کد خبر: ۳۹۱۸۸
زمان انتشار: ۱۴:۴۲     ۲۰ بهمن ۱۳۹۰
از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی:
در پی ایجاد حساسیت و اعتراضات نسبتاً گسترده به این طرح، دکتر علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی چهار روز پس از اعلام این طرح در سایت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ،طی مصاحبه ای با خبرگزاری خانه ملت تاکید کرد: هیچ طرحی در خصوص تغییر تعطیلات رسمی بویژه برای حذف تعطیلی مناسبت‌های مذهبی و روزهای ولادت و یا وفات ائمه اطهار(ع) در دستور کار مجلس قرار ندارد. هم اکنون پس از گذشت 65 روز از انتشار طرح کاهش تعطیلات رسمی کشور در سایت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مجدداً این طرح در این مرکز باز تدوین شده است.
به گزارش سرویس خانه ملت پایگاه 598، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مجدداً پیشنهاد طرح کاهش تعطیلات با حذف سه مناسبت مهم مذهبی را با عنوان «تدوین پیش نویس طرح ساماندهی تعطیلات رسمی در ایران» را  در دستور کار خود قرار داد.

بنا بر این گزارش پیش نویس این طرح با اندکی تغییرات جزئی در تاریخ 13 آذرماه سال جاری از سوی این مرکز اعلام گردید که موجب حساسیت رسانه ها و در نهایت برخی نهاد های دینی گردید.

در پی ایجاد حساسیت و اعتراضات نسبتاً گسترده به این طرح، دکتر علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی چهار روز پس از اعلام این طرح در سایت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ،طی مصاحبه ای با خبرگزاری خانه ملت تاکید کرد: هیچ طرحی در خصوص تغییر تعطیلات رسمی بویژه برای حذف تعطیلی مناسبت‌های مذهبی و روزهای ولادت و یا وفات ائمه اطهار(ع) در دستور کار مجلس قرار ندارد.

تکذیب این خبر توسط لاریجانی موجب شد تا از حساسیت های بوجود آمده در فضای رسانه ای و همچنین نهادهای دینی کاسته شود.

هم اکنون پس از گذشت 65 روز از انتشار طرح کاهش تعطیلات رسمی کشور در سایت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مجدداً این طرح در این مرکز باز تدوین شده است.

در بخشی از این پیش نویس طرح آمده است: بر مبنای تبصره «2» این طرح، روز ولادت و شهادت امام رضا (ع) در استان خراسان رضوی و روز شهادت امام صادق (ع) و حضرت زهرا (س) در استان قم تعطیل رسمی خواهد بود؛ اما در این 4 روز در همه نقاط کشور ساعت کار یک ساعت دیرتر شروع می‌شود.

شایان ذکر است که این پیش نویس طرح با تناقضات آماری آشکاری با سند رسمی بررسی وضعیت تعطیلات در ایران که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و به تائید اعضای محترم این شورا رسیده است، روبروست.

از جمله این تناقضات گزارش میزان تعطیلات و نسبت آن با سرانه جهانی است که در گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده است: میانگین تعطیلات مذهبی در جهان 5/3 روز است در حالی که در ایران 15 روز یعنی 2/4 برابر میانگین جهانی است.

در حالی که در مقایسه آماری انجام شده در سند رسمی بررسی وضعیت تعطیلات در ایران که توسط  شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین گردیده است، ذکر شده که: ایران با احتساب 25 روز تعطیلی رسمی و 52 روز تعطیلی جمعه مجموعاً 77 روز تعطیلی دارد. با احتساب نیم روز تعطیلی پنج شنبه ها نیز تعطیلات در جمهوری اسلامی به 103 روز خواهد رسید که با توجه به این حجم تعطیلات، ایران بجز یک کشور کمترین تعطیلات سالانه در جهان را خواهد داشت.

ساماندهی برنامه های فرهنگی و آموزشی رسانه ای و غیر رسانه ای در تعطیلات ملی و مذهبی منجر به حداکثر بهره وری فرهنگی از تعطیلات در کشور خواهد شد. ارائه برنامه دقیق و جامع برای تقویت و نهادینه سازی مفاهیم مربوط به شاخص های دینداری درونی و بیرونی، یکی از نیازهای جدی جامعه مسلمان ایران است که امکان برنامه ریزی برای آن در ایام تعطیل فراهم می گردد.

در فرهنگ اسلامی دو مقوله فرهنگ و اقتصاد - در عین جدائی ناپذیری و تعامل این دو حوزه - به فرهنگ و مذهب بیش از اقتصاد بهاء داده شده است. همچنانکه در احکام و دستورات اسلامی معاد والاتر از معاش و روح اصیل تر از جسم قرار دارد. حال آنکه تحلیل ها و قضاوت های برخی کارشناسان و همچنین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مورد تبعات منفی و مثبت تعطیلات رسمی کشور بر پایه مضرات و منافع اقتصادی بنا شده است و این امر برگرفته از نگاه مکاتب مادی و غربی به سبک زندگی انسان و بر خلاف نظام ارزشی اسلام است.

تاثیر عمیق عزاداری ها و اعیاد مذهبی و آثار فرهنگی آن باعث تجدید قوای روحی و مذهبی مردم می شود و هدف از همه این اقدامات، انسان سازی است که می تواند از کارکرد های تعطیلات مذهبی برشمرد.

توجه ویژه مقام معظم رهبری و علماء و مراجع معظم تقلید به احیاء شعائر دینی علی الخصوص در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و امام صادق و امام رضا (علیهم السلام) موجب گردید تا این ایام در کل کشور تعطیل و اسباب و لوازم احیاء این شعائر اسلامی برای مردم ولایتمدار و متدین ایران فراهم گردد.

با توجه به حضور گسترده مردم در بزرگداشت های شهادت حضرات معصومین در ایام مذکور و ایجاد محدویت ها به واسطه تحقق این طرح، برای برگزاری این مراسم های مذهبی که بخشی از فرهنگ عمومی جامعه را شکل می دهد. بنظر می رسد با توجه به تبعات منفی و زیان بار فرهنگی طرح  غیر کارشناسی "کاهش تعطیلات رسمی" ، این طرح در نهادهایی چون شورای عالی امنیت ملی، کمیسیون فرهنگی مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و جامعه مدرسین حوزه علیمه قم کارشناسی شده و آثار و تبعات فرهنگی و اجتماعی و حتی امنیتی این طرح بررسی دقیق تری گردد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۴ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۰
۱
۰
به حال من که فرقی نمیکنه تعطیلی مذهبیه باشه یا ملی. شهادته یا تولد . تعطیل که باشه میریم تفریح و گردش. جز عاشورا و تاسوعا بقیه تعطیلاتو خوش میگذرونیم.
پاسخ
م
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۶ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۰
واقعا تعطیلا اضافی در ایران زیاد هست
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها