کد خبر: ۵۰۱۲۸۵
زمان انتشار: ۰۹:۵۷     ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
رییس اداره مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره به سابقه تاریخی کنوانسیون جهانی رامسر، تالاب‌ها را به عنوان عوامل طبیعی پایش رودخانه‌ها، منابع طبیعی و تنوع زیستی دانست و گفت: تالاب‌ها کبد زمین هستند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا، امیرعباس احمدی با اشاره به کنوانسیون رامسر اهمیت پرداختن به تالاب‌ها را بسیار بالا دانست و خاطرنشان کرد: روز جهانی تالاب‌ها هرساله بر اساس کنوانسیون سال ۱۹۷۱ در شهر رامسر برگزار می‌شود. این کنوانسیون  یکی از عهدنامه‌هایی است که باعث افتخار مردم ایران است. لذا برای قدردانی از ارزش تالاب‌ها کشورهای عضو این کنوانسیون این روز را هرسال در تاریخ  ۲ فوریه گرامی می‌دارند. 

وی ادامه داد: تالاب‌ها به عنوان «کبد زمین» و  عامل طبیعی پایش رودخانه‌ها و منابع طبیعی و تنوع زیستی شناخته می‌شوند. استان تهران با اینکه جزو لیست کنوانسیون بین المللی تالاب‌ها نیست، اما رودخانه‌های جاجرود و لار این استان  از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس اداره مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق اداره کل محیط زیست استان تهران اضافه کرد: جاجرود طبق مصوبه شورای عالی رودخانه‌های حفاظت شده، یکی از منابع آبی مهم ما محسوب می‌شود همچنین این رودخانه بخش عمده منابع آبی استان که اصلی ترین استفاده آن برای تامین آب شرب است، زیر نظر وزارت نیرو تامین می‌کند. 

احمدی ضمن اشاره به استانداردهای حفاظت از تالاب‌ها گفت: حفاظت تالاب‌ها و منابع آبی از دو بعد کمی و کیفی اهمیت دارد. سال ۱۳۹۶ قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها مصوب شد و مطابق این قانون سازمان حفاظت محیط زیست اقداماتی را برای تعیین حداقل نیاز آبی آن‌ها شروع کرد.

وی اضافه کرد: تهران به عنوان استانی که رودخانه جاجرود و در ادامه سد لتیان و ماملو را در خود جای داده است، نیازمند دریافت نیاز طبیعی آب خود است. تعیین نیاز آبی این منابع در سال‌های اخیر با همکاری دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد و مطالعات تعیین مقدار آن به پایان رسید و در سال ۹۹ نتایج به سازمان مرکزی ابلاغ شد. 

رییس اداره مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق اداره کل محیط زیست استان تهران با تاکید بر اهمیت تامین این نیاز آبی افزود: یکی از مهمترین تهدیدهای پیش روی ما کمیت و کیفیت آب رود یا تالاب است. تعیین حق‌آبه عنصری اساسی برای حفظ پایداری کمی منبع آبی است. تعیین حق‌آبه، کنترل و حفاظت آن وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست اما تامین آن مسئولیت وزارت نیرو است.  

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۹ نتایج این مطالعات به نهادهای مسئول ابلاغ و پیگیری‌های ما شروع شد. در ادامه این موضوع در شورای آب مطرح شد. شورای آب شورایی در وزارت نیروست که وظیفه آن تامین حداقل نیاز آبی برای شرب، کشاورزی و نیاز آبی کلی تالاب‌ها و رودخانه‌هاست. از این اقدامات بیش از یک سال گذشته اما هنوز نشست مربوط به آن برگزار نشده است.

احمدی در پایان درباره مطالعات جدیدی که روی تالاب‌ها و رودخانه‌ها انجام شده است، گفت: مطالعات اکولوژیک و هیدرولوژیک که توسط ما انجام شده به نتایج جدیدی رسیده است. بر این اساس روش‌های فعلی تعیین نیاز آبی دیگر کارآمد نیستند. در سال‌های گذشته وزارت نیرو با محاسبه میانگین خروجی‌ها نیاز آبی را مشخص می‌کرد در حالی که در مطالعات جدید حداقل سری‌های زمانی روزانه، ماهانه و سالانه تهیه و عدد شاخص تامین نیاز آبی جاجرود که مهمترین منبع آبی ما در تهران است، تعیین می‌شود. نشست شورای آب باید برگزار شود و چکش‌کاری‌ها و  چانه‌زنی‌های لازم برای اجرای این روش‌های نوین صورت گیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها