کد خبر: ۴۰۹۱۹
زمان انتشار: ۰۰:۰۸     ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
بولتن نيوز: چند روز پيش نشريه‌ي آمريکايي «نيوزويک» در گزارشي با عنوان «بازي خطرناک اوباما با ايران» به بخشي از بازي پشت پرده‌ي ميان اسرائيل و آمريکا بر سر مقابله با برنامه‌ي هسته‌اي ايران اشاره كرد.

به گزارش بولتن نیوز، در اين مطلب كه در سايت راديو فردا نيز منتشر شده، نشانه‌هاي شكاف و اختلاف عميق سلائق و تفكرات بين سياسيون آمريكايي و اسرائيلي به خوبي نمايان است. بر اين اساس به نوشته نيوزويک، اسرائيل ديگر بخش بزرگي از برنامه هاي نظامي خود را با آمريکا در ميان نمي گذارد. لذا بر اساس ارزيابي اين نشريه ممکن است که همين پنهان کاري موجب بيان سخنان اخير «لئون پانه تا»، وزير دفاع آمريکا مبني بر حمله اسرائيل به ايران شده باشد.

نيوزويک با استناد به منابعي که اسرائيلي توصيف شده اند، بدون ذکر نام آنها، نوشته است که اسرائيل از آمريکا تضمين هايي درخواست کرده است که اگر تحريم ها عليه ايران ناکام شود و آيت الله خامنه‌اي مسير برنامه هسته‌اي ايران را تغيير ندهد و در پي آن اسرائيل به سوي عملي کردن برنامه نظامي پيش برود، اسرائيل مي خواهد که قدرت نظامي آمريکا را بعد از شروع يک حمله در کنار خود داشته باشد ولي براي آغاز برنامه نظامي حتي نيازي نداشته باشد که آمريکا را پيشاپيش از اين امر آگاه نمايد.


به نوشته نيوزويک، در زمان رياست جمهوري جرج بوش، همکاري هاي نزديکي ميان اسرائيل و آمريکا در مقابله با برنامه هسته اي ايران انجام مي شد که مهم ترين آنها، فروش تجهيزات نامناسب و لطمه ديده يا مجهز به برنامه هاي نرم افزاري جاسوسي براي رد گيري مکان آزمايشگاههاي هسته اي پنهاني اتمي ايران و يا لطمه رساندن به اين طرحها بود؛ فروش هايي که توسط مأموراني که به قالب فروشنده تجهيزات در بازار سياه در آمده بودند، انجام مي شد.

نيوزويک به همکاري ها در توليد برنامه هاي نرم افزاري (بد افزارها) نيز در چارچوب نبرد سايبري و وارد کردن ويروس، با هدف از کار انداختن سانتريفيوژهاي غني کننده اورانيوم ايران اشاره مي کند و مي نويسد که با روي کارآمدن اوباما، در حالي که مأموران ارشد آمريکايي درگير در اين طرح ها نمي خواستند که اين شيوه ها قطع شود و بويژه سيا از اين که «سرمايه هاي مهمش در ايران از بين برود» نگران بود، اما دولت اوباما در صدد تجديد نظر در اين برنامه ها برآمد.

نيوزويک مي گويد که با روي کارآمدن اوباما، استيو کاپس، مرد شماره دو سيا و ژنرال جيمز کرات رايت، مرد شماره دو ستاد نيروهاي مسلح آمريکا نزد تام دانيلون، از مشاوران ارشد امنيتي اوباما (کسي که بعداً به عنوان مشاور امنيت ملي اوباما نيز منصوب شد و هنوز هم اين مقام را دارد) رفته و به او گفتند که برنامه هاي پيشين در ارتباط با برنامه هسته اي ايران بايد ادامه يابد و هنگامي که پاسخ کافي نگرفتند، ژنرال کرات رايت شخصاً نزد اوباما رفت.

نيوزويک توصيف مي کند که «اوباما با دقت کامل به حرف هاي کرات رايت گوش سپرد؛ نگراني اش را درک کرد؛ اما نگران بود که ادامه اين عمليات محرمانه ممکن است که به برنامه هاي خود او براي اولويت دادن گام هاي سياسي در برابر ايران لطمه بزند».

يکي از دستياران اوباما به نيوزويک گفته است «پرزيدنت تلاش کرد که آهنگ برنامه هاي محرمانه ما را کاهش دهد و نتيجه اين شد که ايراني ها توانستند دوباره برنامه غني سازي اورانيوم خود را با سرعت بيشتري از سر بگيرند» و سرانجام اوباما متقاعد شد که او بايد هر دو مسير را با هم ادامه دهد: اقدامات محرمانه به موازات گام هاي ديپلماتيک، به گونه اي که اوباما به دستيارانش گفت: «اقدام موفق در لطمه زدن به برنامه هسته اي ايران، فرصت و بخت بيشتري به ما براي پيشبرد اقدامات سياسي مان مي دهد.»

در زمينه «سکوت اسرائيلي ها» در قبال رويکردهاي اوباما در برابر ايران، مقامات اسرائيلي که در گزارش نيوزويک مورد مصاحبه قرار گرفته اند، تنها گفته اند که از «تغيير مثبت» اخير در ديدگاههاي رييس جمهوري آمريکا خشنود هستند و بيان او در قياس با سال گذشته بسيار تغيير کرده است.


نيوزويک به نقل از يکي از عوامل اسرائيلي که او را از «دايره نزديکان نتانياهو»، نخست وزير اسرائيل توصيف کرده، نوشته است که «امروز وقتي شما به اوباما گوش مي دهيد، اين احساس را داريد که اگر بدترين سناريو رخ دهد، آمريکايي ها آماده حمله هستند».

در هرحال، يکي ديگر از مقامات اسرائيلي به نيوزويک گفته است که «تنها با گذشت زمان است که تصوير روشن تر خواهد شد اما آمريکا در مسير تنازع (با ايران) است و احتمال ورودش به مقابله (نظامي) با ايران بيشتر مي شود.»

اين ها در حالي است که آيت الله علي خامنه اي، رهبر جمهوري اسلامي ايران، در نماز آدينه ده روز پيش در تهران به آمريکا هشدار داد که در مسير تقابل نظامي با ايران نباشد و گفت «تهديد، آمريکا را به خطر مي اندازد و عملي کردن تهديد، ده برابر بيشتر.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها