کد خبر: ۹۸۶۵۳
زمان انتشار: ۰۹:۳۱     ۲۰ آذر ۱۳۹۱
نگاهی بر نقاط مثبت و منفی مدیریت فرهنگی احمدی نژاد:
در ارزیابی فرهنگی دولت احمدی نژاد دو نگاه کاملاً متضاد وجود دارد؛ عده ای با استناد به فیلم های سینمایی مجوز گرفته در دو دولت او و نیز وضع ظاهری پوشش ها و برخی آمارها از گسترش فساد فرهنگی، به او نمره ای قریب به «صفر» داده و نهایتاً او را از لحاظ فرهنگی معادل با دولت خاتمی ارزیابی می نمایند. از آن سو عده ای با استناد بر احیای گفتمانی که توسط او در عرصه سیاست خارجه و نیز اقتصاد صورت گرفته است، دولت احمدی نژاد را فرهنگی ترین دولت می خوانند. اما واقع امر چیست؟
سرویس فرهنگی پایگاه 598 - اواخر تابستان و اوایل مهر 84 هنگامی که رأی دهندگان به احمدی نژاد منتظر تحولی فرهنگی در کشور، بهبود یافتن اوضاع حجاب، اصلاح وضع سینما و در یک کلمه «ارتقاء سطح دینداری» به دست او بودند، نام شخصی را بعنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنیدند که جزو چهره ها و نخبگان فرهنگی بشمار نمی رفت. کمی پرس و جو آشکار نمود که او سابقه فعالیت مطبوعاتی داشته و در سپاه بوده است. وقایعی پیش آمد (که به آنها خواهیم پرداخت) تا در سال 88، چهره ای بعنوان وزیر به مجلس معرفی شد که نه تنها کاملاً غریب و ناآشنا بود، بلکه از منش و رفتارش مشخص بود که قرارست مدیر وزارتخانه ای دست سوم شود. اما بواقع چه نمره ای به قریب به 8 سال ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد در عرصه فرهنگ می توان داد؟

در ارزیابی فرهنگی دولت احمدی نژاد دو نگاه کاملاً متضاد وجود دارد؛ عده ای با استناد به فیلم های سینمایی مجوز گرفته در دو دولت او و نیز وضع ظاهری پوشش ها و برخی آمارها از گسترش فساد فرهنگی، به او نمره ای قریب به «صفر» داده و نهایتاً او را از لحاظ فرهنگی معادل با دولت خاتمی ارزیابی می نمایند. از آن سو عده ای با استناد بر احیای گفتمانی که توسط او در عرصه سیاست خارجه و نیز اقتصاد صورت گرفته است، دولت احمدی نژاد را فرهنگی ترین دولت می خوانند. اما واقع امر چیست؟

به نظر می رسد برای ارزیابی جامع فرهنگی از دولت احمدی نژاد، ابتدا می بایست «نگاه های فرهنگی» او را مورد بررسی قرار داد و سپس به میزان موفقیت او در نهادینه کردن این نگاه پرداخت.

در نگاه کلان اقتصادی احمدی نژاد شکی نیست و روشن است که او قصد احیای «عدالت اقتصادی» که در دوران های قبل حتی از آرمان بودن نیز خارج شده بودند را داشته و آن را پیگیری نموده است. در سیاست خارجی نیز چنانچه نگاهی جامع داشته باشیم، او گفتمان «غرب دشمن ماست» را تقریباً بطور کامل طرح و پیگیری نمود. همچنین در عرصه «فرهنگ داخلی» او در مقابل انحرافی بزرگ، یعنی «متهم دانستن مردم» تا جای ممکن ایستاد و در این راه حتی تا حد زیادی محبوبیت خود را از دست داد.

اینها نقاط برجسته و مثبت در نگاه کلان فرهنگی احمدی نژاد بود، اما او در این زمینه با اشکالاتی نیز همراه بود که تقریباً ریشه همه آنها را در نگاه کلان او به مقوله «ظهور» از یک سو و پدیده «مدرنیته» از سوی دیگر می توان دانست. احمدی نژاد در مقوله فرهنگ، مردم را متهم نمی دانست، اما در عین حال اوضاع آنها را آنچنان هم بد ارزیابی نمی نمود و گویا معتقد بود برای تحقق امر ظهور، همین حد از ایمان کافی است. او به درستی نقاط مثبت جامعه ایران و حتی جهان را دقیقاً رصد کرد (کاری که تاکنون جز از رهبر انقلاب دیده نشده بود) اما نمی توان گفت که نقاط منفی و کاستی های آنان را ندید، بلکه حد فعلی را برای تحقق ظهور کافی می دانست.

علت عدم برنامه ریزی جدی او برای اصلاح فرهنگ داخلی را باید در این باور او دانست. گویا او معتقد است روی آوردن کلان به او بعنوان نماینده گفتمان ایستادگی در برابر غرب و نیز زیاده خواهان داخلی که در رأی 24 میلیونی او در سال 88 نمود یافت، شاخصی برای آمادگی مردم برای ظهور است. لذا «لازم نیست به مردم کاری داشته باشیم؛ مردم خودشان مؤمن اند». اشتباه منتقدین او این است که تصور می کنند احمدی نژاد مشکلات فرهنگی را نمی بیند، درحالیکه اینطور نیست؛ او اینها را می بیند، اما اولاً ضریب بالایی به آنها نمی دهد، ثانیاً به نقاط مثبتی که می بیند ضریب بالاتری می دهد و ثالثاً همین حد از نقاط مثبت را برای تحقق امر ظهور کافی می داند (که گویا در این نگاه با رهبر معظم انقلاب اختلاف دیدگاه وجود دارد).

او چنین نگاهی را دقیقاً نسبت به مردم جهان هم داراست و طرح گفتمان «منجی گرایی» او در سازمان ملل و اعتقاد عمیقش بر آمادگی ملت ها برای ظهور منجی از همین باب است.

اما نقصان نگاه احمدی نژاد (که شاید از شخصی چون او انتظار نداشتن این نقیصه صحیح نباشد) نگاه بسیط و ساده به مقوله «مدرنیته» است. همانقدر که نفرت «سیاسی» مردم کشورمان و مردم جهان از سلطه گری امری واضح و بدیهی است، تمایل وافر و در ابعاد مختلف آنها به غرب هم حقیقتی غیر قابل انکار است. چه خوشمان بیاید و چه نیاید، هم اکنون «توسعه» بعنوان ارزش اول هر کشور (و از جمله کشور خود ما) به معنی پیشتر رفتن در مسیری است که آمریکا و اروپا سالها پیش از آن گذر کرده اند. تمام افتخارات امروز ما، از انرژی هسته ای تا سلول های بنیادین و پیشرفت های نظامی، و حتی نظام سیاسی «دموکراسی» و «تفکیک سه تایی قوا» تا نظامات اقتصادی چون «بانک»، «بورس»، «بیمه»، «تعاونی» و... همگی چیزهایی است که مسیر آنها را ابتدا غرب پیموده است.

قصد گشودن باب بحث های «آیا علم و تکنولوژی غربی و غیر غربی دارد یا نه» را فعلاً نداریم، صحبت این است که حتی اگر علم و تکنولوژی را خنثی و بدون جهت هم در نظر بگیریم، حقیقت غیرقابل انکار این است که غرب در آن بسیار از ما پیشی دارد و ما نیز «چهار نعل» به سوی آن می دویم. هر قدر هم بخواهیم «عدالت» و «اسلام» را ضمیمه علوم و کشورداری غربی بکنیم، باز در نگاه کلان، این یافته های متفکران غربی است که چرخ حکومت را می چرخاند. مهمترین اتفاق سیاسی در کشور ما «انتخابات» است که هر قدر هم خوب باشد، «از غرب آمده نه از اسلام». باز تکرار می کنیم که قصد ما این نیست که بگوییم «هرچه از غرب آمده بد است»، بلکه حتی اگر اینها را خوب هم بدانیم، منطقاً نتیجه می گیریم «هرچه خوب است، از غرب آمده».

نتیجه گیری فوق که با طرح مدرنیزاسیون آقای هاشمی شروع و در دولت اصلاحات ادامه یافت و حتی احمدی نژاد نیز ناگزیر به آن تن داد، در آن باور «غرب ستیزی سیاسی» تردیدی جدی وارد نموده و شاید بتوان ریشه تردیدها در این امر در کشور ما و حتی دین گریزی ها را در آن دانست. این تضاد که «این چه دشمنی است که هم به او فحش و لعن می دهیم و هم با ولع از دستاوردهایش استفاده می کنیم» قطعاً مانع نهادینه شدن جدی و عمیق استکبارستیزی مطرح شده توسط احمدی نژاد بوده است.

این نگاه باعث استنتاج اشتباه دیگر احمدی نژاد و آن هم در عرصه «نسبت فرهنگ و اقتصاد» شده است. شکی نیست که ریشه بسیاری از معضلات فرهنگی جامعه ما در مشکل اشتغال و ازدواج جوانان است و برخی معتقدند اگر این دو مشکل حل شوند، باقی مشکلات هم ناپدید خواهند شد. گویا دکتر احمدی نژاد نیز در این دسته جای دارند و بر این اساس، بزرگترین وظیفه فرهنگی خود را حل مشکلات و برقراری عدالت اقتصادی قرار دادند.

اما اشتباه این نگاه در آنجاست که «خود مشکل ازدواج و اشتغال نیز مجدداً به مقوله فرهنگی بازگشت می کنند». چرخ مدرنیته و توسعه تکنولوژی با «ایجاد نیاز کاذب» می چرخد و نمی توان بدون بالا بردن سطح ولع جامعه، به تکنولوژی برتر دست یافت. لذاست که شاهدیم علی رغم بالاتر رفتن «سطح بهره مندی جامعه» گله ها و شکایات بیشتر هم شده است و این نارضایتی کاذب نیست، واقعی است؛ زیرا تکنولوژی جدیدتر، «واقعاً» سطح توقع جامعه را بالاتر می برد.

بعبارت ساده تر، اگر در سال 84 می شد با 30 میلیون تومان یک زندگی را آغاز نمود و اگر 500 هزار تومان حقوق می توانست کفاف اداره یک زندگی مشترک را داشته باشد، بدون احتساب تورم و بالا و پایین شدن ارزش پول، آنچه با این حد پول در آن زمان می توانست «لوازم اولیه زندگی» و «یک شغل مناسب» حساب شود، در سال 91یک زندگی فقیرانه و یک شغل محقر محسوب می شود. مثال عینی آن را می توان در اتومبیل مشاهده کرد؛ چنانچه روزی «اصل ماشین داشتن» نشانه پولداری بود و مثلاً «پراید» و بعد هم «پژو 405» وسیله نقلیه مرفهین بشمار می آمد، اما امروز سطح متوسط و زیر متوسط جامعه از این وسایل نقلیه استفاده می کنند.

جمع بندی کلام آنکه حرکت مثبت فرهنگی احمدی نژاد، طرح آرمان های سیاسی و اقتصادی انقلاب و گزاره «مردم در عرصه فرهنگ متهم نیستند» بود و ضعف جدی او که مانع تحقق آن آرمان ها شد، ساده انگاری نسبت به مدرنیته و ارزش های آن و عدم مبارزه با آنها بود که باعث انتظار زودهنگام ظهور و نتیجتاً عدم برنامه ریزی جدی برای رشد دینی جامعه شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳۹
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
هویتنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۹ - ۲۰ آذر ۱۳۹۱
۴
۱۲
سلام
ممنون از تحلیلتان
نکات جالبی داشت
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۵ - ۲۰ آذر ۱۳۹۱
جناب هویتنا میفرمایید کجاش جالب بود؟
فوری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۹ - ۲۰ آذر ۱۳۹۱
۱۴
۶۱
آیا احمدی نزاد و دولت مسئول درست کردن فرهنگ هستند یا حوزه و علماء
حضرت آقا در قم فرمودند : کار فرهنگی در اصل کار حوزه است ما حوزیان جز نمره دادن چه کرده ایم ؟!
سال ها از موسسه ی امام خمینی دولت الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را می خواست و دکتر احمدی نژاد حتی وقتی دولتش را متهم به فرماسونری کردند آقای فروزش را به موسسه ی آقای مصباح ( زید عزه ) می فرستاد تا آن موسسه دغدغه ی آقا را برای ارائه ی این الگو برآورده کند ولی همایشش با همایش فراماسونری مقارن شد و فشل گشت الگویی به دولت معرفی نشد.
شما به جای نمره دادن به مظلوم ترین رئیس جمهور به فرامین امام خامنه ای توجه کنید.
مردم مقصر نیستند بزرگی در نماز های عشای تابستان مشهد هرشب سخن از محکومیت دولت در عدم مبارزه بدحجابی داشت ولی من خود به عنوان شاهد یکبار ندیدم حدود حجاب را ایشان تعریف کند و اکثر همان خانم هایی که شنونده بودند به محض خروج از حرم بدحجاب می شدند .
انصاف خوب چیزی است
البته به درد شما رئیس جمهور فرهنگی ای مثل آقای ___ می خورد.
پیش هم پیر شید.
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۵ - ۲۰ آذر ۱۳۹۱
آقای فوری این را فوری توی مغزت فرو کن.
بودجه کار فرهنگی دست ریاست جمهوری است .
که متاسفانه در دولت نهم و دهم بدست اسفندیار رحیم مشایی جون قرار گرفت.
ولی آقای خاتمی نگفت من رجایی دوم هستم .
جواب علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۳ - ۲۰ آذر ۱۳۹۱
اگر نمی دانی دولت کمیسون حوزوی شورای انقلاب در قم را مسئول ثبت موارد جذب بودجه ی فرهنگی کرد و بیشترین بودجه فرهنگی را برای قم گذاشت حال کجا خرج شده باید از آقای نواب و دفتر تبلیغات بپرسی
موسسه ی امام خمینی فقط در دولت نهم و دهم بیش از چهل میلیارد تومان بودجه ی فرهنگی و عمرانی داشته حال چه کرده از اقای روانبخش بپرسید که خوب آمار همه را می دهد.
رضا شاه می گفت تو گوشت فرو کن دوران و دورانش تمام شده تو هم اینطور صحبت نکن برای بزرگانت بده .
احسان قنبری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۲ - ۲۲ آذر ۱۳۹۱
من یکبار دیگه برای شما تیتر این متن را میخونم!
احمدی‌نژاد در عرصه فرهنگ چه نمره‌ای می‌گیرد؟
اوووووووووکی!!!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۹ - ۲۰ آذر ۱۳۹۱
۸۲
۲۹
دولت احمدی نژاد با این درآمد کلان نفتی و پتروشیمی و معادن و غیره ... از نظر اقتصادی و کشاورزی و صنعت و فرهنگ مردمی و ایرانی و اسلامی نمره منفی باید بگیرد تا برای آیندگان در تاریخ عبرت آموز باشد. تمام
پاسخ
جواب علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۸ - ۲۰ آذر ۱۳۹۱
دو برابر سی سال گذشته جاده و راه و خانه و کارخانه تولید شده از کجا آمده !
شانزده سال کشور دستتان بود یک پالایشگاعه بنزین نزدید
احمدی نژاد مرد بود ما را دو ساله از وارد کننده بنزین و خطر تحریم به صادر کننده تبدیل کرد.
ایران را وارد باشگاه فضانوردی جهان و پنج کشور اول کرد.
تولید سناتریفوژ داخلیو و خودکفائیس سوخت .
ارتقاء علوم پایبه و ارتقاء رتبه ی ایران در منطقه از سیم به اول تولید علم .
بگو ببینم خاتمیتون و هاشمیتون چه کرد؟!
دوساله بزرگترین نیروگاهها ساخته می شود ولی در دولت های قبل از کلنگ تا بهره برداری پانزده تا بیست سال طول میک شید.
شما به دردتان همان رضا شاههی جدید می خورنئد.
خدایا ! ما را به کفران نعمت این غافلان عقاب نکن !
آمین !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۱ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
بنده خدایی که جواب علی رو دادی ، اولا برات متاسفم که رویه شعبان بی مخی داری هر که با تو بود مسلمان اگر خلاف اعتقاد تو داشت کافره ، اولا جنابعالی چکار ه ای که مسلمان یا کافر بودن افراد رو به راحتی تشخیص می دی ، ثانیا چرا نمیگی اختلاسهای میلیاردی چند برابر شده و الان دیگه تقریبا توی جامعه مد شده، چرا نمیگی بسیاری از کارخانجات ورشکسته شدن و تعدیل نیرو کردن ، چرا نمیگی هر وقت روزنامه رو باز میکنی حرف ازتجاوز و قتل و غارته
چرا نمیگی مواد غذایی یک شبه چندین برابر شده
چرا نمیگی سن فحشا به 13 سال رسیده.
راستی 4 تا آمار نیروگاه رو بده که 2 ساله ساخته شده تا ما به قول شما کافر هم بدونیم ، با دلیل و منطق صحبت کن نه اینکه هر چی از دهنت در آمد خوش آمد! کاش چشماتو باز کنی درد و رنج مردم رو ببینی و با انصاف صحبت کنی گرچه امثال شما مصداق همان صم و بکم قرانید
یا علی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۱ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
اقای ناشناس چرا همش دوست داری کافر باشی کی به تو گفته کافر غیر از خودت اگه اختلاس شده احمدی نژادبود که جلوشو گرفت درگذشته بفرماییدجلوی چندتا دزدی گرفته شدنکنه زمان خاتمی دروغگو تجاوزوفحشا نبودامارمیخوای یه سرچ تو اینترنت بکن می فهمی البته به تو حق می دم حتما میگی احمدی نژادبااین همه فشار چطور این کارهاروکرده اگه یکم فشارگمتر بود چکار میکرد
ناشناس
UNITED STATES
۱۴:۳۹ - ۲۲ آذر ۱۳۹۱
آقایی که جواب علی رو دادی میشه بپرسم چندتا کارخانه تو این 7 سال ساخته شده ، من تو صنعتم از همین جایی که دارم این پیغام رو می نویسم از 300 نفر پرسنل شدیم 2 نفر من و مدیرعامل !
پروژه های عسلویه که خوابیده تولید خودرو به نصف رسیده ، پتروشیمی های فعال ظرفیتشون رو آوردن پایین طوریکه به جای مواد پلیمری گرون قیمت دارند بنزینی رو که یک پالایشگاه معمولی میتونه بسازه را تولید می کنند .
چند روز پیش مامور بیمه اومده میگه هر جا میرم تعدیل نیرو داشتن .
مثل اینکه تو لبنان داری زندگی میکنی که انقدر از آقایون تعریف می کنی نه ایران .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۲ - ۲۳ آذر ۱۳۹۱
اقای ناشناس ازامریکا فقط درسال 90 بالای یه میلیون شعل ایجادشد
شاهد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۰ - ۲۰ آذر ۱۳۹۱
۷
۵۴
زمان خاتمیو هاشمی سخن از مله به ایران می شد مردم مضطرب می شدند حال هرچه تهدید می شویم مردم بهتر راهپیمایی می آیند واز زمان آن دو قبلی بسیار بیشتر.
شما چرا به صداوسیمای مجللتان گیر نی دهید که فرهنگ ساز ترین رسانه است وحتّی دکتر احمدی نژاد را بایکوت کرده .
زنده باد احمدی نزاد
و مرده باد کفران نعمت احمدی نزآد
پاسخ
احسان قنبری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۴ - ۲۲ آذر ۱۳۹۱
آقای شاهد از فارسی دری استفاده کرده بودی!
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۲ - ۲۰ آذر ۱۳۹۱
۵
۱
سلام علیکم
عزیزان چرا و به چه دلیل همه مردم از عامی گرفته تا خواص و تحصلیکرده همه نقد و انتقاد را کلاس و ارزش می دانند لذا در اکثر احوال ادم ها خوب دقت کنید نکات منفی و به اصطلاح نیمه خالی لیوان را بیان میکنند .
من قصد رد یا تائید تک تک جمله ها متن بالا را ندارم ولی فقط جمله ای را نمونه عنوان می کنم : دوست عزیز که پراید را سال 84 ماشین قشر بالا و الان ماشین فقرا خواند چرا و به چه دلیل اینگونه تحلیل میکند؟
چرا و به چه دلیل نمی گویید سال 84 قشر ضعیف توان خرید ماشین کم ارزش و حتی دست دوم را نداشته ولی اکنون همان قشر پراید و 405 و سمند و انواع همین قیمت ها را تهیه می کند و قشر بالا تر به ماشین های خارجی شاسی بلند هم اکتفا نمی کند؟
من خودم 15 سال قبل یه ژیان دست دوم هم نمی توانستم بخرم و اکنون چی؟
گرانی هست . وضعیت فرهنگ شاید نامناسب باشد . سیاست هم باب میل مردم و مسئولین نیست . و هزار اشکال دیگر ولی ایا نسبت به قبل بدتر شده انصافا و وجدانا نه سیاستا و حزبا ؟
غیر از قشر بیکار وجدانا کسی که کار میکند و درامد دارد ایا وضعیت معیشتی اش بدتر شده است.
در اطراف خانواده خودمان این همه تجملات خریداری میشود کجا ده بیست سال قبل توان خرید اینگونه وسایل بود.
در بیشتر زمینه ها هم همینگونه است .
نمی دانم چرا همه سبک نقد و تخریب را بیشتر می پسندیم تا تائید و حمایت را.
چرا و به چه دلیل ..............................؟
چرا و به چه دلیل ..............................؟
چرا و به چه دلیل ..............................؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۶ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
ازلحاظ فرهنگ هم تااونجا که دست دولت بوده بدکارنکرده مثلا تعداد کتابخانهارو باقبل مقایسه کن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۱ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
آقا مهدی به نظر شما وضع معیشتی مردم بهتر شده ؟ بنده خدا 15 سال پیش رو با الان مقایسه می کنی ؟ شما سال 84 نون و لبنیات رو با قیمت امروزی می خریدی؟ قیمت خودرو مثل پراید 12-13 میلیون بود ، همین پراید توی افغانستان با 2-3 میلیون به فروش نمی ره،توی کشورهای همجوار بهترین ماشین با قیمتی چندین برابر پایین تر از ایران به فروش می رسه، وضع به جایی رسیده که قیمتها هر روز تغییر می کنه و ثبات اقتصادی وجود نداره ، امروز جنس میخری 2 تومان فردا همون جنس میشه 4 تومن ، مردم قدرت خرید رو از دست دادن ، من و خانومم هر دو کارمند با شغل دوم به خدا بعضی اوقات می مونیم چیکار کنیم و از پس مخارج بر نمیایم ، اونوقت تو حرف از وضع بهتر می زنی ، نفست از جای گرم در میاد برادر، ضمنا نیمه خالی لیوان اونقدر زیاده که نیمه پر لیوان واقعا قابل مشاهده نیست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۱
ناشناس دوم گرانی پراید مال این دولت نیست پراید همیشه گران بوده دوماایا سال84یارانه میگرفتی سوماقیمتهای موادغذاییی هرروزتغییرنمی کنه بله زمانی که دلارخیلی نوسان داشت قیمتهای دیگر هم نوسان داشت ولی الان اینطورنیست شما باهمین حرفها جوخراب می کنید ...........
دلیل زنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۱
من یکی از شاغلینی که وضعیتم بدتر شده تحریم ، گرانی ، فشار ، استرس ، اضطرای فقط و فقط برای قشر ضعیف بوده و هست به والله قسم که هیچکدوم از مسئولین اداره ای که من توش کار می کنم یک ریال از مزایاشون کم شده باشه . فقط خودت و وسایل لوکس خونه ات رو نبین یه نیم نگاهی هم به اطرافت و مردمی که دیده نمی شوند به قول معروف کارمند جزء هستند بنداز . کرمت رو شکر .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۹ - ۲۳ آذر ۱۳۹۱
جناب ناشناس سوم بنده ( ناشناس دوم) قصد خراب کردن جو رو ندارم اما بنده خدا چشم که دارم ، شعور که دارم ، وضعیت مردم رو ببین 45 هزار تومن یارانه میدن ، 45 برابرشو از مردم میگیرن ، من از جنابعالی سوال میکنم چرا کشوری با این همه امکانات مردم زلزله زده هنوز باید توی چادر زندگی کنن ؟ چرا بچه های ما باید به خاطر فرسودگی مدارس به این حال و روز بیفتن ؟ چرا قدرت خرید باید به کمترین حد برسه؟ چرا رئیس جمهور کشورم باید به جزایر سفر کنه یه عرب نفهم بگه به خاک کشورم تجاوز شده، مجلس دم بر نیاره ؟ چرا شهرهای صنعتی قزوین و رشت به این حال و روز افتادن؟ چرا قیمت دارو باید مرتبا گرون بشه و داروی ضروری مردم کم و نایاب بشه ؟ عزیز من چرا باید چشم روی حقایق ببندیم تا کمر قشر ضعیف خرد بشه ؟ یعنی این مسلمانیته ! ما باید بگیم و از دولتمون بخوایم که رفاه رو افزایش بده و مشکلات مردم رو حل کنه ، والا با به به و چه چه کردن که مشکلی حل نمی شه ، چرا باید اخبار فلان کشور صدر اخبار کشورم باشه و کلی هم بهشون کمک بشه وبعد همین کشورها برای صدام ملعون تابوت نمادین بسازن و 3 روز عزای عمومی اعلام کنن ، آقای ناشناس بنده واقعا دلم برای کشور و مردمم می سوزه و برای دفاع از آب و خاکم حاضرم جان بی ارزشم رو بدم ، حاضرم دشمن هر کی که میخواد باشه پا روی جسدم بزاره اما پا روی خاک وطنم نزاره ، به امید سرافرازی و پیشرفتم کشور عزیزم ایران. یا علی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۱
اقای دلیل زنده خداکنه که راست بگی ولی من هرکسی رومی بینم وضعشون با قبل قابل مقایسه نیست انشاالله مشکل شماهم حل شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۱
خوب من ناشناس سومم حرف الکی نزن هرکسی حساب کنه اگه انصاف داشته باشه می بینه که بایارانها می تونه تمام قبضهای مصرفیشو بپردازه تازه میتونه میوه یک ماه خودشم بخره ونون بک ماهشم بگیره ویه چیزیم تهش می مونه بله فقط یه مقداربرنامه ریزی می خواد اگه به ذره هم مرکزاماررو قبول داشته باشی اونم تاکید به این موضوع داره درباره زلزله زدها هم خیلی بی انصافی اولا خیلی هاشون خونه دار شدن اوناییم که ندارن بیشتردرکانکسن که دراینده ای نزدیک خونه دار میشن زلزله بم یادت میاد اونجاهم مردم 3ماهه حونه دار شدن بادروغگویی چیزی درست نمیشه مردم می فهمند
رها
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۰۳ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
۳
۷
این دوستانی که سنگ جناب دکی رو به سینه میزنن انگار در کشور دیگه ای زندگی میکنن یا چشماشونو روی واقعیات حاضر در اجتماع بستن و با چند آمار بی اساس و نامعلوم سر خودشونو شیره می مالن!!

قیمت یک نان لواش :
پایان دولت موسوی : 10 ريال
پایان دولت هاشمی : 50 ريال
پایان دولت خاتمی : 200 ريال
نزدیک به پایان جناب دکی : 2250 ريال
پایان دولت دکی : ....................؟!!!


تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۹ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
میشه بفرمایید زمان خاتمی بقیه یارانه به مردم میدادند یانه توچشماتو بستی عزیز
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۳ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
زمان شاه عباس صفوی رو یادت رفت بنویسی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۱
رها ول کن این خوزئولات را
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۸ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
۴
۰
سلام بر دوستان عزیز

راستش خیلی هم درست نیست که با یک دیده بسته به مقوله فرهنگی بنگریم

بالاخره قضیه فرهنگ و فرهنگ سازی یک مقوله ایست بسیار مهم و متفاوت از موضوعات دیگر

ببینید دوستان من آقای هاشمی که اومدن رفتن تو کار ایجاد فاصله طبقاتی و لیبرالیسم و ... و این خودش یک تیری بود به قلب پابرهنگان (خواهشا هشدارهای مقام معظم رهبری رو در این مورد مطالعه داشته باشید)

و بعد از آقای هاشمی که آقای خاتمی اومد که واویلا شد و دولت آقای خاتمی هم در زمانی هم زمان شد با مجلس ششم با آن همه خیانت های فرهنگی به انقلاب

ببینید عزیزان من می خوام اینطور نتیجه گیری کنم همه ما میدانیم که خراب کردن هرچیزی حتی فرهنگ کار ساده ای هست ولی ساختن آن بخصوص ساختن فرهنگ ناب اسلامی خداوکیلی و انصافا دیگه از هر کاری سخت تر است

شما توجه داشته باشید 16 سال این کشور بدست نا اهل ها و نامردها افتاد در زمانی هم حتی مجلس هم شد همکار و همراه این خائنین

حالا آقای احمدی نژاد از سال 84 آمد روی کار واقعا خداوکیلی کار کرد همین خانه سازی و کم کردن فاصله طبقاتی خودش یک کار بزرگ در راستای اصلاح یا فرهنگ سازی هست این رو فراموش نکنیم بخصوص یکی از دلایل موفقیت آقای احمدی نژاد در دوره اول برمی گردد به مجلس هفتم که واقعا دستش درد نکنه خدمت کردن به ملت و نماینده حقیقی ملت رو بنده مجلس هفتم رو معرفی می کنم.
تا می رسیم به دوره دوم آقای احمدی نژاد که یک سری اشتباهات از ایشون بود در انتخاب دور و وری هاش و یک سری چوب لاچرخ دولت کردن توسط مجلس هشتم و منافقین داخلی که قصد انتقام گیری و ... داشتند
بعد که از همه اینها بگذریم 598 عزیز شما که خودتون یه مطلبی در مورد صدا و سیما زده بودید اگر اشتباه نکنم که بایستی اون رو اینجا هم لحاظ می کردید

وقتی مؤثرترین افراد نخبه فرهنگی کشور در ممنوعیت تصویر به سر می برند آقای احمدی نژاد چه کار باید بکند ؟
ببخشیدا ولی نظام یک سیستم هست که همه قطعات باید درست کار کنند و یک دست به تنهایی هم صدا نداره

بنظرم شما در این مطلبتون برخلاف بسیاری از مطالب عالی و جامعتون که من از بازدیدکننده های ثابت سایت شما هستم، حق مطلب و موضوع فرهنگ رو ادا نکردید و یک جورایی یک طرفه و با یک دید پیش رفتید مقوله فرهنگ فوق العاده مقوله پیچیده ای هست مثل تار عنکبوت پیچیده و همه چیز به هم ربط پیدا می کنند در این زمینه

با تشکر فراوان از شما
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۸ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
۴
۲
برادر من! کار فرهنگی بر عهده حوزه علمیه است. نه دولت! مرد باشید و کارنامه حوزه رو ورق بزنید و نمره بدید.
بودجه های سرسام آوری که به حوزه و دفتر تبلیغات و اوقاف و... داده شد کجا رفته؟؟ چقدر بازدهی داشته.
چرتا مردم را خر فرض می کنید. دولت در کار عمرانی و اقتصادی و امثال آن نمره بگیرد.
هرچند فکر می کنم نیتتان خیر بود اما آدم و موضوع را اشتباه به هم وصل کردید
پاسخ
حميدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۱ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
۳
۰
سلام
از ديدگاه جديدي بحث شد و خوب بود ادامه بديد
اما نگاه احمدي نژاد به غرب كامل تره ، نامه به اساتيد حوزه و دانشگاه در سال 86 ، زير سوال بردن اساس بانكداري مدرن و... حكايت از نگاه عميق احمدي نژاد به غرب دارد(البته نسبت به ديگر سياستمداران نه متفكرين)
اين رو از ياد نبريد كه الان پديده اي كه بتواند جاي الگوي توسعه را بگيرد وجود خارجي ندارد ، پس اگر بعضي كار هاي اجرايي رنگ و بوي غربي دارد به دليل اين است كه كار اجرا را نمي توان لنگ كشف الگوي پيشرفت بومي گذاشت
پاسخ
هموطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۷ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
۵
۲
خاتمی وقتی دولتش به پایان رسید روزی چهار تا شش ساعت برق در تهران پایتخت ایران بزرگ می رفت !
حال نیروگاههایی که دکتر بزرگمرد ما عزیز تمام ایرانیان جناب دکتر محمود احمدی نژاد اندازه ی تمام تاریخ ایران تولید برق می کنند و به جای اینکه از ارمنستان و آذربایجان برق وارد کنیم به بیش از ده کشور برق صادر میک نیم .
دولت های هاشمی و خاتمی وضعیت را جوری پیش می بردند تا به انسداد کامل برسد وبگویند فقط امریکا کار را درست می کند.
وگرنه اینها که مدعیند چرا در دولت هایشان پالایشگاه بنزین اضافه نکردند حال دولت موسوی جنگ بود شانزد سال دولت های آن دو مدعی چرا نکردند ؟!
می خواستند عزت و انقلابی گریمان را پای بنزین بسوزانند .
دکتر ما با خود کفائی بنزین اوبامای فتنه گران را مچل کرد ولی دولت های قبل چه کردند ؟!
یک نمونه از مچل کردن غرب در دولت های قبل بگویید تا با هم بشیم .
امروز فن آوری ایران جنگ های منطقه با اسرائیل را مدیریت می کند و ...
درود بر دکتر همیشه ماندگار محمود احمدی نژاد
و لعنت بر کفران نعمت .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۹ - ۲۲ آذر ۱۳۹۱
از خودت مایه بذار . عزیز تو تنهاست هر کی هر قدمی به نفع ملت برداره یه گوشه ای از زندگی روزمره ی مردم نمود داره نمودعزیز دل تو هم یارانه 45 هزار تومانی و قبضهای آب و برق و گاز و تورم و افزایش بی سابقه ی نرخ بیکاری و فشار بیشتر به قشر حقوق بگیر و کاهش سن فحشا و اعتیاد و ... . خدا بخواد توی همه ی این چیزهایی که نوشتم داریم به خودکفایی می رسیم و می تونیم صادرات هم داشته باشیم . اگه توی برق و بنزین خودکفا شدیم چرا این قیمتهاشونه ها ؟
منصف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۱ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
۶
۵
وقتی صفار هرندی وزیر ارشاد بود نمره ی دولت زیر ده بود
و لی حلا خیلی بالاری ده رفته البته هردو مطلوب دکتر احمدی نژاد نیست .
خدا دکتر ما را توفیقش را زیاد کند.
پاسخ
مبارز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۱۶ - ۲۲ آذر ۱۳۹۱
برو یره
بی پول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۴ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
۰
۰
مثل اینکه جمشیدبسم الله تنها نبوده که یک کارگرنانوایی که یکماهه صاحب هفت میلیارد7000000000دلارشد
پاسخ
یونس
UNITED STATES
۲۰:۳۰ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
۰
۱
دولت نهم:14
دولت دهم:15
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۰ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
۱
۰
با اجازه دوستان عزیز. اینقدر مشکلات زندگی عرصه برام تنگ کرده که نای فکر کردن به این مقوله را از ذهنم ربوده .فقط میگم دوستان عزیزم قیاس نابجا نکنید . سال 1391 هستیم . بیایید منصفانه فکر کنیم . ما خیلی بیشتر می توانستیم کار بکنیم . زنده باد مقام معظم رهبری و جانم فدای او باد .
پاسخ
Dafk
UNITED STATES
۰۰:۵۷ - ۲۲ آذر ۱۳۹۱
۲
۰
همیشه تامین مخارج زندگی مشکل مردم بوده و هست. همه اول زندگی این بدبختی رو دارن.منتهی 2 نکته قابل ذکره:
اون آقایی که گفت قیمت نون زمان فلانی چند تومن بوده الان شده فلان قدر یادش رفته اون وقت فیش حقوق یه دبیر عربی 40 هزار تومن بوده الان شده بیش از یک میلیون.
دوما این که ما دو نفره کار می کنیم و این حرفا که چیز جدیدی نیست؟ پدر خود بنده تا 45 سالگی رنو هم نداشت! اما خوب وضع کم کم بهتر میشه ...
نکنه می خواد اول زندگیش بنز زیر پاش باشه؟ عجب مردمی پیدا میشن!
پاسخ
مردانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۴۶ - ۲۳ آذر ۱۳۹۱
۱
۰
احمدی نزاد روح « ما می توانیم » را بازگرداند و حال جوانان ما وارد عرصه های ممنوعه فن اوری شده اند کار فرهنگی از این بزرگتر ؟!
اگر مجلس همراه دولت بود و بازار در اختصاصی سازی های دولت های قبل در دست فتنه گران نبود این مشکلات اقتصادی هم پیش نمی آمد.
رسید کشور به تراز اعتماد به نفس بالایی که کمتر کشوری برخوردار از آن است و ...
زنده است وپایدار است احمدی نژاد!
پاسخ
رضا
SWITZERLAND
۱۷:۵۴ - ۲۳ آذر ۱۳۹۱
۰
۱
با عرض سلام به همه دوستان. اولا که واقعا تعجب میکنم که چرا اینقدر ازهمدیگه دور شدیم که مثل دشمنا باهم بحث می کنیم.اگر همین یکی رو به عنوان حاصل کار دولت نهم ودهم در نظر بگیریم خیانت بزرگیه که مردم رو به جان هم انداخته. دوستان اینایی که دارید در رد ویا تاییدشون حرف می زنید بیشتر به فکر خود و گروهشون هستن تا مردم.ببینید بحث باید فنی باشه تا حقایق روشن بشه نه الکی و از این شاخه به اون شاخه که دوستان همه به جای بحث فرهنگی بحث اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کردن.ولی تا اونجایی که عقل ناقص ما قد میده اسباب فرهنگ ساری کلا چند تاست
1-کتاب 2-روزنامه 3- سایتهای اینترنتی 4- احزاب 5-روحانیون و حوزه6- صدا وسیما(که فکر کنم ازهمه مهمتر باشه تو ایران) 7-سینما
راستش من همینا رو به ذهنم رسید.حالا یکی یکی بررسی کنیم ببینیم چند تاش دست دولته و چقدر تونسته تاثیر بذاره و اصلا اگه تاثیر گذاشته تاثیرش خوب بوده یا بد.
1-تو این چند سال به دلیل این که کتابها چندین سال در ارشاد معطل می شدن واسه ممیزی خیلی از انتشاراتا ضرر کردن خیلیا ورشکسته شدن ومجبور به تعطیلی که انتشارات معروف و باسابقه رو شامل میشه.این اواخرهم که قیمت کتاب واقعا سرسام آور شده وهمون قشر اندک کتابخون هم دیگه نمیتونن کتاب بخرن.وقتی هم یه ملتی کتاب نخونن وضع فرهنگ معلومه.
2-نشریات:تو این دو دوره خیلی نشریات مخالف تعطیل شدن و خیلی نشریات هوادار دولت راه اندازی شدن و جریانات خطی و قوم گرایی بین نشریات کاملا حفظ و حتی تقویت شده.رئیس جمهور محترم هم تنها در هنگام تعطیلی موقت یک روزنامه طرفدار دولت به ناگاه طرفدار آزادی بیان شدند و فرمودند «با بگیر وببند مشکلی جل نمی شود»در مجموع هنوز روزنامه ای با تیراژ بالا نداریم که بی طرف باشه و محل رجوع ومورد اعتماد همه مردم.اونایی هم که استعدادشو داشتن تعطیل شدن. باورکنید چندروز پیش وقتی روزنامه ای رادر دست داشتم با اعتراض چند نفرمواجه شدم که اینا همش دروغ می نویسن نخون. دیگه خودتون قضاو ت کنین عملکرد رو.
3-سایتها که اثرگذاری کمتری دارن هم پیرو روزنامه ها تقسیم شدن به دو دسته طرفدار و مخالف دولت که البته هردو دسته اصولگرا هستن. و کار این دوستان هم شده آتو گرفتن ازطرف مقابل و فقط و فقط کار سیاسی کردن دریغ از یه ذره کار فرهنگی یا مذهبی.خیلی ازوبلاگ نویسا هم یا تو زندانن یا محروم از فعالیت. در حقیقت این هم مثل مطبوعات که البته دولت تو این یکی به نظرمن خیلی مقصر نیست.
4-آقای احمدی نژاد همون اولای حکومتش در پاسخ به یه بنده خدایی که گفته بود دولت باید به احزاب کمک مالی کنه فرموده بودن من به احزاب باج نخواهم داد.و جایی دیکر فرمورن که ما به جای احزاب باید مساجد رو تقویت کنیم.نتیجه اون طرز فکر این میشه که هنوز حزب تاثیرگذار وفراگیری نداریم و موقع انتخابات که میشه هنوز نمیدونیم کی به کیه و کی چیکارست و طرز فکرش چیه.مثلا خیلی از دوستانی که به آقای احمدی نژاد رای دادن توقعات دیگه ای از ایشون داشتن که برآورده نشد ودر عمل چیز دیگه ای دیدن.حال اگز ایشون از حزبی با طرز فکرو رویه مشخص بودن مردم راحت می فهمیدن دارن به کی رای میدن ومشی ایشون در زمینه های مختلف فرهنگی اقتصادی و... چی هست.آقای احمدی نژاد می تونست تو این مدت احزاب رو تقویت کنه ولی این کار رو نکردو همون دوتا حزبی هم که داشتیم رو تعطیل کرد.احزاب میتونن با عضوگیری و آموزش نیروها در زمینه های مختلف سیاسی کاری کنند که فرهنگ سیاسی مردم بالا بره و مثلا اتفاقات بعد از انتخابات 88رخ نده و جلو خیلی ازهزینه های بی مورد گرفته بشه ولی افسوس که نهال اجزاب که زمان خاتمی شروع به رشدکرده یود با بی توجهی کاملا خشک شد.
5-آقای احمدی نژاد مقدارزیادی ازبودجه فرهنگی رو به روحانیون و نهادهای حوزوی اختصاص دادن برای اولین بار برای حوزه ها بودجه درنظرگرفته شد تا نهاد مستقل روحانیت شیعه هم که همیشه مستقل بوده وامدار دولت بشه.حال این که اثرگذاری روحانیت و نهادهایی مثل موسسه امام خمینی که دراختیارآقای مصباح هست بر فرهنگ عامه چقدر بوده این رو به قضاوت خوانندگان واگذارمی کنم.
6-صدا وسیما اصلا ربطی به رییس جمهورنداره و ایشون تاثیری در تصمیمات ندارن.البته از شنیده ها این طور بر میاد که ایشون جاهایی تاثیرگذاربودن ولی ازاونجا که مانمیخوایم بر اساس شنیده ها صحبت کنیم ایشون رو در این زمینه سلب مسئولیت کرده و ایشون درواقع از مهمترین ابزاری که برای تاثیرگذاری بر فرهنگ عامه هست دستشون خالیه.
7-در رابطه با سینما دوستان اکثرا با اتفاقات پیش آمده آشنا هستن .فقط می تونیم یه مقایسه کنیم و ببینیم تو این هشت سال سینمای ما چقدر پیشرفت کرده.چندتا فیلم مهم وتاثیرگذار مچموعه دولت تونسته بسازه.ودر راستای اهداف خود دولت چقدر بیشرفت حاصل شده .الان دیگه وضع طوری شده که فیلمایی که خود ارشاد هم مجوز میده هیچ تضمینی نیس که اکران بشن و یا اکران خوبی داشته باشن چون حوزه هنری هرکدوم رو که نخواد پخش نمی کنه بقیشم ازرو پرده توسط انصار میاد پایین.با این وضع معلوم نیس سالهای آینده کسی این ریسک رو بکنه که سرمایش رو توی یک راه پرخطر مثل سینما خرج کنه یا نه؟
اگه دوستان نظری در رد ویا تکمیل بنده دارن خوشحال میشم بشنوم شاید من اشتباه کرده باشم یه جاهایی
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها