کد خبر: ۵۱۰۰۰۵
زمان انتشار: ۱۴:۰۹     ۲۹ تير ۱۴۰۱
در گفتگوی با صدرایی عارف مطرح شد؛
بیست و نهم تیرماه اولین سالگرد درگذشت استاد محمدحسین فرج‌‌نژاد از اندیشمندان و صاحبنظران عرصه رسانه، فرهنگ و اقتصاد است.

به گزارش پایگاه 598، بیست و نهم تیرماه اولین سالگرد درگذشت استاد محمدحسین فرج‌‌نژاد از اندیشمندان و صاحبنظران عرصه رسانه، فرهنگ و اقتصاد است. «فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی»‌ درباره منظومه فکری آن استاد با آقای حسن صدرایی عارف، سردبیر خبرگزاری حوزه گفتگویی داشته است. آنچه در ادامه می‌آید، مشروح این گفتگوست.

 

* با سلام و عرض ادب؛ تشکر از شما به جهت این‌‌که حاضر شدید با رسانه فکرت مصاحبه نمایید. به‌‌عنوان نخستین سؤال، از نحوه آشنایی خودتان با استاد فرج‌‌نژاد توضیح دهید.

بسم‌‌الله‌الرحمن‌‌الرحیم؛ عرض سلام و ادب خدمت شما و خوانندگان محترم، حقیقتاً بنده خودم را در جایگاهی نمی‌‌بینیم که بخواهم پیرامون ایشان صحبت نمایم؛ چرا که جایگاه ایشان بسیار والا و بزرگ است. من بر حسب فرمایشی که داشتید و احساس دِینی که هست، نکاتی را تقدیم خواهم کرد.

آشنایی من و استاد فرج‌‌نژاد در گردهمایی که به همت مرکز فرهنگی – هنری دفتر تبلیغات اسلامی در شهریور ماه ۱۳۹۶ برگزار شد، سبب شد. آن حوالی، یک یا دو ماهی بود که بنده سردبیری خبرگزاری حوزه را آغاز کرده بودم و در آن جلسه حضور داشتیم. البته قبل‌‌تر اخبار و مصاحبه‌‌هایی از ایشان گرفته می‌‌شد و در خبرگزاری حوزه‌‌نیوز منتشر می‌‌شد؛ لکن اولین مواجهه مستقیم ما در آن گردهمایی بود. در حاشیه آن مراسم یک گفتگوی کوتاهی نیز با هم داشتیم. اولین اتفاقی که من از ایشان دریافت کردم، «بی‌‌تکلف‌‌بودن» است. بعدها اعضای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌‌ای طلاب به خبرگزاری حوزه‌‌نیوز جهت بازدید و گفتگویی آمدند که مجدداً در آن جلسه آشنایی‌ها بیشتر شد. بعدها قرارگاه فضای مجازی بسیج استان قم، اقدام به برگزاری دوره «تربیت مربی فضای مجازی» کرد که ایشان جزء اساتید بود. بنده نیز به عنوان یکی از مدرسان در آن دوره شرکت داشتم و با سایر مدرسان جلسات هماهنگی و هم‌‌فکری داشتیم. به دنبال این جلسات، آشنایی من با ایشان افزایش یافت و در ۳ یا ۴ سال گذشته، عمده‌‌ی همکاری‌‌های ما در حوزه آموزش فضای مجازی بود. سال ۱۳۹۹ نیز از سوی آیت‌‌الله اعرافی به سال «حوزه و فضای مجازی» نام‌‌گذاری شد که در آن‌‌جا نیز در خدمت استاد فرج‌‌نژاد بودیم و از وجودشان بهره‌‌مند شدیم. ارتباط دیگر ما در جریان «تقویت مبلغین فضای مجازی» که به همت سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد و به دنبال آن هیئت اندیشه‌‌ورزی تشکیل شد و از دانش ایشان استفاده می‌‌کردیم.

* سیر روندنگاری، خروجی و برون‌‌داد فعالیت‌‌های استاد محمدحسین فرج‌‌نژاد در خبرگزاری حوزه چگونه است؟

بنده سیر اخباری که از ایشان در خبرگزاری حوزه‌‌نیوز منتشر شده بود را نگاه و بررسی کردم. اخبار ایشان از ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ با محتوای «آسیب‌‌شناسی سینمای ایران در حوزه دینی و بُعد مالی» و سپس کارگاه‌‌های جریان‌‌شناسی و دشمن‌‌شناسی، هم‌‌چنین بحث فمنیسم و لیبرالیسم در حوزه فیلم‌‌ها را مطرح کرده‌‌اند که در خبرگزاری مختلف شده است. بنابراین ایشان دارای شئون مختلفی بود و گاهی در برگزاری کارگاه حضور داشتند و گاهی در مقام یک منتقد به مسئولین متولیان امر بیان کرده‌‌اند. (۷ بهمن سال ۱۳۹۰ هشداری به اساتید دانشگاه پیرامون ترویج عرفان‌‌های کاذب در قالب نامه تنظیم شده توسط اساتید این حوزه و…) بنابراین سیر روندنگاری، خروجی و برون‌‌داد فعالیت‌‌های ایشان در خبرگزاری حوزه‌‌نیوز شامل چندین مؤلفه است:

* هشدارهای ایشان نسبت به مسئولین
* کنش‌‌گری ایشان در حوزه تربیت نسل جدید
* توجهات ایشان در حوزه فضای مجازی
* کارهای انجام شده در کارگروه فقه و رسانه مؤسسه فتوح اندیشه

تمام ویژگی‌‌هایی استاد فرج‌‌نژاد در سایه اخلاص می‌‌باشد. اخلاص و بی‌‌توجهی ایشان به دنیا زبان‌‌زد بود. این بی‌‌توجهی به دنیا در شخصیت استاد، مشهود بود.

اخلاص، ویژگی بارز استاد «فرج‌نژاد»

* با توجه به آن‌‌چه بیان شد، لطفاً ویژگی‌‌های شخصیتی این استادِ انقلابی را بیان نمایید:

در مجموعه این ارتباطات، گفتگوها و تعاملاتی که دیده شد، چند ویژگی در شخصیت استاد فرج‌‌نژاد برجسته و مشهود بود که عبارتند از:

*بی‌‌تکلف‌‌بودن

ایشان یک دانشمند برجسته در حوزه‌‌های مختلف بود و بسیاری از مراکز خواهان او بودند. به یاد دارم که روزی او را به کلاسی دعوت کردیم و از او خواستیم تا آدرس بدهد و ماشینی به دنبال او بفرستیم؛ او پوزخندی زد و گفت ماشین نمی‌‌خواهد و خودم می‌‌آیم. این اتفاق در شهرهای جاهای دیگر به‌‌غیر از قم و شهرای دورتر نیز افتاده است و ایشان خودش به آن جلسه‌‌ی دعوت شده می‌‌رفته است.

*دانشمند و پرمطالعه بودن

ما در خبرگزاری حوزه‌‌نیوز، روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ خبر از شخصیت‌‌های حوزوی و دانشگاهی منتشر می‌‌کنیم. جنس صحبتی که عیار و پشتوانه‌‌ی مطالعاتی داشته باشد را به‌‌راحتی از بقیه‌‌ی سخنان تشخیص می‌‌دهیم. بیانات استاد فرج‌‌نژاد، دارای حساب بود و حاوی پشتوانه‌‌ی مطالعاتی بسیار جدی بود. به معنای واقعی کلمه او یک دانشمند بود.

*چند بُعدی بودن

این استادِ انقلابی در ابعاد مختلف صحبت می‌‌کرد، با غالب‌‌های متنوع کنش‌‌گری داشت و بین همه‌‌ی آن‌‌ها یک انسجام و پیوستگی (هم به لحاظ عاطفی و هم دانشی) وجود داشت. او در حوزه کاری خودش، هم تألیف و پژوهش داشت (حرکت علمی) و هم دارای تبلیغِ طلبگی بود و هم به آموزش و کادرسازی می‌‌پرداخت.

*حُریت داشتن

ایشان در جلسات عمومی و خصوصی به‌‌صورت بی‌‌پروا و به همراه حریت، اقدام به نقد می‌‌کرد.

*دلسوز بودن

استاد فرج‌‌نژاد در مقابل ایده‌‌ها و پروژه‌‌های علمی بسیار پیگیر بود و نسبت به آن‌‌ها و اشخاصی که انجام دهنده‌‌ی آن طرح‌‌ها بودند، بسیار دلسوز بود.

*توجه به قم

استاد فرج‌‌نژاد علاوه بر توجه کافی به قم، هیچ‌‌گاه زادگاه خویش را فراموش نمی‌‌کرد و در بازه‌‌های کوتاه‌‌مدت و طولانی‌‌مدت در استان یزد اقدام به برنامه‌‌های مفید فرهنگی برای نوجوانان و جوانان می‌‌کرد. البته برنامه‌‌های ایشان فقط منحصر در این دو مکان نبود، بلکه در سایر شهرستان‌‌ها و استان‌‌ها نیز می‌‌رفت.

*روحیه تعامل

برخی اساتید فقط با یک مؤسسه اقدام به همکاری و تعامل می‌‌کنند؛ لکن دایره‌‌ی تعامل استاد فرج‌‌نژاد بسیار وسیع و گسترده است که این خود یک مکتب و منهج است. ایشان با مجموعه‌‌های مختلف رسمی و غیررسمی تعامل و همکاری داشت. جمعیتی که در مراسم تشیع این استادِ انقلابی حضور داشتند، به‌‌واسطه تبلیغات نیامده بودند؛ بلکه احساس من این بود که تک‌‌تک افرادی که در آن مراسم حضور به‌‌هم رساندند، با ایشان ارتباط داشتند.

*اخلاص

تمام ویژگی‌‌هایی استاد فرج‌‌نژاد در سایه اخلاص می‌‌باشد. اخلاص و بی‌‌توجهی ایشان به دنیا زبان‌‌زد بود. ما یک دوره «آموزش مهارت‌‌های رسانه‌‌ای» آنلاین برای روحانیون یکی از استان‌‌های کشور برگزار کردیم که چندین ساعت وقت استاد فرج‌‌نژاد را گرفتیم و در آن دوره در خدمت ایشان بودیم. طبیعی است که وقتی یک دوره برگزار می‌‌شود، آن استاد وقت می‌‌گذارد، مطالعه می‌‌کند، ارائه بحث را انجام می‌‌دهد و در نهایت به سؤالات مخاطبین پاسخ می‌‌دهد. ما از باب تقدیر و تشکر وجه محدود و مختصری را تقدیم اساتید می‌‌کردیم؛ چندین ما همکاران ما بسیار دنبال ایشان بودند تا بتوانند یک شماره کارت بگیرند و مؤفق نمی‌‌شدند؛ در نهایت در یکی از جلسات به هرنحوی از ایشان به زور شماره حساب گرفتیم و حق‌‌الزحمه را واریز کردیم. لذا این بی‌‌توجهی به دنیا در شخصیت این استاد، مشهود بود.

* در پایان اگر نکته‌‌ای مد نظر دارید، بفرمایید.

به‌‌نظر بنده؛ بیانات دوستان و اساتید محترم، منظومه‌‌ای را خواهد ساخت به‌‌نام مجموعه فکری و رفتاری استاد فرج‌‌نژاد و در این دوره‌‌ای که جوانان و طلبه‌‌ها به دنبال یک الگو هستند؛ یکی از بهترین کارها و راه‌‌ها، داشتن الگوی قابل دسترسی و شفاف و معرفی آن به قشر نوجوان و جوان است. امیدوارم آن مجموعه فکری و رفتاری ایشان به عنوان یک بسته الگوی به دیگران معرفی شود.

منبع: فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها