کد خبر: ۴۵۲۲۴۷
زمان انتشار: ۱۴:۰۹     ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
مقایسه سخنان روحانی در ۹۲ و ۹۷؛
رئیس جمهور که بعد از خروج آمریکا از برجام و عهدشکنی‌های پی در پی اروپایی‌ها حالا دستاوردهای 6 ساله خود را بر باد می‌بیند، با عبور از مواضع قبلی خود سعی در توجیه وضعیت اقتصادی کنونی کشور دارد تا شاید فشار افکار عمومی را از خود و تیم اقتصادی دولتش کاهش دهد، تغییر مواضع رئیس جمهور طی سالهای گذشته در خصوص تحریم ها کاملا مشهود بوده است.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، رئیس جمهور که بعد از خروج آمریکا از برجام و عهدشکنی‌های پی در پی اروپایی‌ها حالا دستاوردهای 6 ساله خود را بر باد می‌بیند، با عبور از مواضع قبلی خود سعی در توجیه وضعیت اقتصادی کنونی کشور دارد تا شاید فشار افکار عمومی را از خود و تیم اقتصادی دولتش کاهش دهد، تغییر مواضع رئیس جمهور طی سالهای گذشته در خصوص تحریم ها کاملا مشهود بوده است.حسن روحانی و حامیانش که قبل از انتخابات مشکلات کشور را در سوءمدیریت دولت وقت می‌دانستند و نقش تحریم‌ها را ناچیز عنوان می‌کردند، به یک‌باره تمام مشکلات کشور را به تحریم ها گره زدند.

دوران انتخابات و وعده‌های شیرین
یکی از دلایلی که در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری گوی شانس را به سوی حسن روحانی چرخاند و باعث شد تا به این سمت دست یابد، اوضاع اقتصادی خاص در آن زمان بود، رئیس جمهور فعلی کشور در آن دوره با برجسته گرفتن مشکلات اقتصادی، کلید تدبیری را نماد خود کرد که قرار بود تا قفل‌های ایجاد شده توسط دولت دهم را باز کند، وعده‌های شیرین کاهش بیکاری، بهبود معیشت مردم و ... کلیدواژه‌های روحانی در دوران تبلیغات انتخاباتی بود. وی در 6 خرداد ماه 92 به قاب تلویزیون آمد و در اوج جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه که حتی از پشتوانه سازمان ملل برخوردار بود، گفت: «ریشه همه مشکلات را به مدیریت و کارآمدی دولت وقت بازمی‌گردد» و خواستار شدیدترین برخورد شده و اظهار کرد: «مسببین وضع اقتصادی موجود باید دادگاهی شوند، خیلی‌ها باید به دادگاه بروند که چرا کاری نکردند؛ اگر دولتی با تدبیر کار می‌کرد، مشکل حل و فصل می‌شد.»، البته این مواضع تنها به دوران انتخابات محدود نمی‌شد و پیش از آن هم شاهد اظهاراتی از این دست بودیم.

با شعار نمی‌توان تحریم‌ها را مدیریت کرد
روحانی در 23 مهر 1391گفته بود که مگر از سال 1385 تحریم نشدیم، اما برای شرایط تحریم چه کار کردیم؟ آیا به فکر اقتصاد مقاومتی و برنامه ریزی برای این شرایط بودیم؟ آنچه مهم است سرمایه اجتماعی است اگر مردم بدانند و مطمئن باشند مسئولان می‌فهمند و دلسوزند و به دنبال حل مشکلات و مسائل هستند، از این شرایط عبور می‌کنیم. اما شرط اساسی این مسئله امید به آینده است دیگر دوران شعاردادن و درشت‌گویی گذشته است و مردم از بس حرف شنیدند خسته شدند.

بی‌انضباطی دولت دلیل به هم ریختن بازار است
 وی در 19 آذر 1391 گفته بود که بدون تردید اگر آثار ناشی از تحریم را یکی از دلایل وضعیت فعلی بازار ارز و در نتیجه‌ کاهش ارزش پول ملی بدانیم، باید از آثار اجرای سیاست‌های انبساطی فراتر از برنامه، ‌بی‌انضباطی ملی، پولی و مالی دولت و افزایش شدید حجم نقدینگی هم به عنوان دلایل دیگر آن دانست.

بدون کاهش تحریم‌ها هم می‌توان اقتصاد را نجات داد
روحانی در 20 فروردین 1392 گفته بود که دولت آینده در شرایطی که تحریم‌ها نیز تخفیف پیدا نکند، می تواند برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور قدم‌هایی بردارد که برای بخش مولد ما ایجاد امید کند، آنچه که مشوق سرمایه به سمت تولید ملی است در برنامه‌های خود مورد توجه قرار دهد، حجم نقدینگی را کنترل کند، بتواند با مدیریت درست مبادلات ارزی، نرخ برابری ریال را تثبیت کند.  کشور ما ظرفیت های زیادی دارد، نفت یک ظرفیت ما هست،که ممکن است در این تحریم دچار مشکل شده باشد، اما از این نفت فرآورده های زیادی می توانیم استحصال کنیم که می تواند جبران کننده تحریم نفتی کشور باشد.

همه ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت
وی در 22 فروردین 1392 هم گفته بود که  مدیریت اقتصادی کشور به جای آنکه در این شرایط حساس با تکیه بر قدرت مقاومت و ابتکار مردم عزیز و سرفراز ایران پیام رشد پایدار به جهان بدهد، متأسفانه پیام ضعف به تحریم‌کنندگان می‌دهد... همه ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت.

یک مدیریت خوب می‌توانست جلوی تحریم‌ها را بگیرد
روحانی در 7 اردیبهشت 1392 با اشاره به نقدینگی اظهار کرد: آیا اموری چون افزایش نقدینگی در جامعه و ۷ برابر شدن آن و تبدیل ۶۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه در عرض ۷ سال به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان ربطی به تحریم‌ها داشت؟ یا به مدیریت ضعیف مسئولان امر بر می‌گردد؟ رشد اقتصادی ایران در شرایط امروز یا صفر و یا زیر صفر است در حالی که ما هیچ‌گاه چنین شرایطی را نداشتیم و از این رو به نظر می‌رسد مشکل از مدیریت داخلی است؛ البته بخشی از مشکلات به تحریم‌های بین المللی بر می‌گردد، اما این موضوع هم به مدیریت داخلی کشور بر می‌گردد، چرا که یک مدیریت خوب می‌توانست جلوی تحریم‌ها را گرفته یا حداقل این تحریم‌ها را تقلیل کند.

نقدینگی عامل تورم است، نه تحریم
روحانی در 23 اردیبهشت 1392 در مورد اینکه تورم وتحریم تا چه حد با هم درارتباطند، گفت: یکی از دلایل تورم کاهش تولید است. هرچند تورم و تحریم با هم درارتباطند اما اگر تحریم هم نمی بود ما تورم را داشتیم. الان دولت نقدینگی را به 7 برابر افزایش داده است. وقتی نقدینگی زیاد باشد، گرانی هم خواهد بود. این کاهش ارزش پول ملی هم به معنای تورم جدید است. ضمن اینکه باید روابط ما با دنیا معتدل و منطقی باشد و همه اینها در شرایط اقتصادی کشور مؤثر است.

شکست برجام عامل تغییر موضع
شرایط فعلی اقتصاد کشور اگر بدتر از آن دوران نباشد حتی به اعتراف کارشناسان منصف حامی دولت بهتر هم نیست، آمریکا همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با بدعهدی از برجام خارج شده و اروپا نیز به بهانه ایجاد کانال مالی «SPV» اقدام به وقت‌کشی می‌کنند، برخی وزرا نیز برای تبرئه خود به بهانه‌های مختلف از قطار دولت پیاده می‌شوند. افکار عمومی تشنه پاسخگویی هستند و فرد اصلی در این ماجرا هیچ‌کس جز حسن روحانی نیست اما رئیس جمهور کشور با تغییر موضعی عجیب جوابگوی عملکرد 6 ساله خود بود، وی در مراسم تجدید بیعت هیأت دولت با آرمان‌های امام خمینی (ره) با تأکید بر لزوم حفظ اخلاق اظهار کرد: «با بزرگ‌ترین فشار اقتصادی پس از انقلاب روبه‌رو هستیم؛ برجام، بالاترین افتخار سیاسی ایران در دهه‌ها و قرون اخیر است؛ امروز مشکلات ما عمدتاً به فشار آمریکا و اذنابش برمی‌گردد، نباید به جای محکوم کردن آمریکا کسی دولت خدمت‌گزار یا نظام بزرگ اسلامی را سرزنش کند.»

۸۰ درصد مشکلات اقتصادی متعلق به سیاست‌های نادرست اقتصادی است
این تغییر موضع حتی صدای حامیان روحانی را نیز درآورد و آنها به واکنش واداشت، اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در واکنش به اظهارات امروز رئیس جمهور گفت: این حرف کاملاً نادرست است. به جرأت میگویم بیش از ۹۰ درصد مشکلات امروزِ ما به دلیل تصمیمات غلط وزرای اقتصادی و دولتمردان است. حدود ۱۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور متعلق به تحریم است. خود آقای رئیس جمهور قبل از انتخابات ۹۲ می‌گفتند ۸۰ درصد مشکلات اقتصادی متعلق به سیاست‌های نادرست اقتصادی است و فقط ۲۰ درصد مربوط به تحریم‌هاست،‌حالا چطور این معادله تغییر کرده است؟!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها