کد خبر: ۴۷۸۵۲۹
زمان انتشار: ۱۲:۱۶     ۱۲ مهر ۱۳۹۹
این روزها کمتر کسی است که نام امگا 3 را نشنیده باشد. این ترکیب دارای خواص مختلفی از جمله بهبود توان ذهنی، جلوگیری از پیری زودرس، کاهش وزن، درمان افسردگی،بهبود آلزایمر، کنترل دیابت و مراقب از پوست و مو می باشد. از اینرو با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره امگا 3 بدانیم.

فواید امگا 3 بر سلامتی

امگا 3 و سلامت قلب:

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا، آزمایش های کلینیکی نشان داده اند که امگا 3 در کاهش بیماری های قلبی عروقی موثر است. روغن ماهی منبع عالی امگا 3 است و بنابراین خطر بیماری های قلبی و آریتمی های قلبی را کاهش می دهد. همچنین سطح کلسترول بد را کاهش و سطح کلسترول خوب را افزایش می دهد. روغن ماهی از انباشت تری-گلیسیریدها جلوگیری مینماید.

امگا 3 و کاهش وزن:

تحقیقات انجام شده نشان داده است که روغن ماهی تاثیر خوبیبر روی کاهش وزن دارد. داوطلبانی که در رژیم غذایی خود روغن ماهی مصرف نمودند، کاهش وزن بیشتری نسبت به کسانی داشتند که به طور منظم آن را مصرف نمی کردند.

امگا 3 و سیستم ایمنی:

مصرف منظم روغن ماهی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و در نتیجه باعث می شود بدندر برابر بیماری های شایعی مثل سرماخوردگی، سرفه و آنفلانزا ایمن شود. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی فعالیت و مقدار سیتوکین ها و ایکوزانوئیدهای موجود در بدن که مسئول سیستم ایمنی بدن هستند را تقویت می کند. روغن ماهی برای بیمارانی که از لوپوس رنج می برند نیز بسیار مفید است.

امگا 3 و کاهش التهاب:

روغن ماهی در کاهش التهاب خون و بافت ها موثر است. همچنین، روغن ماهی در درمان اختلالات گوارشی، بیماری سلیاک، سندرم روده کوتاه و بیماری روده ملتهب از جمله بیماری کرون و کولیت روده موثر است که هر دو از اختلالات معمول روده هستند.

امگا 3 و درمان ورم مفاصل:

روغن ماهی در درمان آرتروز، روماتیسم، علائم رینود و شرایط مشابه مفید است. استفاده از روغن ماهی می تواند به کاهش نیاز به دوزهای زیاد داروهای ضد التهابکمک کند. در آرتروز، روغن ماهی باعث کاهش آنزیم های تخریب کننده غضروف میشود.

امگا 3 و تسکین افسردگی و اضطراب:

به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا 3، روغن ماهی به تسکین افسردگی، اضطراب، بی قراری، خستگی ذهنی، استرس، کاهش تمایل جنسی، تمایل به خودکشی و دیگر اختلالات عصبی کمک می کند. محققان بیان می کنند که روغن ماهی می تواند در ثبات روحی و درمان اختلالات دو قطبی نیز مفید باشد. همچنینیافته هاییک مطالعه تحقیقاتی نشان داد که مصرف ماهی می تواند برای سلامت روانیبانوان مفید باشد و خطر گسترش افسردگی در آنها را کاهش دهد.


امگا 3 و مراقبت از چشم:

روغن ماهی توانایی بینایی را بهبود میبخشد. همچنین به اجتناب از انحطاط ماکولار مربوط به سن کمک می کند. بعنوان نمونه، امگا ویژن، یک مکمل حاوی امگا 3 می باشد و از بروز اختلالات متابولیکی ناشی از رادیکال‌های آزاد که باعث برخی از ناراحتی‌های چشمی می‌شوند، جلوگیری مینماید.

امگا 3 و درمان بیماری آلزایمر:

تحقیقات نشان داده اند که اسیدهای چرب روغن ماهی در درمان بیماری آلزایمر موثر هستند. از آنجا که روغن ماهییکی از بهترین منابع اسیدهای چرب ضروری میباشد، به درمان این بیماری تاثیر گذار می باشد.

نشانه های کمبود امگا 3

چربی‌های امگا 3 برای سلامت و تندرستی ما ضروری هستند؛ اما تحقیقات اخیر نشان داده اند که بسیاری از افراد، مخصوصاً خانم‌ها دچار کمبود آن هستند. این مسئله می تواند باعث بروز برخی علائم تحریکپذیری مانند بدخوابی و خشکی پوست در افراد شود. بعلاوه، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز در این افراد افزایش می‌یابد. اما نگران نباشید؛ در بسیاری از موارد، این کمبود را می‌توان با تغییراتی ساده در رژیم غذایی و سبک زندگیمرتفع گردد. نشانه‌های کمبود امگا 3 به شرح زیر می باشد که بایستی همواره مدنظر همگان باشد:

1. خستگی شدید

2. ابتلا به بیماری‌های التهابی

3. خشکی پوست

4. زایمان زودرس

5. موی بی‌جان

6. ناخن‌های شکننده

7. بی‌خوابی

8. ضعف تمرکز

9. ناتوانی در یادگیری

10. افسردگی

11. آرتروز

12. اگزما

13. چاقی

14. بیماری‌های قلبی

بهترین منبع خوراکی امگا 3

گردو، مقادیر بالای امگا3

گردو حاوی مقادیربالای اسید آلفا-لینولنیک می باشد که یکی از سه اسیدچرب امگا 3 است و بیشتر در گیاهانیافت می شود. سایر مغزها مانند پسته هم حاوی اسید آلفا-لینولنیک هستند، البته بادام جزواین دسته از محصولات نیست.

ماهی،یک منبع غنی از امگا 3

ماهی های آب سرد بیشترین میزاندو اسید چربی که برای سلامتی قلب مفید هستند، را در خود دارند. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند، حداقل دو وعده در هفته از ماهی قزل آلا، ماهی تن، شاه ماهی،قزل آلای دریاچه ای، ساردین و ماهی های مشابه مصرف شود. مطالعات نشان داده که امگا 3های دی اچ ای و ای پی ای، مقادیرتری گلیسرید که موجب مسدود شدن سرخ رگ ها می شوند را کاهش می دهند. همچنین ترکیبات امگا 3می توانند ضربان نامنظم قلب را کاهش دهند.

شیر و لبنیات تقویت شده با امگا 3

در میان لبنیات، شیر و ماست تقویت شده با امگا 3 برای کودکانی که ماهی دوست ندارند، انتخاب مناسبی می باشند. بسیاری از غذاهای مخصوص نوزادان شامل اسید چرب امگا 3 دی اچ ای هستند؛چرا که تحقیقات نشان داده اند که این ترکیبات به رشد مغز نوزادان کمک می کند.

روغن سالم یعنی روغن دارای امگا 3

از روغن های با اسید چرب امگا 3 بالا برای سرخ کردن، پخت و پز و سالاد استفاده کنید. روغن کلزا، روغن سویا و روغن گردو انتخاب های خوبی هستند. به یاد داشته باشید اگرچه روغن های امگا 3چربی های خوبی هستند، اما کالری بالایی دارند و باید با احتیاط آن ها را مصرف نمود. اما نگران نباشید، دمای بالای پخت و پز منافع آن ها را ازبین نمی برد.

نان و حبوبات

در حال حاضر نان و حبوبات غنی شده با امگا 3 در دسترس عموم می باشند. اینمحصولات به مردم این امکان را می دهند تا اسیدهای چرب را در تمام وعده غذایی خود مصرف کنند. با این وجود، برای دریافت امگا 3 بهتر است آن را از غذاهای کامل مانند ماهی، بذر کتان، مغزها و سبزیجات دریافت کنیم.

غذاهای حاوی سویا

محصولات سویا منافع بسیاری دارند که وجود اسید چرب گیاهی آ ال ای جزوآن جمله می باشد. توصیه می شود پروتئین گیاهی سویا را جایگرین گوشت چرخ کرده نمایید و از شیر سویا و سویای سرخ کرده برای بالا بردن میزان سویا در غذاها استفاده کنید.

عوارض قرص امگا 3

اگرچه مصرف امگا 3 به بسياري از افراد توصيه می‌شود اما اگر در مصرف قرص امگا 3 زياده‌روی شود، میتواند نتایج خطرناکی داشته باشد.

مضرات قرص امگا 3 برای قلب:

نتایج به دست آمده از بررسی تاثیر روغن ماهی بر درمان یا جلوگیری از آریتمی قلبی، نشان می‌دهد که روغن ماهی در برخی از موارد باعث تشدید آریتمی در افراد می‌شود.اگر سابقه بیماری قلبی دارید، قبل از مصرف روغن ماهی با پزشک قلب خود مشورت کنید. آریتمی قلبی زمانی رخ می‌دهد که ایمپالس‌های الکتریکی قلب که ضربان قلب را تنظیم می‌کنند، دچار اختلال شوند.

قلب شما از طریق انقباض به این ایمپالس‌های الکتریکی واکنش نشان می‌دهد. انقباض دهلیز و بطن قلب باعث پمپاژ و انتقال خون به سایر نقاط بدن می‌شود. اگر انقباض دهلیز و بطن در زمان مناسب رخ ندهد، قلب قادر به پمپاژ صحیح خون نخواهد بود.

مضرات قرص امگا 3 برای بیماران دیابتی

تغيير سطوح قندخون یکی دیگر از عوارض جانبی مصرف روغن امگا 3 است. در صورت ابتلا به دیابتیا استفاده از گیاهان، داروها و مکمل‌های تغییر سطوح قندخون، جانب احتیاط را رعایت نمایید. در این حالت برای جلوگیری از بروز هر گونه عوارض و مشكلی، نسبت به بررسی قند خون خود بصورت دوره ای اقدام نمایید.

امگا 3 و هوش جنین

مطالعات بر روی 9 هزار مادر و کودک‌ نشان داده است، مادرانی که امگا 3 کمتری دریافت کرده‌اند، فرزندانشان از ضریب هوشی پایین‌تری برخوردارند. این مطالعات نشان داده‌اند،هماهنگی بین چشم‌ها، دست‌ها و مهارت اجتماعی در اینکودکان بهتر نبوده و سرعت عمل پایینتری دارند.

محققان می‌افزایند، ضریب هوشی این کودکان 6 مرتبه از حالت عادی کمتر است. به علاوه، این کودکان در فعالیت‌های اجتماعی خود، مانند دوست‌یابی، ناتوان‌تر بوده و با اختلالات رفتاری در بزرگسالی روبه‌رو خواهند بود.

تحقیقات همچنین نشان داده اند که 60 درصد از مغز از چربی‌ تشکیل شده که ‌30 درصد از آن اسیدهای چرب ضروری و اسید چرب امگا 3 می باشد. این ترکیبات اغلب از طریق امگا 3 مصرفی مادران در دوران بارداری، به نوزاد می‌رسد. به این دلیل مصرف روغن ماهی به صورت ماهی‌هایی که روغن بالاتری دارند، در دوران بارداری توصیه می‌شود.

مکمل های امگا3

بیشترافراد در رژیم های غذایی خود به میزان کافی امگا 3 استفاده نمینمایند. بهتر است امگا 3 را از غذا دریافتنماید اما مکمل ها هم می توانند کمبودها را جبران کنند. شما می توانید از کپسول های روغن ماهییا مکمل های مناسب گیاه خواران که از خزه دریاییتولید شده اند، استفاده نمایید. میزان روزانه پیشنهاد شده برای امگا3 بین 500 میلی گرم تا 3 گرم است. میزان بالاتر امگا 3 خطر خونریزی را بالا می برد یابا بعضی داروها تداخل دارد؛ بنابراین برای مصرف این مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی

روغن ماهی و یا همان امگا 3 فواید زیادی برای بدن انسان دارد و کمبود آنموجب بروز مشکل در بدن می شود؛ اما با وجود تمام این موارد نبایداین محصول را بی موردمصرف کرد. گاهی مصرف زیاد اینترکیب، کمبود ویتامین اییرا به همراه دارد که افراد را با کم خونی مواجه می‌سازد. همچنین مصرف بی‌رویه این روغن‌ موجب بروز خونریزیمی شود که بر اثر ضربه، عمل جراحی و یا اعمال دندانپزشکی آشکار می‌شود.

لذا نبایستی خودسرانه از روغن ماهی به میزان بالا استفاده نمود. به علاوه، به یاد داشته باشیدکه این روغن نیز ماننددیگر روغن‌دارای کالری بالایی است که مصرف بی‌رویه آن می‌تواند انرژی مازادی را به بدن رسانده و موجب چاقی شود.

در پایان، خرید محصولات با کیفیت همواره حائز اهمیت می باشد. داروخانه آنلاین فارماکالا به عنوان یک مرجع جامع محصولات مکمل و زیبایی، گزینه مناسبی برای خرید محصولات با کیفیت با قیمت مناسب می باشد. برای شناخت فواید کم نظیر امگا3 با ما همراه باشید.

https://pharmakala.com/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها