کد خبر: ۱۰۱۵۳۱
زمان انتشار: ۲۱:۰۹     ۰۱ دی ۱۳۹۱
آخرین اخبار انتخاباتی در هفته‌ای که گذشت/
آرام آرام به سوی انتخاباتی می‌رویم که بی‌شک یکی از پررقابت‌ترین انتخابات‌ها در نظام جمهوری اسلامی خواهد بود، چه اینکه محمود احمدی‌نژاد دومین دور انتخابات خود را پشت سر می‌گذارد و بی‌شک باید جای خود را به فردی دیگر بدهد و در نتیجه رقبا وارد عرصه زورآزمایی انتخاباتی تمام عیاری می‌شوند که تشنه پیروزی یک فرد جدید است.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در فضای سیاسی ایران از هم‌اکنون افرادی در حال تجهیز و یارگیری خود هستند و می‌کوشند زودتر از دیگر رقبا به پشت دروازه‌های ساختمان دولت در پاستور برسند؛ البته هنوز هیچ کدام به صورت رسمی اعلام کاندیداتوری نکرده‌اند و به اصطلاح «چراغ خاموش» به فعالیت خود مشغولند. برخی چهره‌های باسابقه‌تر دنیای سیاست ایرانی هم فراتر از این رقابت‌ها به دنبال انسجام بخشی به جریان و اردوگاه خود هستند و به همین دلیل است که می‌بینیم در هفته گذشته حداد عادل - رییس سابق مجلس و از چهره های ریش سفید اصولگرا - خبر از تشکیل گروه «1+2» می‌دهد.

از سوی دیگر محسن کوهکن - از نمایندگان اصولگرای مجلس - خبر از جلسه مشترک جبهه پیروان خط امام و رهبری با جامعه مدرسین می دهد که باز هم در راستای ایجاد همگرایی در جبهه اصول گرایان است البته ناگفته نماند که اصولگرایان با وجود این که در انتخابات های اخیر همواره پیروز میدان بوده‌اند اما ساز و کارهایی که به دنبال ائتلاف و رسیدن به کاندیدا و لیست واحد بوده است با توفیق چندانی مواجه نبوده است به هر حال اخبار نشان از تکاپوی ریش سفیدان اصول گرا برای ایجاد انسجام و همگرایی در اردوی اصولگرایان دارد البته سیداحمد خاتمی در سخنانش در روز دوشنبه تاکید کرد که درباره مصادیق یعنی کاندیداها در جلسه جامعه مدرسین بحث نشده است شاید این تشکل روحانیتی نمی خواهد خود را از هم‌اکنون وارد کشاکش‌های میان کاندیداها کند حال آن که به نظر می‌رسد رقیب سنتی اصولگرایان چندان تمایلی به فعالیت‌های انتخاباتی ندارد.

هرچند که محمدرضا عارف - معاون اول سیدمحمد خاتمی رییس‌جمهور پیشین - تلویحا اعلام کاندیداتوری کرده است اما در هفته ای که گذشت با واکنش سرد برخی اصلاح‌طلبان مواجه شد. این نشان می دهد اصلاح طلبان هنوز به نتیجه قطعی حضور یا عدم حضور در انتخابات نرسیده اند با این وجود حسین طائب در سخنانی که در ابتدای امسال منتشر شد معتقد است که خاتمی تمایل به حضور در انتخابات دارد اما در حال ارزیابی فضای انتخابات است از آن سو اطرافیان خاتمی طوری سخن می گویند که گویی رییس جمهور سابق علاقه ای به حضور دوباره در انتخابات ندارد. به هر حال از آمدن یا نیامدن خاتمی که بگذریم در خبرها آمد که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در صورت اجازه دادن وزارت کشور همایشی برگزار خواهد کرد این نشان می دهد که اصلاح‌طلبان می‌کوشند هرچه زودتر به جمع بندی درباره نحوه فعالیت در انتخابات آتی هستند.

البته موضوع دیگری که در این هفته همچنان موضوع بحث و بررسی بود طرح اصلاح قانون انتخابات بود طرحی که تاکنون با مناقشات فراوانی همراه بوده است هر چند که شنبه خبر آمد که مجلس به دنبال برگزاری جلسه ای فوق العاده برای بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات است و یکشنبه هم به سرعت البته با اصلاحاتی آن را به تصویب رساند اما موسی قربانی که تجربه زیادی در مجلس دارد و هم اکنون در قوه قضاییه به سر می برد آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد که این طرح به انتخابات آتی نخواهد رسید. لازم به ذکر است که ماده 35 که همانا تعیین شروط جدیدی برای کاندیداها بود و دولت به شدت با آن مخالف بود حذف شد اما در صورت تایید شورای نگهبان اصلاحاتی در تبلیغات و نحوه اجرای انتخابات ایجاد می شود.

در این هفته وزارت کشور نیز به انتظارها پایان داد و زمان ثبت نام را مشخص کرد و اخباری درباره تعرفه های رای گیری منتشر کرد.

در لابلای خبرها در دوشنبه هفته ای که گذشت آمد که لاریجانی از مرکز پژوهش ها خواسته تا ظرفیت های خالی فعالیت احزاب در کشور را فعال کند این دغدغه پیش‌انتخاباتی در میان برخی سیاستمداران است و البته کمتر پیش آمده که این دغدغه ها منتهی به نتیجه ای مناسب برای فعالیت حزبی در کشور بود.

در این هفته چهره های سیاسی در گفت و گوهای خود با خبرنگاران به تعیین شروط و ضرورت هایی برای کاندیداها پرداختند این که به احزاب بها دهد یا طرح اقتصادی داشته باشد و یا با مقامات عالی رتبه هماهنگ باشد نیز از دیدگاه هایی بود که برخی چهره ها درباره کاندیداهای انتخابات داشتند.

این هفته اما مسایل دیگری پیش آمد که انتخابات را تا حدودی تحت الشعاع قرار داد؛ آزادی فرزند آیت الله هاشمی از زندان البته با وثیقه و مرخصی استعلاجی علی اکبر جوانفکر و برگزاری برخی همایش‌ها با حضور شخصیتهای که نظامی از این دست اخبار بود.

به هر صورت بیش از پنج ماه به انتخابات مانده است و در آستانه فصل سرد سال هستیم اما هر هفته بر حرارت بگومگوهای سیاسی و انتخاباتی افزوده خواهد شد و رقبا با وجود این که در ظاهر نشان نمی دهند می کوشند همچون بازی شطرنج مهره های خود را در موقعیت های مناسب قرار دهند و به اصطلاح «گشایش» خوبی را رقم بزنند تا بتوانند دست بالاتری در رقابت های آتی داشته باشند و خود را وارد قلعه ریاست جمهوری کنند.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۳ - ۰۱ دی ۱۳۹۱
۰
۰
آیت الله؟؟؟؟؟؟؟هاشمی!!!!!!!!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها