کد خبر: ۳۷۹۴۲
زمان انتشار: ۰۰:۱۵     ۱۶ بهمن ۱۳۹۰
هنگامي كه بحث فدراليسم و تشكيل نظام غيرمتمركز مطرح شد، اختلافات بيشتر از گذشته خود را نمايان كرد تا حدي كه افراد بارها سخنراني همديگر را قطع مي كردند...
«خبرگزاري دانشجو»؛ دفتر مطالعات ايران و عرب مستقر در لندن اخيرا اقدام به برگزاري كنفرانسي با حضور طيفي از گروهك‌هاي ضدانقلاب از جمله سلطنت‌طلبان، جمهوري خواهان، التقاطيون (ملي – مذهبي‌ها)، چپ‌گراها،‌ ليبرال‌ها، اصلاح‌طلبان لائيك و همچنين سركردگان احزاب و افراد قوم‌گرا با محوريت به اصطلاح بررسي شكل نظام سياسي آينده پس از جمهوري اسلامي كرده است.
 
در اين نشست نوري‌زاده گفته است: اين نشست با كنفرانس پاريس (نشست‌هاي جهانشاهي و مدحي و…) ارتباطي ندارد، بلكه براي بررسي اوضاع كشورهاي منطقه و تاثير آن بر ايران ايجاد همبستگي بين مخالفان براي تغيير نظام و زمينه‌سازي براي نظامي فراگير با مشاركت قشرهاي جامعه ايران تشكيل شده است.
 
همچنين بر محورهاي فوق به عنوان رويكرد كنفرانس تاكيد شده است: تشكيل نظام آينده بر اساس نظرسنجي، جدايي دين از سياست، تشكيل دولت غير نظامي، مخالفت با دخالت بيگانگان به ويژه دخالت نظامي، حفظ تماميت ارضي كشور، تدوين قانون اساسي بر اساس اعلاميه جهاني حقوق بشر.
 
در اين كنفرانس كريم بني سعيد عبديان (عامل خلق عربي مرتبط رژيم صهيونيستي)، عبدالله مهتدي (عامل كل كومله)، ناهيد بهمني (محمدي)، ضياءالدين صدر اشرافي، خالد عزيزي (دبير كل حزب دمكرات)، ابوالقاسم حسيني مشهور به شاهوحسيني (معاون مصطفي هجري – جناح ديگر حزب دمكرات)، شهريار آهي، حسن شريعتمداري، مرادي‌ويسي، محسن سازگارا، شهرام طبري، مهرانگيز كار و … حضور داشتند.
 
نمايندگان به اصطلاح قوميت‌ها و مليت‌هاي ايراني به ويژه كريم بني‌سعيد عبديان خود را نماينده مردم عرب، عبدالله مهتدي خود را رهبر كومله، ناهيد بهمني خود را نماينده جنبش زنان كردستان معرفي و ساير نمايندگان قوميت‌هاي ديگر خواستار تشكيل نظام فدرال پس از نظام جمهوري اسلامي شدند.
 
طرفداران فدراليسم تاكيد كردند در مراحل تاريخي مختلف، قوميت‌هاي ايراني ممالك متعددي را در چارچوب امپراتوري واحد تشكيل مي‌دادند.
 
ضياءالدين صدر اشرافي پژوهشگر ترك در اين كنفرانس تاكيد كرد با توجه به رشد آگاهي قومي در بين اقليت‌ها و مليت ‌هاي ايران، برپايي نظام فدرال از تقسيم ايران جلوگيري مي‌كند. طرفداران فدراليسم از جمله كريم عبديان و عبدالله مهتدي، خالد عزيزي، شاهو حسيني و… تاكيد كردند اين شكل از حكومت‌داري از تكرار ظلم و ستمي كه مليت‌هاي غير فارس در سال‌هاي گذشته از آن رنج بردند، جلوگيري خواهد كرد.
 
حسن شريعتمداري فرزند مرحوم سيد كاظم شريعتمداري نيز خواستار تشكيل نظام فدرال در ايران شد. خالد عزيزي، دبير كل حزب منحله دمكرات از دعوت نشدن نمايندگان ساير گروه‌ها (منظور وي جناح‌هاي ديگر كومله، مصطفي هجري جناح مقابل دمكرات و پژاك) به كنفرانس انتقاد كرد.
 
شهريار آهي، مشاور رضا پهلوي تاكيد كرد: بهار عربي در اين مرحله فضاي جديدي را در ايران تشكيل داده و اين اميد را برانگيخته است تا مردم با سرزندگي دوباره براي ايجاد تغيير فراگير در ايران تلاش كنند.
 
در دومين روز اين كنفرانس شخصيت‌هاي به اصطلاح مستقل و نمايندگان جريان‌هاي مختلف سخنراني كردند.
 
آخرين روز از كنفرانس لندن بر سر فدراليسم و تشكيل نظام غيرمتمركز اختلافات بيشتر از گذشته خود را نمايان كرد تا حدي كه افراد بارها سخنراني همديگر را قطع كردند و به هم تذكر مي‌دادند.
 
مخالفان فدراليسم كه شامل سلطنت طلبان و ليبرال‌ها هستند، با هشدار به احتمال تقسيم كشور و تبديل آن به مناطق كوچك و بروز درگيري و جنگ بر سر منابع طبيعي با فدراليسم مخالفت كردند.
 
مسئله فدراليسم در روز پاياني كنفرانس لندن به موضوع برجسته اين نشست تبديل شد و اختلاف‌ها نزديك بود كنفرانس را از رسيدن به اهداف خود دور سازد.
 
تدابير شديد امنيتي براي كنفرانس توسط پليس لندن اتخاذ شده بود و عموم شركت كنندگان از احتمال نفوذ دستگاه اطلاعاتي نظام اظهار نگراني مي‌كردند.
 
در اين زمينه يكي از عوامل مرتبط با نوري زاده مي‌گويد: 250 نفر از چهره‌هاي مختلف و تلويزيون دولتي ايران درخواست شركت در كنفرانس و پوشش خبري كنفرانس ارسال كرده بودند و بعداً معلوم شد كه دستگاه اطلاعاتي درصدد بود در پوشش عوامل اپوزيسيون، ماموران خود را به اجلاس بفرستد كه به اين جهت با حضور اين افراد مخالفت شد.
 
منافقين، پژاك و برخي از گروه‌هاي كوچك ديگر به اين كنفرانس دعوت نشده بودند.
 
اين كنفرانس دقيقاً پس از رسانه‌اي شدن كيس مدحي و جهانشاهي توسط نوري زاده و محافل حامي جريان در لندن به گروهك‌هاي ضد انقلاب پيشنهاد شد.
 
در ابتدا قرار بود، كنفرانس با عنوان «كنگره مليت‌هاي ايران فدرال» برگزار شود، اما در حين سازماندهي نشست، از پوشش دفتر مطالعات ايران و عرب كه اسماً توسط گروهك‌هاي خلق عربي در چند سال گذشته به دست كريم عبديان با هدايت رژيم صهيونيستي داير شده بود، استفاده شد.
 
برابر اعلام منافع نفوذي، هدف اصلي اين نشست، دادن روحيه و جلوگيري از گسست هر چه بيشتر گروهك‌ها پس از شكل گيري فتنه و ضربه وارده از ناحيه كيس مدحي به طيف‌هاي مختلف ضد انقلاب بود.

در اين نشست ضمن وجود اختلافات مبنايي بين گروهك‌ها، فشارهاي پنهان سرويس‌ها و محافل سياسي حامي ضد انقلاب توجيهي براي كنار كشيدن طيف‌هاي مخالف نگذاشت و آنچه كه در نشست اخير نيز مدنظربود، عدم هزينه كردن كنگره مليت‌ها بود.
 
گردانندگان اين كنفرانس به علل مختلف، اخبار عمومي نشست را در سايت‌هاي ضد انقلاب منتشر كردند، از جمله:
 
نگراني از افشاي اطلاعات نشست توسط رسانه‌هاي نظام و ايجاد چالش جديد براي ضد انقلاب
 
برجسته شدن اختلافات و چالش‌هاي فيمابين در صورت دخالت جمهوري اسلامي ايران
 
اعلام تداوم فعاليت و حفظ ائتلاف و كسب وجهه از اين كه با وجود ضربات وارده هنوز تشكيلات سازمان يافته زنده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها