کد خبر: ۴۲۱۲۷۹
زمان انتشار: ۱۶:۰۵     ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
مناظره هفته گذشته را بر حسب مواضع و شدت و حدت می توان به سه بخش تقسیم کرد که هر کدام ویژگی های خاص خود را داشتند.
به گزارش پایگاه 598، مناظره هفته گذشته را بر حسب مواضع و شدت و حدت می توان به سه بخش تقسیم کرد که هر کدام ویژگی های خاص خود را داشتند.

این تقسیم بندی به ترتیب اهمیت موضوع و جذابیت آن مورد بررسی قرار می گیرد:
.

بخش اول:
جهانگیری و روحانی
قاعدتا باید از جناب #میر_سلیم شروع کنیم و مروری داشته باشیم بر شجاعت وی در #مناظره دوم، اما به دلایلی فی الحال به این بحث نمی پردازیم تا انتهای مطلب.‌
اما آنچه جمعه گذشته بیش از همه چیز مورد توجه بود، انشاء خوانی آقای جهانگیری در طول مناظره بود. #انشاء خواندن همراه با ترس و لرز و فرار از پاسخگویی به سوالات مجری و کاندیدا ها با خواندن انشاء!
در مناظره دوم جایگاه جهانگیری و روحانی جا به جا شده بود!
واکنش خشن #جهانگیری در مناظره اول و تحت الشعاع قرار دادن صحبت های #حسن_روحانی با استفاده از عبارات #حساس و #عوام_فریبانه، باعث شد تا با فشار #روحانی و #اصلاحات، جهانگیری هفته گذشته صرفا در قالب خواننده آن عبارات، ایفای نقش کند، چرا که در سری قبل همانطور که در تحلیل ها مشاهده فرمودید، عده ای پیروز مناظره را جهانگیری می دانستند.
استراتژی #روحانی در مناظره و در جلوی دوربین، حفظ #آرامش است و سیاه نمایی که همه چیز آرام است.
اما جهانگیری با رفتار خشک و خشن خود قطعا روحانی را ازین مدار خارج می کرد. لکن با #فشار اطرافیان ایشان امروز در نقش خواننده ای بیش نبود‌ تا مبادا برنامه روحانی را در هم بریزد!
#حسن_روحانی این بار خودش را صرفا برای #انتقام قالیباف آماده کرده بود و نهایتا رئیسی! اما با حمله غافلگیرانه میرسلیم چینش بازی به هم خورد! روحانی توانست از زمانش فقط برای دفاع از خود استفاده کند که در آن هم متاسفانه نابخردانه عمل کرد.
روحانی با قبول این که #بدنه_اجتماعی او را قبول ندارند و با ریزش رای جدی مواجه شده است، تمرکز خود را روی رای همان عده ای گذاشت که غالبا رای آن ها روحانی است. با استفاده از عباراتی مثل ربنای #شجریان یا اسکار اصغر فرهادی توسط جهانگیری و ...
اما جالب اینجاست که دولت در عمل به وعده هایش در مورد #هنرمندان نیز موفق نبوده و گله های زیادی از جانب ایشان وجود دارد. متاسفانه یا خوشبختانه حسن روحانی با ارائه انشاء به جهانگیری او را در مقابل خود #خلع_سلاح کرد، چرا که اگر جهانگیری اجازه موضع گیری شخصی می داشت شاید بازی به نحو دیگری رقم میخورد. اما با خلع سلاح جهانگیری و حملات میرسلیم و رئیسی، روحانی غافل گیر شد و با سیاه نمایی صرفا سعی در فرار از ماجرا داشت‌ و نه پاسخ به انتقادات.
.
بخش دوم:
قالیباف و رئیسی
#قالیباف به تلافی حملات مناظره اول با دستان پر و جدیت تمام، از بدو ورود به ساختمان صدا و سیما ورود خود را با نقد دولت شروع کرد. از قضاء اولین نفر مستقر در جایگاه نیز او بود. او بلافاصله بعد از شروع مناظره، اولین سیلیِ خود را زد، اما برای شروع نبرد کمی عجله کرد. دولت نیز که انتظار این حمله را نداشت واکنش بدی نشان داد که باز هم به ضرر دولت تمام شد.
بعد از این شروع #نقطه_عطف شدن قالیباف در این مناظره متصور میشد، اما نه...!(توضیح داده میشود)
و اما آقای #رئیسی بر خلاف تصور همه این بار خوش درخشید.
رئیسی با آرامش خاطر و جدیت تمام در ابتدای صحبت هایش دولت را به صورت جدی نقد نمود و کاملا اخلاقی و مودبانه و به زبان مردم نقد هایش را بیان کرد که دولت هم پاسخی برای آن ها نداشت.
تمام صحبت های رئیسی خلاصه میشد در یک جمله؛ "دولت در عمل به وعده هایش چقدر موفق بوده؟ "
در واقع به اعتقاد جناب رئیسی منتقد اصلی دولت عملکرد اوست و نه صرفا مردم.
به اعتقاد بنده ایشان با نقد دولت، ارائه برنامه و معرفی برنامه خود در قالب اخلاق، شایسته ترین چهره در این مناظره بود.
.
بخش سوم:
هاشمی طبا و میرسلیم
هاشمی طبا در نقش #حامی_بی_طرف_دولت، ناجوانمردانه عمل کرد! او با اظهار این که بعد از ۴ سال اولین بار است رئیس جمهور را میبیند یا برای مثال وزرای دولت را جز چند نفر ندیده است، در مورد دولت نظر میدهد و منتقدان دولت را مورد هجمه قرار داد! اما در چند مورد حمایتش از دولت، به ضرر دولت عمل کرد.
صحبت های هاشمی طبا در یک جمله خلاصه میشود:
اگر میخواهی کسی را تخریب کنی، از او بد حمایت کن!
در واقع او قصدش حمایت بود اما با آشفتگی خاطر و شاخه پراکنی به حامی بدی برای #دولت تبدیل شد.
و اما میرسلیم!
در مورد جناب میرسلیم دو مسئله وجود دارد:
۱_ بیان انتخاباتی
۲_ برنامه انتخاباتی
.
#بیان_انتخاباتی‌ دو صورت دارد: ۱_استدلالی/ ۲_تهاجمی
#بیان_استدلالی معمولا زمان‌ بَر است و مفصل که مقتضای حال خطاب در مناظره اقتضای استفاده از این بیان را نمیدهد.
چرا که باید مفید ترین و کوتاه ترین عبارات به کار برده شود.
اما #بیان_تهاجمی معمولا جهت اسکاتِ خصم به کار برده می شود‌، علی الخصوص در مناظره و موضوعات جَدَلی.
.
بیان جناب میرسلیم کاملا جدلی و تهاجمی بود به طوری که طرف مقابل را غافل گیر کرد و جوابیه ای برای دفاع نداشتند!
خلع سلاح کردن طرف مقابل بسیار تاثیر گذار است.
اما مسئله مهم تر#ارائه_برنامه است.
بهترین روش نقد، نقد سازنده است.
نقدی که همراه با راهکار باشد و ارائه برنامه و...
متاسفانه جناب میرسلیم با تمام انرژی که مصرف کردند با عدم ارائه برنامه همانند جناب رئیسی‌ و یا قالیباف که اشاره به #دولت_کار_و_کرامت و #دولت_مردم کردند، خلاء ارائه #برنامه_منسجم در مواضع ایشان کاملا محسوس بود.
اما علی رغم این خلاء، باز هم ایشان خوش درخشید ولی قطعا نمیتواند رقیب قدری برای آقایان رئیسی و قالیباف باشد.
چرا که بدنه مردمی و پایگاه اجتماعی منسجم از مهم ترین مشکلات پیش روی جناب میرسلیم است. علی الخصوص مشترک الموضع بودن ایشان با حجت الاسلام رئیسی و جناب قالیباف که در ریزش جدی آرای وی موثر است.
.
.
با این تفاسیر، مناظره هفته گذشته چهره خوبی از تک تک کاندیداها به نمایش گذاشت. این که هر کدام سعی داشتند جسورانه آنچه که دارند بیان کنند. حال، عده ای موفق بودند و عده ای ناموفق

ان شاءالله که با انتخاب صحیح و منصفانه گامی در جهت تعالی کشور عزیزمان و #تغییر_به_نفع_مردم برداریم.

و من الله توفیق
سید حجت موسوی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها