کد خبر: ۳۷۲۲۹۲
زمان انتشار: ۲۳:۲۴     ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
دولت سوييس روز سه شنبه حق شهروندي خانواده 2 دانش آموز نوجوان مسلمان اين كشور كه حاضر به دست دادن به معلم خود نشدند، را به حالت تعليق در آورد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایرنا، پس از آنكه تصميم اين دو دانش آموز پسر كه از قضا برادر هم هستند براي دست ندادن با معلم زن خود، مباحثي را در سطح ملي براي آزادي هاي مذهبي در اين كشور ايجاد كرد، دولت اين كشور حق شهروندي خانواده آنها را به حالت تعليق در آورد.

پنجم آوريل (15 فروردين) امسال بود كه اين دو برادر 14 و 15 ساله از مصافحه با معلم خود سرباز زدند و همين موضوع به يك بحث محيط آموزشي در اين مدرسه و منطقه تبديل شده بود.

در 17 فروردين مسولان مدرسه آنها در ناحيه ترويل در كانتون بازل (بال) در شمال سوئيس اعلام كردند كه پسران دانش‌آموز مسلمان اين مدرسه ملزم نيستند با معلمان زن دست بدهند.

در حالي كه دست دادن دانش‌آموزان و معلمان در اين كشور يك سنت محسوب مي‌شود.

مسولان گفته بودند كه تصميم فوق را به درخواست اين دو دانش‌آموز اتخاذ كرده كه گفته بودند هرگونه تماس فيزيكي بين زنان و مردان مگر خويشاوندان نزديك با اصول دين آنان، اسلام، مغايرت دارد.

در همان ايام شوراي محلي ترويل از تصميم اين مدرسه حمايت نكرد و اعلام كرده بود كه 'اين موضوع در حوزه اختيارات مدارس قرار دارد و شوراي محلي مايل نيست در آن دخالت كند.'

با اينهمه، انتشار خبر معافيت دانش‌آموزان پسر مسلمان از دست دادن با معلمان زن موجي از انتقاد را در سوئيس به راه انداخت و دولت از تصميم مدرسه در معاف كردن دانش‌آموزان مسلمان پسر از دست دادن با زنان به شدت انتقاد كرد.

منتقدان گفته‌اند كه دست دادن دانش آموز و معلم بخشي از آداب و سنن سوئيسي است و كساني كه در اين كشور تحصيل مي‌كنند بايد به سنت‌هاي بومي احترام بگذارند.

رئيس كميسيون آموزش و فرهنگ پارلمان سوئيس گفته است كه دست دادن معلم و دانش‌آموز 'نشانه احترام و ادب است' و رئيس كنفرانس وزيران آموزش كانتون‌هاي سوئيس نيز افزوده است كه 'براي ما قابل تحمل نيست كه با زنان و مردان در جامعه به شكلي متفاوت رفتار شود'.

هر چند وزير آموزش كانتون گفته بود كه اين تصميم را 'عملگرايانه' مي‌داند اما تصور نمي كند كه دوام داشته باشد. در همان حال، برخي سازمان‌هاي مسلمانان سوئيس از مباحثاتي كه در اين زمينه به راه افتاده انتقاد كرده بودند.

رئيس شوراي مركز مسلمانان سوئيس در بيانيه‌اي گفته است كه 'اين مورد به خصوص صرفا به دو دانش آموز دبيرستاني ارتباط دارد كه خواسته‌اند به جاي دست دادن، به شكل ديگري به معلمانشان اداي احترام كنند در حالي كه نحوه برخورد با اين موضوع به گونه‌اي است كه گويي ارزش‌هاي محوري جامعه سوئيس به مخاطره افتاده است'.

اين بيانيه مي‌افزايد كه فقه سنتي و همچنين اكثر فقهاي معاصر معتقدند كه دست دادن زن و مرد از نظر شرعي مجاز نيست.

در مقابل، فدراسيون سازمان‌هاي اسلامي سوئيس تاكيد داشته كه دست دادن زنان و مردان 'از نظر اعتقادات اسلامي' مجاز است و در بسياري از كشورهاي اسلامي هم رواج دارد و نبايد درسوئيس مشكل ساز محسوب شود.

اين درحالي است كه 'سيمونتا سوماروگا' وزير دادگستري اين كشور امروز مصافحه ميان شهروندان را از اصول و قوانين ملي كشورش خواند.

اگرچه موضوع مصافحه طي دو هفته برسر زبان هاي مردم اين كشور بود، با اين وجود دولت اين كشور امروز براي فروكش كردن مباحث مربوط به تبعيض جنسيتي در اين كشور تصميم نهايي خود را براي تعليق شهروندي خانواده اين دو برادر اعلام كرد.

آدريان باومگارتنر، سخنگوي ايالت بازل امروز در گفت وگو با خبرگزاري 'اي تي اس' اين كشور اين گونه تعليق حق شهروندي برخي شهروندان را امري طبيعي در اين كشور خواند تا روند طبيعي سازي و ملي سازي اقوام در اين كشور به حالت عادي تبديل شود.

اين درحالي الست كه پدر اين دو دانش آموز كه سوري الاصل و امام جماعت يك مسجد در اين ايالت نيز به حساب مي آيد در سال 2001 (1380) به سوئيس مهاجرت و درخواست پناهندگي كرده بود.

از جمعيت هشت ميليوني سوئيس، 350 هزار نفر مسلمان هستند.

براساس اين گزارش، پيش از اين نيز يك خانواده مسلمان اين كشور از مسولان مدرسه خواسته بودند تا دخترشان از شركت در كلاس آموزش شنا معاف شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها