کد خبر: ۵۱۵۱۹۲
زمان انتشار: ۱۵:۳۸     ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
فیلمنامه‌هایی بعضاً بدون سرو شکل و ساختار درست و بعضاً واجد شخصیت‌پردازی‌های ناقص و یا بدون پردازش کاراکتر، همچنین دیالوگ‌نویسی شعارزده و نیز عدم داشتن منطق روایی و سطحی نگری مزمن از جمله مسایلی بوده که نمی توان وجود آن ها را کتمان کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از "فرهنگ نویس"، فیلمنامه نویسی هنوز بزرگترین و جدی‌ترین معضل و مشکل سینمای ایران است و این را می‌شود به خوبی در اکثر فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره چهلم فیلم فجر مشاهده کرد، کما این که بسیاری از نقدهای نگاشته شده یا مباحث مطرح شده در نشست های منتقدان هنر هفتمِ وطنی در روزهای حین و بعد از برگزاری جشنواره، گواه این مدعا بوده است.
فیلمنامه‌هایی بعضاً بدون سرو شکل و ساختار درست و بعضاً واجد شخصیت‌پردازی‌های ناقص و یا بدون پردازش کاراکتر، همچنین دیالوگ‌نویسی شعارزده و نیز عدم داشتن منطق روایی و سطحی نگری مزمن از جمله مسایلی بوده که نمی توان وجود آن ها را کتمان کرد.
البته به اذعان برخی منتقدان و کارشناسان، سینمای ایران از حیث ساختار فنی در این سال ها، تا حدودی رشد کرده اما واقعیت تلخی که وجود دارد این است که همچنان مشکل فیلمنامه وجود دارد و به قول عامیانه اش، کمیتمان در این زمینه همچنان لنگ می زند، به نحوی که امسال هم در جشنواره چهلم فجر دیدیم که چقدر از این منظر، فیلم ها آسیب دیدند.
به تعبیر یکی از نویسندگان سینما، رسیدن به ایده ای قوی و پرمایه، چالشی خلاقانه است که بخش مهمی از آن به فیلمنامه بازمی گردد و مهم این است که سازندگان و حامیان فیلم ها به این بخش مهم توجه کرده و حمایت مالی و معنوی لازم را در این زمینه به عمل آورند.
مشکل جدی و ضعف در این زمینه باعث شده که در بسیاری از فیلم های چند سال اخیر سینمای ایران، شاهد شخصیت پردازی های ناقص و ضعیف باشیم به نحوی که بسیاری از منتقدان، پاشنه آشیل آثار سینمایی را در همین بخش عنوان کرده اند.
معدود فیلم هایی بوده که در سال های اخیر تا حدودی از حیث چفت و بست ساختار فیلمنامه، قابل قبول و قابل دفاع به نظر برسند ،چه آن که کسل و خسته کننده بودن بسیاری از این محصولات در وهله نخست به جهت نداشتن چفت و بست قصه گویی آن هاست و بعد نوع کارگردانی، چه آن که اگر فیلمنامه خوبی به دست کارگردانی کاربلد و مجرب برسد، نتیجه اش طبعاً اثری قابل قبول خواهد بود.
نکته واپسین هم این که اگر تمایل داریم مردم به سینما بازگردند و ذائقه های مخاطب جذب هنر هفتم وطنی شوند، چاره ای نداریم جز آن که از منظر قصه گویی و فیلمنامه، شاهد تحولی در سینمای امروز ایران باشیم و گرنه همین اندک مخاطب سینما نیز چه بسا به تدریج کاهش پیدا کنند.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها