کد خبر: ۳۹۰۸۹۹
زمان انتشار: ۱۱:۵۴     ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
وزیر خارجه فرانسه ضمن اشاره به گزارش سازمان ملل درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، از مسکو خواسته است تا از قطعنامه این سازمان درباره سوریه حمایت کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه در سخنانی تاکید کرد: گزارش سازمان ملل درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه، یک فرصت برای فشار آوردن به روسیه برای قبول کردن قطعنامه مربوط به محکوم کردن دولت سوریه و از سرگیری مذاکرات سیاسی خواهد بود.

در حالی که یک گزارش ادعا می کند که دولت سوریه مسئول دو حمله شیمیایی با گاز کلر است و تروریست های داعش نیز مسئول اصلی استفاده از گاز خردل هستند، روسیه آمادگی خود را اعلام کرده است تا با آمریکا در چارچوب سازمان ملل برای واکنش نشان دادن به این مساله همکاری کند.

سازمان منع اشاعه سلاح های شیمیایی در تحقیقات خود اعلام کرده است که بالگردهای ارتش سوریه 21 آوریل 2014 و 16 مارس 2015 از گاز کلر استفاده کرده اند.

این تحقیقات نشان می دهد که اطلاعات کافی وجود دارد که حاکی است تروریست های داعش 21 اوت 2015 میلادی از گاز خردل استفاده کرده اند. این گزارش نشان داده است که داعش تنها گروه تروریستی بوده که توانایی و انگیزه لازم برای استفاده از گاز خردل را داشته است.

آیرو در مصاحبه با روزنامه لوموند تصریح کرد: ما با شرکای خود در شورای امنیت سازمان ملل همکاری می کنیم، به خصوص آمریکا و بریتانیا، بر سر قطعنامه ای که حملات شیمیایی را محکوم می کند. این به معنای اعمال تحریمهایی علیه عاملان اصلی این جنایات خواهد بود.

شورای امنیت قرار است طی روزهای آینده درباره این قطعنامه بحث و تبادل نظر کند.

آیرو گفت: هدف فرانسه دستیابی به محکومیت این حملات از سوی شورای امنیت و ایجاد شرایطی برای از سرگیری مذاکرات سیاسی در سوریه خواهد بود. ما باید از این فرصت استفاده کنیم و به روسیه بگوییم؛ شما اکنون فرصتی دارید تا به مسیر روند سیاسی بازگردید.

ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل در این باره تاکید کرد: ما منافع مشترکی در مقابله با چیزی که اتفاق افتاده و جلوگیری از اقدامات مشابه در آینده، داریم. این یک گزارش بسیار پیچیده است که نیاز به مطالعه و بررسی کارشناسان دارد.

وی افزود: در برخی رسانه های خبری مشاهده می کنم که درباره نزاع بین روسیه و آمریکا بر سر این مساله گمانه زنی می کنند. این طور نخواهد بود، اجازه بدهید به شمار بگویم، چرا که مکانیسم تحقیقاتی مشترک توسط هیات های روسی و آمریکایی تشکیل شده تا با یکدیگر همکاری کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها