کد خبر: ۱۰۱۶۲۲
زمان انتشار: ۱۰:۳۹     ۰۲ دی ۱۳۹۱
متاسفانه در جامعه ما نه تنها در این گونه بحث های علمی، بلکه در موضوعات دیگر نیز گاهی میان مسائل علمی و موضع گیری های سیاسی و اجرائی خلط می شود و کسانی که دنبال جنجال های سیاسی هستند از این گونه مباحث سوء استفاده هایی می کنند.
آیت الله رجبی اظهار داشت: بدون شک عشقی که حضرت آیت الله خوشوقت نسبت به اهلبیت ( علیهم السلام) دارند اگر بیشتر از این افراد نباشد، کمتر نیست و قطعا بیش از آنها ارادت دارند، اما به نظر بنده  برخی از کسانی که از این موضوع علمی سوء استفاده می کنند حتی عشق و اخلاص هم نسبت به اهلبیت (علیهم السلام) ندارند، چون کسی که عشق و علاقه آنها را دارد باید منش آنها را هم داشته باشد. بنابراین کسانی که در موقعیت سخنران و مرثیه خوانی قرار دارند و یا افراد دیگری که در سطح جامعه ما هستند و عشق به اهل بیت دارند باید توجه داشته باشند که این صرفا یک نظر علمی است و این نظر را دیگران هم گفته اند و مخصوص ایشان نیست.

به گزارش سرویس دین و اندیشه بی باک، در پی اظهار نظری علمی از سوی حضرت آیت الله خوشوقت از علمای انقلابی و اخلاقی تهران و پخش آن در شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، برخی رسانه های بیگانه از این موضوع سوء استفاده کردند و متاسفانه تعدادی از رسانه ها و شخصیت های داخلی نیز برخلاف روند علمی رایج در حوزه های علمیه، واکنش های تندی در این زمینه اتخاذ کردند و این موضوع را توهین بی سابقه به ساحت اهل بیت (علیهم السلام) خواندند!



حضرت آیت الله رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و قائم مقام علامه مصباح یزدی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در واکنش به حجم حملات و تخریب های اخیر علیه آیت الله خوشوقت به خبرنگار " بی باک" گفت:  باید به این نکته توجه داشت که آیت الله خوشوقت یکی از دانشمندان و شاگردان برجسته حضرت امام (ره) در مسائل اخلاقی، عرفانی و علمی هستند و ایشان یکی از ذخایر نظام به حساب می آیند، منش و مباحث اخلاقی که این بزرگوار مطرح می کنند، همچنین نعمت وجود ایشان یکی از برکات حوزه علمیه است که خداوند نصیب جامعه ما کرده است.

آیت الله رجبی خاطر نشان کرد: در مباحث علمی اعم از کلامی، فقهی، اصولی و حتی اخلاقی بین بزرگان ما اختلاف نظر وجود داشته و دارد، اگر این اختلاف نظرها با روش علمی معتبر و استدلال و استناد منطقی و معقول مطرح شوند، نه تنها یک امر منفی به حساب نمی آید، بلکه پویا و زنده بودن جامعه و نظام علمی آن را نشان می دهد.



وی افزود: اگر بنا باشد که نظرات و اختلافات علمی مطرح نشود، باید همه مجتهدین کار خود را تعطیل کنند به دلیل این که فتاوای آنان نیز در موارد قابل توجهی با یکدیگر اختلاف دارد، باز بودن باب اجتهاد به معنای اظهار نظر علمی و روشمند در قلمرو فهم معارف دینی و از جمله مسائل شرعی است.

آیت الله رجبی عنوان کرد: یکی از ویژگیهای حوزه تشیع این است که در بحث علمی دارای حریت است و با آزاد اندیشی کامل و البته روش مند نظرات دیگران را نقد و  یا رد می کنند و یا نظریه ای جدید ارائه می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که حتی اگر کسی نظریه خلاف مشهور هم می دهد در صورتیکه با روش علمی و مبتنی بر اصول بحث علمی است، باید به عنوان یک نظر آن را محترم شمرد و نباید با آن برخورد شود که دیگران نتوانند نظری بر حسب ضوابط ودلایل ارائه دهد. بنابراین این موضوع را باید یک امر مثبت تلقی کرد که یک متفکری آمده و نظریه ای ارائه می دهد.



وی ابراز داشت: متاسفانه در جامعه ما نه تنها در این گونه بحث های علمی، بلکه در موضوعات دیگر نیز گاهی میان مسائل علمی و موضع گیری های سیاسی و اجرائی خلط می شود و کسانی که دنبال جنجال های سیاسی هستند از این گونه مباحث سوء استفاده هایی می کنند و این یک خصلت بسیار زشت و یک روش بسیار بدی است که برای یک هدف غیر علمی، مسائل علمی،دینی و شرعی را مستمسک قرار دهیم و یک شخصیتی که دارای یک سابقه طولانی مثبت و خوب علمی است، مورد حمله قرار دهیم.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: این درست نیست که ما برای رسیدن به اهداف خود و برای اینکه جناح خود را تقویت و جناح مقابل را تضعیف کنیم، از اختلاف نظر در مباحث علمی برای مسائل سیاسی سوء استفاده کنیم و یک عده ای را حساس و تهییج کنیم و ایجاد تقابل شود.

وی گفت: سوء استفاده سیاسی از این گونه مباحث، نه امری است که شرعا جایز باشد و نه از نظر عقل و آداب اخلاقی صحیح به نظر می رسد و نه با فرهنگ انقلابی و اخلاق اجتماعی سازگار است.



آیت الله رجبی خاطر نشان کرد: کسی که در عرصه اجتماعی فعالیت می کند باید مراقب رفتار و حرکات خود باشد که بر طبق موازین درست دینی و اسلامی جامعه حرکت کند، قطعا جامعه اسلامی ما چنین سوء استفاده هایی را درست نمی داند و ما امیدواریم که این دوستان دوچار سوءتفاهم شده باشند و ان شاء الله که قصد بدی از این گونه مطرح کردن مسائل نداشته اند. البته بعید هم نیست که دشمنانی وجود داشته باشند که با هدف ایجاد بدبینی و هدف شکستن حرمت بزرگان ما دست به انجام چنین کارهایی بزنند، مهم این است که مردم فهیم ما متوجه توطئه های دشمنان و این سیاستهای ضد اخلاقی باشند و از کنار این گونه مسائل به درستی عبور کنند.

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: بدون شک عشقی که حضرت آیت الله خوشوقت نسبت به اهلبیت ( علیهم السلام) دارند اگر بیشتر از این افراد نباشد، کمتر نیست و قطعا بیش از آنها ارادت دارند، اما به نظر بنده  برخی از کسانی که از این موضوع علمی سوء استفاده می کنند حتی عشق و اخلاص هم نسبت به اهلبیت (علیهم السلام) ندارند، چون کسی که عشق و علاقه آنها را دارد باید منش آنها را هم داشته باشد. بنابراین کسانی که در موقعیت سخنران و مرثیه خوانی قرار دارند و یا افراد دیگری که در سطح جامعه ما هستند و عشق به اهل بیت دارند باید توجه داشته باشند که این صرفا یک نظر علمی است و این نظر را دیگران هم گفته اند و مخصوص ایشان نیست.

آیت الله رجبی گفت: باید در عرصه علمی نظرات مطرح شوند خود همین باعث تحقیق بیشتر و شفافتر شدن مساله می شود و این مساله مانند خیلی از نظریات تاریخی دیگر است. در قاتل ائمه اطهار (علیهم السلام) اختلاف می باشد، در ایام شهادت آنها گاهی دو یا سه قول است، در سن بعضی از ائمه هم اختلاف وجود دارد لذا این قبیل مسائل و اختلاف نظرهای علمی که وجود دارد نباید منشا سوء استفاده و توطئه دشمن باشد. البته مردم ما آن قدر فهیم هستند که به خوبی این مسائل را تشخیص می دهند و کسانی که می خواهند از این قبیل مسائل به اغراض جناحی خود برسند، اندک زمانی طول نمی کشد که مردم  به باطن پلیدشان پی خواهند برد.

این استاد بارز حوزه علمیه در ادامه اضافه کرد: این موضوعات باید اطلاع رسانی شود بعضیها توجیه نیستند و یا توجه ندارند و برخی هم شاید از روی ارادت و عشق به اهل بیت (علیهم السلام) موضع گیری کنند اما همیشه در این گونه مسائل یک عده ای سوء استفاده چی هستند. البته عده ای هم آنقدر عشق و علاقه به اهل بیت (علیهم السلام) دارند که برای آنها قابل تحمل نیست. به هر حال باید مواظب سوء استفاده دشمن برای شکستن حرمت بزرگان باشیم.

وی افزود: آیت الله خوشوقت از قبل انقلاب از شاگردان مشهور درس اخلاق و عرفان علامه طباطبائی بودند و ایشان بعنوان شاگرد برجسته علامه در زمینه اخلاق شناخته می شوند و مورد مراجعه بوده اند. به هر حال کسی که حتی قبل از انقلاب در عرصه اخلاقی، علمی و انقلابی بوده اند و در این عرصه جزء بزرگان بوده اند، دیگر جایی برای صحبت ما نمی ماند.

آیت الله رجبی در پایان به خبرنگار بی باک گفت: حضرت آیت الله خوشوقت در زمان حضرت امام(ره) مدتی عضو شورای انقلاب فرهنگی بودند و بعد هم در طول این مدت در مسیر درست اخلاق ، علم و انقلاب بوده اند و این مساله نشان از یک طهارت و صفای باطنی بالایی دارد و همچنین ایشان دارای بصیرت اجتماعی بالایی هستند و در مسائل مختلفی که پیش آمده است موضع متناسب و سازگار با بینش حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری داشتند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها