کد خبر: ۳۹۸۶۵۵
زمان انتشار: ۱۴:۰۸     ۰۳ آبان ۱۳۹۵
سخنگوي رسمي نيروهاي داوطلب مردمي عراق تاكيد كرد كه ساكنان موصل براي آزادي شهر به تكاپو افتاده‌اند و با نزديك شدن نيروهاي عراقي به شهر احتمال درگيري جوانان با تروريست‌ها بيشتر خواهد شد.
به گزارش پایگاه 598، "ابوجعفر الاسدي" سخنگوي رسمي نيروهاي حشد الشعبي عراق در گفتگو با تسنيم، از تلفات سنگين تروريست‌هاي داعش در عمليات آزادسازي موصل خبر داد و در اين باره گفت: نيروهاي عراقي امروز پيشروي خوبي در محورهاي شرقي، شمال شرقي، جنوب شرقي و محور جنوبي داشتند و باعث فروپاشي خطوط دفاعي دشمن شدند. تاكنون بيش از 40 روستا در محورهاي جنوبي و شرقي آزاد شده‌اند.

پيشروي نيروهاي عراقي در مركز بعشيقه

وي ادامه داد: نيروهاي عراقي موفق شدند مناطق "برطله" و "حمدانيه" را به طور كامل آزاد كنند، اين نيروها روز گذشته پس از آزادسازي حمدانيه پرچم عراق را بر فراز ساختمان شهرداري برافراشتند. امروز نيز ارتش عراق موفق شد آخرين خطوط دفاعي داعش در شهر بعشيقه را درهم شكسته و به سوي مركز شهر پيشروي كند.

او به آخرين وضعيت پيشروي نيروهاي عراقي به سوي شهر موصل اشاره كرد و توضيح داد: نيروهاي عراقي مستقر در محور جنوبي عمليات، 25 كيلومتر به سمت شهر موصل پيشروي كردند و هم اكنون در 30 كيلومتري جنوب موصل قرار دارند، از سمت شرق نيز نيروهاي امنيتي و ارتش به 15 كيلومتري مركز شهر موصل رسيده‌اند، در صورتي كه عمليات به همين ترتيب پيش برود تا رسيدن به مركز شهر موصل و آزادسازي آن زمان زيادي باقي نمانده است.

آغاز عمليات حشد الشعبي در محور غربي طي روزهاي آينده

سخنگوي نيروهاي حشد الشعبي در خصوص محور عملياتي اين نيروها گفت: نيروهاي حشد الشعبي در محور غربي كه يكي از مهترين محورهاي عمليات است مستقر شده‌اند، اين محور از منطقه "قياره" در جنوب تا "تلعفر" در شمال و ميان موصل و مرزهاي سوريه گسترده شده است، مي‌توان گفت محور غربي يكي از خطرناك ترين محورها است و در حدود 12 هزار كيلومتر مربع وسعت دارد.

او همچنين توضيح داد: محور غربي عمليات آزادسازي موصل از آنجا كه خطوط امدادي تروريست‌ها مابين موصل و رقه در سوريه را قطع مي‌كند يكي از مهمترين محورهاي عمليات است و عمليات نيروهاي حشد الشعبي در آن طي چند روز آينده آغاز خواهد شد تا شهر موصل به طور كامل محاصره شده و تمامي خطوط امدادي تروريست‌ها به آن قطع شوند.

وي ادامه داد: همچنين حشد الشعبي در ادامه منطقه "تلعفر" را آزاد خواهد كرد و از نيروهاي عراقي كه در حال پيشروي به سمت موصل هستند به خصوص آن دسته كه در محور جنوبي مستقر هستند پشتيباني مي‌كند. حشد الشعبي به واسطه نيروهاي محلي و اقليت‌هاي مسيحي، شبك، تركمان، ايزدي و همچنين نيروهاي حشد عشاير سني به سمت مركز شهر موصل پيشروي خواهد كرد.

مشاركت محدود نيروهاي آمريكايي در عمليات آزادسازي موصل

اين فرمانده حشد الشعبي مشاركت نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريكا در عمليات آزادسازي موصل را محدود به محور شرقي دانست و گفت: نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريكا تنها از محور شرقي پشتيباني مي‌كنند و محورهاي جنوبي (پليس فدرال) و غربي (حشد الشعبي) را پوشش نمي‌دهند، پوشش آنها بر محورهاي ياد شده بسيار ناچيز است و در عوض نيروهاي هوايي عراق پشتيباني بسيار خوبي از نيروهاي ما دارد.

او همچنين گفت: عمليات آزادسازي موصل تاكنون به خوبي پيش رفته است و نيروهاي ما در محور شرقي و جنوبي به خوبي پيش رفته‌اند اما مهمترين مساله پيشروي نيروهاي عراقي در داخل شهر موصل خواهد بود.

تلفات سنگين گروه تروريستي داعش

ابوجعفر الاسدي تاكيد كرد تروريست‌هاي داعش از ابتداي عمليات تاكنون متحمل تلفات سنگيني شده‌اند و در اين باره گفت: تروريست‌هاي داعش تاكنون متحمل تلفات سنگيني شده‌اند كه مي‌توان به كشته شدن بيش از 600 تروريست و خنثي سازي ده‌ها خودروي بمب گذاري شده  آنان اشاره كرد. تاكنون بيش از 50 خودروي بمب گذاري شده در محورهاي شرقي و جنوبي توسط نيروهاي عراقي منهدم شده‌اند. در بسياري از مناطق مردم بومي منطقه پيش از رسيدن نيروهاي امنيتي به استقبال آنان مي‌رفتند.

تكاپوي اهالي موصل براي آزادسازي شهر

وي همچنين خبر داد: بر اساس اطلاعاتي كه منابع داخل شهر موصل به ما مخابره كرده‌اند ساكنان شهر براي آزادي شهرشان به تكاپو افتاده‌اند، البته به دليل جنايت‌هاي فراوان داعش عليه مردم آنان جرات تحركات گسترده را ندارند اما برخي جوانان گردان‌هاي مخفي را تشكيل داده‌اند و در فواصل زماني مختلف به تروريست‌هاي داعش حمله مي‌كنند، هرچه نيروهاي عراقي به شهر موصل نزديك تر مي‌شوند احتمال بروز درگيري‌هاي گسترده تر ميان گردان‌هاي ياد شده با تروريست‌هاي داعش بيشتر مي‌شود.

او تاكيد كرد: گردان‌هاي مخفي موجود در داخل شهر موصل در تماس و هماهنگي با نيروهاي عراقي هستند و از اين طريق موارد لازم به آنان تذكر داده مي‌شود.

سخنگوي حشد الشعبي در پايان به موضوع زمان پايان عمليات اشاره كرد و در اين باره توضيح داد: نمي‌توان زمانبندي خاصي را براي پايان عمليات ذكر كرد زيرا در صورتي كه تروريست‌ها در مركز شهر مقاومت كنند و يا از شهروندان به عنوان سپرانساني استفاده كنند مجبور خواهيم بود با دقت بيشتر و سرعت كمتر پيشروي كنيم زيرا محافظت از شهروندان مهمترين هدف ماست. در صورتي كه جوانان داخل موصل بتوانند به تروريست‌ها حمله كنند و يا تجمعات تروريست‌ها در داخل شهر موصل دچار فروپاشي شود به طور حتم عمليات در مدت زمان كوتاهي پايان خواهد يافت.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها