کد خبر: ۵۰۹۳۶۶
زمان انتشار: ۱۱:۵۷     ۲۲ تير ۱۴۰۱
سخنگوی کمیسیون اقتصادی در گفتگو با ۵۹۸:
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: بطورکلی بعضی وقت‌ها برخی انعطاف‌پذیری‌ها در تصمیمات لازم هست و این به معنای برگشت از آن تصمیمات نیست. اما مطابق با اظهارت رسانه‌ها، این لایحه را برخلاف روح اصلاحات اقتصادی نمی‌دانم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری 598، روز گذشته خبری به نقل از وزیر اقتصاد در خبرگزاری تسنیم منتشر شد که حکایت از بازگشت دلار ۴۲۰۰ به نرخ ارز محاسباتی گمرک برای کاهش هزینه واردات داشت. هرچند اظهارات وزیر در پیگیری برخی رسانه‌ها از سوی مقامات آگاه رد شد، اما رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از بازگشت ارز ترجیحی حمایت کرد. این خبر در شرایطی منتشر شد که «صمت» نیز لایحه کاهش حقوق گمرکی را با همین هدف پیگیری می‌کند.

از این رو خبرنگار اقتصادی 598 جهت پیگیری این مسئله با سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفتگو کرد. غلامرضا مرحبا در این خصوص که «آیا وزارت اقتصاد لایحه‌ای تحت عنوان بازگشت نرخ ارز محاسباتی گمرک از نرخ ETS به ۴۲۰۰ تومان، به مجلس ارائه داده است یا خیر؟» بیان کرد: این اقدام قابل پیش بینی بود اما اینکه چنین لایحه‌ای به مجلس ارائه شده باشد را اطلاع ندارم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه گفت: پیش از این نرخ مرجع و محاسبه در گمرک از نرخ ترجیحی به نرخ ETS تبدیل شده بود. درست است که این رویکرد سبب افزایش درآمد دولت شده بود اما تاثیراتی بر قیمت برخی از اقلام وارداتی مثل دارو و... داشت که شاهد تاثیر آن در قیمت برخی از کالاهای بازار بودیم.

این نماینده مجلس درباره تاثیرات اجرایی شدن این لایحه اظهار داشت: اتفاقا نظر فعالین اقتصادی نیز بر این است که دولت قیمت محاسباتی گمرک را از نرخ ETS به 4200 تومان برگرداند. چراکه این اقدام صرفا یک تغییر نرخ محاسباتی در گمرک است. در این صورت علاوه بر آنکه گمرک هم راحت‌تر می‌تواند نرخ را وصول کند، تاثیراتی هم بر کنترل قیمت ها دارد. فلذا موضوع یارانه کالا مطرح نیست.

وی همچنین درخصوص کالاهایی که مشمول این لایحه خواهند شد، تصریح کرد: احتمال داده می‌شود اقلام خاصی که بعضا یارانه‌ای بوده‌اند همچون دارو، نهاده‌ها و... مدنظر این لایحه باشد. ولی تا زمانی که لایحه ارسال و منتشره نشده نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت یکسری اصلاحاتی را در اقتصاد کشور انجام داد که اصل مطلب کاملا درست بود اما درعمل و اجرا مقداری موفق نبود. به عقیده بنده، در اجرای اصلاحات اقتصادی می‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم.

مرحبا با بیان اینکه پیش از هرگونه اظهار نظر قطعی، مشاهده و بررسی لایحه لازم است، بیان کرد: بطورکلی بعضی وقت‌ها برخی انعطاف‌پذیری‌ها در تصمیمات لازم هست و این به معنای برگشت از آن تصمیمات نیست. اما مطابق با اظهارت رسانه‌ها، این لایحه را برخلاف روح اصلاحات اقتصادی نمی‌دانم.

این نماینده مجلس افزود: از آنجاکه بازگشت نرخ ترجیحی بجای نرخ ETS مورد مطالبه بسیاری از فعالین اقتصادی است لذا چنین اقدامی از سوی دولت پیش بینی می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه به برخی اظهارات درخصوص بی‌برنامه بودن دولت پاسخ داد: این طور نیست. اینکه جایی لازم باشد که تغییری در روش‌هایمان انجام بدهیم به معنای عدم وجود برنامه نیست. بنده هم نسبت به اقدامات دولت انتقاد کرده و بیان کردم که دولت می‌توانست بهتر از این عمل کند اما علی ایحال این اتفاق نیافتاده است. لذا نمی‌توان گفت که رویه را اصلاح نکنیم.

غلامرضا مرحبا در پایان اظهار داشت: ما نماینده مردم هستیم و بدنبال حمایت کورکورانه نخواهیم بود. ما ناظر قانونی بر اعمال دولت هستیم و هرکجا تشخیص بدهیم که نیاز به انتقاد و مطالبه‌گری هست حتما این اتفاق می‌افتد. بنابراین چک سفید به دولت نداده و بدنبال حمایت صرف و صددرصد از دولت نیستیم. لذا دولت کار خودش را انجام می‌دهید و ما هم ناظر بر آن هستیم تا کارها بهتر صورت بگیرد.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها