أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۵۶۷۳۱
زمان انتشار: ۱۱:۴۸     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
تراش‌های زیبایی اپیدمی این روزهای جامعه/
سال‌های اخیر تب بینی‌‌تراشی به اصلی‌ترین نگرانی و دل‌مشغولی جوانان و نوجوانان تبدیل شده است به‌طوری‌که نوجوانان با نارضایتی از چهره خود تنها به این فکر دست‌کاری در چهره خود هستند، در حالی که باید در این زمینه با شرایط‌ این جراحی بیشتر آگاه شوند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس پلاس، طی سال‌های اخیر تب بینی‌‌تراشی به اصلی‌ترین نگرانی و دل‌مشغولی جوانان و نوجوانان تبدیل شده است به‌طوری‌که نوجوانان با نارضایتی از چهره خود تنها به این فکر دست‌کاری در چهره خود هستند.

در حالی شاهد افزایش علاقه‌مندان به جراحی بینی هستیم که جوانان به جای فکر تشکیل زندگی و آینده ابتدا به فکر تراش بینی خود هستند.

درست است گرایش به زیبایی امری کاملا طبیعی است اما به این معنا نیست انسان با تغییرات با چهره خود بخواهد به این حس زودگذر دست یابد؛ چه بسا افرادی که بی‌توجه به این موضوع و انجام جراحی زیبایی حتی از روبه‌رو شدن مقابل آینه هراس دارند.

در حال حاضر بسیاری از جوانان برای به دست آوردن جایگاه بهتر در زیبایی از تلاش دارند از هم پیشی بگیرند؛ این افراد با صرف هزینه‌های گزاف و قبول عوارض جسمی، روانی و حتی جانی درصدد کسب مقام بهتر در این رقابت زیبایی هستند به حدی که از زیبایی برای خودشان تابویی ساخته‌اند که نه تنها خود بلکه خانواده‌هایشان برای تامین هزینه‌های آن در رنج و عذاب هستند.

حتی رویای زیبایی در برخی افراد چنان ریشه دوانده اگر شرایط اقتصادی به آنان این اجازه را ندهد باز هم به هر طریقی که شده این کار را انجام می‌دهند.

وقتی فردی به فکر دست‌کاری در صورت خود می‌افتد در نگاه نخست می‌توان به کمبود اعتماد به نفس رسید که تا چه حد از چهره خود ناراضی است و سؤال اینجاست چند درصد جراحی بینی می‌تواند رویای دیرینه‌اش را برایش ارمغان بیاورد این موضوع تا حدی است که حتی برخی افراد برای رسیدن به زیبایی و باتوجه به نداشتن توان اقتصادی تن به جراحی زیر دست افرادی غیر از پزشک البته با هزینه‌ پایین‌تر می‌دهند که در پایان مجبور هستند هزینه حتی تا 10 برابری را متحمل شوند و زیبایی‌شان به حد اولیه نیز بازنخواهد گشت.

موضوعی که واقعا تاسف‌بار است و زنگ هشدار جدی را به صدا درآورده این است که نوجوانان به فکر عمل جراحی افتادند و از چهره خود اظهار رضایت نمی‌کنند و تمایل دارند هرچه سریع‌تر علاوه بر بینی سایر اندام‌های چهره خود را زیر تیغ قرار دهند غافل از آنکه چه سرنوشتی در انتظارشان است.

جراحی را به‌دلیل خطراتی که دارد توصیه نمی‌کنم

آ. ر شهروندی از ساری 20 ساله که عمل جراحی بینی را سال گذشته تجربه کرده در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: مطمئنا برخی از نقص‌ها را در وجودمان بسیار آشکار است، از آنجایی بینی برجسته‌ترین عضو صورت و دارای بیشترین جذابیت است به فکر برطرف کردن این نقص افتادم.

مسلما با توجه به این دغدغه‌هایی که داشتم سعی کردم در انتخاب پزشک تحقیق کنم تا بتوانم در جراحی از نظر تنفسی و فرم بینی مشکلی نداشته باشم، قبل از انجام عمل جراحی اعتمادبه نفس کافی را داشتم ولی انسان نمی‌تواند منکر نقص‌های خودش چه در رفتار چه در ظاهر شود.

با توجه به نقص صورتم به رضایت کامل رسیدم ولی جراحی را به‌دلیل خطراتی که دارد به فردی که دارای مشکل آن‌چنانی نیست توصیه نمی‌کنم.

این شهروند در پاسخ به این سؤال این فارس که آیا تمایل به عمل جراحی در سایر اجزای چهره خود است، گفت: اصلا به هیچ عنوان؛ اگر همه انسان‌ها با یک فرم گونه، بینی و لب تمایل داشته باشند این‌گونه همه انسان‌ها در ظاهر شبیه هم خواهند شد و تفاوت‌ها هم دیگر معنا نخواهد داشت.

*خوشحال هستم جراحی نکردم

م. ت شهروند دیگر که سال‌های گذشته علاقه زیادی به عمل جراحی بینی داشت و حتی پزشکش را انتخاب کرد درباره دلایل انصراف خود از عمل جراحی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: زمانی که ۱۸ سالم شد تصمیم به جراحی بینی گرفتم؛ داستان هم از جایی شروع شد که یکی از همکلاسی‌هایم که بینی‌اش، تقریبا شبیه به من بود آن  را جراحی کرد و دو هفته‌ای در کلاس حاضر نشد و پس از دوره نقاهت با یک تغییر اساسی در چهره برگشت نمی‌توانم بگویم چقدر زیباتر شد توصیفش سخت است.

  پس از آن دوستان به من هم پیشنهاد دادند اتفاقا در آن زمان یعنی حدود 10 سال پیش هزینه عمل هم آن چنان بالا نبود و خانواده من توان پرداختش را داشتند روزی به همراه همان همکلاسی‌ام به مطب دکتر جراحش رفتم و با کم و کیف کار آشنا شدم، ترس وجودم را فرا گرفت و تصمیم گرفتم بیشتر تحقیق کنم و وقتی به خانه برگشتم فیلمی از جراحی بینی تهیه کردم و دیدم خیلی وحشتناک بود، بین دو راهی گیر کرده بودم.

وی اضافه کرد: از طرفی در خانواده‌ای بزرگ شدم که معتقد بودند و می‌گفتند خلق کرده خدا را نباید دست زد؛ بینی‌ات متناسب با صورتت است و نیازی به جراحی نیست.

این شهروند ادامه داد: نکته جالب‌تر از همه را بگویم یادم آمد جراح دارای بینی بسیار بزرگ بود که جراحی نکرده بود، خلاصه در کشمکش احساس و عقل، عقلم پیروز شد و عمل نکردم و الان هم واقعا خوشحالم چون همان دوستم را بعد از 10 سال دیدم که بینی‌اش کج شد و پوستش ترک خورد و گفت قرار است دوباره به زیر تیغ جراحی برود،  خدا را  شکر می‌کنم بخاطر زیبا به نظر رسیدن آن هم در کوتاه‌مدت این عمل جراحی را انجام ندادم.

*باید به شرایط سنی در جراحی بینی توجه شود

فوق تخصص جراحی ترمیمی و زیبایی در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بشر از بدو خلقت زیبایی را دوست داشته و چنانچه نگاه دقیق و کارشناسانه در سبک زندگی و پوشش انسان‌ها در مکان‌های مختلف داشته باشیم مشاهده می‌کنیم انسان‌ها همیشه دنبال بهترین‌ها بوده اندکه این موضوع براساس سلیقه، سنت و طبیعت متفاوت بوده است.

محمدحسین حسامی‌رستمی با بیان اینکه زیبایی امری فطری است و به دلایلی در زندگی امروز نمود بیشتری در توجه به بدن پیدا کرده است، می‌گوید: در واقع منظور از زیبایی، زیبایی سیرت و صورت است فردی که به هر دو قسمت توجه می‌کند انسان کاملی است و انسان‌ها به‌دنبال زیبایی و کمال‌گرایی هستند.

 زیبایی‌جویی، زیبایی‌گرایی، نگرش زیبایی به صورت فطری، افزایش مهارت، بهتر شدن تکنیک، در دسترس بودن جراحان پلاستیک و زیبایی و هزینه‌هایی نسبتا پایین در مقایسه با کشورهای اروپایی از مهم‌ترین دلایل افزایش عمل جراحی زیبایی طی سال‌های اخیر محسوب می‌‍‌شود.

در موارد زیادی افراد نیاز به دست کاری بینی ندارند که این موضوع را در مراجعات به افراد تذکر می‌دهیم، به‌عنوان نمونه فردی که چانه کوچک و اختلال تطابق فک بالا و پایین دارد بیشتراز جراحی چانه سود می‌برد نه بینی.

 جراحی بینی برای افراد دارای مشکل تنفسی، انحراف و یا ظاهری نامتناسب و ناخوشایند برای خودشان،توصیه می‌شود.

در بحث جراحی بینی باید به شرایط سنی توجه شود، شرایط سنی قابل قبول در جراحی بینی برای دختران شروع 17 سالگی و به بالا و در پسران ابتدای 18 سالگی است که البته در زمان مراجعه نیز در ارتباط با رشد جسمی از افراد سؤالات مرتبط پرسیده می‌شود؛ به این دلیل که اگر بعد از این سن اقدام به جراحی کنند معمولا برای خودشان و جراح مشکلات کمتری در پی دارد.

جراحی در سنین پایین احتمال اضطراب، استرس و در درصدی موارد ناپایداری هیجانی را برای نوجوانان به همراه دارد.

سلامت جسمی و روانی افراد در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند چنانچه از جنبه‌های مختلف منعی برای جراحی نداشته باشند برای این افراد توصیه می‌شود.

 چنانچه افراد برای رفع مشکلات از جمله رهایی از غم دست دادن عزیزشان، ورشکستگی اقتصادی و یا آسیب اجتماعی که با آن مواجه شدند قصد جراحی داشته باشند معمولا باعث اذیت و آزار خود و جراح مربوطه می‌شوند و در صورت احراز سلامتی از نظر شرایط اجتماعی، جسمی و روانی و در نظر گرفتن هدف مورد جراحی قرار می‌گیرند که توصیه ما این است تصمیم با محافظه کاری از طریق جراح و بیمار گرفته شود.

بینی ارگانی با عملکرد دوگانه در زیبایی صورت و هم عملکرد شامل بویایی و تنفس است که ممکن است بعد از انجام عمل جراحی در اندکی نیاز به بازبینی و رتوش شامل کارهای بسیار کوچک برای بالا بردن کیفیت جراحی بینی داشته باشد که در درصد کمی از بیماران این کار انجام می‌شود با انتخاب درست بیمار و تکنیک جراحی می‌توان به این هدف رسید.

حسامی با تأکید بر اینکه جراحی بینی برای عملکرد بهتر بینی و ظاهر و زیبایی بیشتر صورت انجام می‌شود برای رسیدن به این هدف باید راه درست را انتخاب کنیم، در مورد فردی که قرار است جراحی را انجام دهد باید بررسی و تحقیق درست و مناسبی را انجام دهیم شناخت کافی بررسی موارد مثبت کارهای انجام شده فرد جراح می‌تواند به فرد در رسیدن به نتیجه مطلوب جراحی کمک کند.

چنانچه در این زمینه افرادی که تخصص دانشگاهی و آکادمیک را ندارند و صرفا با همکاری با جراح و گذراندن دوره‌های کوتاهی که به صورت تجربی در کنار یک جراح کار کردند اقدام به جراحی‌های مشابه در مراکز غیراستاندارد و یا شرایط غیراستاندارد می‌کنند ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری را شاهد باشیم؛ چراکه جراحی که به سادگی می‌توانست منتهی به یک نتیجه خوب شود تبدیل به عارضه‌ای شده که هم از نظر عملکرد بینی و هم از نظر ظاهر ناچارا با دفعات متعدد جراحی و گرفتن غضروف‌هایی از دنده و گوش توسط فرد خبره‌تر باید تکرار شود.

حتی در مواردی باید بازسازی بینی انجام شود که گرچه این بازسازی عملکرد و ظاهر بینی را به استاندارد نزدیک می‌کند ولی موارد زیادی بوده که زیبایی می‌توانسته با یک بار جراحی ساده برای فرد به وجود آید،را به همراه نداشته است پس انتخاب فرد جراح بسیار حائز اهمیت است.

چنانچه افراد اولویت‌های مهمی در زندگی از نظر اقتصادی یا تحصیلی دارند و در مضیقه اقتصادی هستند اولویت جراحی زیبایی را در درجات بعدی قرار دهند و به هیچ وجه با تحت فشار گذاشتن خانواده‌ها برای جراحی بینی در شرایطی که امکان آن وجود ندارد دست به این کار نزنند و درواقع فشارهای زیادی به خود و اطرافیان خود وارد نکنند.

*خاطرات یک جراح

حسامی‌رستمی ادامه می‌دهد: همچنین در شرایطی که بدشکلی خیلی زیادی در بینی وجود ندارد افراد سعی کنند بعد از دوران نوجوانی این کار را انجام دهند تا خواسته‌ها و اهداف‌شان برای خودشان جا افتاده، شناخته شده و مشخص باشد.
این پزشک جراح درباره خاطره خوب و شیرین خود از جراحی بینی، گفت: یک سال بعد از فارغ‌التحصیلی و اوایل کار جراحی پلاستیک یک روز در یکی از مراکز درمانی پسر و دختری را برای جراحی در لیست عمل قرار دادم که بعد از عمل جراحی متوجه شدم مراجعه این دو نفر منتهی به ازدواج‌شان شد که بعد از مراجعه بعدی در مطب متوجه این امر شدم در مسیر جراحی بینی با یکدیگر آشنا شدند.

 همچنین فردی که جراحی بسیار عالی و خوب داشتند ولی به‌دلیل تصادف بعد از دو سال از عمل جراحی دچار آسیب‌های بسیار شدند بسیاری از قسمت‌های بینی دچار صدمات جدی شد که خیلی قابل اصلاح نبود این یکی از خاطرات تلخ من بود.

به گزارش فارس،جراحی آن هم از نوع زیبایی تبدیل به اپیدمی شده که در حال حاضر حتی دانش‌آموزان نیز نسبت به انجام این اقدام تمایل دارند؛ حتی باوجود اینکه شاهد افزایش هزینه‌های جراحی زیبایی هستیم باز هم می‌بینیم روز به روز بر تعداد افرادی که تمایل به این عمل جراحی دارند افزوده شده است.

گزارش از: زهرا طاهری پرکوهی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها