدات طرف مقابل می‌باشد.(حاجی)


الف) بعد از عبارت «لغو مؤثر تحریم‌ها و بازگرداندن تحریم‌های لغو شده یا وضع تحریم با هر عنوان دیگر» عبارت «یا هر گونه الزام و اقدام دیگر آنان بر اساس برجام» اضافه شود.

ب) عبارت اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف سازد و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد.» حذف و عبارت «اقدامات متقابل مقتضی از جمله توقف اقدامات در حال انجام به صورت کلی یا جزئی، اعاده اقدامات انجام شده به صورت کلی یا جزئی و توسعه فعالیت‌های مشروع هسته‌ای حسب مورد و نیاز کشور» جایگزین شود. (احمد توکلی)

در انتهای بند (3) این جمله اضافه شود:

«موارد فاقد قید زمانی اختتام در برجام از نظر ایران متضمن هیچ‌گونه محدودیت برای ایران نیست.»(احمد توکلی)

در بند (3) عبارت «یا مجلس شورای اسلامی» اضافه گردد.(کامران-اخوان)


ماده 4 - دولت موظف است برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را با چشم‌انداز تجاری صنعتی از جمله در حوزه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه منطبق بر طرح درازمدت سازمان انرژی اتمی دنبال کند. سازمان انرژی اتمی کشور باید طرح درازمدت 15 ساله کشور در حوزه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه را حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب شورای عالی امنیت ملی رسانده و سپس به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کند. به نحوی که پاسخگوی نیاز کشور برای سوخت راکتورهای قدرت و تحقیقاتی باشند.

پیشنهادات نمایندگان:

سطر آخر بند (4) عبارت «پس از تأیید مقام معظم رهبری» پس از واژه «سپس» اضافه شود.(کامران-اخوان)

جایگزین بند (4):

دولت موظف است برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را با چشم‌انداز تجاری صنعتی در بخش‌های اقتصادی کشور و با چشم‌انداز بومی‌سازی آخرین پیشرفت‌های مدرن دنیا در بخش‌های علمی و تحقیقاتی منطبق با طرح میان‌مدت (ده ساله) و بلندمدت (بیست ساله) از طریق سازمان انرژی اتمی دنبال کند. سازمان انرژی اتمی کشور باید طرح‌های میان‌مدت و بلندمدت خود را با چشم‌انداز تجاری صنعتی و چشم‌انداز بومی‌سازی آخرین پیشرفت‌های هسته‌ای، حداکثر تا شش‌ماه پس از ابلاغ قانون به تصویب شورای عالی امنیت ملی برساند. طرح‌های مذکور باید پاسخگوی تمام نیازهای کشور به ویژه سوخت راکتورهای قدرت و تحقیقاتی باشد.(پورابراهیمی)

در سطر دوم بند (4) عبارت «آموزشی، کشاورزی، پزشکی و ...» بعد از عبارت «تجاری صنعتی» اضافه گردد.(حاجی)

بند (4) سطرهای 1، 2 و 3 تا عبارت «دنبال نماید» حذف گردد. (کوثری)

در سطر بند (4) پس از عبارت «دنبال نماید» عبارت زیر اضافه می‌شود:

«و مشارکت بخش غیردولتی در تحقیق و توسعه و تجاری‌سازی و صادرات محصولات و خدمات فنی و مهندسی در صنعت هسته‌ای، در دستور کار دولت قرار گیرد.»(قاضی پور- فولادگر)

در سطر سوم بند (4) عبارت «منطبق با چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404» جایگزین عبارت «منطق با طرح درازمدت سازمان انرژی اتمی» گردد. (حاجی)

در سطر سوم بند (4) عبارت «متضمن مصوبات مجلس شورای اسلامی» بعد از «طرح درازمدت سازمان انرژی اتمی» اضافه گردد.(کوچک زاده)

در سطر پنجم بند (4) عبارت «متضمن مصوبات مجلس شورای اسلامی» بعد از عبارت «حوزه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه» اضافه شود(کوچک زاده)

بند (4) در سطر ششم به جای عبارت «شورای عالی امنیت ملی» عبارت «مجلس شورای اسلامی» جایگزین شود. (کوچک زاده)


ماده 5 - بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک و همچنین در صورت ضرورت تبادل ذخایر غنی شده منوط به انعقاد قراردادهای قطعی و مطمئن جایگزین و حصول اطمینان نسبت به اجرای آنها باشد.

پیشنهادات نمایندگان:

جایگزین بند (5):

دولت مکلف است در صورت نیاز به تبادل ذخایر غنی‌شده و یا بازطراحی راکتور آب سنگین اراک ابتدا نسبت به انعقاد قراردادهای تضمین‌شده جایگزین که به تأیید شورای عالی امنیت ملی رسیده باشد اقدام و سپس نسبت به انجام امور مذکور مبادرت نماید.(پورابراهیمی)

- در انتهای سطر دوم بند (5) پس از عبارت «جایگزین» عبارت زیر اضافه می‌شود:

«با استفاده از فناوری‌های داخلی و متخصصین هسته‌ای کشور در انعقاد قراردادهای جدید»(قاضی پور-فولادگر)

در ابتدای بند (5) عبارت «هرگونه اقدام در» اضافه شود.(خسروی-پورابراهیمی)

در سطر آخر بند (5) واژه «باشد» حذف و عبارت «بوده و باید به تصویب شورای عالی امنیت ملی برسد» جایگزین شود.(نبویان-سالک)

پایان بند (5) عبارت «که به تصویب شورای عالی امنیت ملی رسیده باشد» اضافه گردد. (حاجی)

متن زیر به انتهای بند (5) اضافه می‌شود:

مرجع تشخیص این بند مجلس شورای اسلامی می‌باشد و مطابق اصول (77) و (125) قانون اساسی این قراردادها باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. (رسایی)

سطر دوم بند (5) عبارت «پس از تأیید مجلس شورای اسلامی» اضافه گردد.(کامران-اخوان)

ماده 6 - نظارت‌های آژانس در چارچوب مقررات بین‌المللی و با رعایت مصالح امنیت ملی کشور که شورای عالی امنیت ملی مشخص می‌کند انجام پذیرد و دولت باید مراقبت کند که در مسیر اجرای برجام و پس از آن حفاظت کامل از اسرار و اطلاعات طبقه‌بندی شده و به ویژه در حوزه نظامی و امنیتی صورت پذیرد. میزان همکاری با آژانس منوط به اقدامات احتیاطی لازم برای تضمین این امر توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. همچنین هیچ گونه دسترسی نظارتی آژانس به مراکز نظامی و اشخاص حقیقی به بهانه برجام مجاز نیست مگر آنکه موارد به صورت جداگانه و با جزئیات به تصویب شورای عالی امنیت ملی برسد.

در بند (6) نکات زیر پیشنهاد می‌شود:

الف) عبارت «چهارچوب مقررات بین‌المللی» به عبارت «چهارچوب مقررات معمول و متعارف بین‌المللی» جایگزین شود.

ب) عبارت «میزان همکاری با آژانس منوط به اقدامات احتیاطی لازم برای تضمین این امر توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است» حذف و عبارت «میزان همکاری با آژانس و سایر کشورها در قالب اسنادی نظیر INFCIRC اولاًَ منوط به اقدامات احتیاطی لازم برای تضمین این امر توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و ثانیاً دولت و سازمان اتمی باید مراقبت و احتیاط لازم و کافی را به عمل آورند تا اصل این قبیل همکاری‌های ایران با آژانس و سایر کشورها در قالب اسنادی نظیر INFCIRC به معنای پذیرش اسناد مذکور به عنوان سند حقوقی لازم‌الاجراء در قبال ایران تلقی نشود و صرفاً اقدامی داوطلبانه و غیرحقوقی از ناحیه ایران می‌باشد.» جایگزین می‌شود.(احمد توکلی)

سطر دوم بند (6) پس از عبارت «شورای عالی» عبارت «با تأیید مقام معظم رهبری» اضافه گردد.(احمد توکلی)

بند (6) از واژه «مگر» تا آخر حذف گردد.(کامران-اخوان)

حذف بند (6)(کوثری-آصفری)

متن زیر جایگزین بند (6) می‌گردد:

6- دولت مکلف است صرفاً در چهارچوب «توافقنامه پادمان» معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نماید. اجابت درخواست‌های فراتر از توافقنامه پادمان» توسط دولت ممنوع است.(حاجی)

در بند (6) حذف جزء سطر اول و دوم باقی بماند و مابقی حذف گردد. (کوثری)

ابتدای بند (6) بعد از عبارت «نظارتهای آژانس» کلمه «باید» الحاق گردد. (دواتگری)

سطر دوم بند (6) به شرح زیر اصلاح شود:

با مصالح امنیت ملی کشور براساس قوانین مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی(پور ابراهیمی)

در بند (6) عبارت «دولت موظف است به منظور جلوگیری از بروز تهدیدات امنیتی ناشی از این بازرسی‌ها، برنامه ویژه‌ای را برای حفاظت از اطلاعات طبقه‌بندی شده کشور به ویژه در حوزه دفاعی و امنیتی تدوین کرده و به اجراء بگذارد.» جایگزین عبارت «دولت باید مراقبت نماید که در مسیر اجرای برجام و پس از آن، حفاظت کامل از اسرار و اطلاعات طبقه‌بندی شده به ویژه در حوزه نظامی و امنیتی صورت گیرد.» گردد.(دواتگری)

سطر دوم بند (6) عبارت «مجلس شورای اسلامی و » اضافه می‌شود.(خسروی-پورابراهیمی)

در بند (6) عبارت «اسناد و مدارک نظامی و اسرار و اطلاعات طبقه‌بندی شده» جایگزین عبارت «اسرار و اطلاعات طبقه‌بندی شده به ویژه در حوزه نظامی و امنیتی» گردد.(حاجی)

- در بند (6) کلمه «امنیتی» بعد از کلمه «نظامی» اضافه گردد.(حاجی)

در بند (6) حذف جزء (پاراگراف آخر یا سه سطر آخر حذف گردد.)(کوثری)

- در انتهای سطر شش بند (6) از کلمه «همچنین» تا آخر بند حذف شود.(آصفری)

در بند (6) عبارت «هرگونه بازدید و بازرسی آژانس و طرفهای توافق از، جایگزین عبارت «هیچ‌گونه دسترسی نظارتی آژانس به »گردد.(حاجی)

در بند (6) بعد از کلمه «اشخاص حقیقی» عبارت «دانشمندان در رشته‌های نانو، هسته‌ای، بیوتکنولوژی، علوم شناختی» اضافه گردد.(پژمانفر- سالک- خسروی سهل‌آبادی- سید علی طاهری)

- در بند (6) کلمه «حقیقی» بعد از «اشخاص» حذف گردد.(حاجی)

در بند (6) عبارت «مطلقاً‌ ممنوع است و دولت موظف است در صورت مشاهده هر گونه اقدامات ضد امنیت ملی توسط کارشناسان، بازرسان ضمن طرح شکایت رسمی به شورای امنیت سازمان ملل از اجرای برجام خارج گردد.» جایگزین عبارت «برجام مجاز نمی‌باشد... تا انتها» می‌گردد.(مقیمی)

- در بند (6) عبارت «مگر آنکه موارد به صورت جداگانه و با جزئیات به تصویب شورای عالی امنیت ملی برسد.» حذف شود.(حیدرپور)

- در بند (6) عبارت «مگر آنکه موارد به صورت جداگانه و با جزئیات به تصویب شورای عالی امنیت ملی برسد» حذف گردد.(کوچک زاده)

- در سطر آخر بند (6) از عبارت «مگر آنکه» تا آخر حذف می‌گردد.(خسروی-ابراهیمی)

متن زیر از انتهای بند (6) حذف می‌شود:

«مگر آنکه موارد به صورت جداگانه و با جزئیات به تصویب شورای عالی امنیت ملی»(زاهدی- سلیمی- سلطانی صبور- علی‌اصغر زراعی- منظری توکلی)

- حذف قسمت آخر بند (6) از «مگر آنکه» تا آخر(آقا محمدی)

- در بند (6) در دو سر آخر از کلمه «مگر آنکه ... تا آخر عبارت» حذف گردد.(میرکاظمی-زاهدی)

در بند (6) عبارت «مگر آنکه موارد به صورت جداگانه و با جزئیات به تصویب شورای عالی امنیت ملی برسد.» حذف شود.(نبویان-سالک)

- الحاق تبصره به بند (6):

تبصره- نظارت آژانس نباید فراتر از مواد پروتکل الحاقی باشد.(مطهری)


ماده 7 - دولت و قوای مسلح کشور موظف است به منظور حراست از امنیت و منافع ملی کشور و حمایت از متحدین در مقابله با تروریسم تدابیر لازم را نسبت به تقویت توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های آفندی و پدافندی از جمله هوایی، دریایی، زمینی و موشکی و ایجاد پدافند در مقابل حملات هسته‌ای و ساخت پیشران‌‌ها و باطری‌های هسته‌ای، تصویربرداری نوترونی و پزشکی هسته‌ای با قدرت و جدیت برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

پیشنهادات نمایندگان:

بند (7) به شرح ذیل اصلاح گردد:

با توجه به حساسیت بالای اطلاعات مراکز نظامی و امنیتی و ضرورت حفظ اسرار حیاتی ورود افراد بیگانه به بهانه بازدید و بازرسی از این اماکن و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای مطلقاً ممنوع می‌باشد. (جوکار)

در سطر اول بند (7) عبارت «موظف هستند به منظور پاسداری» جایگزین عبارت «موظفند به منظور حراست» گردد. (دواتگری)


در بند (7) عبارت «دفاع و حمایت از جنبش‌های اسلامی و انقلابی که در راستای آرمان‌های انقلاب و حضرت امام(ره) فعالیت می‌کنند» بعد از کلمه «تروریسم» اضافه گردد.(جاجی)

در بند (7) عبارت «مقابله با هر گونه تجاوز و تهدید تروریستی علیه خود و متحدین، در جهت» جایگزین عبارت «حمایت از متحدین در مقابله با تروریسم، تدابیر لازم را نسبت به» گردد.(دواتگری)

در سطر پنجم بند (7) عبارت «با ایجاد زمینه‌های صلح آمیز هسته‌ای از قبیل» قبل از عبارت «ساخت پیش رانها» اضافه شود.(حیدرپور)

در بند (7) بعد از کلمه «برنامه‌ریزی» این جمله اضافه گردد: «و نسبت به تأمین بودجه‌های کافی جهت کلیه فعالیت‌های نظامی از جمله برگزاری مانورها، رزمایش‌ها، تحقیقات دفاعی را در لایحه‌های بودجه هر سال پیش بینی و اقدام کنند»(پژمانفر ـ سالک ـ خسروی سهل آبادی ـ سید علی طاهری)

الحاق یک بصره به بند (7):

تبصره : پذیرش محدودیت تسلیحاتی و موشکی به هیچ‌وجه پذیرفته نمی‌باشد و دولت موظف است در راستای حمایت از هم‌پیمانان و متحدان خود با هدف ارتقاء امینت ملی و منطقه‌ای حمایت‌های همه‌جانبه خود را با همان کیفیت و کمیت سابق ادامه دهد.(پژمانفر ـ سالک ـ خسروی سهل آبادی ـ سید علی طاهری)


ماده 8 - دولت و سایر دستگاه‌های حاکمیتی و عمومی موظفند در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی تدابیر لازم را در نظر بگیرند تا در اثر اجرایی شدن برجام به هیچ وجه اجازه فرصت‌طلبی و سوءاستفاده در داخل کشور به آمریکا و دیگر دولت‌های خارجی داده نشود و فرصتی برای نفوذ یا سوءاستفاده سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی در اختیار استکبار جهانی قرار نگیرد.

سطح دوم بند (8) پس از عبارت «شورای عالی» عبارت «با تأیید مقام معظم رهبری» اضافه شود.(کامران-اخوان)

در سطر اول بند(8) عبارت «مجلس شورای اسلامی و» اضافه شود.(خسروی-پورابراهیمی)

در بند (8) جمله «در چهارچوب مصوبات شورای عالی امینت ملی» حذف شود.(آقا محمدی)

(8) عبارت «در چهارچوب مصوبات شورای عالی امینت» حذف گردد(جوکار)

الحاق یک تبصره به بند (8):

دولت مکلف است پیوست فرهنگی، سیاسی و امنیتی در حوزه اقدامات مربوط به توافقات هسته‌ای را حداکثر پس از سه ماه بعد از تصویب این قانون تهیه و مورد عمل قرار دهد.(پژمانفر ـ سالک ـ خسروی سهل آبادی ـ سید علی طاهری)

الحاق تبصره به بنده (8) :

تبصره ـ هیأت دولت موظف است حداکثر ظرف مدت 3 ماه پس زا تصویب این طرح پیوست فرهنگی؛ اجتماعی برجام را تهیه و به تصویب برساند(مقیمی)


ماده 9 - دولت موظف است منابع مالی آزاد شده را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، سرمایه‌گذاری‌های ضروری با اولویت‌های نیاز بخش خصوصی و تقویت صندوق توسعه ملی به کار برد.

پیشنهادات نمایندگان:

ـ بند (9) حذف گردد(میرکاظمی ـ زاهدی ـ سلیمانی ـ نجابت ـ ذوالانوار ـ آصفری ـ جمیری)

متن زیر جایگزین بند (9) گردد:

دولت موظف است منابع مالی آزاد شده را به حساب خزانه واریز نماید(حاجی)

بند (9) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

دولت موظف است منابع مالی آزاد شده را صرفاً در صندوق توسعه ملی برای توسعه زیرساختها و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با هدف تحقق رویکرد اقتصاد مقاومتی واریز نماید.(آصفری ـ بذرپاش ـ علی اصغر زارعی ـ سید باقر حسینی)

ـ در سطر اول بند (9) از عبارت «در جهت» تا عبارت «خصوصی» حذف می‌گردد.(خسروی-پورابراهیمی)

ـ در بند (9) عبارت «و کمک به معیشت و رفاه عمومی و اشتغال جوانان» بعد از عبارت «نیازهای بخش خصوصی» اضافه شود.(فارسانی)

ـ در بند (9) بعد از عبارت «تقویت صندوق توسعه ملی» عبارت «تقویت بنیه دفاعی و امنیتی» اضافه گردد.(کوثری)


ـ الحاق یک تبصره به بند(9)

تبصره ـ دولت موظف است در شرایط بعد از تحریم اولویت همکاری اقتصادی خود را با کشورهایی قرار دهد که در شرایط تحریم علیه ملت ما با کشورهای تحریم‌کننده همکاری ننموده‌اند.(پژمانفر ـ سالک ـ خسروی سهل آبادی ـ سید علی طاهری)

- الحاقي به بند (9)

دولت موظف است يک درصد (1/0) از منابع آزاد شده را به رسانه ملي و سازمان بسيج مستضعفين علي السويه به منظور تهيه و ترويج برنامه‌هاي تقويت‌کننده روحيه مردم و مروّج و توسعه دهنده اقتصاد مقاومتي اختصاص دهد.(آصفري ـ قاسم جعفري ـ رحماندوست ـ سليمي ـ منظري توکلي ـ سيد باقر حسيني )

- الحاقي به بند (9):

دولت موظف است بين 5 ٪ تا 10 ٪ از منابع آزاد شده را براي طرحهاي کلان تحقيقاتي با اولويت وصف دفاعي، امنيتي و هوا فضا هزينه کند.(آصفري ـ قاسم جعفري ـ رحماندوست ـ سليمي ـ منظري توکلي ـ سيد باقر حسيني )

حذف تبصره به صورت کامل(علي اصغر زارعي ـ سليمي ـ زاهدي ـ منظري توکلي ـ سلطاني صبور)



تبصره الحاقي به ماده واحده (1):

دولت مکلف است جهت اطمينان از رفع تحريم‌هاي وضع شده اقدامات متناظر کمي، کيفي و زماني را مبنا قرار داده به نحوي که در مقابل گامهاي مشخص تا روز اجراي گزارش آژانس پيرامون مسائل گذشته و حال، تمهيدات لازم جهت انجام اقدامات مناسب در برابر لغو تحريم‌هاي اروپا و آمريکا برداشته شود و در غير اين صورت و عدم لغو تحريم‌ها، نسبت به حرکت تعليق فعاليت‌هاي هسته‌اي مورد نظر برجام در مقابل تعليق تحريم‌ها اقدام نمايد.(پور ابراهیمی)

- الحاقي:

تحريم‌هاي مالي و اقتصادي بايد در روز اجراء به صورت کامل و يکجا لغو گردد و در صورت تعليق تحريم‌ها، اجراي تعهدات ايران نيز بايد تعليق شوند.(نبویان-سالک)

- الحاقي:

ـ محدوديت‌هاي 10 سال و بالاتر از آن برنامه هسته‌اي ايران ممنوع مي‌باشد. (نبویان-سالک)

تبصره 2 - با اجرای این قانون، قانون الزام دولت به تعلیق اقدامات داوطلبانه در صورت ارجاع با گزارش روند هسته‌ای به شورای امنیت مصوب آذر ماه 1384 و نیز قانون الزام دولت به تجدیدنظر در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مصوب دی ماه 1385 و قانون صیانت از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مصوب تیر ماه 1389 و قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران مصوب تیر ماه 1394 لغو می‌شوند.

در سطر دوم بند (9) عبارت «مناطق محروم» پس از «اولویت» اضافه شود.(کامران-اخوان)

در سطر دوم بند (9) عبارت «تقویت بنیه دفاعی و امنیتی» اضافه گردد. (کامران-اخوان)

در تبصره (1) کلمه «برجام» جایگزین کلمه «توافقنامه» می‌شود.(احمد توکلی)

در تبصره (1) عبارت «شش ماه» به «دو ماه» تغییر می‌یابد. (احمد توکلی)

تبصره (1) عبارت «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» به عبارت «مجلس شورای اسلامی» جایگزین شود. (احمد توکلی)

تبصره (2) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

اجرای قوانین «الزام دولت به تعلیق اقدامات داوطلبانه در صورت ارجاع با گزارش روند هسته‌ای به شورای امنیت» مصوب آذرماه 1384 و نیز «الزام دولت به تجدید نظر در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» مصوب دی‌ماه 1385 و نیز «صیانت از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران» مصوب تیرماه 1389 و نیز «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» مصوب تیرماه 1394، در صورت پایبندی کامل طرف مقابل به اقدامات خود براساس برجام، متوقف می‌شوند و در صورت وقوع هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل (به هر طریقی که احراز شود از قبیل اعلام دولت)، مجدد به اجراء در می‌آیند.(احمد توکلی)

-الحاقی:

کمیسیون فنی ویژه نظارت نظارت بر اجرای برجام در طول اجرای این توافق تشکیل خواهد شد با حضور چهار نفر از کمیسیونهای امنیت، انرژی، حقوقی و صنایع و پنج نفر از نمایندگان منتخب در صحن تشکیل خواهد شد. وزارت امور خارجه موظف است هر سه ماه گزارش خود را در اختیار این کمیسیون قرار دهد.(کامران-اخوان)

-الحاقی:

هر نوع تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای توسط (1+5) نقض تعهدات می‌باشد و دولت موظف است ظرفیت‌سازی قبلی را برای کسب ظرفیت 190000 سو حداکثر ظرف مدت دو ماه فراهم سازد. (کامران-اخوان)

-الحاقی:
دولت موظف است ظرف مدت سه ماه نسبت به أخذ مجوز از مجلس جهت اجرای پروتکل الحاقی اقدام نماید. (کامران-اخوان)

-الحاقی:‌

انجام تعهدات جمهوری اسلامی ایران در قبال توافق هسته‌ای به صورت متناظر و گام به گام به اجرای تعهدات طرفین توافق صورت می‌پذیرد.(کامران-اخوان)


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها