کد خبر: ۳۹۸۴۹۸
زمان انتشار: ۱۵:۲۴     ۰۲ آبان ۱۳۹۵
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، پس از عزل علي‌اصغر فاني وزير آموزش و پرورش، نوك پيكان گزينه پيشنهادي رئيس‌جمهور براي وزارت آموزش و پرورش به سمت محمدعلي نجفي بود.

* چرا نجفي به وزارت آموزش و پرورش نيامد؟

نجفي چهره نام‌آشناي آموزش و پرورش است كه 9 سال فعاليت در رأس دستگاه تعليم و تربيت را در كارنامه خود دارد.

وي در سال 1367 به عنوان وزير آموزش و پرورش، سكاندار دستگاه تعليم و تربيت شد؛ يعني زماني كه هنوز كشور در گير و دار جنگ تحميلي بود؛ در حقيقت نجفي وزير آموزش و پرورش در كابينه موسوي و هاشمي رفسنجاني بود.

در دوراني كه نجفي سكان كِشتي آموزش و پرورش را به دست گرفته بود، به دليل ازدحام جمعيت دانش‌آموزي، هنوز در بسياري از مناطق كشور، كلاس‌هاي دونوبته، سه‌نوبته و چهارنوبته تشكيل مي‌شد. 

نجفي حدود 9 سال در رأس آموزش و پرورش ايران حضور داشت؛ حضوري كه برخي از آن به عنوان دوران طلايي ذكر مي‌كنند چرا كه معتقدند در اين دوره حقوق و مزاياي فرهنگيان افزايش خوبي داشته است؛ ضمن اينكه تغيير نظام از سالي به ترمي ـ واحدي و تغييرات آموزشي در كاردانش نيز در زمان نجفي صورت گرفته است.

البته اين دوره طلايي از نظر نمايندگان مردم در مجلس نيز خيلي طلايي نبود و انتقادات گسترده‌اي نيز از سوي نمايندگان مجلس به وي وجود داشت؛ به طوري كه نجفي به عنوان اولين وزير آموزش و پرورش بعد از انقلاب بود كه از سوي نمايندگان مجلس استيضاح شد.

نمايندگاه سومين دوره مجلس شوراي اسلامي در چهارم ارديبهشت 1370 يعني سه سال پس از فعاليت نجفي در آموزش و پرورش، او را استيضاح كردند و دليل اين موضوع نيز نارضايتي از عملكرد وي عنوان شد؛ هر چند كه نجفي توانست از نمايندگان مجلس رأي اعتماد بگيرد و وزير آموزش و پرورش بماند. 

در هر حال در ابتداي دولت يازدهم، رئيس‌جمهور، نجفي را به مجلس معرفي كرد اما پرونده سياسي و حمايت از فتنه‌گران 88، اين فرصت را از او گرفت.

چندي بعد وي براي مدتي به عنوان رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري شروع به كار كرد كه البته با اعلام بيماري، از اين سمت كناره‌گيري كرد.

در شرايطي پس از عزل فاني، از نجفي به عنوان گزينه پيشنهادي نام برده شد كه برخي سايت‌ها مدت كوتاهي قبل از آن از انتصاب وي به عنوان رئيس ستاد انتخابات روحاني براي انتخابات 96 خبر داده‌ بودند.

برخي رسانه‌ها نيز مباحثي را مبني بر سياسي‌ شدن وزارت آموزش و پرورش و تبديل آن به ستاد انتخاباتي رئيس‌جمهور در سال پاياني دولت با آمدن نجفي مطرح كردند.

در هر صورت به رغم آنكه برخي رسانه‌ها با اطمينان از حضور نجفي در آموزش و پرورش خبر داده بودند و حتي برخي نمايندگان مجلس نيز از اين موضوع استقبال كرده بودند اما نجفي به آموزش و پرورش نيامد.

شايد همان مباحث سياسي و شايد هم بيماري، مصلحت‌هايي بودند كه موجب شد، نجفي از خير حضور در رأس وزارت آموزش و پرورش بگذرد.

*‌فخرالدين احمدي دانش آشتياني كيست؟

فخرالدين احمدي دانش آشتياني در سال 1334 در شهر آشتيان متولد شد؛ وي در دوره دبيرستان در رشته رياضي تحصيل كرد و كارشناسي خود را از دانشگاه صنعتي اميركبير در رشته مهندسي راه و ساختمان اخذ كرد. 

احمدي مدرك كارشناسي ارشدش را در رشته سازه از دانشگاه صنعتي اميركبير دريافت كرد و براي مدرك دكتري، دانشگاه امپريال كالج انگلستان را انتخاب كرد و توانست موفق به اخذ مدرك دكتري رشته مهندسي زلزله شود. 

از جمله كارهاي اجرايي وي مي‌توان به «دفتر فني سپاه پاسداران از سال 1359 تا 1364 به عنوان مهندس محاسب و مسئول بخش سازه به صورت نيمه وقت و مأمور به وزارت آموزش و پرورش»، «مديركل طرح‌هاي عمراني وزارت فرهنگ و آموزش عالي از سال 1364 تا 1368»، «معاون امور جنگ وزارت فرهنگ و آموزش عالي از سال 1366 تا 1368»، «مسئول ستاد پشتيباني جنگ دانشگاه‌ها از سال 1366 تا 1368»، «برگزاركننده دوره هاي "دانشگاه در جبهه" براي جبران عقب افتادگي آموزشي دانشجوياني كه در جبهه حضور داشتند» و «معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و قائم مقام وزير از سال 1380 تا 1382» و «عضو شوراي برنامه ريزي سازمان سنجش آموزش كشور از سال 1376 تا 1382» اشاره كرد.

شايد تنها فعاليت شاخص وي را بتوان به حضورش در شوراي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي نسبت داد. چرا كه احمدي دانش آشتياني در 26 آبان 1394 از سوي رئيس جمهور به پيشنهاد وزير آموزش و پرورش، طي حكمي به همراه 6 نفر ديگر به عنوان عضو شوراي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي منصوب شد.

فخرالدين احمدي دانش آشتياني آبان سال 1393 از سوي رئيس‌جمهور به عنوان وزير پيشنهادي علوم به مجلس شوراي اسلامي معرفي شد اما نتوانست اعتماد نمايندگان مجلس نهم را كسب كند و دليل آن هم مانند نجفي كه در دولت يازدهم نتوانسته بود، رأي اعتماد نمايندگان را به دست آورد انتساب به فتنه ۸۸ عنوان شد.

اكنون بايد ديد آيا احمدي دانش‌ آشتياني از آن فعاليت‌هاي سياسي كه موجب عدم رأي اعتماد مجلس پيشين به وي بود، مبرا شده است و آيا فردي كه از جنس وزارت علوم است مورد تأييد نمايندگان مجلس دهم براي وزارت آموزش و پرورش هست؟

در هر حال بايد ديد فخرالدين احمدي دانش آشتياني چه برنامه‌اي براي وزارت آموزش و پرورش دارد و آيا مي‌تواند سكان كشتي تعليم و تربيت را به دست گيرد؟


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Netherlands
۰۰:۳۵ - ۰۶ آبان ۱۳۹۵
۰
۰
مگه آموزش و پرورش محل تجربه وآزمایش مدیریت فشل و ناکارآمده؟!آیا آقای دانش الفبای تعلیم وتربیت را میداند؟آیا می دانید ایشان حتی در تدریس و کلاسداری ناموفق بوده اند؟آیا آقای رئیس جمهور می داند ایشان در مجتمع آموزشی ایرانیان در لندن به علت ناکارآمدی و فشار غیر معقول وطاقت فرسا بر دانش آموزان از مدرسه اخراج شدند؟آیا می دانید ایشان الفبای کار معلمی که ایجاد ارتباط معتمدانه وصمیمانه است را نمیداند ؟ دانش آموزان ایشان تلاش داشتند که خود را به تمارض بزنند و به کلاس ایشان نروند!!
پاسخ
لیدا
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۷ - ۰۷ آبان ۱۳۹۵
۱
۰
دیگه با این انتخابتون کلا اموزش و پرورش و فاتحه.خدا رحمت کنه.شادی روحش صلوات.
پاسخ
دبیر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵
۰
۰
اگر یک نفر از خوده آموزش و پرورش انتخاب شود بهتر مشکل گشاست..تجربه خیلی مهم است
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۱ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵
۰
۰
دانش جعفري رشته ساختمان خواننده
چه ربطي به آموزش پروش دارد
پاسخ
سعید
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۸ - ۲۵ آبان ۱۳۹۵
۰
۰
راه وساختمان و سازه و زلزله چه ربطی با آموزش و پرورش داره خداخودش رحم بکنه اخرچرا از کارکشته ها و باتجربه ها ازجنس خودمان به کار نمی گیرن
پاسخ
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۵
۰
۰
وزرای قبلی که از اموزش و پرورش بودند چه گلی به سر مازدند؟ آموزش و پرورش ما از اساس مشکل داره. امیدوارم اقای دانش با تغییراتشون نقص های نظام اموزش کشور رو عوض کنند( البته اگر اقایان احازه دهند )
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها