کد خبر: ۱۰۱۰۳
زمان انتشار: ۱۲:۲۱     ۱۴ اسفند ۱۳۸۹
با نگاهی به اسنادی که در طی این سالیان در پایگاه ویکی لیکس منتشر شده است در می یابیم که بیش از یک چهارم اسناد انتشار یافته متعلق به جمهوری اسلامی است . از طرف دیگر هم این خاورمیانه است که گویا جامعه هدف اصلی در افشاگری‌های ویکی لیکس است و این درحالی است که از رژیم مجعول صهیونیستی...

بولتن نیوز : قرن حاضر به دلیل شرایط خاص خود و گسترده شدن فضای دسترسی به اطلاعات عصر ارتباطات نام گذاری شده است . در زمانی نه چندان دور برای انتشار اخبار و دسترسی تمام مردم جهان به یک خبر شاید ماه ها زمان لازم بود اما با ظهور پدیده ای به نام اینترنت در حقیقت زمان از بین رفت و به فاصله تنها چند ثانیه اخبار و اطلاعات در سرتاسر جهان مطالب انتشار یافت . پس از اقبال عمومی مردم به اینترنت سرعت تبادل اطلاعات رو به فزونی رفت و به طبع فضاهای گوناگونی از جمله خبرگزاری ها و سایت های خبری برای دسترسی سریع مردم به اخبار ایجاد شد. اما با گذشت زمان و افزایش حوزه تاثیرگذاری این رسانه در میان افکار عمومی جهان برخی کشورهای سلطه گر تصمیم گرفتند از این ابزار کارآمد نهایت استفاده را ببرند.

پس از حادثه 11 سپتامبر در سال 2001 و حمله آمریکا به عراق در سال 2003 آمریکا با حمایت های همه جانبه از سایت ها و شبکه های مجازی اینترنتی اهداف و خواسته هایش را از مجال دنیای اینترنت پیگیری کرد.ایالات متحده با تصویب بودجه هاینجومی برای اهدا به شبکه هایی که در راستای اهداف تعیین شده آن ها فعالیت می کنند  و با راه اندازی بنیاد های حمایت از فعالین مجازی اینترنتی در وزارت خارجه این کشور تلاش کرد در شبکه جهانی اینترنت که هر روز با اقبال بیشتری از سوی مردم جهان روبرو می شد و ضریب نفوذ آن در کشورهای مختلف رو به فزونی نهاده بود، جایگاه موثری برای اجرای اهدافش پیدا کند. اما برای حضور موثر تر نیاز به ابزار حرفه ای تری بود که این کار بعد از ایجاد شبکه چت در سایت گوگل و یاهو با ایجاد سایت فیس بوک و توییتر شکل تازه ای به خود گرفت.

اما قدرت این شبکه های مجازی که به نام شبکه های اجتماعی معروف بودند به حدی نبود که بتوانند قدرت نفوذ مستقیمی در خصوص موضوعات مورد نظر کاخ سفید داشته باشند به همین دلیل در سال 2006 پایگاه اطلاع رسانی ویکی لیکس توسط یک هکر حرفه ای به نام جولین آسانژ راه اندازی شد.


گرچه خود آسانژ که مدتی هم روزنامه نگاری را تجربه کرده بود ادعای بنیانگذاری این سایت را رد کرده است اما به هرحال تنها چهره ای که با نام ویکی لیکس شناخته شده است او است.این سایت در اوایل فعالیت خود از کم ترین بازدید کننده برخوردار بود تا در سال 2007 با انتشار یک ویدئوی کشتار افراد غیر نظامی در یکی از ایالت های افغانستان به شهرت رسید. سپس اسنادی در مورد جنگ عراق رو کرد اما نکته حائز اهمیت اینکه اسناد اصلا راجع به ادعای واهی در مورد اورانیوم عراق نبود ، به هر حال بعد از آن بود که ویکی لیکس وارد فاز تازه ای شد و اسنادی کشف کرد بسیار محرمانه بود،اسنادی سری مبادله شده در بین سفارتخانه های آمریکایی در سرتاسر جهان به تعداد ۲۵۰۰۰۰برگ سند ، اما این بار با هیاهوی فراوان ، و یک فرق جدید ،و آن اینکه دیگر مثل سابق همه اسناد به یکباره منتشر نشد و گفته شد به خاطر محدودیت ها و فشار دولت آمریکا اسناد ، به صورت محدود گسترش می یابد. حتی برای این که این موضوع نیز بتواند واقعی جلوه دهد هیلاری کیلینگتون در سفرهایی غیر منتظره به برخی از این کشورها غذرخواهی رسمی ایالات متحده را ابلاغ کرد.

اما نکته ای که بسیار جالب به نظر می رسد این است که همان طور که وزیر محترم اطلاعات نیز در هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی به آن اشاره کرد هدف گذاری اصلی سایت ویکی لیکیس افشای طلاعات خاص، هدفدار، پرتاثير درلابلاي دهها پيام بي فايده و کم اهمیت است به نحوی که پس از انتشار عمومی آنها با کمک ابزارهای رسانه ای و سیاست برجسته سازی رسانه ای آن ها را مهم و تاثیرگذار جلوه دهند. از نکات دیگری که به خوبی پشت پرده این سایت به ظاهر افشاگر را بر ملا می کند این است که آمریکا با یک طراحی خاص و جالب با استفاده از این اسناد این سایت حمله جدیدی را به جمهوری اسلامی آغاز کرده است به طوری که با نگاهی به اسنادی که در طی این سالیان در پایگاه ویکی لیکس منتشر شده است در می یابیم که بیش از یک چهارم اسناد انتشار یافته متعلق به ایران است . در نگاهی کلی تر هم این خاورمیانه است که گویا جامعه هدف اصلی در افشاگری‌های ویکی لیکس است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از یک سوم این اسناد متعلق به همسایه‌های ایران است، اسنادی که هر کدام به نحوی به امنیت منطقه خاورمیانه به عنوان نزدیک ترین مرز کنش استراتژیک ایران مربوط هستند. در این بین بررسی وضعیت اسرائیل هم در سهم داشتن در اسناد منتشر شده معنا دار است در میان تمام دولت‌های منطقه خاورمیانه تنها رژیم اسرائیل است که هیچ گونه اطلاعاتی درباره‌اش منتشر نشده است.

با شروع موج بیداری در کشورهای عربی به نظر می آید که این اسناد بیشتر به کار می آید ، زیرا این بار برای اینکه همانند انقلاب اسلامی ایران قافلگیر نشوند با کمک اسناد ویکی لیکس، اتفاقات افتاده در این کشورها را از قبل حدس زده شده جلوه دادند مثل مصر، که بعد از خروش مردمی و جانشینی سلیمان در مصر ، بازهم سر و کله ویکی لیکس پیدا شد و این بار گفته شد که در اسناد محرمانه ای دولت ایالت متحده جانشینی سلیمان را برای مبارک به او پیشنهد داده بوده است.



دفتر اصلی پایگاه ویکی لیکس

و با توجه به نا آرامی های اخیر در بحرین دیروز روزنامه گاردین اسناد جدیدی از ویکی لیکس به چاپ رساند ، مبنی بر اینکه شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه امیر بحرین در گفت وگو با مقامات آمریکایی، سوریه و حزب الله را متهم نموده که به تندورهای این کشور آموزش می‌دهند،‌ اما اذعان کرده که دلایل قاطعی در این‌باره در اختیار ندارد .

ویکی لیکس همچنین در ادعایی عجیب، بدون انتشار مدرک خاصی مدعی شده است که شیخ حمد، نامه‌ای از "منوچهر متکی" وزیر خارجه وقت جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده که از کشورهای منطقه از جمله بحرین خواسته از تلاش‌هایی که ایران، گروه های مسلح عراقی، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، طالبان و سوریه برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از خلیج فارس می‌کنند، حمایت نماید .

گاردین در ادامه به نقل از اسناد ارائه شده می‌نویسد: "دیوید پترائوس" فرمانده وقت نیروهای آمریکایی در خاورمیانه از امیر بحرین به خاطر گشودن سفارت خود در عراق و معرفی سفیر خود در این کشور تشکر و تأکید کرده که "برای کاهش و از بین بردن نفوذ نیاز ایران در عراق" باید کشورهای عربی از بغداد حمایت کنند.

و یا درست قبل از برگزاری نشست آخر ایران با گروه ۵+۱ ، تعدادی از اسناد برای تکمیل پروژه ایران هراسی در منطقه انتشار یافت ؛اسنادی که حکایت از ترسیدن کشورهای منطقه از ایران هسته ای بودند و خواستار حمله آمریکا به ایران شده بودند



روزنامه تلگراف چاپ انگلیس درباره ارتباط جوليا آسانژ موسس و گرداننده وبسايت ويكي ليكس با سازمان هاي جاسوسي آمريكا و رژيم صهيونيستي سيا و موساد نوشت: اگرچه در نگاه اول، انتشار پيام هاي محرمانه ديپلمات هاي آمريكا در جهان يك فاجعه محسوب مي شد، اما شگفت زده خواهيد شد اگر بفهميد كه ويكي ليكس در نهايت سازماني تحت الحمايه واشنگتن يا موساد باشد كه با هدف تحت الشعاع قرار دادن صلح خاورميانه و بي اعتباركردن كشورهاي منطقه خاورميانه راه اندازي شده است. اين روزنامه در ادامه مي افزايد: پيام هاي منتشر شده در ويكي ليكس در نهايت سبب مي شود كه كشورهاي اين منطقه براي ادعاهاي ويكي ليكس مجبور به پاسخگويي شوند.

به نظر می رسد جبهه استکبار با تلاش های زیرکانه و با استفاده از چهره اصلی نفاق گونه خود در تلاش است سیاست های اصلی خود در قبال مسائل مختلف جهان با برنامه های سازمان یافته ای همچون ویکی لیکس پنهان کند. آنچه در بخش های بالای این یادداشت خواندید به خوبی نشان می دهد ویکی لیکی یک بازی جدید و یک ابزار تقلبی نوین است که آمریکا و رژيم صهیونیستی برای مخالفان خود به خصوص ایران علم کرده اند تا بتوانند افکار عمومی جهان را فریب داده و همچنان با یک نقاب در عرصه بین المللی باشند.

* محمد حسین آزادبخت


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها