کد خبر: ۳۶۰۲۲۵
زمان انتشار: ۱۱:۵۸     ۲۹ دی ۱۳۹۴

به گزارش پایگاه 598، وطن امروز نوشت:

بازار سهام همزمان با ازسرگيري فعاليت بانك‌هاي ايراني با سوئيفت با تداوم واكنش عجيب نماگرهاي خود با افتادن در سرازيري قيمت‌ سهام اغلب شركت‌هاي بزرگ مواجه شده است. با آغاز معاملات ديروز، بازار سهام در دومين روز اجراي توافق برجام و لغو همه تحريم‌هاي مالي و بانكي ايران با افت دسته‌جمعي نماگرهاي خود مواجه شد.

براساس اين گزارش شاخص كل قيمت و بازده نقدي بورس تهران با بيش از 700 واحد كاهش در كانال 64 هزار واحدي درجا ‌زد. بازار سهام در دومين روز پس از اجراي برجام همسو با رنج‌هاي پي در پي كارگزارها در دامنه نوسان منفي قيمت سهام با افت معنادار نماگرهاي خود مواجه بود، هر چند با معاملات كد به كد و بلوكي حقوقي‌ها اندكي از سرعت ريزش شاخص‌ها كاسته شد. شاخص كل هم‌وزن بورس با كاهش 86 واحدي عدد 10 هزار  و 310 واحد را تجربه كرد. همچنين شاخص سهام آزاد شناور با كاهش 636 واحدي عدد 71 هزار و 998 واحد را به نمايش گذاشت.

شاخص بازار اول اما در حالي با كاهش 279 واحدي به عدد 44 هزار و 718 واحد رسيد كه شاخص بازار دوم با 281 واحد كاهش به رقم 147 هزار و 373 واحد دست يافت. ديروز شاخص كل فرابورس (آيفكس) نيز با كاهش 11 واحدي عدد 711 واحد را تجربه كرد. معاملات سهام در نماد معاملاتي ۳ شركت گسترش نفت وگاز پارسيان با 100 واحد، تاپيكو با 99 واحد و بانك پاسارگاد با 36 واحد كاهش، بالاترين تاثير منفي را در محاسبه شاخص كل بورس به دوش كشيدند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي صنايع پتروشيمي خليج فارس با 90 واحد، مخابرات ايران با 37 واحد و همراه اول با 34 واحد افزايش، بيشترين تاثير مثبت را در برآورد اين نماگر به نام خود ثبت كردند. در پايان معاملات ديروز ارزش كل معاملات بورس تهران به بيش از 230 ميليارد تومان بالغ شد كه ناشي از دست به دست شدن يك ميليارد و 230 ميليون سهم طي 77 هزار و 712 نوبت داد و ستد بود. طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شركت‌هاي بيمه تعاون، حق تقدم خريد سهام گسترش نفت و گاز پارسيان، بين‌المللي محصولات پارس، سرمايه‌گذاري توسعه آذربايجان، سخت آژند، گسترش نفت و گاز پارسيان، بين‌المللي توسعه ساختمان، كاربراتور ايران، چيني ايران، توسعه صنعتي و معدني صبا نور، مجتمع فولاد خوزستان، گروه صنعتي بوتان، بيمه اتكايي امين، ايرانيت، عمران و سازندگي استان قزوين، صنايع پتروشيمي تخت جمشيد، و نئوپان 22 بهمن از سوي ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتي شركت‌هاي قند نيشابور، سازه‌پويش و داروسازي روز دارو بازگشايي شدند.

ديروز همچنين آگهي عرضه اوليه سهام شركت داروسازي كاسپين تامين از مجموعه شركت‌هاي وابسته به تيپيكو منتشر شد. بر اين اساس 15ميليون سهم اين شركت معادل 10 درصد از كل سهام امروز براي اولين بار در بازار اول فرابورس كشف قيمت مي‌شود. بازار سهام ديروز شاهد غلبه ترس بر اميد معامله‌گران هيجان‌زده‌اي بود كه خود را گرفتار شايعات مختلف در بازار مي‌ديدند. ديروز با تداوم تعديل‌هاي ممتد كارگزارها در دامنه نوسان منفي قيمت، روندي شكننده بر فضاي معاملات حاكم شد. برخي كارشناسان در اين زمينه معتقدند فضاي انتخابات پيش رو و دعواهاي گروهي و حزبي شايد يكي از متغيرهاي اثرگذار بر بازار سهام در ايجاد اين شكنندگي باشد. اين در حالي است كه ديروز بازارگردان‌ها و حقوقي‌هاي سهام شركت‌هاي بزرگ با هدف كند كردن حركت شاخص‌هاي بورس در سراشيبي افت قيمت‌ها به رويه هميشگي خود ادامه دادند.

بر اين اساس در نماد معاملاتي سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي ديروز بيش از 22 ميليون سهم به ارزش 5 ميليارد تومان كد به كد شد. در نماد معاملاتي بيمه دي نيز بيش از 21 ميليون سهم به ارزش بيش از 2 ميليارد و 405 ميليون تومان از سوي سهامدار حقوقي به كد شركت‌هاي تابعه منتقل شد. در نماد معاملاتي سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي نيز بيش از 20 ميليون سهم به ارزش 5 ميليارد تومان كد به كد شد. در نماد معاملاتي پالايش نفت اصفهان اما 20 ميليون سهم به ارزش بيش از 4 ميليارد تومان كد به كد شد. همچنين در نماد ملي صنايع مس ايران نيز كمتر از 11 ميليون سهم به ارزش بيش از يك ميليارد و 264 ميليون تومان كد به كد شد. در نماد معاملاتي سرمايه‌گذاري اقتصاد نوين نيز 4 ميليون سهم به ارزش يك ميليارد و 700 ميليون تومان كد به كد شد.

اصلي‌ترين فروشندگان سهام ديروز در گروه‌هاي بانكي ديده مي‌شد اين در حالي است كه در گروه خودرويي‌ها همسو با برخي شايعات مبني بر عقد قراردادهاي جديد با شركاي خارجي بازارگرداني سهام همسو با تداوم حضور خريداران در روندي متعادل دنبال شد. در اين گروه سايپا و زامياد با صف خريد پايدار ميليوني به‌رغم حجم معاملات سنگين همراه بود.

آنچه از بازار سهام ديروز مي‌توان درك كرد اينكه علاقه متوليان بازار سهام و بازيگران بزرگ اين بازار در شرايط فعلي تداوم بازارگرداني سهام در روندي متعادل بدون شكل‌گيري هيجان كوتاه‌مدت است. ديروز در ميانه ميدان شنيده‌هايي مبني بر رشد 21 درصدي صادرات محصولات پتروشيمي از ابتداي سال 94 تاكنون به گوش رسيد. همچنين با وجود لغو تحريم سوئيفت و بانك‌ها عنوان شد كه بانك انصار و بانك مهر اقتصاد همچنان در فهرست تحريم‌ها باقي خواهند ماند. در گروه پتروشيمي‌ها نيز ديروز عنوان شد كه آخرين محاسبات نرخ خوراك براساس فرمول اعلامي وزارت نفت ارقامي بين 5/8 تا 9 سنت را براي هر مترمكعب به دست آورده است.

ديروز در نماد معاملاتي «كگاز» عدم برنامه اين شركت براي فروش زمين مهرآباد به بازار اعلام شد. در نماد معاملاتي «شمواد» نيز لغو پيشنهاد افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي‌ها تا پايان سال 94 به بازار اعلام شد. بازار سهام ديروز بازاري شكننده و هيجان‌محور بود كه با بازارگرداني و معاملات كد به كد برخي حقوقي‌هاي بزرگ بازار تلاش شد از سرعت سقوط قيمت‌ها كاسته شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها