کد خبر: ۴۲۹۴۳۱
زمان انتشار: ۰۹:۲۹     ۰۶ شهريور ۱۳۹۶
دولتمردان انگليس وقتي به فكر برگزاري همه پرسي براي جدايي از اتحاديه اروپا افتادند،‌ هيچ گاه فكر نمي كردند كه با مشكلات عميقي مواجه شوند كه از هر طرف تهديدزا باشد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جوان، دولتمردان انگليس وقتي به فكر برگزاري همه پرسي براي جدايي از اتحاديه اروپا افتادند،‌ هيچ گاه فكر نمي كردند كه با مشكلات عميقي مواجه شوند كه از هر طرف تهديدزا باشد. اين همه پرسي كه نتيجه «آري» را به همراه داشت و لندن را مكلف مي كرد تا سال 2019 تكليف جدايي كامل خود را از اتحاديه اروپا روشن كند،‌ در ابتدا باعث سقوط دولت وقت شد و كامرون را از متن سياست به گوشه خانه پرتاب كرد. تزرا مي كه شش سال وزارات كشور را در اختيار داشت و به گونه اي قيافه تاچري به خود گرفته بود، كرسي نخست وزيري را در اختيار گرفت. اما در مدت كوتاهي و بر اثر فشارهاي همه جانبه، مجبور شد انتخابات پارلماني زودهنگام انجام دهد،‌ اكثريت حزبي را در پارلمان و دولت از دست داد و مجبور به تشكيل دولت ائلافي شد. در واقع دولت دومين قرباني خود را بر اثر همه پرسي جدايي داد.

اما اين تمام ماجرا نبود و نيست زيرا انگليس مشكلات و بحران هاي فراواني براي خروج از اتحاديه اروپا دارد. ترزا مي به اين دليل اقدام به برگزاري انتخابات زودهنگام كرد كه با نشان دادن قدرت شخصي و حزبي هم پاسخي براي منتقدان و مخالفان داخلي داشته باشد و هم اينكه در اتحاديه اروپا مذاكرات را سرسختانه و مقتدرانه پيش ببرد. در حالي كه نتوانست اين موقعيت را به دست آورد. به همين دليل از سوي اتحاديه اروپا بخصوص آلمان تحت فشار قرار گرفته است. آلمان به دنبال تنبيه انگليس است تا بعد از اين كشور هيچ عضو ديگري جرات نكند كه همه پرسي خروج از اتحاديه برگزار كند و در پس آن پاسخ آري بگيرد. بعد از اينكه راي همه پرسي انگليس به آري ختم شد موجي از تقاضاي خروج شكل گرفت و اتحاديه اروپا براي اولين بار از زمان اتحاد،‌ تا اين حد تهديد به واگرايي و فروپاشي شد.

بنابراين اعضا برتر اتحاديه و بخصوص آلمان كه ميل زيادي به رهبري اين اتحاديه دارد، در پي راه حلي بودند تا از اين موج خانماسوز جلوگيري كنند. بنابراين انتخابات زودهنگام پارلماني انگليس به همان اندازه كه براي ترزا مي و حزب جمهوريخواه شكست بود،‌ براي آنگلا مركل و آلمان پيروزي بزرگي بود. حال مركل قصد دارد عرصه را براي ترزا مي،‌ حزب جمهوريخواه،‌ لندن و حتي شهروندانش كه راي به خروج داده اند،‌ تنگ كند. بر همين اساس صدراعظم آلمان در پادکست هفتگی خود بر لزوم پرداخت مبلغ مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر طبق لایحه برگزیت تاکید کرد.

آنگلا مركل در اين باره تاكيد كرد كه بریتانیا باید بنابر لایحه برگزیت مبلغ تعیین شده را برای خروج از اتحادیه اروپا بپردازد. صدراعظم آلمان گفت: «این مبلغ مربوط بهای جدای این کشور از اتحادیه اروپا نیست که مانند جریمه به نظر برسد. ضمن اینکه ما همچنان در مراحل مقدماتی این مذاکرات هستیم.» مبلغی که بریتانیا باید برای خروج از اتحادیه اروپا بپردازد یکی از بحث‌برانگیز‌ترین مسایلی است که در زمینه برگزیت مطرح شده است. «بوریس جانسون» وزیر خارجه بریتانیا به تازگی اعلام کرده که این کشور مبلغی بیشتر از آنچه باید، نخواهد پرداخت. رقم مزبور بیش از 100 میلیارد یورو برآورد شده است.

اين مسئله تبديل به اختلافي چند جانبه شده به اين زودي و به اين راحتي حل و فصل نخواهد شد و چه بسا در آينده اختلافات را با انگليس چند برابر كند و متحدان ديروز را تبديل به دشمنان آينده كند. دشمناني كه در فضاها و موقعيت هاي مختلف به دنبال انتقام از از يكديگر هستند. اين انتقام مي تواند در سطوح مختلف از جمله اقتصادي خود را نشان دهد كه در حال نقطه ضعفي بزرگ و شكاف عميق براي كل اروپا است. به هر حال اروپايي كه روياي همگرايي را در سر داشت،‌ خيلي زود تجربه هاي واگرايي را هراسان دنبال مي كند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها