أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۷۸۰۲۵
زمان انتشار: ۱۳:۲۶     ۰۲ مهر ۱۳۹۹
یک تحلیلگر اقتصادی ضمن پیش بینی اوضاع بورس در کوتاه و میان مدت، گفت: بازار سرمایه باعث افزایش نقدینگی نمی‌شود بلکه سرمایه اسمی و سرعت گردش پول را افزایش می‌دهد. همچنین، تا زمانی که نقدینگی در بورس جذب شود، تورم‌ ایجاد نمی شود و رشد بورس تورم‌زا نیست.
به گزارش پایگاه 598، علی سعدوندی در یک برنامه اینستاگرامی به سوالات مخاطبان درباره وضعیت فعلی و آینده بازارهای اقتصادی کشور، پاسخ داد و گفت: اگر وضعیت تورم به همین صورت باقی بماند، بازار سرمایه حباب دارد، اما در حال حاضر این حباب زیاد نیست. در صورتی که تورم بازارهای موازی از بورس بیشتر باشد طبیعی است که افراد پول خود را از بورس خارج کنند و از آنجا که حباب شکل گرفته در بازار مسکن بی سابقه است، ممکن است فردی سرمایه خود را از بورس وارد مسکن کند.

وی افزود: در شرایطی که ارز، طلا، مسکن و...گران است، وضعیت بورس نسبت به بازارهای موازی مناسب‌تر است. هر چه به سمت آخر سال و ابتدای سال بعد حرکت کنیم، شاخص بورس به یک تعادل می‌رسد که افراد دارای سهام‌های بنیاددار، ضرر نخواهند کرد و کسانی که در مرداد ماه وارد بورس شده‌اند، احتمالا متتفع خواهند شد.

بورس در میان مدت صعود می‌کند

این کارشناس اقتصادی بازار سرمایه در روزهای اینگونه را پیش‌بینی ‌کرد که روند شاخص در کوتاه مدت نزولی و در میان مدت صعودی باشد و کسانی که سهام‌های بی‌ارزش و براساس شایعات خریده‌اند، ضرر خواهند کرد اما این ضرر نباید باعث شود که بازار را ترک کنند بلکه باید از آن درس بگیرند و از این به بعد با مشورت بیشتر عمل کنند.

سعدوندی ادامه داد: اگر خودرو در بورس عرضه شود، نتایج مثبتی چون افزایش قیمت بورس کالا، بهبود وضعیت شرکت‌های خودروسازی و اخذ مالیات دارد که در کل این اقدام می‌تواند شرکت‌های قطعه سازی، فولادی، پتروشمیی و بانک‌ها را منتفع کند.

۲ میلیونی شدن شاخص بورس یکسال زمان می‌برد

به اعتقاد این تحلیلگر اقتصادی، یکسال َزمان می‌برد تا شاخص بورس به دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد برسد. وضعیت کنونی اقتصاد خیلی بهتر می‌شود اگر نقدینگی به سمت بازار اوراق برود و دولت دست به انتشار اوراق بزند و نرخ سود آن را به بالای ۲۵ تا ۲۶ درصد برساند.

سعدوندی یکی از ملزومات بهبود شرایط اقتصادی کشور را عملیات بازار باز بانکی دانست و گفت: یکی از اصلاحات برای اقتصاد کشور این است که بین بودجه ارزی و ریالی تفکیک صورت گیرد و درآمدهای حاصل از نفت وارد بودجه نشود. علاوه براین، تسهیل در روند کسب‌وکارها و اعطای مجوز راه حل اقتصادی است اما متاسفانه جهش تولید در سطح یک شعار باقی مانده است. اگر تولید را سودآور کنید، حتما نقدینگی به سمت آن حرکت می‌کند.

بورس نقدینگی را افزایش نمی‌دهد

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: بازار سرمایه باعث افزایش نقدینگی نمی‌شود اما باعث افزیش سرمایه اسمی می‌شود و می‌تواند سرعت گردش پول را افزایش بدهد و تا زمانی که نقدینگی در بورس جذب شود تورم زا نیست. همچنین، رشد بورس تورم‌زا نیست بلکه سقوط بورس تورم‌زاست.

وی مشکل اساسی اقتصاد کشور را روش تامین کسری بودجه دانست و ادامه داد: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شد اکنون قیمت دلار ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان بود. همچنین اگر محدودیت‌های صادرلاتی لغو شود با ریزش قیمت دلار مواجه خواهیم بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها