کد خبر: ۵۰۰۸۸۴
زمان انتشار: ۱۳:۴۸     ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

 

به گزارش پایگاه 598، همشهری از بازار لوازم خانگی گزارش داده است:‌ با شکست برجام و خروج برندهای مشهور خارجی از بازار کشورمان، اعمال ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی از ماه‌های پایانی سال۹۷ کلید خورد و عملا از ابتدای سال۹۸ اجرایی شد. گرچه این ممنوعیت واردات با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی و برای ساماندهی بازار لوازم‌خانگی از مسیر رشد تولید و عرضه اعمال شد، اما طی بیش از ۲سال گذشته افزایش بی‌رویه قیمت و عرضه چندنرخی لوازم‌خانگی تولید داخل و محصولات قاچاق وارداتی موجب گلایه مصرف‌کنندگان شده است؛ به‌نحوی که قیمت‌های نجومی این روزهای لوازم‌خانگی به دغدغه اصلی مشتریان به‌خصوص زوج‌های جوانی تبدیل شده است که با کاهش سطح انتظارات خود به‌دلیل ناتوانی مالی، استفاده از محصولات تولید داخل را در سبد جهیزیه خود قرار داده‌اند. با این شرایط اخیرا رهبر معظم انقلاب با انتقاد از رشد دوبرابری قیمت و کیفیت پایین لوازم‌خانگی داخلی با وجود حمایت از این صنایع با ممنوعیت واردات، گلایه کردند. این انتقادها در حالی است که برخی تولیدکنندگان بر افزایش حداکثر ۱۰درصدی قیمت محصولاتشان طی یک‌سال گذشته تأکید می‌کنند. اما بررسی همشهری از قیمت بازار انواع یخچال و فریزر بیانگر رشد بیش از دوبرابری قیمت محصولات تولید داخل و چند برابری یخچال و فریزر سایدبای‌ساید کره‌ای است که به شیوه قاچاق عرضه می‌شود.

لوازم‌خانگی چقدر گران شد؟

مقایسه قیمت انواع یخچال و فریزر سایدبای‌ساید از ماه‌های پایانی سال۹۸ تا نیمه دوم امسال در فروشگاه‌های اینترنتی نشان می‌دهد که طی بیش از ۲سال گذشته قیمت یخچال و فریزرهای سایدبای‌ساید ۳درب (اس‌اف‌آر) سامسونگ و ال‌جی از ۲۰ تا ۳۰میلیون به ۵۰ تا ۲۵۰میلیون تومان رسیده است و این افزایش قیمت در انواع داخلی‌سازی‌ شده محصولات سامسونگ نیز حدود دوبرابر بوده است. همچنین نرخ یخچال و فریزر سایدبای‌ساید ۳درب تولید داخل از حدود ۱۹ تا ۲۱میلیون تومان به ۴۰ تا حدود ۵۵میلیون تومان افزایش یافته است. قیمت برخی انواع یخچال، فریزر و یخچال و فریزر تولید داخل که تا چند سال پیش در رنج ۵ تا ۸میلیون تومان قرار داشت، اکنون حداقل به ۱۰ تا بیش از ۳۰میلیون تومان افزایش یافته است. با وجود این افزایش قیمت‌ها، برخی در حالی سعی در فرافکنی در مورد میزان افزایش قیمت لوازم‌خانگی تولید داخل طی یک‌سال گذشته دارند که ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی از ماه‌های پایانی سال۹۷ تصویب و از ابتدای سال۹۸ اجرایی شده است. بررسی قیمت سایر انواع لوازم‌خانگی تولید داخلی از سال۹۸ تاکنون نیز نشان می‌دهد که قیمت این محصولات بیش از دوبرابر افزایش داشته است؛ به‌نحوی که قیمت ماشین لباسشویی ال‌جی و سامسونگ ۸کیلوگرمی که در ماه‌های پایانی سال۹۷ حدود ۴ تا ۵میلیون تومان بود به حدود ۱۰ تا ۱۵میلیون تومان و نرخ ماشین لباسشویی‌های برندهای داخلی از حدود ۳میلیون تومان به بیش از ۱۰میلیون تومان افزایش یافته است. این موضوع در مورد سایر انواع لوازم‌خانگی مانند جاروبرقی که میزان و کیفیت تولید داخل جوابگوی نیاز بازار بوده نیز مصداق دارد و طی ۲سال گذشته نرخ انواع جاروبرقی تولید داخل بیش از دوبرابر افزایش یافته است.

وعده بازگشت قیمت‌ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به رشد دوبرابری قیمت لوازم‌خانگی اعلام کرد، طی ۲سال گذشته در یکی، دو مورد افزایش قیمت قابل‌توجهی را در محصولات لوازم‌خانگی داشته‌ایم، اما طی چند ماه گذشته قیمت لوازم‌خانگی مدیریت شده و پیرو فرمایش‌های مقام معظم رهبری برخی شرکت‌ها که قیمت محصولاتشان را افزایش داده بودند نیز نرخ این اقلام را به قیمت‌های قبلی برگرداندند. رضا فاطمی‌امین، افزود: صنعت لوازم‌خانگی کشورمان رو به رشد است و تیراژ تولید این محصولات تقریبا دوبرابر شده و از سالانه ۸میلیون دستگاه به ۱۶میلیون دستگاه افزایش یافته و کیفیت و تنوع محصولات این بخش رشد داشته است. با وجود این، معتقدیم که باید قیمت لوازم‌خانگی مدیریت شود و بر این اساس طی روزها و هفته‌های آینده خبرهای خوبی منتشر خواهد شد و در حوزه تامین جهیزیه با قیمت مناسب ۸شرکت تولیدی آمادگی خود را برای انجام این کار اعلام کرده‌اند.

تعدیل قیمت لوازم‌خانگی ۸شرکت

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی گفت: ۸ شرکت طی ۶ماه گذشته افزایش قیمت روی کالاهای خود اعمال کرده بودند که تا امروز ۹۰درصد از آنها قیمت‌ها را تعدیل و نرخ‌های قبلی را مجدد اعلام کرده‌اند. با وجود حمایت‌هایی که از این تولیدکنندگان شد، اما گفته می‌شود برخی محصولات آنها تا دوبرابر افزایش قیمت داشته که نباید اینگونه باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها