کد خبر: ۱۰۴۳۷۳
زمان انتشار: ۲۲:۴۵     ۱۲ دی ۱۳۹۱
به بهانه افتتاح شبکه «تماشا»/
افتتاح شبکه‌های گوناگون تلویزیونی در مدتی کوتاه، هرچند به بهانه رقابت صدا و سیما با شبکه‌‌های ماهواره و کشاندن مردم پای برنامه‌های داخلی رخ داد، اما با تکرار مکررات در شبکه‌های نوظهور باید منتظر نتیجه ماند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، شبکه تماشا این روزها درحالی به پخش آزمایشی خود ادامه می‌دهد که همان کار شبکه آی‌فیلم را انجام می‌دهد، یعنی بمباران تماشاگر با سریال‌های تکراری. این ضعف در شبکه تماشا روزنامه جوان را بر آن داشته تا در یادداشتی به شبکه تماشا توصیه کند به جای پخش کهنه فروشی، جنس نو بیاورد و در قحطی توجه به تله‌تئاترهای تلویزیوینی، به تولید و پخش این آثار کمر بندد.
 

بر اساس این نوشته «شبکه تماشا پخش آزمایشی خود را با هدف نمایش فیلم و سریال آغاز کرده است. این شبکه جدیدترین محصول دیجیتالی شدن تلویزیون است که با فاصله کمی از راه اندازی دیگر شبکه دیجیتالی سیما یعنی شبکه سلامت، پخش آزمایشی خود را شروع نموده است. زمزمه های ایجاد شبکه تماشا به مدت ها قبل بازمی گردد، زمانی که قرار شده بود شبکه های تخصصی در تلویزیون ایجاد شوند اما این ایده تا زمان رجعت صدا و سیما از آنالوگ به دیجیتال طول کشید.
فضای دیجیتال بهترین امکان برای راه اندازی ارزان قیمت شبکه های جدید بود، به طوری که در مدت بسیار کوتاهی چند شبکه متنوع به لیست شبکه های صدا و سیما افزوده شد. تلویزیون نیز در تبلیغات پرحجم خود از مردم می خواهد هرچه سریع تر با تهیه یک مبدل دیجیتال بتوانند تصاویر شبکه های نوظهور را دریافت کنند. به احتمال زیاد راه اندازی شتابزده این شبکه، ایجاد فضای بیشتر برای رقابت صدا و سیما با شبکه های ماهواره است؛ سیاستی که معتقد است به وسیله کشاندن مردم به پای برنامه های شبکه های داخلی، ماهواره از رونق می افتد و مشتری های خودش را از دست می دهد».
 

اما به زعم نویسنده «توسعه کمی و بالابردن آمار شبکه های دیجیتالی داخلی در رقابتی تنگاتنگ با شبکه های فارسی زبان ماهواره ای هستند که آنان هم به سرعت تکثیر و زیاد می شوند. شبکه های فارسی زبان ماهواره اما در یک قدم جلوتر از صدا و سیما اقدام به تهیه و پخش سریال های امریکایی و ترکی می کنند، آن هم با دوبله ای ابتدایی که به مرور زمان به سمت حرفه ای شدن پیش می رود. اما تجربه شبکه های آی فیلم، نمایش و حتی پویا نشان داده که منبع تغذیه اصلی آنها آرشیو صدا و سیماست و مهم ترین برنامه هایشان بازپخش فیلم ها و سریال هایی است که قبل از آن از شبکه های سراسری حداقل برای یک بار پخش شده اند».
 

در ادامه از تکرار تکراری‌ها انتقاد شده و آمده: «سیاست پخش برنامه های تکراری گویا یکی مهم ترین برنامه های شبکه تماشاست که می شود تکرار چندباره همان برنامه هایی که هم از شبکه های سراسری و هم از آی فیلم و نمایش پخش شده اند. بمباران تماشاگر با سریال های تکراری آن هم برای شبکه ای نوپا نمی تواند چندان خوشایند باشد. شبکه تماشا این قابلیت را دارد که به جای محدود کردن خود به بازپخش سریال های تکراری، به سمت خرید و دوبله سریال های جدید خارجی و سفارش ساخت سریال به فیلمسازان داخلی برود. مسلماً پخش تولیدات نو از یک شبکه مزیت قابل توجهی برای ترغیب بیننده برای تماشای آن شبکه است».
 

و در پایان نویسنده پیشنهاد خود را مطرح کرده و نوشته: «هم اکنون در داخل کشور ظرفیت های عظیمی مانند تولید تله تئاتر و حتی نمایش تئاتر های اجرا شده در سالن های متعدد تئاتر است. تئاتر به دلیل ویژگی خاصش مخاطبان محدودی دارد، حداقل مزیت این کار این است که تماشاگر با تجربه ای نو در تلویزیون آشنا می شود و فرهنگ تئاتر رفتن و تئاتر دیدن در کشور گسترش پیدا می کند، تماشا می تواند عاملی باشد برای جان بخشیدن به تئاتر کشور. شبکه تماشا گرچه به عنوان شبکه سریال مطرح شده اما می تواند در کنار آن به نمایش تله فیلم و تله تئاتر نیز بپردازد. این شبکه به جای آنکه خود را به عنوان پخش کننده تکراری ها معرفی کند، می تواند پنجره ای باشد برای تماشای دست اول ها».
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها