کد خبر: ۳۸۵۱۸۱
زمان انتشار: ۱۱:۰۶     ۲۸ تير ۱۳۹۵
بيماري كه سال گذشته براي انجام عمل پليپ‌بيني به يكي از بيمارستان‌هاي دولتي تهران مراجعه كرده بود، ديگر به هوش نيامد و صبح ديروز پس از تحمل يكسال كما، فوت كرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، تلفن زنگ مي‌خورد، صدايي لرزان با ته‌لهجه آذري گريه‌كنان، كلماتي را تكرار مي‌كند. متوجه صحبت‌هايش نمي‌شوم، سعي مي‌كنم آرامش كنم؛ ولي زن يك‌نفس التماس مي‌كند، آقا! شما را به خدا كمكمان كنيد...

يك سال است كه برادرش در كما و روي تخت بيمارستان بستري است. دستش به هيچ جا بند نيست. يك سال است كه پله‌هاي بيمارستان را بالا و پايين مي‌كند و اين ديگر كار هر روزش شده است.

برادرش 3 پسر كوچك دارد و او بايد هر روز كودكان را براي ديدن پدرشان به بيمارستان ببرد. غم نبودن پدر از يك‌طرف و خرج و مخارج زندگي از طرف ديگر امانشان را بريده است.

به‌همه پزشكان به‌نام و معتبر هم سر زده شايد بتوانند براي برادرش كاري كنند، اما فايده‌اي نداشته است و همچنان روزشمار كما ادامه دارد.

بيمار خودش با پاي خودش وارد اتاق عمل مي‌شود؛ اما...

داستان از اين قرار است كه يك سال پيش مردي 43 ساله براي انجام عمل پليپ بيني به يكي از بزرگ‌ترين و مشهورترين بيمارستان‌هاي دولتي تهران مراجعه مي‌كند و با اصرار پزشك معالج همان روز براي انجام عمل بستري و بالاخره بيمار با پاي خودش وارد اتاق عمل مي‌شود.

آن‌طور كه خواهر بيمار تعريف مي‌كند چند ساعت پشت در اتاق عمل منتظر مي‌مانند ولي خبري از برادر نمي‌شود، پيگير مي‌شوند كه عمل كمي بيش از حد معمول به طول انجاميده است و پزشكان بازهم حرفي نمي‌زنند و خانواده به‌ناچار منتظر مي‌مانند.

در نهايت پس از چندين ساعت برادر را در كما از اتاق عمل خارج و در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري مي‌كنند.

به گفته خانواده اين مرد، وي با كبودي‌هاي بسياري در ناحيه سينه از اتاق عمل خارج مي‌شود كه مي‌تواند ناشي از عمل احيا در اتاق عمل باشد؛ اما نكته ديگر بخيه‌اي است كه در پشت سرش زده‌شده است؛ درصورتي‌كه وي براي عمل پليپ به اتاق عمل برده شده و معلوم نيست به چه دليل دچار شكستگي سر شده و امروز دقيقا يكسال از آن زمان مي‌گذرد و اين مرد 43 ساله بي حركت بر روي تخت بيمارستان خوابيده است.

پليپ بيني چيست؟

خوب است بدانيد كه توده خاكستري و گاهي بي‌رنگ است كه معمولاً از مخاط سينوس‌ها و گاهي از خود بيني منشأ مي‌گيرد و در غالب موارد، پوليپ‌هاي بيني پايه‌دار و متعدد بوده و در داخل هر دو بيني ظاهر مي‌شوند، هرچند كه ممكن است فقط در يك بيني و به‌طور منفرد نيز ديده شوند.

فوت يك روز پس از تهيه گزارش

روزگذشته كه براي نخستين بار با خانواده اين بيمار ارتباط برقرار كردم، وي هنوز در كما و زنده بود. اما امروز خواهر اين مرد در تماسي با خبرنگار فارس اعلام كرد كه متاسفانه برادرش فوت كرده است.

خانواده وي از پزشك و تيم درماني شكايت كرده‌اند، اما تا به امروز موفق نشده‌اند جواب مناسبي از اين بابت بگيرند.

نماينده مجلس:‌ افزايش 5 درصدي خطاهاي پزشكي از سال 93

هفته گذشته بود كه همزمان با فوت مرحوم كيارستمي محمدنعيم اميني فرد سخنگوي كميسون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه با خانه ملت درباره آمار مطرح‌شده مبني بر 12 هزار پرونده خطاي پزشكي در كشور، افزود: با توجه به حجم كار و مسئوليتي كه در حوزه بهداشت و درمان مجلس وجود دارد اين تعداد خطاي پزشكي قابل‌پذيرش نيست اما قابل توجيه است.

نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي، با يادآوري تعدد پرونده‌هاي مرتبط با خطاهاي پزشكي، ادامه داد: البته اين تعداد پرونده خطاي پزشكي سقف انتظاراتمان نبوده و بايد تلاش كنيم اين تخلفات را ريشه‌يابي كرده و در جهت رفع آن برآييم.

اين نماينده مردم در مجلس، يكي از علت‌هاي بروز خطاهاي پزشكي را كمبود نيروي انساني خواند و تصريح كرد: متناسب با اين كمبودها بايد برنامه‌ريزي شود زيرا گاهي به جهت كمبود نيروي انساني بار مسئوليت عده‌اي بيشتر مي‌شود لذا بايد تأمين كادر درماني موردتوجه قرار گيرد.

سخنگوي كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي، درباره افزايش 5 درصدي خطاهاي پزشكي از سال 93 تا 94 به خانه ملت گفت: اگرچه يك رضايتمندي كلي در حوزه سلامت وجود دارد اما با آرمان‌ها فاصله‌داريم همچنين در طرح تحول سلامت افزايش قابل‌توجهي در ارائه خدمات داشتيم كه بايد اين موضوع مورد تحليل قرار گيرد كه اين ميزان افزايش خطاهاي پزشكي ناشي از افزايش فشار كاري ارائه‌دهندگان خدمت بوده يا نقص تجهيزاتي كه نياز است وزارت بهداشت اين موارد را مورد ارزيابي كارشناسي قرار دهد.

آمار خطاهاي پزشكي دلهره‌آور نيست؛‌ خطا يكي از ويژگي‌هاي انساني است

در اين‌بين واكنش وزارت بهداشت به مطلب خانه ملت كه سخنان سخنگوي كميسيون بهداشت مجلس را منعكس كرده بود جالب‌توجه و تأمل است.

وزارت بهداشت در مطلب انتقادي كه در وبدا منتشر كرده، آورده است: «نويسنده مطلب مذكور اگرچه به رشد 5 درصدي پرونده خطاهاي پزشكي در سال 94 نسبت به سال گذشته‌اش اشاره‌كرده و خواسته به شكلي غيرمستقيم اشاره‌اي به تأثير منفي طرح تحول سلامت در ميزان خطاهاي پزشكي داشته باشد اما به اين نكته ساده توجه نكرده كه براي رسيدن به آمار دقيق مي‌بايست افزايش ميزان مراجعات را نيز در نظر بگيرد.»

در ادامه اين مطلب آمده است: «سيد موسي طباطبايي، رييس گروه برنامه‌ريزي اقتصاد و بيمه سلامت وزارت بهداشت آمارهاي جالبي را در اين خصوص ارائه مي‌دهد: با توجه به اعداد و ارقام ثبت‌شده در سيستم ثبت اطلاعات، تعداد بستري در بيمارستان‌هاي دولتي در كشور در سال 93 حدود 7 ميليون و 400 هزار نفر بوده كه اين تعداد در سال 94 به 7 ميليون و 900 هزار نفر رسيده است. با يك حساب ساده مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه تعداد بستري در بيمارستان‌هاي دولتي در سال 94 نسبت به سال قبل از آن نزديك به 6.8 درصد افزايش داشته است.

در مطلب وبدا آمده است: «پس در مقابل اين افزايش تعداد بستري در بخش دولتي، افزايش 5 درصدي خطاهاي پزشكي رقم دلهره‌آوري نيست و از ميانگين افزايش تعداد مراجعات كمتر است. اگرچه وزير بهداشت بارها در گفتگوهاي خود ذكر كرده است كه به خطر افتادن و از دست رفتن جان حتي يك نفر هم براي ما مطلوب نيست اما خطا يكي از ويژگي‌هاي انساني است و با تمام تلخي بايد آن را پذيرفت

سخن آخر

حال بايد ديد وزارت بهداشت بازهم با تكذيب و رد اين اتفاقات در صدد توجيه آن بر مي‌آيد يا اينكه فكري براي تشديد نظارت و برخورد قانوني با تخلفات احتمالي اين حوزه و كاهش قصور و همچنين عوارض قابل پيشگيري درمان صورت خواهد داد.

«پيگيري‌هاي خبرنگار فارس براي دريافت پاسخ از مسئولان بيمارستان بي‌نتيجه ماند كه درصورت دريافت پاسخ، در گزارش‌هاي بعدي منعكس خواهد شد.»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها