کد خبر: ۳۹۹۳۶۸
زمان انتشار: ۱۵:۲۶     ۰۸ آبان ۱۳۹۵
در حالی که معاون وزیر بهداشت از تذکر رسمی به رئیس صدا و سیما به دلیل تبلیغات گمراه‌کننده و شبه ماهواره‌ای که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد خبر داده بود، مشاور وزیر بهداشت در جهت حمایت از رئیس سازمان صدا و سیما این موضوع را تکذیب کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، سلامت یکی از مهمترین موضوعات برای خانواده‌ها در تمام جوامع به شمار می‌رود و دولت‌ها نیز در جهت حفظ هر چه بیشتر سلامت خانواده و پیشگیری از بیماری‌ها تلاش می‌کنند. کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست ولی با این وجود اخیرا در رسانه ملی مردم با تبلیغاتی مواجه شدند که سؤالات زیادی در ذهن‌شان پدید آورده و گلایه بسیاری از آنها، کارشناسان و مسئولان حوزه بهداشت و درمان را به همراه داشته است.

رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزیر بهداشت در گفت‌وگو با رسانه دولتی«ایرنا» در مورد تبلیغات صدا و سیما گفت: وزارت بهداشت مخالف تبلیغات اخیر صدا و سیما است که متاسفانه ادعاهای درمانی عجیب و غریبی می‌شود و وزارت بهداشت کاملا با این تبلیغات مخالف است؛ هم بنده و هم وزیر بهداشت به رئیس صدا و سیما نامه کتبی نوشته‌ایم و به طور رسمی تذکر داده و اعلام کرده‌ایم که این تبلیغات گمراه کننده است و باید جلوی آن گرفته شود. چون واقعا این تبلیغات درست نیست.
 
 نامه

ممنوعیت تبلیغات داروهای لاغری و زیبایی در صدا و سیما

وی همچنین عنوان کرد: وزارت بهداشت کاملا مخالف این تبلیغات است و به هیچ عنوان این تبلیغات و ادعاها را در مورد درمان لاغری، تاسی و ... تائید نمی‌کنیم و همانطور هم که قبلا به مردم گفته‌ایم که تبلیغات این نوع کالاها را در ماهواره‌ها توجه نکنند الان هم در مورد این کالاها در صدا و سیما به مردم می‌گوییم که به این تبلیغات توجه نداشته باشند و بدانند این تبلیغات و ادعاها از نظر قانونی هم ممنوع است.

 نمی‌دانم در صدا و سیما چه می‌گذرد؟!

وی افزود: واقعا نمی‌دانم در صدا و سیما چه می‌گذرد. آیا به مشکل بودجه‌ای خورده‌اند یا مشکل دیگری وجود دارد که این تبلیغات عجیب و غریب برای مردم ارائه می‌شود.

 تذکر و اخطار کتبی و رسمی وزیر بهداشت به رئیس صدا و سیما


سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت نیز در ارتباط با تبلیغات گسترده داروهای گیاهی در صدا و سیما برای درمان لاغری و ریزش مو گفت: این تبلیغات سبب گمراهی مصرف کنندگان می‌شود و از سازمان صدا و سیما تقاضا دارم که از ادامه تبلیغات در این زمینه در اسرع وقت جلوگیری شود.

وی افزود: برخلاف باورهای غلط داروهای گیاهی و گیاهان دارویی همچنین فراورده‌های طبیعی و سنتی همچون داروهای شیمیایی می‌توانند دارای عوارض جانبی باشند لذا با توجه به اینکه داروهای لاغری به طور معمول از انواع داروهای ترکیبی و عمدتا شامل ترکیبات مسهل قوی هستند، می‌توانند برای برخی از مصرف‌کنندگان دارو مشکلات بسیاری را ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه تجویز داروهای گیاهی، گیاهان دارویی و فراورده‌های طبیعی و سنتی باید توسط پزشک معالج صورت گیرد، تصریح کرد: استفاده خودسرانه این داروها و بی‌توجهی به تداخلات احتمالی آن با داروهای رایج و بیماری‌های زمینه‌ای فرد مصرف کننده، سلامت فرد و جامعه را به خطر می‌اندازد. لذا باید هر چه سریع‌تر نسبت به جلوگیری چنین تبلیغاتی در صدا و سیما اقدام شود.

اما با این وجود چند ساعت پس از انتشار گزارشات مختلف در مورد مخالفت وزیر بهداشت و معاون غذا و دارو  با تبلیغات گمراه کننده در صدا و سیما و ارسال نامه و تذکر کتبی، همچنین اخطار برای لغو چنین تبلیغاتی عباس زارع‌نژاد، مشاور وزیر بهداشت و رئیس روابط عمومی این وزارتخانه موضوع تذکر رسمی به صدا و سیما را تکذیب کرد و گفت: هیچ نامه تذکر‌آمیزی به صدا و سیما ارسال نکرده است و مطالب منتشر شده در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی صحت ندارد.
 
 نامه

به گفته زارع‌نژاد، سازمان غذا و دارو نیز تنها اطلاعیه‌ای منتشر کرده که طی آن تاکید شده که در تبلیغات فرآورده‌های خود تنها بر اساس آنچه در مجوز تولیدشان ذکر شده، حق تبلیغ دارند و اغراق نکنند.

این درحالی است که روابط عمومی وزارت بهداشت به جای پاسخگویی مناسب در مطالبات مردم در حوزه سلامت و اطلاع رسانی‌های به موقع، مدتی است که تنها به انتشار تکذیبیه بسنده کرده و برخی از رسانه‌ها نیز به دلیل حفظ تعامل با وزارت بهداشت مجبور به انتشار این تکذیبیه‌ها هستند به طوری که در هفته گذشته علاوه بر تکذیبیه تذکر و اخطار وزیر و معاونش به رئیس سازمان صدا و سیما در مورد داروهای گیاهی برای درمان لاغری و زیبایی و .. عباس زارع نژاد همچنین حقوق 70 میلیونی یکی از معاونان وزارت بهداشت را  با وجود مدارک و اسناد معتبر تکذیب کرد و گفت:برخی نهادهای نظارتی هم که نقدی بر این مسئله داشتند به هیچ عنوان بحث غیرقانونی بودن این دریافتی‌ها را مطرح نکردند و دیدگاهشان این بود که پرداخت کارانه ها به پزشکان و البته نه مدیران وزارت بهداشت قانونی ولی غیرمتعارف است.

وی افزود: دکتر جهانگیری به هیچ عنوان و در هیچ جایی صحبت و اظهار نظری درباره غیرقانونی بودن حقوق و کارانه پزشکان نداشته اند.

مشاور وزیر بهداشت همچنین دریافت حقوق 70 میلیونی یکی از معاونان وزیر بهداشت را به شدت تکذیب کرد و افزود: به هیچ عنوان در بین مدیران ستاد وزارت بهداشت چنین دریافتی نداریم و هرگز از نهادهای نظارتی درباره ایشان تذکری دریافت نکرده ایم.

زارع نژاد در خصوص کارانه قانونی پزشکان، گفت: البته اصلاح این روند در اختیار مجلس است زیرا قانون کارانه از اواسط دهه 70 در حال اجرا است و هیچ ارتباطی به این دولت و وزارت بهداشت ندارد و دولت‌ها و وزارت بهداشت‌های قبلی همین کارانه را پرداخت می کردند ولی ما امروز شاهد این نقدها هستیم درحالیکه حتی برخی وزرای سابق بهداشت نیز که به روند کارانه نقد دارند در زمان وزارت خود نیز کارانه پرداخت می‌کردند.

تهدید سلامت مردم با مصلحت‌سنجی غیرضروری مدیران وزارت بهداشت

اما از آنجا که عباس زارع نژاد از کارمندان رسمی سازمان صدا و سیماست و چند سالی به عنوان مامور در وزارت بهداشت مشغول خدمت است، این تکذیبیه و جانبداری وی از رئیس سازمان صدا و سیما را با شائبه‌های بسیاری همراه کرده است هچنین برخی گمانه زنی‌ها این تقابل و اختلاف نظرها را بی‌ارتبارط با سال پایانی دولت نمی‌داند و این رفتار برخی از مدیران وزارت بهداشت را ناشی از سیاسی‌کاری و دسته بندی جناحی عنوان می‌کند

همچنین باید دید که علت این تضادها در وزارت بهداشت چیست و چرا مشاور وزیر بهداشت صحبت‌های معاون این سازمان و حتی وزیر بهداشت را تکذیب کرد. همچنین باید توجه داشت که علت مصلحت‌سنجی غیرضروری برخی از مدیران وزارت بهداشت که موضوع سلامت مردم را با چالش مواجه می‌کند به چه دلیل است. همچنین نباید از این مسئله غافل ماند که بروز چنین اتفاقاتی موجی از بی‌اعتمادی مردم به نظام سلامت را به همراه خواهد داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها