کد خبر: ۳۴۷۸۸۳
زمان انتشار: ۱۲:۳۶     ۰۸ آبان ۱۳۹۴
امام خامنه‌ای (مدظله العالی) رهبر معظم انقلاب به هیچ وجه نمى خواهند، اجراى برجام منجر به دو دستگى و اختلاف و کشمکش در کشور شود و نیروهاى سیاسى و فعالان اجتماعى در کشور به جان هم بیفتند و برجام را محل اختلاف و مانع همکارى و تلاش مشترک خویش قرار دهند.
به گزارش پایگاه 598، دستورات بسیار مهم رهبر معظم انقلاب اسلامى به ریاست محترم جمهورى به عنوان ریاست شوراى عالى  امنیت ملى کشور در باب برجام، مسأله مهمى است که نیازمند تحلیل و دقت نظر است. رهبر معظم انقلاب اسلامى در این نامه مهم مجموعه اى از دستورات و نکات بسیار مهم را به رئیس جمهور محترم متذکر شده و دستور داده اند که در اجراى برجام به این نکات و دستورات مهم توجه کافى صورت گیرد. این نامه در حقیقت یکى از مهم ترین سندهاى ملى جمهورى اسلامى ایران در باب برجام و فعالیت هاى هسته اى و حتى حاوى نکات بسیار مهمى در باب مسائلى فراتر از هسته اى است. از کلیت دستور رهبرى و فضاى حاکم بر آن مى توان دریافت که رهبر معظم انقلاب به هیچ وجه نمى خواهند که اجراى برجام منجر به دو دستگى و اختلاف و کشمکش در کشور شود و نیروهاى سیاسى و فعالان اجتماعى در کشور به جان هم بیفتند و برجام را محل اختلاف و مانع همکارى و تلاش مشترک خویش قرار دهند. ایشان خواهان آن هستند که در عین بیان انتقادات و اشکالات و اعتراضات از طرفهاى مختلف، فضاى وحدت و همدلى در کشور رعایت شود و هم چنین باید توجه داشت که رهبرى معظم انقلاب نسبت به این که اجراى برجام به مصالح کلى و بلند مدت کشور آسیب نزند، توجه جدى داشته اند و با این متن دقیق و کارشناسى شده، تقریباً همه تذکرات لازمى که باید در نظر گرفته شود را بیان کرده اند. این وظیفه مسؤولان کشور است که با نصب العین قرار دادن این تذکرات و جلوگیرى از هرگونه تخلفى در این باره، بکوشند که منافع کشور و مصالح آن کاملا حفظ شود. 


دستورات بسیار مهم رهبر معظم انقلاب اسلامى به ریاست محترم جمهورى به عنوان ریاست شوراى عالى امنیت ملى کشور در باب برجام، مسأله مهمى است که نیازمند تحلیل و دقت نظر است. پس از بیش از 12 سال مذاکره و دو سال مذاکره پر شدت اخیر و بعد از چند ماه بحث هاى کارشناسى مختلف در کشور در سطح شوراى عالى امنیت ملى  و مجلس شوراى اسلامى و مراکز کارشناسى کشور و حتى در سطح رسانه ها و غیر آن ها، رهبر معظم انقلاب نامه اى به رئیس جمهور محترم نگاشتند و دستوراتى را در این نامه مندرج کردند که بیانگر کلام فصل نظام جمهورى اسلامى در این باره و حرف نهایى در این باب است.


رهبر معظم انقلاب اسلامى در این نامه، مجموعه اى از دستورات و نکات بسیار مهم را به رئیس جمهور محترم متذکر شده و دستور داده اند که در اجراى برجام به این نکات و دستورات مهم توجه کافى صورت گیرد. این نامه در حقیقت یکى از مهم ترین سندهاى ملى جمهورى اسلامى ایران در باب برجام و فعالیت هاى هسته اى و حتى حاوى  نکات بسیار مهمى در باب مسائلى فراتر از هسته اى است. از این جهت شایسته است که این نامه و دستورات مهم آن مورد بازخوانى و دقت نظر جدى قرار گیرد:


1.  هدف اصلى از نامه و اظهار نظر رهبر معظم انقلاب اسلامى، ایجاد فرصت براى مسؤولان کشور در جهت رعایت و حفظ منافع ملى و مصالح عالیه کشور است. این امر را معظم له در ابتداى نامه متذکر شده و بیان داشته اند: «لازم مى دانم نکاتى را یادآور شوم تا جنابعالى و دیگر دست اندرکارانِ مستقیم و غیرمستقیم آن، فرصتهاى کافى براى رعایت و حفظ منافع ملّى و مصالح عالیه ى کشور در اختیار داشته باشید.»


2. تشکر از همه مسؤولان و کسانى که در حمایت و نقد این متن و بیان نکات مثبت و نقاط ضعف آن تلاش کردند تا به کشور خدمت نمایند.


3. تذکر و یادآورى «خصومت و دورویى و تلاش آمریکا براى صدمه زدن به جمهورى اسلامى و مزورانه بودن اظهارات مثبت آمریکایى ها و نقض عهدهاى مکرر آنان در ماجراى برجام و غیر آن» به شخص رئیس جمهور محترم با ذکر این که ایشان خود طبعا چنین امرى را دانسته اند و از این رو باید نیات خصمانه آمریکا را درک کنند و نسبت به آن هوشیار باشند.


4. دشمنى آمریکا با ایران فقط زمانى پایان مى یابد که جمهورى اسلامى با قدرت درونى و پایدار خود آنان را از ادامه دشمنى مأیوس نماید.


5. هوشیارى نسبت به نیّات خصمانه ى دولت آمریکا و ایستادگى هایى که بر اثر آن در طول مسیر مذاکرات از سوى  مسؤولان جمهورى اسلامى به کار رفت، توانست در موارد متعدّدى، از ورود زیانهاى سنگین جلوگیرى کند.


6. با این حال، محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ضعفهاى ساختارى و موارد متعدّدى است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه به لحظه، مى تواند به خسارتهاى بزرگى براى حال و آینده ى  کشور منتهى شود.


7. رهبر معظم انقلاب به صراحت دستور داده اند بندهاى 9 گانه قانونی مجلس در این باره و بندهاى 10 گانه مصوبه شوراى عالى امنیت ملى باید رعایت شود. با این حال رهبر معظم انقلاب آن 19 بند را کافى ندانسته و دستورات دیگرى را نیز متذکر شده اند که از سوى مسؤولان در اجراى برجام باید مورد توجه قرار گیرد.


8. از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوى ایران اساساً با هدف لغو تحریمهاى ظالمانه ى اقتصادى و مالى صورت گرفته است و اجرائى شدن آن در برجام به بعد از اقدامهاى ایران موکول گردیده، لازم است تضمین هاى قوى و کافى براى  جلوگیرى از تخلّف طرفهاى مقابل، تدارک شود که ازجمله ى آن اعلام کتبى رئیس جمهور آمریکا و اتّحادیه ى  اروپا مبنى بر لغو تحریمها است. در اعلام اتّحادیه ى اروپا و رئیس جمهور آمریکا، باید تصریح شود که این تحریمها به کلّى برداشته شده است. هرگونه اظهارى مبنى بر این که ساختار تحریمها باقى خواهد ماند، به منزله ى نقض برجام است. بنابراین رهبر معظم انقلاب از مسؤولان اجرایى خصوصا ریاست محترم جمهورى خواسته اند که تضمین هاى قوى و کافى براى این امور از طرف مقابل اخذ شود و نیز به صراحت متذکر شده اند که هر اظهار نظرى در مورد این که ساختار تحریم ها باقى خواهد ماند، به منزله نقض برجام است.


9. هرگونه تحریم جدید علیه ایران در طول دوران 8ساله آتى، نقض برجام خواهد بود و دولت موظف خواهد بود که در این صورت اجراى برجام را متوقف نماید و به قانون مجلس در این زمینه عمل کند.
10. در مورد (PMD)، کارخانه اراک، معامله کیک زرد و سایر موارد نیز دولت موظف شده است که به نحوى  عمل کند که تضمین کافى و صریح از طرف مقابل گرفته شود و امکان سوءاستفاده و قرار دادن نظام در برابر عمل انجام شده از دشمن گرفته شود.


روشن است که هدف اصلى رهبرى از این بندها و برخى بندهاى آتى، آن است که مسؤولان اجرایى کشور در اجراى برجام به گونه اى عمل نکنند که دشمن امکان دبه کردن و سوء استفاده کردن از حسن نیت جمهورى اسلامى ایران را پیدا کند.


11. شوراى عالى امنیت ملى موظف شده است که طرح و تمهیدات لازم براى توسعه میان مدت 15 ساله انرژى  اتمى را به نحوى طراحى کند که نگرانى هاى موجود در مورد ضمائم برجام برطرف شود.


مشخص است که هدف از این دستور، آن است که برجام و اجراى آن در روند رشد میان مدت و بلند مدت هسته اى کشور خلل ایجاد نکند، هرچند در کوتاه مدت باعث برخى خلل ها در این روند مى گردد.


12. سازمان انرژى اتمى موظف شده است که در عرصه تحقیق و توسعه، به گونه اى عمل کند که در پایان دوره 8ساله، کشور دچار کمبود فن آورى و عقب افتادگى نشده باشد.


13. یکى از نگرانى هاى اصلى در مورد برجام، مسأله تفسیر بخش هاى مبهم و کش دارى است که در متن و اسناد دیگر آن آمده است. از این جهت رهبر معظم انقلاب به صراحت بیان داشته اند که «در موارد ابهام سند برجام، تفسیر طرف مقابل مورد قبول نیست و مرجع، متن مذاکرات است.»


14. یکى از دستورات بسیار مهم رهبر معظم انقلاب در این متن آن است که هیئتى قوى، آگاه و هوشمند براى رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل باید شکل بگیرد. شوراى عالى امنیت ملى موظف شده است که  ترکیب و وظایف این هیئت را مشخص کند و از بیان رهبرى مشخص است که بى اعتمادى به طرف مقابل و احتمال جدى نقض عهد و تخلف و فریب کارى آن ها به خصوص آمریکا منجر به چنین دستورى شده است.


15. نکته مهم دیگرى که در این متن به صورت تذکر و یادآورى به مسؤولان دولتى ذکر شده آن است که هرچند رفع تحریم هاى ظالمانه کارى لازم است اما بهبود معیشت مردم صرفا با جدى گرفتن اقتصاد مقاومتى و پى گیرى همه جانبه آن محقق خواهد شد.


16. و آخرین نکته مهمى که در این جا از متن پر محتواى رهبر معظم انقلاب استفاده و بیان مى شود آن است که ایشان نسبت به واردات بى رویه و نیز ورود هرگونه مواد مصرفى از آمریکا تذکر جدى داده اند و از این جهت مسؤولان کشور ازجمله مسؤولان اجرایى باید در این رابطه کمال توجه را به کار بگیرند.


17. علاوه بر نکاتى که از این متن بیان شد، از کلیت دستور رهبرى و فضاى حاکم بر آن مى توان دریافت که رهبر معظم انقلاب به هیچ وجه نمى خواهند که اجراى برجام منجر به دودستگى و اختلاف و کشمکش در کشور شود و نیروهاى  سیاسى و فعالان اجتماعى در کشور به جان هم بیفتند و برجام را محل اختلاف و مانع همکارى و تلاش مشترک خویش قرار دهند. ایشان خواهان آن هستند که در عین بیان انتقادات و اشکالات و اعتراضات از طرفهاى  مختلف، فضاى وحدت و همدلى در کشور رعایت شود.


18. و نکته دیگرى که به عنوان آخرین نکته باید به آن توجه کرد آن است که رهبرى معظم انقلاب نسبت به این که اجراى برجام به مصالح کلى و بلند مدت کشور آسیب نزند، توجه جدى داشته اند و با این متن دقیق و کارشناسى شده، تقریباً همه تذکرات لازمى که باید در نظر گرفته شود را بیان کرده اند. این وظیفه مسؤولان کشور است که با نصب العین قرار دادن این تذکرات و جلوگیرى از هرگونه تخلفى در این باره بکوشند که منافع کشور و مصالح آن کاملا حفظ شود. ان شاءالله.

نگاهی دیگر؛

توصیه‌ها و نکته هایى درباره چگونگى تبیین نامه رهبر معظم انقلاب درباره پذیرش برجام

 رهبر معظم انقلاب اسلامى، حضرت امام خامنه اى (مدظله العالى)، در نامه اى به رئیس جمهور، اجراى برجام را مشروط و منوط به رعایت 28 بند کردند که شامل بندهاى 10گانه مربوط به مصوبه شوراى عالى امنیت ملى، بندهاى 9گانه مصوبه مجلس شوراى اسلامى و سرانجام بندهاى نه گانه در ابلاغ معظم له به رئیس جمهور است. نامه ى  مهم رهبر انقلاب در خصوص اجراى برجام حامل پیام هاى راهبردى و حاوى نکات اساسى است که باید با اهتمام بسیار «تبیین» و «مطالبه گرى» شود.

هرچند تبیین و فهم همه دستاوردهاى این نامه مجال موسعى را مى طلبد اما در این یادداشت کوشیده خواهد شد به مسؤولیت و رسالت جبهه مومن انقلاب اسلامى در برابر این نامه پرداخته شود:

1- کارشناسان معتقدند نامه رهبر معظم انقلاب را نباید یک نامه عادى و صرفا در موضوع هسته اى تلقى کرد بلکه این نامه درصدد تبیین یک «نقشه راه» براى آینده انقلاب اسلامى است.


همه ما وظیفه داریم که مواضع رهبر انقلاب را درباره دوران پسابرجام و تبیین خطر نفوذ دشمن بر مردم باورپذیر و مصداقاً تبیین نماییم. ضمن آن که به این مهم اشاره شود که هیچ تغییرى در نگاه کلان و استراتژیک معظم له در صیانت از فناورى هسته اى، استکبارستیزى، استقلال خواهى و عدالت طلبى به وجود نیامده است. اصول امام و انقلاب اسلامى، اصولى ثابت و لایتغیر خواهند بود.


2- پرونده ها و تصمیم گیرى هاى مهمى که در کشور انجام مى شود، متعلق به یک قوه یا یک سازمان نبوده و همه قوا و ارکان کشور باید در مدیریت و نظارت و اجراى آن سهیم باشند. پرونده استراتژیک و ملى هسته اى هم از این مهم کنار نبوده و متعلق به آحاد کشور است و طبیعتا رهبرى انقلاب هم به عنوان سکاندار نظام اسلامى در این موضوع نقش تأثیرگذار و کلیدى بر عهده دارند. نامه معظم له نشان داد آحاد مردم و مسؤولان وظیفه دارند هوشمندانه در صحنه نظارت و مراقبت بر اجراى برجام حضور داشته باشند.


3- پس از صدور نامه رهبر انقلاب، شاهد شکل گیرى آرامش نسبى در فضاى سیاسى کشور به ویژه در مجلس، دولت، رسانه ها و تشکل هاى دانشجویى هستیم. نیاز مبرم جامعه ما باز شدن چتر فراگیر آرامش براى اقشار مختلف جامعه به ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادى است تا چرخه هاى تولید شتاب بیشترى را به خود بگیرند.


4- نامه رهبر معظم انقلاب مبنى بر تأیید مصوبه شوراى عالى امنیت ملى درباره برجام، باید فصل الخطاب همه مباحث رایج در میان جریان هاى سیاسى درباره موافقت یا مخالفت با برجام باشد. پس از تأیید مشروط معظم له، همه بحث ها درباره نقاط ضعف و قوت برجام باید خاتمه یافته و تمام همت خود را مصروف پیگیرى مطالبات رهبرى در این نامه نماییم.


در عین حال نکته مهم، جمع بندى ایشان از متن برجام است؛ متنى که طى ماه هاى گذشته موافقت ها و مخالفت هاى  زیادى را برانگیخت. گروهى آن را در حد فتح الفتوح ارزیابى کردند و پیروزى بر دشمن خواندند و عده اى هم آن را فاجعه دانستند و قبول آن را پایان انقلاب اسلامى قلمداد کردند! معظم له این متن را این چنین ارزیابى  مى کنند: «بى شک حفظ هوشیارى نسبت به نیّات خصمانه دولت آمریکا و ایستادگى هایى که بر اثرِ آن در طول مسیر مذاکرات از سوى مسؤولان جمهورى اسلامى به کار رفت، توانست در موارد متعددى، از ورود زیان هاى سنگین جلوگیرى کند. بااین حال، محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ضعف هاى  ساختارى و موارد متعددى است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه به لحظه، مى تواند به خسارت هاى بزرگى براى حال و آیندة کشور منتهى شود.»


این ارزیابى، که مبتنى  بر کارشناسى هاى مفصل در شوراى عالى امنیت ملى و کمیسیون برجام مجلس و هم چنین ارزیابى خود معظم له است، نشان مى دهد در مورد برجام کفه به  سمت منفى سنگین تر است ولى درعین حال، در حدى که نظام آن را مردود بشمارد نیست و به تعبیرى، برجام «قابل تحمل» است، البته به شرطها و شروطها!


5- نامه رهبرى از جنس فرصت سازى براى «رعایت و حفظ منافع ملّى و مصالح عالیه کشور» است. به عبارت دیگر، مسؤولان مستقیم و غیرمستقیم این موضوع باید از نامه معظم له استفاده کنند و منافع ملى و مصالح عالیه کشور که از قبل مفاد برجام تأمین نشده است یا امکان تهدید و تحدید از سوى دشمن را دارد، تأمین کنند.


6- یکى از دغدغه هاى رهبرى، نحوه اجراى برجام است که در این نامه به آن اشاره شده است. دستور ایشان براى تشکیل هیأت نظارت بر اجراى برجام به این دلیل است که مسؤولان ما و رسانه ها ضمن رصد رفتار دشمن، نباید اجازه دهند از یک سو دولت ایران به تعهدات خود عمل نماید اما طرف مقابل از انجام تعهدات خود طفره رود.


«وجود پیچیدگى ها و ابهام ها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلفات و فریبکارى در طرف مقابل به ویژه آمریکا، ایجاب مى کند یک هیأت قوى و آگاه و هوشمند براى رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصریح شده است، تشکیل شود. ترکیب و وظایف این هیأت باید در شوراى عالى امنیت ملى تعیین و تصویب شود.»


با این تدبیر رهبرى نیز، برجام در ایران صاحب متولى مشخص و فراجناحى خواهد شد که تعیین آن برعهده شوراى عالى امنیت ملى قرار گرفته است. این امر باعث مى شود که یک نظر ملى مشخص، همواره در خصوص نحوه اجراى برجام وجود داشته باشد و در مواقع نیاز، مورد استناد قرار گیرد؛ بالاخص آنجا که کشور در خصوص عهدشکنى طرف غربى ممکن است دچار مباحثات سیاسى شود.


7- نکته کلیدى دیگر در در نامه رهبرى آن است که اصل برجام و محتواى آن تأیید نشده بلکه اجازه اجراى مشروط برجام داده شده است. تأیید «اجراى برجام» و نه «برجام» نیز از آن جهت حائز اهمیت است که رهبر ایران، شوراى عالى امنیت ملى و مجلس، هیچ کدام از نظر حقوقى برجام را تأیید نکردند بلکه تنها مجوز اجراى آن را دادند.


8- نکتة بعدى، غیرتمندى رهبر انقلاب نسبت به حفظ دستاوردهاى هسته اى است. نکته اى که در طول مذاکرات هم بر آن تأکید فرموده بودند و بى توجهى به آن، که متأسفانه در برخى مسؤولان مشاهده مى شود، نه تنها صنعت هسته اى  را دچار خسارت مى کند، بلکه به اصل تولید علم و خودباورى ملى هم آسیب مى رساند. صیانت مقتدرانه و غیرتمندانه از دستاوردهاى علمى کشور، هم دست اندازى دشمن به توانمندى هاى داخلى را مانع مى شود هم  انگیزة دانشمندان و تلاشگران عرصة علم و فناورى را بالا مى برد، چون احساس مى کنند که تلاش آن ها قدر دانسته شده و به ثمن بخس یا با توپ و تشر دشمن از آن چشم پوشى نشده است.


9- نهمین نکته، تداوم بى اعتمادى کامل به آمریکاست؛ بى اعتمادى ناشى از تجربه، واقعیت ها و عمق دشمن شناسى. این بى اعتمادى از سوى حضرت آقا منجر به عهدشکنى نمى شود، اما احتیاط و مراقبت کامل را گوشزد مى کند و چه بسا هشدار مى دهد؛ آنجا که خطاب به رییس جمهور مى فرمایند: «جناب عالى با سابقة چند دهه حضور در متن مسائل جمهورى اسلامى، طبعاً دانسته اید که دولت ایالات آمریکا، در قضیّة هسته اى و نه در هیچ مسئلة دیگرى، در برابر ایران رویکردى جز خصومت و اخلال در پیش نگرفته است و در آینده هم بعید است جز این روش عمل کند.»


10- یکى از مهم ترین نکات، تکرار نکته اى است براى پرهیز از بزرگ نمایى تحریم ها، دلخوش نکردن مردم و مسؤولان به برجام و ضرورت حرکتى اساسى و بنیادین و آن این که: «رفع تحریم ها هرچند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ایران کار لازمى است، لیکن گشایش اقتصادى و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونى جز با جدى گرفتن و پیگیرى همه جانبة اقتصاد مقاومتى میسر نخواهد شد.»


این نکته مى تواند متضمن یک پیشگیرى هم باشد و آن این که چند صباحى دیگر که احیاناً جریان هایى مى خواهند عدم گشایش هاى اقتصادى را در دادن امتیازات بیشتر به دشمن و عدول از مواضع نظام در دیگر عرصه ها چاره جویى  کنند و نسخه هاى وابستگى بپیچند، از الآن بدانند راه حل فقط و فقط در یک چیز است و آن «جدّى گرفتن و پیگیرى همه جانبة اقتصاد مقاومتى» است، راه حلى که دربارة آن زیاد گفته شده، اما کمتر کار و اقدام شده است.


11- در فرایند بررسى و پذیرش برجام، شاهد ابراز نظرهاى مختلف کارشناسان، جلسات نقد کارشناسى در صدا و سیما، دانشگاه ها و مراکز مطالعاتى، تشکیل کمیسیون ویژه برجام در مجلس و هزاران یادداشت و مقاله در مطبوعات بودیم که همه این موافقت و مخالفت ها، مناظره ها و موافق و مخالف سخن گفتن، در چارچوب تأمین منافع نظام بوده و ضمن تقدیر از زحمات بى شائبه و صادقانه همه کارشناسان، باید از شور انقلابى و دغدغه ها و نگرانى هاى فرزندان انقلابى این مرز و بوم هم تشکر و قدردانى کرد که همواره به عنوان موتور محرک انقلاب، حضور همیشه در صحنه آنان یک سرمایه راهبردى براى نظام اسلامى است. تحصن ها، تجمع ها وبیانیه هاى منتشره از سوى این عزیزان را باید محترم و عزیز شمرد و به این همه شور و شعور این دردانه هاى انقلاب درود فرستاد.


12- روح حاکم بر متن نامه رهبرى شامل دو رویکرد اصلى «وحدت آفرینى در داخل» و «بدبینى به دشمن» است. این جوهره نامه باید توسط خطبا، رسانه ها و نخبگان  ترویج شود.


13- اگرچه برجام مى تواند یکى از راه هاى مهم نفوذ دشمن باشد اما برجام تنها راه نفوذ نیست. دشمن براى نفوذ و رخنه، مسیرهاى بسیارى را در قالب شبکه هاى ماهواره اى، شبکه هاى اجتماعى و موبایلى و. . . تدارک دیده است که باید هوشیارى خود را نسبت به همه این موارد حفظ نماییم. باید نیات شوم دشمن را در پشت پرده پذیرش برجام افشا نماییم. دشمن به بهانه برجام مى خواهد راه نفوذ در داخل کشور را براى خود هموار نماید. دشمن براى دوران پسابرجام سند راهبردى تنظیم و تدارک دیده است.


14- یکى از اساسى ترین مسیرهاى مقابله با نفوذ دشمن، شناخت مسیرهاى نفوذ دشمن است. یکى از مهم ترین این مسیرها، برنامه دشمن براى کاهش نفوذ و تأثیر انقلاب اسلامى در منطقه است. نظام سلطه مى خواهد با مهار نفوذ انقلاب اسلامى در میان کشورهاى اسلامى به ویژه منطقه، تأثیرات الهام بخش انقلاب را به حداقل رسانده و ابزارهاى  اقتدار ما را مهار و نابود سازد. مردم ما نباید اجازه دهند، نفوذ و اقتدار منطقه اى ما وسیله اى براى معامله و چانه زنى قدرت هاى بیگانه شود. دشمن مى خواهد فرش را از زیر پاى ایران در منطقه بکشد.


15- نکته آخر؛ موقعیت شناسى، تشخیص هاى هوشمندانه و به هنگام رهبرى، یک بار دیگر اثبات کرد که جایگاه ولایت و رهبرى، مظهر تامه «عزت ملى» و «انسجام و وحدت ملى» است که حرکت در چارچوب نقشه راه  ترسیمى از سوى معظم له متضمن امنیت ملى و مصالح عالیه کشور خواهد بود.


و یکبار دیگر، از دولتمردان و خصوصاً سربازان خط مقدم سیاست خارجى همواره این مطالبه وجود دارد که بر اساس توصیه حکیمانه رهبرى «تیزتر از شمشیر و نرم تر از حریر و سخت تر از سنگ و پولاد» باشند.


اجازه بدهید به عنوان حسن ختام این توصیه حضرت امیر در عهدنامه معروف مالک اشتر را ذکرکنیم که معتقدیم این توصیه، چکیده نگاه رهبرى به برجام است که در نامه ایشان نیز متبلور شده است: «هرگز پیشنهاد صلح از طرف دشمن را که خشنودى خدا در آن است، رد مکن که آسایش رزمندگان و آرامش فکرى تو و امنیت کشور در صلح تأمین مى شود؛ لکن زنهار زنهار از دشمن خود پس از آشتى کردن؛ زیرا گاهى دشمن نزدیک مى شود تا غافلگیر کند؛ پس دوراندیش باش و خوش بینى خود را متهم کن.»


و این وعده محتوم و سنت لایتغیر الهى است که فرمود: «و کان حقا علینا نصر المومنین» اگر هوشیارى و استقامت بورزیم، پیروزى و نصرت الهى بر ما نازل خواهد شد. نرمش قهرمانانه نظام و رهبرى ان شاءالله مقدمه پیروزى هاى بزرگتر خواهد شد و به خواست خدا، ما بینى مستکبران عالم را به خاک مالیده و زمینه ساز ظهور حضرتش خواهیم بود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها