کد خبر: ۳۷۹۰۴۸
زمان انتشار: ۱۱:۰۱     ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
از پیش از حضور «فروشنده» در کن فیلم‌ با حاشیه‌هایی همراه بود که اغلب این حاشیه‌ها از سوی رسانه‌هایی که بنظر می‌رسید باید در زمره دوستان فرهادی و حامیان فیلم باشند در رسانه‌ها مطرح شد و در زمان حضور فیلم در جشنواره نیز حاشیه ها دست از سر این فیلم برنداشت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، «فروشنده» مدتی بعد به نمایش در خواهد آمد و آنوقت می توانیم بگوییم اثر فرهادی بجز داستانگویی و پرداخت تکنیکی قدرتمند در محتوا نمایش درستی از سبک زندگی جامعه ایرانی داشته یا خیر، اما در این میان از عوامل فیلم انتظار می‌رود همانگونه که ما در فصل حاشیه‌ها متعهدانه عمل کردیم آنها نیز در زمان اکران با نقدها منصفانه برخورد کنند و در باد جوایز کسب شده نخوابند.

خبرگزاری فارس_ گروه سینما و تئاتر: به نظر می‌رسد آرام آرام فیلم «فروشنده» از فصل حاشیه‌های پیش و حین اکران در جشنواره کن و استقبال‌ها، نشست‌ها و تقدیرها خارج می‌شود و اهالی رسانه و مخاطبان منتظرند فیلم را ببینند و بدانند آخرین فیلم اصغر فرهادی که پیشتر قصه‌آن را دهان به دهان شنیده‌اند چگونه روایت و پرداخت سینمایی شده است.

از پیش از حضور «فروشنده» در کن فیلم‌ با حاشیه‌هایی همراه بود که اغلب این حاشیه‌ها از سوی رسانه‌هایی که بنظر می‌رسید باید در زمره دوستان فرهادی و حامیان فیلم باشند در رسانه‌ها مطرح شد و در زمان حضور فیلم در جشنواره نیز حاشیه ها دست از سر این فیلم برنداشت.

فاوند خواهر پادشاه قطر یا تهیه کننده

کمک مالی خواهر پادشاه قطر به فیلم فروشنده یکی از مواردی بود که بخشی از رسانه‌ها روی آن موج سواری کردند و فرهادی مجبور شد در کن در مقام پاسخگویی بربیاید و گفت: «مسئول فستیوال دوحه قطر، پس از حضور کمپانی ممنتو به‌ عنوان تهیه‌کننده در این فیلم، با آنها تماس گرفته و ابراز تمایل کرده بودند که امسال یکی از فاوندهای‌شان را به فیلم «فروشنده» بدهند و ممنتو هم پذیرفته بود». و اذعان کرده بود نام این کمپانی قطری در کنار تلویزیون آرته فرانسه به عنوان همکار آمده است اما تهیه‌کننده کار نیست.

بخش بعدی حاشیه‌ها به نشست خبری «فروشنده» باز می‌گشت که برخی گفته‌های فرهادی در مورد جامعه ایرانی حساسیت برانگیز شد، حاشیه‌های خود ساخته نیز کم نبود و صحبت‌های فرهادی در نشست خبری پس از دریافت جایزه کن نیز مستعد حاشیه سازی بود. البته این ادبیات در بین هنرمندان پس گرفتن جوایز خارجی باب شده که علاقمندند با استفاده از چند جمله خاص به سمت جریان اپوزیسیون غش کنند و البته هرگز به این سمت نمی روند چرا که تجربه نشان داده غش کردن به این سمت سودمندتر از اپوزیسیون شدن است، از سوی دیگر مسئولان و مدیران نیز به این شیوه عادت کرده اند و انگار خاصیت خودش را از دست داده است. بازی با نام محمدرضا شجریان و فیلم«گاو» و تاسف برای آنان که بعد از انقلاب نتوانستند فیلم بسازند نتوانست کمکی به این فضا بکند.

نظر سخنگوی وزارت ارشاد و بازگشت ایوبی از فرانسه

عدم همراهی ایوبی و عوامل فیلم در بازگشت به ایران یکی دیگر از مواردی بود که گفته شد فرهادی به خاطر اظهار نظر سخنگوی ارشاد نسبت به فیلم فروشنده و عدم تبریک ویژه باعث ناراحتی وی شده و او بلیط خود را کنسل کرده تا ایوبی به تنهایی به ایران باز گردد و اینگونه اعتراض خود را نسبت به وزارت ارشاد نشان دهد.

این حاشیه‌ها با حضور عوامل فروشنده به تهران ادامه داشت و جماعتی که تصور میکردند با فضاسازی رسانه‌ها جمعیت بسیاری برای مراسم استقبال در فرودگاه حاضر خواهند، (1ساعت بامداد 7خرداد) تنها با جماعت خبرنگار و عکاس و البته دو نفر از مدیران سینمایی روبرو شدند و در زمان حضور فرهادی و شهاب حسینی تعداد استقبال کنندگان براساس آمار یکی از رسانه‌ها به تنها 300 نفر رسید که در میان آمار اعلام شده بالاترین آمار متعلق به فارس است که با خوش بینی و احتساب مردمی که برای استقبال از خانواده‌هایشان در فرودگاه امام حاضر بودند این رقم را 500 نفر کرد.

کمپین خوشحال های متنفر از شهاب حسینی

اتفاق بعدی در نشست رسمی و رسانه‌ای فیلم در «خانه‌همایش» رخ داد، شهاب حسینی در انتهای جلسه جایزه اش را به امام عصر (عج) تقدیم می کند و دوباره جماعتی که انگار این جایزه برای آنان بوده است به صحنه فضای مجازی می آیند و به وی که تا دیروز همین جماعت در ستایش بازیگری اش سخن می گفتند و سینمای ایران را برای حسینی کوچک می دانستند حمله ور می شوند که چرا و به چه حقی این جایزه را به امام زمان تقدیم کرده ای؟ البته شهاب حسینی به این رفتارها عادت دارد و پیش از این نیز او کمپین «من از شهاب حسینی متنفرم» را زمانی که در بیت رهبری سخن گفته بود تجربه کرده است و اعلام کرده توجهی به فضاسازی عده ای خاص در فضای مجازی ندارد. شهاب حسینی بارها نشان داده که اصول خانوادگی برایش اهمیت زیادی دارد و از اعتقاداتش کوتاه نمی آید، او بلافاصله پس از بازگشت از فرانسه باتفاق همسرش و تعدادی از بازیگران سریال شوق پرواز در مراسم ختم همسر شهید بابایی شرکت کرد و لحظه دریافت جایزه در کن نیز به تاسی از مرحوم خسرو شکیبایی به آسمان اشاره کرد و از خداوند تشکر کرد دوباره به نشست خبری فیلم در خانه همایش باز گردیم، اینبار عکسی که یکی از رسانه‌های اصلاح طلب از ترانه علیدوستی منتشر کرد باعث حاشیه های فراوان شد تا آنجا که کار به جنبش‌های فمنیستی کشید و اینکه آیا اساسا چنین فردی بعنوان لیدر جریان مذکور شایستگی بازی و بازیگری دارد یا خیر چند روزی محافل رسانه ای را درگیر خود کرده بود.

نقش رسانه‌ها از ماجرای خواهر پادشاه قطر تا ترانه علیدوستی

خبرگزاری فارس با آگاهی از کنار حاشیه‌ها عبور کرد و براساس رسالت خبری و رسانه‌ای خود تنها به ذکر اخبار اصلی و اصولی از حال و هوای جشنواره کن و همچنین دو نماینده ایران یعنی «وارونگی» و «فروشنده»پرداخت و با پرهیز از درج اخباری که تنها به افزایش کلیک و کامنت منجر می‌شود سعی کرد به اصول حرفه ای پایبند باشد و  همچون گذشته که نسبت به نمایندگان ایران اعم از هنری و فرهنگی که با در نظر گرفتن اصول و قوانین کشور و در نشان دادن فرهنگ، آداب و رسوم مردم ایران دقت نظر داشته باشند با احترام در پوشش اخبار و وظایف رسانه‌ای که بر عهده دارد تلاش خواهد کرد و این‌بار نیز در مورد فیلم فروشنده به همین منوال عمل کرد.

گرچه برخی اتفاقات می توانست نباشد و کسب دو جایزه شهاب حسینی و اصغر فرهادی از جشنواره شصت و نهم کن یک اتفاق خوب بود اما تمام این مسایل جدا از فیلم محسوب می‌شود. «فروشنده» اصغر فرهادی مدتی بعد به نمایش در خواهد آمد آنوقت منتقدان می توانند بگویند این فیلم چقدر با اصول فرهنگی مردم ایران همراه بوده و یا اینکه اثر فرهادی بجز داستانگویی و پرداخت تکنیکی قدرتمند در محتوا نیز اثر آبرومندی است و نمایش درستی از سبک زندگی جامعه ایرانی داشته یا خیر، اما در این میان از عوامل فیلم انتظار می‌رود نقدهای مثبت و منفی را بشنوند و آنگونه که اکثر اهالی رسانه و کارشناسان در فصل پیش از اکران همراه و همدل با موفقیت ها بودند آنها نیز در زمان اکران با نقدها منصفانه برخورد کنند و در باد جوایز کسب شده نخوابند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها