کد خبر: ۴۷۸۵۳
زمان انتشار: ۱۷:۵۰     ۱۶ فروردين ۱۳۹۱
آغاز گفت وگو با نظام حاکم درسوریه:
در حالی که شمارش معکوس برای برقراری آتس بس در سوریه آغاز شده است، مخالفان سوری در یک چرخش قابل توجه، از آمادگی برای مذاکره با نظام حاکم در سوریه خبر دادند. این عضو شورای ملی سوریه در بیانیه ای با دعوت به آغاز گفت وگوی ملی با حضور شخصیت هایی از نظام سوریه که بنا به تعبیر وی، "دستشان به خون آلوده نشده است"، تمامی گروههای مخالف سوری را به پذیرش طرح عنان به منظور متوقف کردن خونریزی ها فراخواند.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری 598/محمد صالحی ، یک عضو شورای ملی سوریه طیف های مخالفان سوریه را به موافقت با طرح 6 ماده ای کوفی عنان فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه و آغاز گفت وگو با نظام حاکم درسوریه فراخواند.

ریاض الترک در حالی این اظهارات را بیان می دارد که رییس شورای متبوعش یعنی برهان غلیون تا 4 روز گذشته  طی نشست کنفرانس موسوم به دوستان سوریه، خواستار سرنگون کردن نظام حاکم در سوریه و تشکیل دولت جدید شده بود.


ریاض الترک                                                برهان غلیون رهبر مخالفان سوریه

این عضو شورای ملی سوریه در بیانیه ای با دعوت به آغاز گفت وگوی ملی با حضور شخصیت هایی از نظام سوریه که بنا به تعبیر وی، "دستشان به خون آلوده نشده است"، تمامی گروههای مخالف سوری را به پذیرش طرح عنان به منظور متوقف کردن خونریزی ها فراخواند.

ریاض الترک در این بیانیه، اعلام کرده است که تمایل ما به تحقق اهداف "انقلاب" و ضرورت توقف قتل و کشتارها به دست نظام حاکم، ما را به پذیرش اولیه مواد طرح کوفی عنان ملزم می دارد.

اظهارات الترک اما در حالی بیان می شود که تاکنون شورای ملی سوریه درقبال این طرح هیچ موضع رسمی اتخاذ نکرده است و به نظر می رسد این اظهارات غیر رسمی خود بیانگر دستیابی مخالفان سوری به این نتیجه است که به غیر از مذاکره هیچ گزینه ای فراروی آنان نیست و در سایه موفقیت های میدانی ارتش سوریه و در پی بسته شدن تمامی شریان های حیاتی گروههای مسلح در داخل سوریه و شکست دو کنفرانس تونس و استانبول برای دستیابی به نتیجه ای ملموس، تنها راهکار پیش روی این شورا، نشستن بر سر میز مذاکره ای است که عنان آن را پیشنهاد داده و نظام حاکم در سوریه آن را هدایت خواهد کرد.

روزنامه السفیر طی روزهای گذشته نوشته بود که به علت مسدود شدن تمامی منافذ گروههای مسلح از مرزهای عراق، اردن، لبنان و ترکیه برای قاچاق سلاح به داخل سوریه، این گروهها طی مرحله اخیر به ساخت بمبهای دست ساز و آدم ربایی روی آورده اند. کاسته شدن مهمات و سلاح های گروههای مسلح در سوریه باعث شده است تا قیمت هر گلوله در مرز ترکیه به 7 دلار برسد.

براساس بخشی از مواد طرح عنان، به محض برقراری آتش بس، زمینه برای مذاکره میان دولت و مخالفان با هدایت نظام سوریه آغاز خواهد شد و این به معنای آن است که مذاکرات با بشار اسد خواهد بود و نه درباره بشار اسد و این چرخش در مواضع شورای ملی، خود اذعان غیر مستقیم به این نکته خواهد بود و هر قدر هم اعضای این شورا بیانیه ریاض الترک را موضعی شخصی و غیر رسمی تلقی کنند، اما اظهارات ریاض الترک بیش از هر چیز به معنای اعتراف این شورا به شکست و مقدمه چینی برای خروج آبرومندانه از ورطه ای است که تلاشهای طرفهای منطقه ای و بین المللی هم نتوانست مخالفان را از آن خارج سازد.


دیدار کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب با بشار اسد


در این میان، خبرگزاری فرانس پرس هم گزارش داد که ناصر القدوه معاون کوفی عنان از موافقت تمامی طرفهای مخالف سوری با طرح عنان خبر داد و این خود باز نشانه و سیگنالی دیگر بر عقب نشینی مخالفان سوری از مواضع خویش است.

این درحالی است که نظام حاکم در سوریه از همان اوان درگیری ها و اعتراضات، کنفرانسی را برای گفت وگوی ملی برگزار کرد اما مخالفان در خارج از شرکت در آن سرباز زدند و تا پیش از اظهارات ریاض الترک هرگونه گفت وگو را به عزل اسد منوط کرده بودند.

قرار است از 22 فروردین جاری آتش بس در سوریه برقرار شود و به همین منظور امروز چهارشنبه هیئت 6 نفره ای از سازمان ملل به ریاست ژنرال رابرت مود نروژی وارد دمشق شد تا درباره سازوکارهای عملی کردن این طرح و مقدمه چینی برای حضور ناظران بین المللی به منظور نظارت بر حسن اجرای این طرح، به رایزنی بپردازد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها