کد خبر: ۳۶۵۳۱۷
زمان انتشار: ۱۲:۰۱     ۰۶ اسفند ۱۳۹۴
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با ۵۹۸:
جهان بزرگی افزود: مردم منتظر هستند که مجلس دهم بتواند حداقل در باقیمانده عمر دولت یازدهم آن را مجبور به توجه بیشتر به مسائل اقتصادی کند. جبهه اصلاح طلبان که فعالیت خود را در این دوره انتخابات گسترش داده اند، در حقیقت خیز برداشته اند که باز همان حرکت های مجلس ششم را تکرار کنند و مسائل سیاسی را بر مشکلات و معیشت مردم برتری دهند. حسین فریدون و کرباسچی نقش اساسی در افزایش رکود اقتصادی در کشور داشته اند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، تب و تاب انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی پای برخی افراد را به حمایت از لیست های انتخاباتی باز کرده که کارنامه سیاه اقتصادی در گذشته خود به جای گذاشته اند. حضور این افراد در مجلس آینده بی شک مشکلاتی را برای مردم به بار خواهد آورد. رفتار اقتصادی این افراد نشان داده است که در حل مسائل اقتصادی به فکر جامعه مستضعف که بار اصلی انقلاب اسلامی و پس از آن جنگ تحمیلی را به دوش کشیده اند، نبوده اند.

چگونه می شود از این افراد انتظار داشت در این شرایط نگاه لیبرالی خود را در سرمایه گذاری کنار بگذارند و به فکر حل مشکلات مردم جامعه باشند. در این خصوص با حجت الاسلام احمد جهان بزرگی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

مردم جامعه ما در این روزها با مشکلات معیشتی بسیاری دست و پنجه نرم می کنند. حتی دولت یازدهم که با وعده های اقتصادی بر سر کار آمد، نتوانست این مشکلات را حل کند. در این شرایط رسالت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی آینده چیست؟

تردیدی نیست که رسالت مجلس دهم باید پیرامون مسائل معیشتی مردم و حل مشکلات اقتصادی باشد. الان نرخ رشد بیکاری در جامعه ما بالا رفته و رکود افزایش یافته است. تورم را هم اگر چه می گویند نقطه به نقطه پایین آورده اند، اما باز هم نرخ تورم دو رقمی است و بنابراین مشکلات اقتصادی در جامعه هنوز حل نشده و نیازمند برنامه ریزی بیشتر و دقیق تر است.

مردم منتظر هستند که مجلس دهم بتواند حداقل در باقیمانده عمر دولت یازدهم آن را مجبور به توجه بیشتر به مسائل اقتصادی کند. جبهه اصلاح طلبان که فعالیت خود را در این دوره انتخابات گسترش داده اند، در حقیقت خیز برداشته اند که باز همان حرکت های مجلس ششم را تکرار کنند و مسائل سیاسی را بر مشکلات و معیشت مردم برتری دهند. این مسئله در چهارسال آینده مشکلاتی برای مردم ما به وجود خواهد آورد.

اصلاح طلبان در شعارهای سیاسی خود به مسائل اقتصادی اشاره می کنند اما در فهرست هایی که ارائه داده اند از اقتصاددانان بهره نبرده اند. این تناقض در رفتار انتخاباتی اصلاح طلبان در آینده چه مشکلاتی را برای مجلس شورای اسلامی و به تبع آن جامعه ما ایجاد می کند؟

افرادی که در فهرست های اصلاح طلبان قرار گرفته اند منش سیاسی داشته اند و کارنامه سیاسی پرباری از خود ارائه داده اند. این فهرست نشان دهنده این است که اصلاح طلبان قصد ورود به مسائل سیاسی را دارند و مسئله معیشت مردم را مورد توجه قرار نخواهند داد.

به همین دلیل اگر در مجلس آینده بیشتر کرسی های مجلس را اصلاح طلبان اشغال کنند، مجلسی نخواهیم داشت که پیشرفت و توسعه اقتصادی را مدنظر قرار داده و به فکر حل مشکلات معیشیتی مردم باشند. این مسئله بی شک ضربه ای بر جامعه ما وارد خواهد کرد. چرا که رکود بیشتری را منجر می شود و حتی ممکن است در آینده ای نه چندان دور به شورش های اجتماعی بیانجامد.

حامی مالی دو جناح فعال اصلاح طلب در این دوره از انتخابات، افرادی هستند که در فعالیت های اقتصادی خود کارنامه مثبتی ندارند. حضور نمایندگانی که با پشتوانه مالی این افراد توانسته اند رأی بیاورند، در مجلس آینده چه آسیبی به آن وارد می کند؟

حسین فریدون و غلامحسین کرباسچی وضعیت معلومی دارند. این دو نفر در افزایش رکود اقتصادی در جامعه ما و به تبع آن بالا رفتن آمار بیکاری نقش داشته اند. از طرف دیگر این افراد در خط دادن به دولت در زمینه مسائل اقتصادی چه در دو دولت سازندگی و اصلاحات و چه امروز در دولت یازدهم نقش اساسی داشته اند. اگر فهرستی که این افراد پیشنهاد می دهند به مجلس راه پیدا کند، مسلما مشکلات اقتصادی را به شیوه همین دو نفر حل خواهند کرد و در نهایت مردم ما متضرر خواهند شد.

با توجه به شرایط سیاسی ایجاد شده ضرورت رأی دادن به فهرست ها چیست؟

در جامعه فعلا نیروها به این گونه آرایش گرفته اند که تعدادی از کاندیداها در جبهه اصول گرایان و تعدادی دیگر در جبهه اصلاح طلبان قرار گرفته اند و افرادی که در گروه های سیاسی دیگر قرار گرفته اند در حال حاضر در جامعه ما حضور پررنگی ندارند و رقیب محسوب نمی شوند.

من خود را یک اصول گرا می دانم و معتقدم که باید به جبهه اصول گرایی رأی داد؛ به این دلیل که نیروهای مؤمنی که مقام معظم رهبری توصیف می کنند و برای حفظ استقلال نظام ضروری هستند، در میان اصول گرایان بیشتر دیده می شوند. بنابراین باید به فهرست ارائه شده توسط اصول گرایان رأی خواهم داد.

رأی دادن به فهرست های در شرایط کنونی ضروری به نظر می رسد. تصور کنید فردی نخواهد به همه افراد معرفی شده در یک فهرست رأی دهد و در برگه رأی خود در کنار تعدادی از اسامی ارائه شده در فهرست، به افرادی خارج فهرست که تفکر نزدیک به آن دارند، رأی دهد. در این وضعیت با وجود اینکه فرد در نظر دارد افراد مدنظر خود را به مجلس بفرستد، اما در حقیقت راه را برای حضور کاندیداهای بیشتر از جناح رقیب باز کرده است.

در نتیجه این رفتار افرادی که در یک جبهه سیاسی متحد شده اند، به این اتحاد لطمه وارد می شود و حضور این تفکر در مجلس آینده به صورت قاطع و پررنگ نخواهد بود و در واقع فرصتی به جناح رقیب داده می شود که در مجلس بتواند کرسی های بیشتری به دست آورده و در شرایط سیاسی چهار سال آینده کشور تأثیرگذاری بیشتر داشته باشد.

همچنین می توان گفت اگر ما معتقد هستیم برای دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری نیازمند اتحاد و ائتلاف هستیم تا رأی ها متشتت نشود، باید این مسئله را از همین امروز تمرین کنیم. انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی فرصت خوبی برای تمرین اتحاد و ائتلاف برای اصول گرایان است تا به لحاظ نظری بتوانند جایگاه خود را به عنوان یک جناح سیاسی منسجم در جامعه تثبیت کنند. اگر این اتحاد و ائتلاف صورت نگیرد انتخابات سال 92 تکرار خواهد شد و جبهه اصول گرایی رأی نخواهد آورد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها