کد خبر: ۳۸۴۴۰
زمان انتشار: ۱۳:۵۷     ۱۷ بهمن ۱۳۹۰
سرویس نقد رسانه ۵۹۸/ نقد فیلم های جشنواره سی ام(۶):

سرویس فرهنگی نقد رسانه پایگاه 598 - شاید اگر از بی بی سی فارسی درخواست می شد فیلمی سینمایی علیه نظام بسازد، به هیچ وجه نمی توانست به موفقیتی که "پل چوبی" نائل شده دست یابد. در بحث نحوه القای پیام در فیلم، می گویند چنانچه فیلم بتواند به ترتیب، از راههای موسیقی فیلم، چینش صحنه، تعلیق اصلی، تعلیق های فرعی، دیالوگ ها و نهایتاً نریشن[1] پیامش را منتقل کند، هنری تر تلقی می شود. اما کرم پور، قصد آنچنان بمباران عاطفی ای داشته که از تمام فاکتورهای فوق برای زدن حرفش استفاده کرده. از تماشای پل چوبی، این احساس به انسان دست می دهد که هر بازیگری خواسته از اظهار تنفر نسبت به نظام عقب نماند، خود را به فیلم رسانده. ولو بدون هیچ نقش خاصی و حتی بدون دیدن تصویر و فقط با صدای از پشت تلفن. گویا در جایی مخالفین انقلاب گروهی از بازیگران مشهور را جمع کرده تا تجمع مردمی درست کند. مهران مدیری، فرزاد حسنی، هدیه تهرانی، مهناز افشار، بهرام رادان، آتیلا پسیانی، برزو ارجمند، فرهاد اصلانی، امید روحانی و تعدادی دیگر از جمله این گروه اند.

القائات این فیلم را می توان در سه دسته جای داد: دسته اول، القاء سیاه بودن وضعیت کشور در اثر دیکتاتوری، دسته دوم تلقین به مهاجرت از کشور و دسته سوم، حملاتی است که فیلم ساز به فرهنگ جنسی اسلامی دارد. حال بصورت فهرست وار به ذکر آیتم هایی که این القائات را پشتیبانی می کنند می پردازیم.

القائات مربوط به سیاه نمایی

شخصیت اصلی فیلم که چند داستان موازی حول او شکل می گیرد بهرام رادان، بازیگری که حضور او بیش از دیگران در فیلم های تخریبی نظام ملموس است، جوانی است که در وقایع کوی دانشگاه سال 78، از دانشگاه پلی تکنیک اخراج شده. در واقع کل داستان، در مورد بلاهایی است که در اثر دیکتاتوری نظام بر سر او می آید که نویسنده بگونه ای موفق، در طول فیلم مخاطب را با او همدرد می کند و طوری فضا را می چیند که مخاطب تمام دردهای او را همراه با خودش تجربه کرده و با وی همراه شود. اولین بلا، اخراج او از دانشگاه است. او و چند تن از دوستانش که رابطه ای صمیمی با یکدیگر داشتند و از دانشجویان ممتاز هم بودند، به علت فعالیت سیاسی از دانشگاه اخراج می شوند و جمعی از دختر و پسرهای صمیمی و درسخوان، از هم گسسته می شوند.

اما پیامد اصلی این اخراج، جدا شدن کاراکتر اصلی از دختری است که از کودکی تا جوانی با او دوست و صمیمی و عاشقش بوده. "نازلی" که هدیه تهرانی نقشش را بر عهده دارد، چون می بیند سر رادان داغ است و هنوز به اصلاح امید دارد، از او جدا می شود و به مردی هلندی دل می بندد.

اما پیامد این ظلم نظام، فراتر از از دست دادن معشوقه است و ازدواجی اشتباه را رقم می زند که با گذشت ده سال، باز هم درست نمی شود. به داستان این عشق مثلثی در قسمت دوم بیشتر خواهیم پرداخت.

اما ماجرای دوم، دستگیری "آیدا" خواهر رادان است که عاطفی ترین ماجرای فیلم است. رادان که خبر دستگیری خواهرش در شلوغی های 88 را از دوست پسر او شنیده، سراغ "سردار" (فرهاد اصلانی) می رود و از او تقاضای کمک می کند. سردار او را به زندانی می فرستد و به او می گوید اگر آنجا نبود، بیچاره شدی و کار خواهرت زار است و باید به کهریزک بروی. رادان در پی یافتن خواهر بی گناه و مظلومش، به آن زندان می رود. اما در پشت در زندان با انبوهی از والدین که با زیرکی تمام کارگردان، از افراد مسن تشکیل شده اند مواجه می شوند که هر کدام در پی جوان مظلوم و بی گناه خود آمده اند. دیدن این صحنه، صدای "وای!" را از سینما بلند می کند. کسی حق ورود به داخل پاسگاه را ندارد، اما رادان با بردن نام "سردار" اجازه ورود می یابد (نچ نچ ها به گوش می رسد). پس از برخورد تند مأموران داخل زندان، سراغ سربازی که لیست اسامی را دارد می رود. اما اسم خواهرش در لیست نیست؛ می پرسد پس کجاست؟ می شنود معلوم نیست! (صدای "هین" سالن را می گیرد) می گوید فلان جا و فلان جا و فلان جا را سر بزن. وقتی دارد می رود، سرباز می گوید «پزشک قانونی هم تماس بگیر»... (وصدای "هین" بلندتر از دفعات قبل به گوش می رسد)

او بالاخره اسم خواهر مظلومش را در لیست زندان کهریزک می یابد.

-          ایناهاش؛ اسمش اینجاست.

-          خب؟

-          خب! اسمش اینجاس دیگه! برو...

و بیننده فریاد مظلومانه رادان را با کشیدن آه و افسوس و تعجب او به گوش می رساند. وقتی از کهریزک خارج می شود، جمعیت پدران و مادران مسن چند برابر شده.

ماجرای دیگر، ساختمانی است که رادان برای "سردار" دارد می سازد. در این ماجرا، دزد بودن و از کار زدن ایرانی ها القا می شود که در پایان هم سردار با آوردن "یک کامیون سرباز مفت" کار را فیصله می دهد.

مابین فیلم نیز با سکانس ها، دیالوگ ها و نریشن های مکرر، بمباران تبلیغاتی علیه نظام صورت می گیرد. صحنه ای از اجبار کارگرهای ساختمان و سربازان به رأی دادن، صحنه ای که گروهی مشغول کار ساختمانی باصدای بلند در نصف شب هستند و رادان وقتی به آنها اعتراض می کند، با بیل مورد حمله قرار می گیرد و دیالوگ هایی نظیر «اینجا هرچه خاطره باشد، می کوبند»، «پوست و استخوان شده شوهرم در زندان»، «میرم همون کاری رو بکنم که 10 سال پیش باید می کردم (مهاجرت از کشور» و...

القائات به مهاجرت از ایران

سکانس های ابتدایی فیلم، با ورود "مهران مدیری" در قامت استاد دانشگاهی اخراجی و خارج نشین که آمده شاگردان قدیمی را برای پروژه ای به آمریکا ببرد، جذابیت خاصی برای مخاطب ایجاد می کند. شخصیت باکلاس، دائم السیگار که در قفس شیر رفته و حرف های باکلاس روشنفکری می زند. او سعی دارد رادان را که قصد ندارد کشور را ترک کند و هنوز امید دارد، از این امید منصرف کرده و با خود به آمریکا ببرد تا با این کار، آینده او و همسرش را تأمین کند. در دیالوگ پایانی به او می گوید: «آرمانی که تو برایش مبارزه کردی (آرمان اصلاح طلبی) یک رویاست. رویاها آنطرف (آمریکا) به واقعیت تبدیل شده اند. خاک یعنی کشک! بیا آنجا. تو الآن (که ناامید شدی) تازه رسیده به ده سال پیش ما. انقدر لجاجت نکن»

او بالاخره پس از فشاری که متحمل می شود، راضی می شود تا همسرش را برای جور کردن کارها به دبی بفرستد. زیرا خودش درگیر کار ساختمانی است و می خواهد ابتدا کارش را تمام کند. اما این نرفتن موقتی، برای او هزینه سنگینی به بار می آورد و متوجه می شود همسرش آنجا با صبوحی (همان استاد) رابطه برقرار کرده و به او خیانت کرده که البته آخر داستان، متوجه می شود اشتباه کرده. ای کاش کشور ما دست افرادی نبود که مجبور شویم فرار کنیم...

نازلی (معشوق از دست رفته رادان) پس از ده سال، در موقعیتی رادان را می بیند که همسر هلندی اش بخاطر عکاسی از قضایای 88 دستگیر شده (تم فیلم مربوط به روزهای انتخابات و بعد از آن است). اما به قدری از این مرد خارجی وفا دیده، که حاضر نیست حتی پس از چند روز گشت و گذار با عشق سابقش و یادآوری خاطرات شیرین گذشته، از او دل بکند و نهایتاً در اوج احساس عاطفی نسبت به معشوق ایرانی اش، مرد خارجی را انتخاب می کند. این در حالی است که همین مرد ایرانی، در حال خیانت به همسر خودش می باشد. چنین القایی از بی وفایی مرد ایرانی و وفاداری مرد خارجی، چنانچه کنار آمار رسمی دولت آمریکا مبنی بررابطه آزاد جنسی 100 درصد مردان و 60 درصد زنان آمریکایی خارج از ازدواج قرار گیرد، اوج صداقت نویسنده آشکارتر می گردد.

حملات به فرهنگ جنسی دینی

یکی از چیزهایی که از ابتدا تا انتهای فیلم موجب آزار مخاطب مذهبی است، این است که در طول فیلم، دختر و پسر با هم قاطی و صمیمی اند و گویی هیچ دستور دینی مبنی بر عدم اختلاط محرم و نامحرم در دین این کشور نیامده (البته تا انتهای فیلم، هیچ نشانی از تقید دین هیچ کدام از شخصیت ها دیده نمی شود).  در این فیلم دائماً از خاطرات شیرین تفریح های مختلط دانشجویان فرهیخته پلی تکنیک می شنویم و صحنه ای زیبا از همخوانی شعری از هایده توسط آنها می بینیم که همراه آن، زمزمه سالن سینما هم به گوش می رسد. هدف فرهنگی این فیلم را می توان «عادی سازی روابط آزاد دختر و پسر» دانست که با ظرافت تمام، در کل فیلم و در دو ماجرای آن صورت می گیرد.

ماجرای اول، در بستر دوستی آیدا (خواهر رادان) با یک پسر صورت می گیرد. به این ترتیب که تصویری وفادار، عاشق و فرهیخته از این پسر نشان داده می شود و در کنار آن، تندی و برخورد غیرمنطقی والدین مذهبی آیدا. در زمانی که برای والدین مذهبی آیدا، دستگیری دخترشان و بلایی که سر او می آید هیچ اهمیتی ندارد، این دوست پسر اوست که دائماً از این زندان به آن پاسگاه، پیگیر کار اوست و تا آخرین لحظه که هیچ خبری از والدین دختر نمی شود، این دوست پسر است که بخاطر پیگیری های مکررش، حتی دستگیر می شود. در صحنه های آخر، که رادان قانع شده این پسر واقعاً به آیدا وفادار است، معلوم می شود که او دانشجوی برنامه نویسی کامپیوتر و مخ ریاضی است! و به این ترتیب، اولاً القا می شود که هر کس دختر بازی می کند، بیکار و الوات نیست و فرهیختگان هم دختربازی می کنند. ثانیاً برخلاف این واقعیت مسلم که اکثر قریب به اتفاق اینگونه روابط، به جدایی و شکست عاطفی و بی وفایی پسر منجر می شود، القاء می شود که دوست پسر برای انسان از خانواده اش هم وفادارتر است.

اما ماجرای دوم که پیام آن با ظرافت خاصی القاء می شود، قضیه بازگشت نازلی است. نویسنده برای آنکه بتواند پیام مذمومش که در جمله شنیع «عشق یعنی حالت خوب باشه» از زبان کاراکترها نمایان می کند، با دفاع مخاطب مواجه نشود، بسترسازی زیرکانه ای ترتیب می دهد. او می خواهد تعهدات همسری را بی ارزش نشان دهد و القاء کند که تنها مهم است با چه فردی حال کنید. اما مخاطب ایرانی این حرف را به این صورت نمی پذیرد و باید بستری برای توجیه آن ایجاد کرد. لذا ابتدا رادان را با خبر خیانت همسرش مواجه می کند. سپس با ورود نازلی، فیلم قدیمی ای از خاطرات ضبط شده کودکی آنها با هم پخش می کند و گذشته های شیرین را یادآوری می کند. بعد به یاد گذشته ها، این دو به گردش و تفریح می روند و خوش می گذرانند و این صحنه ها با موسیقی شاد، شیرین نشان داده می شود. اما این شیرینی ها با بازگشت همسر رادان تمام می شود و درست در همین وقت است که همسر نازلی هم آزاد می شود و مخاطب در دل آرزو می کند که ای کاش او باز نمی گشت و او آزاد نمی شد. داستان بازیابی این عشق شیرین قدیمی، با صحنه ای بارانی که نازلی سوار ماشین رادان می شود و آخرین وداع را می کند، به اتمام می رسد و مرد ناکام، دوباره باید به زندگی با همسری که کمتر دوستش دارد بازگردد. اینجاست که مخاطب بدون توجه به اینکه کار او خیانت به همسرش بوده، با وی همدرد می شود و دلش برای وصال نایافتن عشق دو انسان متأهل می سوزد.



[1] متنی که روی فیلم خوانده می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳۹
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰
۶۲
۹
وااااااااااااای
مخم ترکید
این چی بود!!
خداییش بی بی سی هم قادر نیست همچین چیزی علیه نظام بسازه
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۳ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰
۱۶
۴۰
چرا همیشه منفی هستین؟

آیا تمام ای تفاسیرتان غیر از واقعیت بوده؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۵۲ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۰
هنوز برخی صفبندی شیاطین جن و انس در مقابل مؤمنین را درک نکرده ه اند.
نوشین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۴ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰
۸
۲۴
الحق و الانصاف درسشو خوب پس داده ، نوش جان نظام !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ
ایرانی
DENMARK
۲۲:۲۷ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰
۲۵
۷
در اینکه یک سری مسایل واقعا به وقوع پیوسته شکی نیست . به هرحال باید قبول کرد که زندان کهریزکی وجود داشت و در ماجرای 88 تر و خشک با هم سوختند . به هر حال از یک سری واقعیتهای تلخ باید فیلم ساخت حتی اگر درصدشان کم باشد تا دیگر چنین اتفاقهای تلخی تکرار نشود.در مورد مهاجرت نیز هم باید به جنبه های مثبت ان پرداخته شود هم منفی ان . به هرحال افراد زیادی بودند که در ایران موفق نبودند ولی بعد از مهاجرت به موفقیتهای شگرفی دست پیدا کردند و بالعکس افرادی که در کشور خودمون ادمهای موفقی بودند اما چون همیشه در ذهنشون از زندگی در غرب رویا ساخته بودند بعد از مهاجرت و مواجه شدن با یک سری واقعیتها سرخورده و افسرده شدند و خیلی ها هم پشیمان بازگشتند . اما من به عنوان یک فردی که هفت ماه هست در خارج از ایرانم دائم افسوس میخورم که چرا نظام مدیریتی و اقتصادی منظمی که بر اکثر کشورهای غربی حاکم هست بر کشور من حاکم نیست ؟!! ایران با انهمه تنوع اقلیمی و منابع عظیم و نیروی جوان مستعد چرا باید جوانانش اینقدر مشتاق مهاجرت باشند؟!! کاش به این مسایل به دید جامعه شناسی نگاه شود نه دید سیاسی و برچسب زدن به دیگران
پاسخ
مصطفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۸ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
نظام اقتصادی منظم در کشور های غربی؟
در چه راستایی منظم شدن؟ در راستای اون 1 درصد؟(این حرف یک ایرانی نیست حرف مردم آمریکا و اروپاست)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۲
نظام اقتصادی حاکم برآمریکا به بهای استثماروریختن خون میلیونها بیگناه وغارت وچپاول ملتهاودولت ها وبومیان سرخپوست این کشور پی ریزی شده آیاشما میخواهیدایران هم اینطور باشد
اسماعیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۱ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰
۱۱
۶
در دهات ما وقتی ازدواج می‌کنند «متاهل» می‌شوند نه «متعهل».
امیدوارم بقیه قضایایی که نویسنده نوشته مثل این یکی نباشد :)
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۸ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۱۵
۳۶
يك مشت املين به خدا
پاسخ
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۱ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۳۴
۱۶
آخه کم کاری مابچه شیعه هاست که این ...هاقدعلم میکنند وبه آرمان ومقدسات ما هرجوری میخوان نظرمیدن فیلم درست میکنند.متشکرم ازتون به خاطر اطلاع رسانی.
پاسخ
666
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۲ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
بخواب بابا
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۱ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۰
اتفاقا کم کاری ما ایرانی هاست که برخی از اقایون سیاسی مملکنت مارو به این وضع کشیده اند.قبل از این اظهار نضرهای کورکورانه ای که داری اقای حمید خان عزیز یک مقدار ظرفیت انتقاد پذیری خودت رو بالا ببر و هرچی رو به اسم اسلام وشیعه تمام نکن .ومن ساخت اینگونه فیلمهارو خوب ارزیابی می کنم چونکه اولا وقعیت های جامعه رو نشون میده و دوما شاید باعث بشه ظرفیت افرادی مثل شما بالا بره تا با دیدن یه فیلم انتقادی زمینو وزمانو بهم ندوزید.!
ف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۲ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۰
جناب 666 از اسم مقدست پیداس چیکاره ای
پس بتمرگ!
محمدرضا متین پور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۷ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۴
۴
" مرد ناکام، دوباره باید به زندگی با همسری که کمتر دوستش دارد بازگردد ".

تحلیل درستی بود به نظرم.
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۷ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۱۵
۱۵
مرگ من اینو تو ایران ساختن....
واقعا این ارشاد چیکار ممیکنه؟
بابامثلا اسم این فستیوال فجرررر اما اثری از فجر نیست
حیف پولای نفت ما که خرج این چرندیات وتشریفات نمایشش میشه
مخم پکید...
پاسخ
کاظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
بعدش میان این اکران فیلم رو با قلاده های طلا عوض میکنن.
شایان شاهنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۲۹ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۱۰
۱۴
چی دارین می بافین برای خودتون؟ شما همش باید اراجیف بگین وگرنه کارتون نمیشه؟ "پل چوبی" یک فیلم درام عاشقانه با پس زمینه اجتماعی بود که بیشتر برای گیشه ساخته شده بود. بیشتر قوت فیلم بر پایه بازی قوی بازیگرانش بود ولی به لحاظ فیلمنامه ضعفهای زیادی داشت. حالا این همه صغری کبری چیه برای خودتون سر هم می کنید؟ فکر می کنید نظام اینقدر بدبخت باشه که بخواد از یک فیلم ضربه بخوره یا لازم باشه بترسه؟ بیشتر از هرکسی شماها با این تفسیر به دور از واقعیتتان هستید که به نظام ضربه می زنید. کاسه داغ تر از آش شده اید؟
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۴ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
شما گویا فیلم را ندیده اید! فقط نقل هایی که بنده از فیلم کرده ام را بدون در نظر گرفتن تحلیل ها بخوانید، آیا واضح نیست که پیام فیلم چیست؟
مهتاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۱ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
ضربه رو از درون مي خوريم !!! و آيندگان به خاطر اين غفلت ما را نخواهند بخشيد !!!
حميد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۷ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۹
۱۵
به نظر بنده فيلم ايشان شايد سال ديگر گلدون گروپ و اسكار و پنجاه جايزه بين المللي همراه با بوسه و ... در اقصانقاط عالم نيز در بر دارد دلارها و كمكهاي مالي غرب هم محيا است ، عذاب خداوند هم انشاالله نزديك
پاسخ
از دانشگاه قم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۹ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۴
۰
این کرمانشاهی هم عجب نقادی بود و ما خبر نداشتیم
پاسخ
کاکا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۹ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۱۲
۷
یعنی هرکه واقیت رو گفت ضدانقلابه؟؟!!چرا کسی از کهریزک حرف نمیزنه؟بچه مردمو زیرشکنجه کشتند.قرار بود عاملشو داربزنند پس چیشد؟یکی جواب بده !!تحمل یه فیلمو ندارین!! اونوقت از آزادی ودمکراسی حرف میزنین بابابسه !!
پاسخ
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۵ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
یه سوال !
9دی واقعیت نبود! نه.
آزادی این نیست که شما هر واقعیتی رو در لوای دروغ بیان کنی! بنده وشما حق نداریم شرعی وعرفی با استناد به یک واقعیت تلخ ونا بخشودنی(کهریزک) به دین ومملکتمون ضربه بزنیم.بله فیلم ساختن مشکلی نداره اما وقتی قراره این فیلم به عنوان یک رسانه که قرار است واقعیتی رو مطرح کنه وآن را جراحی کنه میبینیم در عوض فضای فکر مخاطب را ناجوانمردانه آلوده و تخریب میکنه.
مهتاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
تحمل ندارن ؟ يعني بايد نظرشونو نگن تا تحمل داشته باشن ؟ اينايي كه متهمشو كردي به تحمل نداشتن جرمشون فقط گفتن نظرشون بوده
تو پايگاه نريختنا !!!!
زهرا مکری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۳ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۸
۲
حالا این یعنی نقد فیلم بود؟ پس همه دنیا در حال نابودی ست و همه سیاه نمایی می کنند و ما در اوج قدرت و ....
این نوشته هرچی بود الا نقد فیلم
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۶ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
۲
۶
بسم الله الرحمن الرحيم
با سلام احتراما مي شه بگيد بازيگر غير سبز كيه؟ اين وضعيت اسف بار سينماست. به نظر شما به كدامين راه مي رويم آيا اين است فرهنگ وآداب و رسوم ملت ايران آيا اين وضعيت ظاهري و پوشش نامتعارف به اصطلاح بازيگران سينما چه مرد يا زن نماد فرهنگ ملت ماست؟ آيا نه اينكه منتهي آرزوي يك بازيگر ،ناشي از زائيده باورها واعتقادات ملت ايران نبايد باشد؟ آيا نه اينكه اين فضا تنها و تنها با عث افزايش داغ دل ملت نمي شود؟ آيا رسالت بازيگر سينما ارائه تضاد هاي دروني خود به عنوان فرهنگ غني يك ملت است؟ آيا اين بازيگر با چنين منشي مي تواند الگوي جوان ايراني قرار گيرد؟ چقدر فرق هست مابين پير غلامي امام حسين(ع)كه آرزوي والاي يك آزاده ايراني ايست و آرزو و آرمان برخي از بازيگران سينما.... چه كسي بايد به درد دل ملت شريف ايران برسد؟ بي بند وباري و هرج و مرج...
پاسخ
یک منحرف بالفطره
SWEDEN
۱۹:۲۶ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
۱
۴
این ها همه درست. اما سلحشور درد را درست فهمیده است اما درمان را نمی داند. سینما و اصلا بحث هنر در کشور های اسلامی یک مقوله کاملا وارداتی و غربی است. سینما گران با واسطه یا بی واسطه شاگردان فرهنگ غربی هستند- البته اگر بشود به آن فرهنگ گفت. من معتفدم اساسا نظر احمدی نژاد درست بود و چیزی به اسم فرهنگ غربی معنایی جز بی فرهنگی ندارد-
اما حالا ما می خواهیم با این موضوع چکار کنیم؟ بهتر نیست مثل طالبان کل سینما ها ببندیم و خیال خودمان را راحت کنیم؟ یا برویم 90 درصد سیتماگران را خلع تابعیت کنیم و یا اعدام کنیم؟

برای اینکه ببینید مشکل از کجا است آینه به دست بگیرید. بله مشکل از نویسنده های محترم همین متن ها و همه کسانی است که فرق برخورد انفعالی و برخورد انقلابی را نمی دانند. کسانی که نمی دانند و نمی فهمند چرا امام خمینی ارتش شاهنشاهی را منحل نکرد و چرا تمام ژاندارمری ها را ابقا نمود.

چرا بعد از سی سال که موفق شدیم با دل دادن و نزدیک شدن به ارتش این مجموعه کاملا غرب زده را جذب انقلاب کنیم هر گاه کسی خواست در مورد امور فرهمگی با رهکار مشابهی وارد شود تکفیرش کردیم؟
چرا خیال کردیم با برخورد چماقی می توان مجموعه سینما را جذب کرد؟
کسانی که تحمل نکردند یک مقام دولتی مانند مشایی برود از نمایشگاه عکسی که هیج حرامی هم نداشت بازدید کند و بازیگر
مربوطه را مورد تفقد قرار دهد یا مثلا جمع دیگری را به حج بفرستد...
بکشید و بچشید. گلشیفته ها گناه کردند و شما هم در این گناه شریک هستید. گر چه شاید الان متوجه نشوید.
پاسخ
بصیرت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۱ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
۴
۷
یکم به خودتون بیاین...با شمایی هستم که هنوز تو خط سبزی هستید.
نمیخوام به این نظر من سریع بتوپید.ولی خداوکیلی یکم این مغز آکبندتون رو به کار بندازید ببینید خق چیه و حقیقت کجاست.
بابا اسلام و جمهوری اسلامی رو تو بعضی از این آدمای اسلام نما نبینید.بله ما هنوز با اسلام و جامعه ی اسلامی خیلی فاصله داریم
ولی این دلیل نمیشه که این یه ذره انسان شدنمونم شماها خراب کنید.به خدا غرب و اون آمریکا چیزی به جز بدبختیه ما نمیخوان. یکم تاریخ بخونید دستتون میاد جریان چیه.یکم به خودتون بیاید به خاطر خودتون نه کس دیگه...
سازمان ارشادم واقعا نمیدونم داره چیکار میکنه که هر کی هر غلظی میکنه و هر فیلمی رو میسازه....
پاسخ
سهراب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۲ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۰
۲
۳
من موندم اینا که میگن فضای فرهنگی و سینما و سیاست و ... ایران بسته است ... پس این فیلمها و به جشنواره اومدنشون و اکرانشون چیه؟خداییش تو خود امریکا هم اینجوری فیلم ضد حکومت و دولتی ساخته نمیشه؟
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۳ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
هنوز خیابان های آرام و گزارش یک جشن که پارسال تو جشنواره بودن اکران عمومی نشدن و تو هالیوود فیلم نیمه ی ماه مارس ساخته و اکران شد و مورد قبول منتقدین بزرگ هم قرار گرفت با بازی جورج کلونی و ریان گاسلینگ که فیلمی تماما سیاسی و ضد حکومت امریکاست ....
باز دست ارشاد درد نکنه که اجازه ساختو داده
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۵ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۰
۲
۰
من امروز(پنجشنبه) این فیلمو تو سینما ازادی دیدم جیرانی هم اومده بود این فیلمو ببینه و به نظرم خیلی قشنگ بوذ شاید100درصد با مضمونش موافق نباشم ولی ولی چرا اینقدر نقدپذیری و تحملمون ضعیفه مگه تو دینمون لا اکراه فی الدین نداریم نمی خواید بگید که نظام از دین پر ارزشتره مگه نظامه ما تو این 33سال بی اشکال بوده و همه کاراش درست بوده که حالا یکی یک سری انتقاداتی رو مطرح می کنه این همه بهش می توپید مگه باید تو همه فیلما گل و بلبل از نظام نشان داده بشه(در جوابه بصیرت)
قران هیچوقت در مقابل ازاداندیشی مثله شماها صحبت نکرده توروخدا بزید18زمر رو همین الان بخونید اگه نظام ما هم مثله اسلام پشتوانه علمی وعقلی داره از چیه این فیلما میترسه تازه میتونه تحدی هم بکنه(بلا تشبیه)
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۱ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۰
۳
۱
فقط یک درصد بازیگران وهنرمندان غیرسبز هستند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۹ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۰
۳
۱
من این فیلم رو ندیدم
اما یه سؤال پیش اومد برام
یه خانوم جوان توی این بازیگرهای سبز نبود بیاد نقش معشوقه ی رادان رو بازی کنه؟
این که جای مادرشه!
پاسخ
شیفته
GERMANY
۰۱:۰۵ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۰
۳
۱
چیزی که ازش لذت بردم این بود که دم از دموکراسی می زنید و بعد می گین "سازمان ارشاد چرا اجازه داده این فیلم رو بسازن؟"
مثل اینکه یک سری هنوز اونقدر "آدم" و اونقدر "باهوش" و " انتقاد پذیر نیستن که بفهمن دموکراسی یعنی گاهی نظر مخالف شنیدن...
قسمتی از حتی ازن انتقاد کاملاً یک طرفه رو نخوندم که با واقعیت منطبق نباشه، خیلی جالب بود
پاسخ
دانشجو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۰۴ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
۲
۰
لطفا کلمه ارشاد رادر گوگل جستجو کنید:
عکسهایش دیدنی است
پاسخ
افشین
TURKEY
۱۶:۴۴ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
۲
۱
کمی تامل کنید. چه کردیم که اینگونه شد. خواهران و برادرانمان را به هر بهانه ای تاراندیم و فراری دادیم. این همه عزادار این همه زندان این همه خانواده های متلاشی شده این نسل جوان آواره در غربت... جز تخم نفاق و نابودی چه کاشتیم.؟ باید گریه کرد به حال ملتی که با خود اینگونه می کند.
پاسخ
افشین
TURKEY
۱۶:۵۸ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
۲
۰
کمی تامل کنید. چه کردیم که اینگونه شد. خواهران و برادرانمان را به هر بهانه ای تاراندیم و فراری دادیم. این همه عزادار این همه زندان این همه خانواده های متلاشی شده این نسل جوان آواره در غربت... جز تخم نفاق و نابودی چه کاشتیم.؟ باید گریه کرد به حال ملتی که با خود اینگونه می کند.
پاسخ
افشین
TURKEY
۱۷:۰۵ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
۲
۰
کمی تامل کنید. چه کردیم که اینگونه شد. خواهران و برادرانمان را به هر بهانه ای تاراندیم و فراری دادیم. این همه عزادار این همه زندان این همه خانواده های متلاشی شده این نسل جوان آواره در غربت... جز تخم نفاق و نابودی چه کاشتیم.؟ باید گریه کرد به حال ملتی که با خود اینگونه می کند.
پاسخ
قربانعلی احمد نژاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۰ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۱
۱
۰
اقایان وخانومهای محترم ومحترمه درجایی که به اقایان رجان نمی توان گفت بالای چشمتان ابروست.دیگه فک زدن اتلاف وقت نیست؟ ازماست که بر ماست
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها