کد خبر: ۳۶۱۲۱۳
زمان انتشار: ۱۰:۳۶     ۰۶ بهمن ۱۳۹۴
گرانی ۴ هزار تومانی گوشت/
همزمان با اعلام اين خبر كه تورم دي 2/13 درصد بوده است، اخباري مبني بر گراني برخي از اقلام كه جايگاه ويژه‌اي در سبد خانوار ايراني دارد منتشر شده است. گراني چهار هزار توماني گوشت قرمز كه به يك‌باره اتفاق افتاده است...
به گزارش پایگاه 598، روزنامه آرمان نوشت: همزمان با اعلام اين خبر كه تورم دي 2/13 درصد بوده است، اخباري مبني بر گراني برخي از اقلام كه جايگاه ويژه‌اي در سبد خانوار ايراني دارد منتشر شده است. گراني چهار هزار توماني گوشت قرمز كه به يك‌باره اتفاق افتاده است موجي از واكنش‌ها را به دنبال داشته است. اين در حالي است كه در سال‌هاي اخير به ويژه امسال شاهد ثبات نسبي در بازار‌هاي ايران بوده‌ايم. كشور ما در چند سال اخير و در دولت‌هاي نهم و دهم شاهد بي‌ثباتي‌هاي اقتصادي زيادي بود كه بخشي از آن ناشي از اعمال تحريم‌ها عليه دولت ايران و بخش ديگري از آن ناشي از سوء مديريت دولتمردان بود. نمود بارز بي‌ثباتي اقتصادي در دولت گذشته خود را در تورم لجام گسيخته‌اي نشان داد كه در مواردي تا 40 درصد نيز رسيد.

 در اين دوران شاهد بوديم كه در مدت كوتاهي قيمت‌ها تغيير مي‌كرد. اين بي‌ثباتي پس از روي كار آمدن دولت يازدهم تا حد زيادي از بين رفت و دولت توانست تورم را مهار كند. امسال حتي در يك برهه تورم نقطه به نقطه به زير 10 درصد رسيد. دولتمردان از رئيس جمهور گرفته تا وزير امور اقتصادي و دارايي، وزير رفاه و... همواره وعده مي‌دهند نرخ تورم را به زير 10 درصد مي‌رسانند. با وجود اين، همچنان در مواردي شاهد بي‌ثباتي در نرخ برخي از كالا‌ها هستيم.
 
گراني مقطعي؛ از برنج تا گوشت
 
در روز‌هاي اخير شاهد بي‌ثباتي‌هايي در بازار برنج و گوشت بوده‌ايم. برنج ايراني به يك‌باره 60 درصد گران شد و اكنون نيز خبر مي‌رسد كه گوشت گوسفندي چهار هزار تومان افزايش قيمت در هر كيلو گرم داشته است. متهم اصلي اين گراني‌ها واردات و صادرات بي‌رويه عنوان شده است. زماني كه شاهد گراني برنج ايراني بوديم، مسئولان عنوان كردند دست‌هاي پشت پرده‌اي وجود دارد كه مي‌خواهند با گران كردن برنج ايراني جا را براي قاچاق برنج خارجي كه واردات آن محدود شده باز كنند. درباره افزايش قيمت گوشت قرمز نيز صادرات دام زنده يكي از متهمان است.

روز گذشته رئيس اتحاديه فروشندگان گوشت گوسفندي با اعلام افزايش چهار هزار توماني قيمت گوشت گوسفندي در يك ماه گذشته گفت: از وزارت جهاد كشاورزي مي‌خواهيم به صورت قاطع، جلو صادرات دام زنده را بگيرد. علي اصغر ملكي اظهار كرد: قيمت كنوني هر كيلوگرم گوشت شقه گوسفندي به 33 هزار تومان رسيده، درحالي كه قيمت اين محصول در ابتداي دي ماه 28 تا 29 هزار تومان بوده است. او با اشاره به صادرات دام زنده از مرزهاي غربي كشور افزود: دليل افزايش قيمت اين محصول در بازار مصرف، صادرات دام زنده و به پايان رسيدن زمان عرضه دام‌هاي پيش بيني شده براي عرضه به بازار، در اين مقطع است. رئيس اتحاديه فروشندگان گوشت گوسفندي ادامه داد: از اسفند ماه با عرضه بره‌هاي جديد به بازار قيمت اين محصول كاهش محسوسي خواهد داشت، اما در اين مقطع از وزارت جهاد كشاورزي خواسته مي‌شود كه به صورت قاطع از خروج دام زنده از كشور جلوگيري كند.

 او ياد آور شد: كاهش قيمت جهاني پوست گوسفند و عدم صادرات پوست و دنبه نيز بر افزايش قيمت گوشت گوسفندي مصرفي مردم در داخل تاثيرمي‌گذارد، زيرا مابه‌التفاوت كاهش قيمت ساير اجزاي گوسفند مانند كله پاچه، پوست، دنبه و... بر روي گوشت سر شكن مي‌شود. این مقام مسئول خرده‌فروشان گوشت گوسفندي گفت: قيمت هر جلد پوست گوسفند از 30 هزار تومان به 8 تا 9 هزار تومان و هر عدد دنبه از 8 هزار تومان به 4 هزار تومان رسيده است. ملكي تاكيد كرد: در شرايط فعلي شايد نتوان به طور كامل جلو خروج غيرقانوني دام زنده را از كشور گرفت، اما از وزارت جهاد كشاورزي خواسته مي‌شود كه جلو صادرات قانوني اين محصول را با توجه به فشاري كه بر بازار آمده است بگيرد.
 
تورم به كجا مي‌رسد؟
 
در حالي همچنان در برخي بازار‌ها شاهد بي‌ثباتي‌هايي هستيم كه پيش بيني مي‌شد با اجرايي شدن برجام ثبات اقتصادي به كشور بازگردد. با وجود اينكه در چند ماه اخير شاهد روند كاهشي نرخ تورم بوديم و حتي عنوان مي‌شود كه سال 95 بالاخره تورم تك نرخي خواهد شد، در ماه گذشته روند كاهشي تورم متوقف شد.

روز گذشته بانك مركزي نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهي به دي امسال نسبت به ۱۲ ماه منتهي به دي ۱۳۹۳ را معادل 2/13 درصد اعلام كرد. خلاصه نتايج شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران براساس سال پايه ۱۳۹۰ به دست آمده است. بر اساس اين گزارش، شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در دي ماه امسال به عدد 6/232 رسيد كه نسبت به ماه گذشته 4/0 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

همچنين شاخص يادشده در دي ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته، معادل 6/9 درصد افزايش داشته است. بانك مركزي پيشتر نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهي به آذرماه را نسبت به ۱۲ ماه منتهي به آذرماه پارسال 7/13 درصد اعلام كرده بود. مركز آمار ايران نيز نرخ تورم ميانگين در آذرماه امسال را با نيم درصد كاهش نسبت به ماه گذشته 6/12 درصد و تورم نقطه به نقطه را با 9/0 درصد كاهش 9/9 درصد اعلام كرد. دولت يازدهم يكي از افتخارات خود را مهار تورم مي‌داند، اما برخي كارشناسان معتقدند مهار تورم به بهاي ركود حاصل شده است و اكنون كه دولت عزم جزم كرده تا ركود را از بين ببرد بار ديگر شاهد افزايش نرخ تورم خواهيم بود. دولت در راستاي كاهش ركود بسته ضد ركود را اجرا كرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها