کد خبر: ۴۴۶۴۵۲
زمان انتشار: ۱۲:۱۰     ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
ماه محرم است و تمامی شهر در عزای آقا اباعبدالله الحسین(ع) رخت سیاه بر تن کرده است، در کوچه و پس کوچه های شهر قدم می زنم و هر کسی را می بینم مشغول مهیا کردن اسباب خدمت به عزاداران حسینی است .
حسینیه‌ی 598/ در یکی از محله های اصفهان به هیئت کوچکی می رسم که بانی آن کودکان و نوجوانان هستند و بچه های محل  خودشان را برای مداحی و پذیرای از کل محل آماده می کنند.

 گفتم دلم هوای هیئت و مداحی را کرده تا در گوشه ای  بنشینم و یک دل سیر گریه کنم ، اما این روز ها به بعضی از هیئت ها که می روم دیگر رنگ و بوی گذشته را ندارد ؛ مداحی هایی که دستخوش تغییرات زیادی شده است.

به همین خاطر سراغ دبیر ستاد مناسبت های مذهبی تبلیغات اسلامی استان و دبیر کانون مداحان اصفهان رفتم تا درباره ی اصول و قواعد مداحی خوب و صحیح و سبک های متفاوت آن و قدرت تاثیر گذاری که بر روی جوامع و به خصوص جوانان دارد ، گفتگو کنم.

حجت الاسلام حسن بابایی دبیر ستاد مناسبت های مذهبی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،  در رابطه با شاخص شیوه های مداحی و مداحان گفت : نوع مداحی باید ادامه دهنده  راه اهل بیت باشد و یکی از جلوه های روشن محبت و پیوند مردم با اهل بیت ، همین مداحی ها و روضه خوانی هاست.

وی با اشاره به اینکه مداحی واسطه فیض دل های مردم به سوی اهل بیت است ، افزود : مداحان اهل بیت  باید علاوه بر  معلومات محتوایی قوی ،  با مفاهیم اعتقادی، اخلاقی و مسائل روز اجتماعی هم آشنا باشند.

به گفته دبیر ستاد مناسبت های مذهبی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، مداحان باید از سبک های سنتی و شعرهای قدیمی در مداحی ها بهره ببرند چراکه مضامین آن ها محبت مردم به اهل بیت را بیشتر می کند.

شور و شعور مذهبی دو بال برای پرواز دل ها به سوی اهل بیت(ع)

بابایی با اشاره به اهمیت وظیفه مداحان در ایجاد شعور مذهبی و فرهنگی افزود: مداحان باید با کتاب های مقاتل اهل بیت به خوبی آشنایی داشته باشند  و همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند یک مداح باید بتواند علاوه بر شوری که بین مردم ایجاد می کند در ایجاد شعور هم نقش مؤثری داشته باشد که این امر سبب می شود علاوه بر ایجاد محبت اهل بیت در دل های مردم ، معرفت هم شکل بگیرد و مردم با سیره ی اهل بیت بیشتر آشنا شوند.

وی با اشاره به لزوم حفظ و شأن مداحی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی کانون مداحان و شعرای آئینی را تشکیل داده است و با انتخاباتی در بین خود مداحان ، 9 نفر به عنوان اعضای کانون مداحان انتخاب می شوند.

دبیر ستاد مناسبت های مذهبی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: این کانون موظف است در طول سال با برگزاری دوره های آموزشی  همچنین نظارت بر کار مداحان و در صورت لزوم تذکر به آن هایی که در معرض آسیب هستند ارزش و شأن مداحی را حفظ کنند و سازمان تبلیغات اسلامی هم به عنوان یک دستگاه نظارتی بر کار مداحان نظارت دارد.

بابایی گفت: در صورتی که یک شخص مداح شئون مداحی را رعایت نکند و از مسیر عرف مداحی صحیح خارج شود و با وجود تذکر باز هم در مسیر درست قرار نگیرد با او برخورد می شود همان گونه که در سال های گذشته با تعدادی از این افراد برخورد جدی کردیم.

وی با اشاره به تاثیرگذاری مداحی بر فرهنگ سازی آئین دینی و مذهبی در بین جوانان افزود: اگر یک مداح؛ مداحی با محتوا یعنی با شور و شعور و با تعریف محبت و معرفت داشته باشد تاثیری که بر افراد حاضر در مجالس مذهبی می گذارد از تاثیرگذاری یک منبر هم بیشتر است، چرا که جوانان به مداحی و مدیحه سرایی علاقه مندند.

دبیر ستاد مناسبت های مذهبی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: اگر یک مداحی فقط بخواهد شور ایجاد کند و آن مجلس از شعور خالی باشد تاثیر گذار نخواهد بود چرا که یک هیئت مذهبی می تواند تربیت محور باشد و شهدای مدافع حرم و محسن حججی ها از دل آن بیرون بیاید.

بابایی با اشاره عملکرد برخی از دیگر هیئت ها ی مذهبی افزود: برخی از هیئت های مذهبی خنثی عمل می کنند و مداحان فقط شور ایجاد می کنند و در این هیئت ها نه تنها شهدای مدافع حرم را نخواهیم داشت بلکه جوانانی که ای این مداحی ها می نشینند دچار آسیب های اجتماعی خواهند شد.

وی ادامه داد: در مقابل هیئت های تربیت محور و خنثی دسته ی دیگر از هیئت ها وجود دارند که نه نتها تربیت محور و خنثی نیستند بلکه برای جامعه ی مذهبی آسیب زا هستند و مطالب بی ربط و بدون محتوا  را مطرح می کنند و جوانان حاضر در این مجالس با اهل بیت و مجالس مذهبی آشنا نمی شوند و بالعکس به سمت و سوی خرافات و بدعت ها کشیده می شوند.

شور و شعور مذهبی دو بال برای پرواز دل ها به سوی اهل بیت(ع)

فعالیت 8 هزار مداح اهل بیت در اصفهان

دبیر ستاد مناسبت های مذهبی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: استان اصفهان پایتخت فرهنگ، دین و مذهب است و 8 هزار مداح اهل بیت، 2 هزار و 500 مبلغ دینی و 6 هزار هیئت مذهبی دارد که در این بین تعداد انگشت شماری از آنها هستند که در مسیر عرف و اصلی مداحی و تبلیغات دینی قرار ندارند و کارشان خلاف تبلیغات اسلامی است و همین تعداد کم هم آسیب زا می باشد.

بابایی با اشاره به مداحی هایی موسیقایی بیان کرد: مقام معظم رهبری در دیداری که با مداحان داشتند اشاره به این موضوع داشتند که مداحان باید بتوانند موسیقی و نغمه های مداحی  خودشان را بسازند و نباید از موسیقی ها و آهنگ های مجاز داخلی و همچنین غربی وطاغوتی استفاده کنند.

وی مداحان را سه گروه دانست وافزود: ما با سه گروه از مداحان روبه رو هستیم  گروه اول مداحانی هستند که سبک سنتی دارند، گروه دوم کسانی هستند که به سبک پاپ مداحی می کنند و گروه سوم هم مداحانی هستند که براساس موسیقی های رپ مداحی می کنند.

دبیر ستاد مناسبت های مذهبی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: به مداحانی که سبک پاپ را اجرا می کنند به آنها تذکر داده می شود تا موسیقی های پاپ خود را خودشان طراحی کنند و برگرفته از موسیقی های دیگران نباشد و به مداحان سبک رپ هم که تعدادشان انگشت شمار است  تذکر داده می شود و در صورت توجه نکردن  به اصطلاح در لیست سیاه قرار می گیرند و اجازه ی فعالیت در هیئت ها را نخواهند داشت.

بابایی با اشاره به مداحانی که به سبک پاپ مداحی می کنند افزود: در گوشه و کنار این شهر تعداد کمی از این افراد  هستند که به صورت غیر قانونی به سبک رپ  مداحی می کنند و این خلاف عرف مداحی است و  هیچ مداحی اجازه ندارد که مداحی رپ گونه داشته باشد.

دبیر ستاد مناسبت های مذهبی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: بعضی از اشعاری که استفاده می شوند کفرآمیز می باشند و اخیرا وهابیت کتابی را به چاپ رسانده است که شیعه کافر است و سندی را که برای مطالب خود ارائه می دهد می گوید شیعه قائل بر این است که حضرت زینب دختر خدا است و بعد از پیگیری این موضوع به این نتیجه می رسیم که یکی از مداحان سبک رپ می خواند قل هو الله احد شعاری بیش نیست  و خدا دختری دارد که اسمش زینب است ، و این شعر کاملا کفر آمیز است.

بابایی با اشاره مداحان صاحب سبک رپ افزود: به این از دست مداحانی که تعداد اندکی هم می باشند تذکر داده می شود و درصورت بی توجهی به تذکرها، قطعا با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

وی با اشاره به موضوع آموزش مداحی در سطح استان اصفهان گفت: سازمان تبلیغات اسلامی در سطح استانی برنامه هایی چون کانون مداحان را دارد که موظف هستند تا مداحان را  مانند ذاکر اهل بیت و ستایشگر اهل بیت صف بندی و رتبه بندی کنند و برای هرکدام از جایگاه ها تعریفی وجود دارد.

دبیر ستاد مناسبت های مذهبی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان افزود: مداحان باید در دوره های آموزشی شرکت کنند و بعد از مصاحبه ی که از آنها به عمل می آید رتبه بندی می شوند و به آن ها  کارت شناسایی و شماره شناسایی داده می شود.

بابایی گفت:  مداحانی که کارت شناسایی دریافت می کنند، در سامانه ی تحت عنوان طوبی نامشان ثبت می شود و اگر هیئت ها و مساجد بخواهند از شخصی برای مداحی در مجالس خود دعوت کنند می توانند قبل از آن اطلاعات مداح مورد نظر خود را در این سامانه  استعلام کنند.

شور و شعور مذهبی دو بال برای پرواز دل ها به سوی اهل بیت(ع)

گفتنی است: حدود 36 مرکز آموزش مداحی در استان اصفهان وجود دارد و کودکان و نوجوانانی که می خواهند وارد وادی مداحی بشوند میتوانند در این مراکز آموزشی ثبت نام کنند و راه و روش و اصول صحیح مداحی را فرا بگیرند.

عباس جوادی دبیرکانون مداحان اصفهان گفت: برنامه های آموزشی متفاوتی از جمله اصول اعتقادات، مقتل، ادبیات فارسی، تاریخ، روانشناسی، جامعه شناسی، موسیقی و فنون و تکنیک های خواندن را برای آموزش مداحان در نظر گرفته ایم تا مداحان بتوانند ارتباط خوبی با مردم بگیرند و اطلاعات دینی و مذهبی را به بهترین نحو به مردم انتقال بدهند.

وی با اشاره به برنامه های آموزشی کانون افزود: برنامه های آموزشی ذکر شده برنامه هایی علمی هستند که در قالب های اصول مداحی، علوم مداحی، شئون مداحی و فنون مداحی آموزش داده می شوند.

دبیرکانون مداحان اصفهان گفت: مداحی جامع و کامل است که اخلاق و آداب مداحی داشته باشد، اصول مداحی را رعایت کند و برای رضای خدا فرهنگ دینی را ترویج کند و می تواند برای جامعه ی مذهبی مفید می باشد.

جوادی با اشاره به دسته بندی کردن مداحان به خوب و بد افزود: مداحی تحت عنوان مداحی بد وجود ندارد بلکه مداحی ممکن است کیفیت کارش پایین باشد  و آنگونه که شایسته ی اهل بیت است اجرا نکند.

دبیرکانون مداحان اصفهان افزود: برگزاری مراسم های عزاداری ائمه و شرکت در این جلسات موجب رشد و توسعه ی عقل و پویایی جوانان می شود و آن ها را با فرهنگ دینی، سیره ی اهل بیت و راه و روش و سبک زندگی آنان آشنا می کنند.

جوادی با اشاره به تاثیر موسیقی در مداحی ها گفت: در مداحی اهل بیت پیوند شعر و موسیقی وقتی که با هم ترکیب می شود حماسه ایجاد می کند و تاثیرگذاری بهتری دارد.

وی با اشاره به موسیقی سنتی افزود: موسیقی سنتی ایران 400 گوشه دارد که می توان از آن ها به نحو احسن استفاده کرد و آموزش گوشه ها از برنامه های آموزشی کانون مداحان است و در مجالس عزاداری از دستگاه شور و از گوشه های دشتی و آواز ابوعطا بیشتر استفاده می شود.

دبیرکانون مداحان اصفهان گفت: موسیقی پاپ برای افرادی که می خواهند کار متنوعی داشته باشند بسیار کمک کننده است اما با این شرط که خودشان موسیقی مداحی خودشان را بسازند چرا که ما غنی هستیم و نیازی نیست که از موسیقی خوانندگان استفاده کنیم.

جوادی در پایان گفت: استان اصفهان 40 کانون مداحی دارد و هر کدام از آنها ظرفیت آموزش حدود 200 نفر را دارد و در حال حاضر شهر اصفهان حدود 2 هزار نفر مداح فعال دارد که بالغ بر 70 درصد آنان را جوانان تشکیل داده اند.

گزارش از هدا سراج همدانی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها