کد خبر: ۴۹۰۹۲۲
زمان انتشار: ۰۹:۰۶     ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی؛
جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، جلسه علنی امروز (یکشنبه 31مرداد) مجلس شورای اسلامی دقایق قبل به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 225 نماینده آغاز شد. 

ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه آیت الله رئیسی در دستور کار نمایندگان مجلس است. 

روز گذشته هم کلیات برنامه‌های پیشنهادی کابینه با حضور آیت الله رئیسی مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار گرفت و رئیس جمهور 2.5 ساعت در این باره صحبت کرد و 5 نماینده موافق و مخالف هم در این باره به اظهار نظر پرداختند. 

ادامه بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به ترتیب عبارت است از: 

1- دکتر عیسی زارع پور (ارتباطات و فناوری اطلاعات)

2 - حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب (اطلاعات)

۳ – دکتر سید احسان خاندوزی ( امور اقتصادی و دارایی )

4- دکتر حسین‌امیر عبداللهیان ( امور خارجه)

5 - دکتر بهرام عین اللهی (بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)

6 - دکتر حجت‌الله عبدالملکی (تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

7 - دکتر سیدجواد ساداتی نژاد (جهاد کشاورزی)

۸ - دکتر امین‌حسین رحیمی (دادگستری)

۹ - امیر سرتیپ ستاد دکتر محمد رضا آشتیانی (دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)

۱۰ - مهندس رستم قاسمی  (راه و شهرسازی)

۱۱  - دکتر سیدرضا فاطمی امین (صنعت ،معدن و تجارت)

۱۲  - دکتر محمدعلی زلفی گل (علوم، تحقیقات و فناوری)

۱۳ - دکتر محمدمهدی اسماعیلی (فرهنگ و ارشاد اسلامی)

۱۴ - دکتر احمد وحیدی (کشور)

۱۵ - مهندس سید عزت الله ضرغامی (میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)

۱۶  - مهندس جواد اوجی (نفت)

۱۷  - مهندس علی اکبر محرابیان (نیرو)

۱۸  - دکتر سیدحمید سجادی هزاوه (ورزش و جوانان)

به گزارش پایگاه 598، به نقل ازفارس، صلاحیت حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب برای تصدی وزارت اطلاعات در دولت سیزدهم در نشست علنی امروز (یکشنبه 31 مرداد) مجلس شورای اسلامی بررسی شد. 

دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی/ آخرین وضعیت سجادی و خطیب در آستانه رای اعتماد

در ابتدای این جلسه گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره وزیر پیشنهادی اطلاعات قرائت شد. محمود عباس زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در تشریح این گزارش اعلام کرد: وزیر پیشنهادی اطلاعات در 10 محور برنامه‌ها و اولویت‌های خود را به کمیسیون امنیت ملی ارائه کرده است. کمیسیون بعد از بررسی برنامه‌های ایشان و طرح سؤالات و گرفتن پاسخ از وزیر پیشنهادی با اکثریت آراء به برنامه‌های ایشان و توانمندی‌شان برای اجرای این برنامه‌ها و تحقق آن نظر مثبت دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر اساس قانون وزارت اطلاعات مصوب 29 اردیبهشت 62 وزیر اطلاعات باید اصولا چهار شرط را دارا باشد. حد اجتهاد، عدالت و تقوا، داشتن سابقه روشن از نظر سیاسی و مدیریتی و عدم عضویت در احزاب، سازمان‌ها و گروه‌های سیاسی که جناب آقای خطیب هر 4 شرط را داراست و ایشان شاید تنها گزینه پیشنهادی برای وزارت اطلاعات باشند که پس از انقلاب کار اطلاعاتی را از کف سیستم اطلاعاتی کشور شروع کرده‌اند و از شهرستان و استان و نهایتا در سطح ملی مسئولیت داشته‌اند.

 در ادامه همچنین گزارش کمیسیون شوراها درباره وزیر پیشنهادی اطلاعات هم قرائت شد. روح الله نجابت سخنگوی کمیسیون، در قرائت این گزارش گفت با بررسی صلاحیت، برنامه‌ها و تعهدات با توجه به تحصیلات حوزوی و سوابق اجرایی وزیر پیشنهادی اطلاعات، در تصدی پست‌های متعدد اجرایی در حوزه‌های اطلاعاتی و امنیتی این کمیسیون از منظر مولفه‌های قانونمندی و قانون‌گرایی انتخاب و به کارگیری مدیران صالح و کارآمد، عدالت، مبارزه با فساد و افزون‌طلبی و نیز سبک و شیوه مدیریتی وزیر پیشنهادی را مشروط به اجرای کامل برنامه‌ها و تعهدات اعلامی واجد شایستگی‌های لازم برای تصدی وزارت اطلاعات می‌داند.

مخالفان و طرح شائبه‌های مدیریتی خطیب

حجت‌الاسلام حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان  در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات به عنوان مخالف این گزینه اظهار داشت:  برخی گفتند وقتی رئیس جمهور لیست را به رهبری ارائه کرده اند، معظم له انگشت خود را روی اسم خطیب گذاشته اند و چند حرف دیگر؛ لذا کسانی هستند که به لطایف الحیل تائید وزیری را به حضرت آقا نسبت دهند.

وی افزود: درباره نظر رهبری درباره آقای خطیب چه کسی بهتر می‌تواند از آقای رئیسی جواب دهد و رئیس جمهور هم دیروز در مجلس گفت که رهبری نظر خاصی درباره وی و هیچ کدام دیگر از وزرا نداشتند؛  یعنی تصدی منصب وزارت آنقدر ارزش دارد که نسبت دروغ به رهبری می‌دهید؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روز گذشته از رئیس جمهور در این رابطه سوال شد، ایشان گفتند که حضرت آقا در مورد آقای خطیب و سایر وزرا نظر خاصی نداشته اند.

قالیباف: آقای رئیسی وزرای این بخش‌ها را خدمت آقا مطرح کرده و ایشان هم موافقت کردند

در ادامه محمد باقر قالیباف در پاسخ به وی گفت: آقای میرزایی نکاتی را منتسب به رئیس جمهور و رهبری بیان کردند که لازم است شفاف درباره آن توضیح دهم. مسئولیت رئیس جمهور تعیین وزرا است که ایشان روال آن را در صحن علنی روز گذشته بیان کرد و توضیح داد که چگونه وزرا تعیین شده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق اصول ۱۱۰ و ۱۷۶ قانون اساسی شخص رهبر انقلاب در حوزه مسائل امنیتی، دفاعی و سیاست خارجی مسئولیت دارند این مسئولیتی است که قانون اساسی بر دوش ایشان گذاشته است. روال در دولت‌ها اینگونه بوده که آنها وزرای مربوط به این حوزه‌ها را با هماهنگی معرفی می‌کردند و تنها مربوط به این دوره نیست.

وی در پایان عنوان کرد: در این باره آقای رئیسی گفته که از باب وظیفه قانونی وزرای این بخش‌ها را خدمت آقا مطرح کرده و ایشان هم موافقت کردند. حالا اگر کسی از جایی نسبتی می‌دهد حرف اضافه است.

* خطیب فردی صالح است اما باید سراغ گزینه بهتر رفت

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان و در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: شخصیت آقای خطیب حتی از نظر مخالفان به عنوان فردی صالح، هوشمند، مجاهد و جانباز محترم است و من ندیدم از طرف مخالفان به ایشان تعریضی شده باشد و چیزی که مخالفان سعی در آن دارند درست نیست. در تصدی این امر سخن از خوب و بد نیست بلکه سخن از خوب و خوب‌تر است.

رضوانی با تاکید براینکه هرگونه تلاش برای تصویری غیر از این خلاف واقع و کذب است، گفت: برچسب زدن به کسانی که با وزیر پیشنهادی اطلاعات مخالفت می‌کنند، خلاف انصاف و وجدان و خلاف منویات اعلام شده رهبری است چون ایشان همواره بر ضرورت انجام وظایف در ساختارهای قانونی تاکید کرده‌اند.

این نماینده مجلس با اشاره به شبهه مطرح شده در باب فتنه ۸۸، اظهار کرد: تکرار می‌کنم آقای خطیب موضع خود را در برابر فتنه ۸۸ رسما اعلام کند و با اعلام مواضع شفاف، بطلان این قضیه را مسجل فرمایید تا اگر ابهامی بوده برطرف شود.

وی افزود: در درخشان‌ترین دوران قوه قضاییه ایشان رییس حفاظت اطلاعات این قوه بود اما اقدام موثری از او مشاهده نشده است طوری که در ماجرای طبری در دفاع از خود توجیهات غیر قبولی ارائه کرد. آیا ترک فعل‌ها در زمینه مبارزه با مفاسد در قوه قضاییه در دوران ایشان قابل دفاع است.

* خطیب نمی‌تواند انقلابی عمل کند

حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات، با اشاره به اظهارات رئیس مجلس در خصوص مشورت رئیس جمهور با رهبر معظم انقلاب برای معرفی وزرای مربوط به حوزه‌های دفاعی و امنیتی و تایید ایشان اظهار داشت: فهرست 19 نفره وزرای محترم خدمت مقام معظم رهبری ارائه شده و آقا هم مخالفتی نکرده‌اند؛ خوب است گفته شود که در این فهرست امثال آقایان باغگلی، زلفی گل و سجادی هم هستند.

وی در ادامه به تشریح دلایل مخالفت خود با وزیر پیشنهادی اطلاعات پرداخت و گفت:  آقای خطیب از سال 1370 مدیرکل اطلاعات قم بوده و همزمان این توطئه‌ها شروع شد و مسائلی مانند حوزه غیرانقلابی و آنتی‌تز انقلاب پیش آمد. انتظار حوزه‌های علمیه از آقای خطیب این بود که پیش بینی و پیشگیری لازم صورت می‌گرفت تا این اتفاقات نیفتد.

جلالی در ادامه افزود: از سال 1370 آقای خطیب به مدت 12 سال مدیرکل اطلاعات قم بوده و این اداره کل موظف بوده جلوی شکل‌گیری این نطفه نامبارک را بگیرد.

این نماینده مجلس در پایان صحبت‌های خود اظهار داشت: آیا آقای خطیب با این کارنامه می‌تواند وظایفش را ایفا کند؟ دفاع برخی رسانه‌های مدعی اصلاح طلبی از ایشان چطور قابل توجیه است؟ یک عنصر غیرانقلابی چطور می‌تواند انقلابی عمل کند؟

موافقان: اولین وزیری که از وزارت اطلاعات انتخاب شده است

حجت الاسلام امیرقلی جعفری نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار داشت: برنامه‌های حجت الاسلام خطیب و گذشته او برای تصدی وزارت اطلاعات قابل دقت است.

وی افزود: مقابله هوشمندانه و روندها و گلوگاه‌ها و شریان‌های اصلی فساد یکی از برنامه‌های وزارت اطلاعات است که در برنامه‌های حجت الاسلام خطیب وجود دارد.

نماینده مردم بروجن در مجلس اظهار داشت: حجت الاسلام خطیب اولین وزیر اطلاعاتی است که از درون این وزارتخانه انتخاب شده و از مراحل ابتدایی در وزارت اطلاعات کار خود را آغاز کرده است.

جعفری گفت: تحول در ساختار و معاونت‌های وزارت اطلاعات باید در دوران خطیب صورت گیرد، ضمن اینکه فتنه نفوذ و رخنه خط قرمز مجلس است و باید وزیر پیشنهادی اطلاعات در این باره توضیح دهد.

*پرونده مهدی هاشمی در دوره مدیریت خطیب در اطلاعات قم بررسی شد

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار داشت: در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی باید شاخص‌ها و معیارهایی داشته باشیم که اگر این موضوع دقیق باشد خروجی مجلس به نفع مردم است، ولی اگر بر اساس شنیده‌ها، پیامک‌ها و فضای مجازی تصمیم گیری کنیم قطعا این خروجی در خور انقلاب و مجلس نخواهد بود.

وی افزود: حجت الاسلام خطیب از سال 64 وارد وزارت اطلاعات شده و این نقطه قوت است و نباید یک ایراد مدیریتی او را بزرگ کنیم؛ کدام مدیر و مجری بیش از 4 دهه در یک وزارتخانه حضور داشته و ایرادی در کار او ندیده باشند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس اظهار داشت: در بحث پرونده طبری، کار بررسی این موضوع به اطلاعات سپاه سپرده شده است و البته بیشترین همکاری هم صورت گرفته است.

زنگنه تصریح کرد: به برخی وزارتخانه‌ها نظیر وزارت دفاع و اطلاعات از سطوح بیرونی به آن نگریسته می‌شود.

وی افزود: در بحث جاسوسی در شهر قم و در طول 16 سال حضور حجت الاسلام خطیب در اداره اطلاعات این شهر کارهای بزرگی مانند پرونده مهدی هاشمی صورت گرفته است.

روایت ذوالنوری از عملکرد «انقلابی» خطیب در اطلاعات قم/ حکم خاتمی و احمدی‌نژاد به عزل خطیب

در پایان اظهارات موافقان و مخالفان، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: دوستان عزیزی که به عنوان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی اظهارنظر می‌کنند، شاید شناخت عمیقی که بنده از آقای خطیب طی چند ده سال دارم و این شناخت می‌تواند مبنای یک قضاوت منصفانه باشد را نداشته باشند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه روایتی مفصل از عملکرد انقلابی خطیب در اطلاعات قم و در برهه ها و فتنه‌های مختلف ارائه کرد و در عین حال گفت: وقتی تمام دنیا و نظام سلطه و ایادی داخلی آن بسیج شده‌اند تا آنتی‌تز انقلاب از قم درآید، چرا موفق نبود؟ چرا امروز قم یکپارچه پشتیبان نظام اسلامی و ولایت است؟ چرا این جنگ به موفقیت نرسید، دو عامل داشت؛ یک طبیعت قم و حوزه‌های علمیه و دوم تأثیر کار سربازان گمنام امام زمان(عج) و دستگاه‌های ذی‌ربط.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: آقای خطیب نه جثه خاصی داشتند و نه سن و سال بالایی، ولی پختگی و تدبیر ایشان را که می‌دیدند همه متعجب بودند. در عرصه امنیت کار کردن آن هم در فضای قم نمی‌تواند اقدام، اقدام نسنجیده و خیلی قاطع و خاص باشد. هر عرصه‌ای یک نوع اقدام و عملی را می‌طلبد.

خطیب: وزارت اطلاعات باید با انقلابی ماندن برنامه تحولی خود را عملیاتی کند

بعد از پایان بیان دیدگاه‌های نمایندگان مجلس، حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی این وزارت‌خانه گفت: از همه عزیزان تقاضامندم تا در ادامه راه همواره با نکته سنجی، دقت، یاری، نقد و پیشنهاد بنده را مورد حمایت قرار دهند.

وی ادامه داد: سربازان گمنام امام زمان (عج) تمام تلاش و زحمات خود را وقف امنیت این کشور کرده اند و با مصاف با دشمنان، توطئه ها، فتنه ها، گروهک های مسلح و مزدوران جاسوسی از جان خود مایه گذاشتند و آبرو و نفس و جان خود را تقدیم کرده‌اند.

خطیب با تشکر از آیت الله رئیسی بیان داشت: شرایط کشور و شرایط امنیتی منطقه و مقوله امنیت ملی یک منظومه در هم تنیده است و همواره در حال تغییر است. وزارت اطلاعات باید با تولید اطلاعات و دقت نظر در تامین مسائل امنیتی و هوشیاری در دیده‌بانی و مرزبانی همه جانبه ابعاد پیچیده و لایه‌های مختلف امنیتی را در مقیاس ملی، فراملی و منطقه‌ای و جهانی دنبال کند و لازمه این بایندگی؛ تحول و پویایی در تشکیلات پنهانی اطلاعتی را می‌طلبد.

وی ادامه داد: وزارت اطلاعات یک نهاد بیرون آمده از انقلاب اسلامی است بنابر این باید در تراز انقلاب اسلامی ظهور و بروز پیدا کند و تداوم یابد و با یک حرکت انقلابی و انقلابی ماندن صد در صد برنامه تحولی خود را عملیاتی کند. 

وزیر پیشنهادی اطلاعات تصریح کرد: با درایت، تیز بینی و هدایت‌‌های رهبر فرزانه انقلاب و بصیرت و هوشمندی مردم انقلابی توطئه ها و فتنه ها خنثی گردیده و خنثی می‌گردد. نفوذ می‌تواند برای دشمن همچنان که تا کنون نشان داده زمینه امید باشد. 

خطیب خاطر نشان کرد: یکی از وظیفه‌های اصلی ما صیانت از مردم ایران و از صیانت از دارایی‌های این ملت است. یکی از وظایف بنده این است تشکیلات اطلاعاتی را انقلابی و اطلاعات را مردم پایه کنم. 

خبر کامل اظهارات وزیر پیشنهادی از اینجا در دسترس است. 

بر اساس این گزارش رای گیری برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات بر اساس برنامه ریزی مجلس بعد از بررسی صلاحیت تمام وزرا، روز سه شنبه انجام خواهد شد. 

۳۱ مرداد ۱۴۰۰  |  ساعت ۱۲:۱۴

به گزارش پایگاه 598، حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات صبح امروز ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی این وزارت‌خانه گفت: از همه عزیزان تقاضامندم تا در ادامه راه همواره با نکته سنجی، دقت، یاری، نقد و پیشنهاد بنده را مورد حمایت قرار دهند.

دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی/ آخرین وضعیت سجادی و خطیب در آستانه رای اعتماد

وی ادامه داد: سربازان گمنام امام زمان (عج) تمام تلاش و زحمات خود را وقف امنیت این کشور کرده اند و با مصاف با دشمنان، توطئه ها، فتنه ها، گروهک های مسلح و مزدوران جاسوسی از جان خود مایه گذاشتند و آبرو و نفس و جان خود را تقدیم کرده‌اند.

خطیب با تشکر از آیت الله رئیسی بیان داشت: شرایط کشور و شرایط امنیتی منطقه و مقوله امنیت ملی یک منظومه در هم تنیده است و همواره در حال تغییر است. وزارت اطلاعات باید با تولید اطلاعات و دقت نظر در تامین مسائل امنیتی و هوشیاری در دیده‌بانی و مرزبانی همه جانبه ابعاد پیچیده و لایه‌های مختلف امنیتی را در مقیاس ملی، فراملی و منطقه‌ای و جهانی دنبال کند و لازمه این بایندگی؛ تحول و پویایی در تشکیلات پنهانی اطلاعتی را می‌طلبد.

وی ادامه داد: وزارت اطلاعات یک نهاد بیرون آمده از انقلاب اسلامی است بنابر این باید در تراز انقلاب اسلامی ظهور و بروز پیدا کند و تداوم یابد و با یک حرکت انقلابی و انقلابی ماندن صد در صد برنامه تحولی خود را عملیاتی کند. 

وزیر پیشنهادی اطلاعات تصریح کرد: با درایت، تیز بینی و هدایت‌‌های رهبر فرزانه انقلاب و بصیرت و هوشمندی مردم انقلابی توطئه ها و فتنه ها خنثی گردیده و خنثی می‌گردد. نفوذ می‌تواند برای دشمن همچنان که تا کنون نشان داده زمینه امید باشد. 

خطیب خاطر نشان کرد: یکی از وظیفه‌های اصلی ما صیانت از مردم ایران و از صیانت از دارایی‌های این ملت است. یکی از وظایف بنده این است تشکیلات اطلاعاتی را انقلابی و اطلاعات را مردم پایه کنم.

۳۱ مرداد ۱۴۰۰  |  ساعت ۱۱:۴۸

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه 31 مرداد ماه) مجلس و در پاسخ به اظهارات حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار که با استناد به سخنان رئیس مجلس گفته بود رهبر انقلاب همه 19 وزیر پیشنهادی را تایید کرده‌اند، با اشاره به توضیح درباره اظهارات قبلی خود، گفت: آقای جلالی گفتند که اگر وزیر اطلاعات را رهبر انقلاب تایید کرده، رئیس جمهور فهرست همه 19 وزیر را به ایشان ارائه کرده و این به معنای تایید همه آنان است.

دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی/ آخرین وضعیت سجادی و خطیب در آستانه رای اعتماد

وی افزود: من اشاره کردم که بر اساس قانون اساسی برخی وظایف به عهده شخص مقام معظم رهبری گذاشته شده است؛ به عنوان مثال در اصل 110 موضوع جنگ و صلح و امنیت از وظایف رهبری قید شده و در اصل 176 و شورای عالی امنیت ملی که وزرای اطلاعات، کشور و خارجه عضو آن هستند، مصوبات شورا بعد از تایید و امضای رهبری قابل اجرا می‌شود.

رئیس مجلس تصریح کرد: خود من زمانی خدمت آقا بودم و عین جمله ایشان که به من گفتند این بود که من جز در وظایفی که در قانون اساسی به عهده‌ام گذاشته شده، در امورات دیگر دولت دخالت نمی‌کنم.

قالیباف ادامه داد: بنابراین اگر وزرای مربوط به حوزه‌های امنیتی و دفاعی با تایید و مشورت رهبری معرفی شده‌اند به این جهت است که این حوزه مسئولیت رهبری است.

وی افزود: حالا ممکن است یک رئیس دولتی در دیگر حوزه‌ها نیز نظر مشورتی رهبری را بگیرد که مثلا آقای رئیسی گفت در خصوص وزرای فرهنگی نیز با رهبری مشورت کرده است؛ این خواسته رئیس دولت است و نظر رهبری نیز نظر مشورتی است.

۳۱ مرداد ۱۴۰۰  |  ساعت ۱۱:۴۱

دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی/ آخرین وضعیت سجادی و خطیب در آستانه رای اعتمادبه گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 31 مرداد ماه) و در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات، با اشاره به اظهارات رئیس مجلس در خصوص مشورت رئیس جمهور با رهبر معظم انقلاب برای معرفی وزرای مربوط به حوزه‌های دفاعی و امنیتی و تایید ایشان اظهار داشت: فهرست 19 نفره وزرای محترم خدمت مقام معظم رهبری ارائه شده و آقا هم مخالفتی نکرده‌اند؛ خوب است گفته شود که در این فهرست امثال آقایان باغگلی، زلفی گل و سجادی هم هستند.

وی در ادامه به تشریح دلایل مخالفت خود با وزیر پیشنهادی اطلاعات پرداخت و گفت: حوزه علمیه قم کانون انقلاب اسلامی و قیام حضرت روح الله بوده و انقلاب از قم آغاز شده است. دشمن از سال 70 به فرمایش رهبر معظم انقلاب آنتی‌تز انقلاب را از قم کلید زده، در حالی که قم همان طور که نقطه شروع انقلاب بوده باید نقطه بقا و تداوم آن نیز باشد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس اظهار داشت: آقای خطیب از سال 1370 مدیرکل اطلاعات قم بوده و همزمان این توطئه‌ها شروع شد و مسائلی مانند حوزه غیرانقلابی و آنتی‌تز انقلاب پیش آمد. انتظار حوزه‌های علمیه از آقای خطیب این بود که پیش بینی و پیشگیری لازم صورت می‌گرفت تا این اتفاقات نیفتد.

جلالی در ادامه افزود: از سال 1370 آقای خطیب به مدت 12 سال مدیرکل اطلاعات قم بوده و این اداره کل موظف بوده جلوی شکل‌گیری این نطفه نامبارک را بگیرد.

وی با اشاره به ارتباط بخش سنتی و سکولار حوزه با غرب در قم، عنوان کرد: اداره کل اطلاعات نمی‌تواند نسبت به این مسأله پاسخگو نباشد؛ البته بدنه اطلاعات افراد انقلابی هستند و من از سربازان گمنام امام زمان(عج)‌ تشکر می‌کنم، اما مدیران و معاونان هم باید انقلابی باشند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: بعضی از گروه‌های سکولار در قم به مقابله با اصل نظام پرداخته‌اند و برخی‌ها در حوزه علمیه قم رسما با لباس دینی به ترویج نسبیت‌گرایی، هرمنوتیک و پلولاریزم دینی پرداخته‌اند؛ شما (خطیب) از آنها خوب مطلع بودید، چرا با آنها مقابله نشد؟

جلالی خطاب به وزیر پیشنهادی اطلاعات، خاطرنشان کرد: در نمایشگاهی که با موضوع عرفان‌های نوظهور برگزار کردید، یکی از علما به شما گفت چرا از این جریانات وابسته حوزوی هیچ خبر یا تابلویی منتشر نمی‌شود؟

وی ادامه داد: در خصوص برخی طلاب باسواد و انقلابی که در قم حضور دارند و داوطلب خبرگان بوده‌اند گزارش می‌دادید که اینها بی‌سواد هستند و برای انقلابی‌ها پرونده‌سازی شد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس با اشاره به تحرکات جریان شیعه انگلیسی اظهار داشت: اخیرا کاردار سفارت انگلیس با یکی از این افراد ارتباط برقرار کرده و با فعالیت‌هایی زمینه را برای مرجعیت آن شخص فراهم کرده است.

جلالی در ادامه با اشاره به ماجرای فتنه 88 و با بیان اینکه فتنه 88 قصه پرغصه‌ای است، گفت: در این فتنه 2 رئیس جمهور یعنی آقایان هاشمی و خاتمی و 200 وزیر، استاندار و مدیر در متن فتنه حضور داشتند. وزیر اطلاعاتی مانند آقای یونسی میدان‌داری می‌کرد. چه کسی جلوی ماشین طلابی را گرفت که می‌خواستند از قم به تهران بیایند و در نماز جمعه 29 خرداد رهبر انقلاب شرکت کنند؟

وی افزود: چه کسی اجازه داد تا 17 خانم فتنه‌گر مانند امثال خانم کولایی به قم بیایند و در حرم مطهر علیه نظام عکس بگیرند؟ چه کسی نامه توهین‌آمیز علیه رهبری را امضاء کرد که ایشان را وادار کند علیه فتنه کوتاه بیایند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس عنوان کرد: آقای خطیب در آن زمان ترک فعل کرد یا قصور و تقصیر داشت که باید اینها پیگیری شود، اما جلوی ضرر از هر کجا گرفته شود منتفعت است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: آیا آقای خطیب با این کارنامه می‌تواند وظایفش را ایفا کند؟ دفاع برخی رسانه‌های مدعی اصلاح طلبی از ایشان چطور قابل توجیه است؟ یک عنصر غیرانقلابی چطور می‌تواند انقلابی عمل کند؟

۳۱ مرداد ۱۴۰۰  |  ساعت ۱۱:۳۹

به گزارش پایگاه 598، رسیدگی مجلس به صلاحیت عیسی زارع‌پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات از عصر دیروز در صحن علنی مجلس آغاز شد و در نشست علنی امروز (یکشنبه 31 مرداد) ادامه داشت.

دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی/ آخرین وضعیت سجادی و خطیب در آستانه رای اعتماد

 در ابتدای این بررسی، عصر دیروز کمیسیون صنایع مجلس طی گزارشی برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات را تایید کرد.  روح اله عباس پور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص برنامه‌های عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم اعلام کرد:  وزیر پیشنهادی دارای نگاه جامع و همه‌جانبه به موضوعات مختلف و متنوع در حوزه مأموریت‌های وزارتخانه بوده و ایشان فردی جوان، متخصص، باتجربه، شناخته شده و دارای حسن سابقه در حوزه کاری می‌باشد و اشراف کامل به چالش‌ها و مشکلات این حوزه دارد و برای حل آنها دارای برنامه‌های راهبردی و کاربردی می‌باشد. کمیسیون ایشان را برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مناسب تشخیص داد.

علاوه بر این موافقت کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با ارائه گزارشی به صحن علنی با برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات در صحن مجلس اعلام شد. حجت الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با قرائت این گزارش اعلام کرد: نظر قریب به اتفاق اعضای کمیسیون در موافقت با وزارت ارتباطات منبعث از تحصیلات و خلاقیت و سلامت و نوگرایی علی رغم تجربه محدود اجرایی ایشان می باشد. امید است نامبرده با توجه به سلامت و پاکدستی و عدم تعلق مادی به ذینفعان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و توجه لازم به اجرای طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی بتواند منافع عموم مردم و دولت را تضمین نماید.

مخالفان: ابهام درباره برنامه شبکه ملی اطلاعات و  موضع وزیر پیشنهادی درباره طرح صیانت

 علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: آقای زارع پور جوان انقلابی است که برنامه کامل و جامعی دارد که در آن بخش زیادی از نگرانی‌ها درباره حکمرانی فضای دیجیتال را برطرف کرده است اما اشکال ما به برنامه او درباره شبکه ملی اطلاعات است و زارع پور تنها به بیان چالش‌های این حوزه و پیشنهاد‌هایی درباره راهبردهای آن بسنده کرده و راهکار عملیاتی ارائه نداده است.

به گفته وی زارع پور باید برنامه هر ساله خود را در باره شبکه ملی اطلاعات ارائه کند.

وی افزود: وزیر پیشنهاد ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره طرح صیانت از فضای مجازی و ساماندهی شبکه‌های اجتماعی اظهارنظری نکرده است این در حالی است که متأسفانه ما در عرصه فناوری کشور ابتکار عمل را در اختیار نداشته و سیستم عامل بومی و پلتفرم بومی و سخت افزار قابل توجهی هم تولید نکرده‌ایم و حتی از فناوران این عرصه هم حمایت نکرده و سرمایه‌گذاری لازم را در این موضوع نداشتیم و تنها چند کپی کاری ناشیانه کرده‌ایم که دولت هم در این باره سرمایه گذاری نداشته و فقط چند شرکت بخش خصوصی در این باره فعالیت‌هایی داشته‌اند.

* زارع‌پور در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارد

 حسین حاتمی نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی  نیز در تشریح دیدگاه مخالف خود با وزارت زارع پور گفت: مخالفت من ناظر بر ابهامات و ایرادات برنامه‌های زارع پور است.

حاتمی افزود: در زمان تصدی آقای زارع پور در مرکز رسانه‌های دیجیتال، الزام به اخذ مجوز رسانه‌های دیجیتال سرمایه‌گذاران را از سرمایه‌گذاری در این حوزه فراری داد.

نماینده مردم کلیبر در مجلس تصریح کرد: در حالی که فضای مجازی با بخشی از زندگی مردم همراه است اما آقای زارع پور در هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی حضور ندارند و مانند مربی فوتبالی است که تاکنون خودش وارد زمین سبز فوتبال و زمین‌های ورزشی نشده است.

* زارع‌پور تخصص و تجربه مدیریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را ندارد

محمود عباس‌زاده مشکینی نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: جایگاه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت، کشور و توسعه آینده کجاست؟ در حالی که این وزارتخانه یک وزارتخانه زیربنایی است و شاهراهی را باز می‌کند که تمام وزارتخانه‌ها باید از آن مسیر عبور کنند و توسعه را در آن مسیر جستجو کنند، به همین دلیل آنها باید برنامه‌های خود را در این مسیر اعلام کرده و پیگیری کنند.

وی افزود: باید برای وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات از وزیری استفاده کنیم که واجد دو مولفه خواستن و توانستن باشد، در حالی که ما در مولفه خواستن و انگیزه وزیر پیشنهادی هیچ شکی نداریم، اما برای عنصر توانستن، سنجش وجود دارد و باید نیروی پیشنهادی تخصص و تجربه داشته باشد.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس تصریح کرد: متأسفانه آقای زارع‌پور برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصص ندارد؛ چراکه او تحصیل کرده آی تی است در حالی که موضوع ماموریت این وزارتخانه آی سی تی است.

مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات/ نظری خانقاه: زارع‌پور برنامه‌ای برای کارگزاران روستایی ندارد

نماینده مردم خلخال در مجلس گفت: زارع‌پور فاقد روحیه شفافیت برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است ضمن اینکه برنامه‌ای برای کارگزاران روستایی ندارد.

* موضع وزیر پیشنهادی درباره طرح صیانت شفاف نیست

 سید غنی نظری خانقاه نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: دلیل عمده مخالفت من با آقای زارع‌پور که وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات است فقدان روحیه شفافیت است؛  آقای زارع پور درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در یک کمیسیون چیز دیگری می‌گوید و در کمیسیون دیگر چیز دیگر.

نماینده خلخال در مجلس تصریح کرد: آقای زارع پور یک مسئول در قوه قضاییه هستند و وزارتخانه‌ای به این بزرگی برای او مشکل است؛ درست است که نخبه است اما تجربه ندارد.

نظری خانقاه گفت: وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه‌های خارجی عضو نیست یعنی اعتقادی به این شبکه‌ها ندارد. ضمن اینکه در برنامه او درباره کارگزاران روستایی چیزی دیده نمی‌شود.

موافقان: زارع‌پور نماد دولت جوان حزب‌اللهی است

 مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  در موافقت با برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار داشت: مایه خوشحالی و مباهات است که گزینه پیشنهادی رییس جمهور محترم برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جوانی متخصص، انقلابی، متعهد و دغدغه مند از خطه مقاوم و شهیدپرور کرمانشاه است که از کودکی و نوجوانی تاکنون، همواره به نخبگی و هوشمندی شناخته شده و مراحل رشد حرفه ای خود را منطقی و البته پرافتخار طی کرده است و علیرغم جوان بودن، دارای کارنامه بوده و کاملا عملگراست.

وی ادامه داد: با علم و آگاهی عمیق به توانمندی ها و شایستگی های این برادر عزیز، نقاط قوت و صلاحیت وی همراه با مطالبات مجلس شورای اسلامی، ابتدا در حوزه «ارتباط گسترده با شبکه حرفه ای فناوری اطلاعات و بدنه اپراتورهای مخابراتی در راستای توسعه زیرساخت های سخت و نرم در حوزه فناوری اطلاعات و تلکام کشور» بیان می شود.

شریعتی در بخشی از اظهارات خود با اشاره به تسلط وزیر پیشنهادی بر فناوری های نوین حوزه IT و ICT و روندهای آینده صنعت در دنیا، اظهار داشت: همگان واقفیم که چالش امروز و فردای کشور چالش فناوری است و تفوق و سیطره آینده از آن ملت و کشوری است که دست برتر در فناوری داشته باشد.

این نماینده مجلس همچنین گفت: آقای زارع پور نماد دولت جوان حزب اللهی است، اما حمایت و اعتماد مجلس منوط به کارآمدی و حفظ سلامت اقتصادی مدیران ارشد دولت بویژه در وزارتخانه کلیدی و ثروتمند ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

*زارع‌پور به دنبال تحقق «ایران هوشمند و حکمرانی داده» است

در ادامه مصطفی طاهری نماینده مردم لنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس و در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت عیسی زارع‌پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در موافقت با وی اظهار داشت: تحصیلات ایشان همواره مرتبط با مأموریت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده و بعد از عضویت در هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت به بعد نیز ارتباط ایشان با نخبگان و پژوهشگران کشور ادامه داشته است. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌ وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با موضوع «ایران هوشمند و حکمرانی داده» تصریح کرد: ایشان به دنبال آن است که اختیارات ویژه‌‌ای را متناسب با اصل 127 قانون اساسی از رئیس‌جمهور بگیرد تا این حکمرانی داده را در همه بخش‌های دولت دنبال کند. 

* عملکرد مثبت زارع‌پور در راه‌اندازی خدمات الکترونیک قضایی

سید مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: آقای زارع پور از انگیزه و تخصص و تجربه برای تصدی مسئولیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برخوردار است و در عین حال تحصیلات عالی و مرتبط با حوزه مسئولیتش نیز دارد.

وی افزود: امروز ما در بحث وزارتخانه ارتباطات نیاز به متخصصانی داریم که در حوزه‌های مختلف صاحب تجربه باشند، در این وزارتخانه 10 هزار نیرو مشغول فعالیت هستند. 100 هزار نیرو مختص زمانی بود که هنوز مخابرات خصوصی سازی نشده بود و آقای زارع پور سال‌ها تجربه مثبت در حوزه عملکردی خود دارد و در دوره 5 ساله مسئولیت خود در وزارت ارشاد نیز عملکرد خوبی داشته است.

نماینده مردم آبادان در مجلس تصریح کرد: در توسعه خدمات الکترونیکی در وزارت ارشاد خدمات زیادی ارائه کرده است و قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزار را اجرایی کرد. همچنین شناسایی صاحبان سایت‌ها بخش دیگری از خدمات وی بود و ایشان در سال 89 به عنوان مدیر برتر وزارت فرهنگ مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی با اشاره به دوره مسئولیت وزیر پیشنهادی ارتباطات در قوه قضائیه، گفت: بخش زیادی از رضایتمندی مردم از این قوه مربوط به خدمات الکترونیک است که به همت آقای زارع پور راه‌اندازی شد و 5 و نیم میلیون مراجعه مرگ و میر به قوه را کاهش داد و 10 درصد زمان رسیدگی به پرونده‌ها را کم کرد.

نماینده آبادان در مجلس گفت: زارع پور راه اندازی سامانه های فراوان و اپلیکیشن‌هایی نظیر استعلامات الکترونیکی و آنلاین کردن دادگاه‌ها را در کارنامه خدمات خود دارد اما ما انتظارات نیز از وی در حوزه وزارت ارتباطات داریم.

محفوظی خاطرنشان کرد: انتظار داریم ایشان در جهت خارج شدن انحصار اپلیکیشن های خارجی از فضای مجازی کشور و راه اندازی شبکه ملی ارتباطات و اجرای آن به نفع مردم و بهره مندی علوم جامعه از مزایای آن برنامه‌های عملیاتی و اجرایی ارائه کنند. 

* تخصص و تجربه وزیر پیشنهادی نباید فراموش شود

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت:  نباید رشته تخصصی وزیر پیشنهادی که مرتبط با حوزه زیرساخت می‌باشد را فراموش کنیم، اگرچه در نظام اسلامی در حوزه زیرساخت‌ها اقدامات خوبی شده است ولی در این حوزه نیز باید کار شود، از سوی دیگر در حوزه مدیریت منابع و حکمرانی نیز باید توجه لازم را داشته باشم و بدانیم که این فضا امروز با اقتصاد مردم گره خورده است.

یوسفی افزود: حکمرانی دیجیتال و توجه به تعاملات بین‌المللی و ایجاد پهنای باند و مبادلات اینترنتی می‌تواند برای ما در این حوزه ایجاد بازار کند، از سوی دیگر شبکه ملی اطلاعات توسعه پایدار در حوزه زیرساختی نیز موضوع مهم دیگری است که نیازمند توجه می‌باشد، در بحث اقتصاد دیجیتال برخی می‌گویند قرار است فضای مجازی بسته شود، اما ما نماینده مردم هستیم و اقتصاد مردم در فضای مجازی برای ما مهم است، حفظ مالکیت باید مشخص شود، متاسفانه عملا نظارتی بر این فضا وجود ندارد، ما خواهان سامان دهی این حوزه هستیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات: فرصت‌های فضای مجازی بسیار بیشتر از آسیب‌هایش است

بعد از طرح دیدگاه‌های موافقان و مخالفان، عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دفاع از برنامه های خود در صحن مجلس گفت: در صورت رای اعتماد صدای مناطق محروم در کابینه سیزدهم خواهم بود.

وی افزود: به عنوان جوان گام دومی آماده‌ام تا تجربه و تخصص 15ساله ام را به کار بگیرم تا با همراهی مجلس و بخش های نظام جمهوری اسلامی همه ظرفیت های این فناوری مهم را به کار بگیریم و جایگاه ایران را در این حوزه ارتقا دهیم و یک ایران هوشمند ایجاد کنیم.

زارع پور با بیان اینکه امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات به بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم تبدیل شده است،‌ گفت: اگر ما در این حوزه برنامه مناسبی نداشته باشیم و مواجهه فعالی نداشته باشیم قطعا به آسیب‌هایش دچار خواهیم شد و امروز برای مردم کوچه و خیابان هم مهم است که چه کسی سکان وزارت ارتباطات را به دست می‌گیرد چون هر اقدامی می تواند کسب و کار و زندگی و فرهنگ آنان را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه فرصت‌های فضای مجازی بسیار بیشتر از آسیب‌هایش است و اگر آینده‌نگر باشیم  می‌توانیم از فرصت‌هایش استفاده زیادی را ببریم، گفت:‌ الان عصر پلتفرم هاست و میزان نفوذ این پلتفرم ها و تعداد کاربران عمق راهبردی کشور را تعیین می‌کنند و ما از ظرفیت های این فضا برای حکمرانی غفلت کرده ایم. هرچند پلتفرم های ایرانی خدمات رسان در حوزه خرید و فروش و تاکسی‌های اینترنتی در سطح تراز جهانی داریم که ما را از پلتفرم های خارجی بی‌نیاز کرده است.

رای گیری درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات بعد از بررسی صلاحیت تمام وزرا، روز سه شنبه در صحن علنی انجام خواهد شد.

۳۱ مرداد ۱۴۰۰  |  ساعت ۱۱:۳۵

دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی/ آخرین وضعیت سجادی و خطیب در آستانه رای اعتمادبه گزارش پایگاه 598، عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز (یکشنبه) در جلسه رای اعتماد اظهار داشت: در صورت رای اعتماد صدای مناطق محروم در کابینه سیزدهم خواهم بود.

وی افزود: به عنوان جوان گام دومی آماده‌ام تا تجربه و تخصص 15ساله ام را به کار بگیرم تا با همراهی مجلس و بخش های نظام جمهوری اسلامی همه ظرفیت های این فناوری مهم را به کار بگیریم و جایگاه ایران را در این حوزه ارتقا دهیم و یک ایران هوشمند ایجاد کنیم.

زارع پور با بیان اینکه امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات به بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم تبدیل شده است،‌ گفت: اگر ما در این حوزه برنامه مناسبی نداشته باشیم و مواجهه فعالی نداشته باشیم قطعا به آسیب‌هایش دچار خواهیم شد و امروز برای مردم کوچه و خیابان هم مهم است که چه کسی سکان وزارت ارتباطات را به دست می‌گیرد چون هر اقدامی می تواند کسب و کار و زندگی و فرهنگ آنان را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه فرصت‌های فضای مجازی بسیار بیشتر از آسیب‌هایش است و اگر آینده‌نگر باشیم  می‌توانیم از فرصت‌هایش استفاده زیادی را ببریم، گفت:‌ الان عصر پلتفرم هاست و میزان نفوذ این پلتفرم ها و تعداد کاربران عمق راهبردی کشور را تعیین می‌کنند و ما از ظرفیت های این فضا برای حکمرانی غفلت کرده ایم. هرچند پلتفرم های ایرانی خدمات رسان در حوزه خرید و فروش و تاکسی‌های اینترنتی در سطح تراز جهانی داریم که ما را از پلتفرم های خارجی بی‌نیاز کرده است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اینجانب با بررسی اسناد بالادستی مخصوصا مصوبات بر زمین مانده شورای عالی فضای مجازی برنامه ای را تدوین کرده‌ام که در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار گرفت،‌گفت: تجربه یک دهه گذشته نشان داده که اگر مواجهه فعالی در این فضا نداشته باشیم همچنان تحت تاثیر پلتفرم های خارجی قرار خواهیم گرفت و باید با تکیه بر توان جوانان انقلابی از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی افزود: اگر ده سال قبل همان مسیر فضایی را که داشتیم ادامه می دادیم،‌ الان نباید نگران فلان منظومه ماهواره ای که دسترسی ماهواره ای به شبکه جهانی را فراهم می کند می بودیم و می توانستیم خودمان در این فضا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

زارع پور با بیان اینکه فضای مجازی ملی است و مخصوص وزارت ارتباطات نیست و من بخش مربوط به وزارت ارتباطات را در برنامه ام آورده ام، گفت: مسئله و دغدغه مهم شبکه ملی اطلاعات است که 20سال است می خواهیم اجرا کنمی ولی به دلایل مختلف هنوز محقق نشده است. متاسفانه شبکه ملی اطلاعات را به غلط به معنای قطع دسترسی به اینترنت جا انداخته اند ولی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات از افتخارات کشورهای مختلف است و به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست. 

وی ادامه داد: مسئله این است که من وقتی یک پیام را در داخل کشور ارسال می کنم چرا بسته‌های اطلاعاتی مربوط به این فضا از کشور خارج و به آلمان و آمریکا برود. این بدان معناست که باید هم هزینه پهنای باند بین الملل را بدهیم و هم امنیت‌مان به خطر می افتد و هم استقلالمان دچار خدشه می شود و اگر روزی اتفاقی بیافتد و لنگر یک کشتی گیر کند کل خدمات داخلی کشورمان از کار می افتد و این منطقی نیست.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات را به این معنا که بتوانیم تمام امورات کشور را به آن وابسته کنیم استفاده خواهیم کرد و راه اندازی این شبکه پرسرعت در پهنه جغرافیایی ایران به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست،‌گفت: در سقف زمانی 4سال شبکه ملی اطلاعات را براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی اجرا خواهیم کرد.

وی در پاسخ به انتقاد برخی از نمایندگان در مورد فاقد زمانبندی بودن برنامه های پیشنهادی تصریح کرد: هم در برنامه تقدیم شده کتبی و هم در محضر شما برنامه زمانبندی را خدمت نمایندگان عرض خواهم کرد و در سقف زمانی مشخص شده توسط شورای عالی فضای مجازی در طرح کلاان و معماری شبکه ملی اطلاعات تمام تکالیف وزارت ارتبطات را محقق خواهم کرد.

زارع پور با بیان اینکه امکان اتصال روستاهای بالای 20خانوار به شبکه ملی اطلاعات را به شبکه پرسرعت تا پایان سال 1401 فراهم خواهیم کرد،‌گفت: از صدها دانش‌آموزی که به واسطه نداشتن دسترسی مناسب به شبکه از تحصیلات محروم شدند اطلاع دارم و ظرف 1/5سال آینده این مسئله را در همه جا حل خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت شبکه انتقال داخلی کشور اشباع می‌شود که ظرف مدت دوسال این ظرفیت را دوبرابر خواهم کرد تا مشکلی برای تبادل اطلاعات به وجود نیاید،‌ تصریح کرد: دسترسی 80درصد خانواده ها به شبکه ارتباطی ثابت در راستای اجرای شبکه ملی اطلاعات انجام خواهد شد و سهم 30درصدی ترافیک داخلی کشور را به همت جوانان و نخبگان کشور به 70درصدی که در مصوبات شورا آمده است خواهم رساند.

زارع پور با بیان اینکه ما از ظرفیت موقعیت جغرافیایی ایران به عنوان هاب منطقه ای انتقال داده غفلت کرده‌ایم و ظرف دوسال این ظرفیت را احیا می کنیم و ظرفیت 30 ترابیت پرسکند بر ثانیه را فراهم خواهیم کرد تا موقعیت راهبردی ایران در منطقه را حفظ می کنیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تاکید بر اینکه مشکلات پوشش جاده ای را تا سقف پایان سال1401 حل خواهیم کرد، بیان داشت: با وجود همه زحمات در دولت های گذشته ولی مردم هنوز برای بسیاری از کارهایشان مراجعه حضور یکنند و هنوز جایگاه ما در شاخص های جهانی مطلوب یست و از نظر کمیت خدمات الکترونیکی رتبه 89 جهان هستیم و از لحاظ کیفیت رتبه 118را بین 193کشور داریم و باید این شاخص را باید ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اینکه من با یک دهه تجربه در الکترونیکی کردن خدمات و شناخت موانع آن عرض می‌کنم که در سقف زمانی 4سال همه خدمات پرکاربرد دولتی را الکترونیکی خواهیم کرد و از طریق درگاهی واحد در اختیار مردم قرار خواهیم داد، گفت: این البته کار دشواری است و نیازمند همراهی همه بخش هاست و من با رئیس جمهور صحبت کردم تا اختیاراتی را در قالب اصلا 127 قانون اساسی در کارگروهی داشته باشیم و در این 4سال جایگاه جمهوری اسلامی را در شاخص های جهانی حداقل 30 پله ارتقا خواهیم داد.

زارع پور افزود: با کمک همکارانم در سازمان امور استخدامی و اداری به سمت هوشمندسازی فرآیندها هم خواهیم رفت تا بسیاری از تصمیمات به جای مداخلات انسانی با تکیه بر هوش ماشینی انجام شود.

وی با بیان اینکه در برخی از کشورها درآمد برنامه‌نویسی جوانان بیشتر از درآمد نفتی ما در حالت عادی هست و آیا جوانان ما از جوانان آن کشورهای کمترند یا ضعف ما مسئولین بوده که شرایط را فراهم نکرده ایم،‌ گفت: معتقدم سهم 5 درصدی کنونی بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات در اقتصاد را در 4سال می توانیم حداقل به 10درصد برسانیم و حاضرم همه ظرفیت های این وزارتخانه را به میدان بیاورم تا این شاخص محقق شود چون معتقدم از طریق این شغل میلیون های شغل ایجاد کرد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: معتقدم میلیون‌ها شغل می شود از طریق این فناوری ایجاد کرد و الان جوانانی در داخل کشور هستند که از راه دور برای کشورهای خارجی تولید نرم افزار و پویانمایی می کنند و درآمدهای ارزی قابل توجهی دارند و ما این ظرفیت را می توانیم برای خیلی ها در کشور ایجاد کنیم تا هم ارزآوری داشته باشند و هم مهاجرت نخبگان از کشور را معکوس کنیم.

زارع پور با تاکید بر اینکه مردم در فضای مجارزی نرالهن کودکان و نوجوانانشان هستندد،گتصریح کرد: در همان کشورهایی که این فناوری را تولید کرده اند ابرازخ9اهایی را برای خانوئااده ها برای مدیریت بچه ئها ایجاد کرده اند و ما از این ظرفیت ها غفلت کرده‌ایم و مردمن را دراین فضا بی پناه گذاشته ایم.

وی افزود: حتما این نگرانی را برای خانواده ها حل خواهم کرد و ما در دوره تحولی وزارت ارتباطات کاربران را جزئی از تصمیمات می دانیم و دغدغه های آنان دغدغه های ما خواهد بود. حفاظت از داده ها و حریم خصوصی مردم مهم است و چرا باید یک پلتفرم خارجی به خود اجازه دهد که اکانت میلیون ها ایرانی را با مشکلات روبرو کند.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حوزه صنعت فضایی خاطر نشان کرد: صنعت فضایی یکی از سه صنعت اقتدار ساز برای کشورهاست ولی در طول چند سال اخیر به دلیل نگاه سیاست زده ای که حل مشکل را در بیرون از مرزها جستجو می‌کرد، این صنعت به محاق رفته و ظرفیت هایش رو به افول است. 

وی افزود: مردم هنوز خاطره خوش پرتاب های موفیت آمیز ماهواره های ایرانی با پرتابگرهای ایرانی را به یاد دارند ولی این روند در سالهای اخیر متوقف و حتی برعکس شد بگونه ای که بسیاری از ظرفیت‌های ما دچار آسیب‌های جدی شد و اگر همان روند شتابان ادامه می یافت امروز ما صاحب منظومه های ماهواره ای برای دسترسی به شبکه جهانی بودیم و امروز دغدغه و نگرانی در این فضا نداشتیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات ادامه داد: ان شالله با بهره گیری از ظرفیت نخبگان و جوانان و فعالیت حوزه فضای مجازی و سیاست‌های تحولی دولت سیزدهم، حوزه فضایی را به ریل تحول خود بر می‌گردانیم و در همین جا از همه دانشمندان و نخبگان و فعالین عرصه ماهواره و ماهواره‌بر می خواهم دوباره لباس رزم علمی بر تن کنند تا جمهوری اسلامی ایران را به یک قدرت علمی در این عرصه تبدیل کنیم.

۳۱ مرداد ۱۴۰۰  |  ساعت ۱۱:۳۱
به گزارش پایگاه 598، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات وزیر پیشنهادی اطلاعات در حوزه برخورد با ترک فعل‌ها در زمینه مبارزه با مفاسد در قوه قضائیه قابل قبول نیست.
 
در جلسه علنی روز یکشنبه (۳۱ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی اطلاعات، غلامحسین رضوانی در مخالفت با رأی‌اعتماد به خطیب گفت: برای بررسی سوابق و عملکرد وزیر پیشنهادی اطلاعات ۲۵ ساعت وقت صرف کردم، مبارزه با مفاسد اقتصادی، خنثی‌سازی توطئه‌های اسرائیل و امریکا، مقابله با نفوذ، عملیات ضد جاسوسی، مقابله با تروریست‌ها و آموزش مقامات نظام، همه از وظایف وزارت اطلاعات است.
 
وضعیت سجادی در آستانه رای اعتماد
 
 
۳۱ مرداد ۱۴۰۰  |  ساعت ۱۰:۵۲
به گزارش پایگاه 598، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: برنامه های وزیر پیشنهادی اطلاعات منطبق با اسناد بالادستی و واجد شرایط برای این وزارت خانه است.

در ادامه جلسه علنی نوبت صبح روز یکشنبه ( ۳۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی روح الله نجابت سخنگوی کمیسیون شوراها و سیاست داخلی گزارش این کمیسیون در مورد بررسی رأی اعتماد به اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات را قرائت کرد.

وی گفت: طی استعلامات صورت گرفته، خطیب در سال ۵۴ وارد حوزه علمیه قم شده و در درس خارج بزرگانی مثل آیت الله خامنه ای، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله مکارم شیرازی و حاج آقا مجتبی تهرانی حضور یافته است.

وضعیت سجادی در آستانه رای اعتماد

 
۳۱ مرداد ۱۴۰۰  |  ساعت ۱۰:۴۶

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات

عباس زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش این کمیسیون در خصوص وزیر پیشنهادی اطلاعات را قرائت کرد.

۳۱ مرداد ۱۴۰۰  |  ساعت ۱۰:۲۸
به گزارش پایگاه 598، گزینه دولت سیزدهم برای نشست روی صندلی وزارت ورزش و جوانان به عنوان یک چهره ورزشی در تلاش است تا بتواند رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند اما آیا سجادی در دومین پرش موفق خواهد شد؟

شمارش معکوس برای تصمیم سرنوشت ساز حوزه ورزش از چند روز قبل آغاز شده و با ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس به لحظات حساس خود نزدیک می‌شود تا مشخص شود که «سیدحمید سجادی هزاوه» می‌تواند رای اعتماد را از نمایندگان مجلس بگیرد یا مثل ۱۰ سال قبل با دست خالی صحن خانه ملت را ترک خواهد کرد.

حمید سجادی برای اهالی ورزش چهره‌ای شناخته شده و نام آشناست. مردی که در دوران جوانی عناوین قهرمانی پرتعدادی را در دوومیدانی به کارنامه ورزش ایران افزود و رکوردهای ماندگاری را در آسیا و ایران به یادگار گذاشت. او در دوران ورزشی چهره‌ای محبوب بود و خاطرات خوشی را از خود بر جا گذاشت.

آغاز جلسه علنی امروز مجلس/ ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی
۳۱ مرداد ۱۴۰۰  |  ساعت ۱۰:۱۸

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها