کد خبر: ۱۰۵۶۹۹
زمان انتشار: ۱۲:۵۷     ۱۹ دی ۱۳۹۱
هاگل اخیرا در گفتگو با برخی رسانه ها و نشریات از مواضع پیشین خود فاصله گرفته و با متذکر شدن حمایت “کامل و صریح خود از اسرائیل”، پیشبرد روند صلح در خاورمیانه را تحت منافع اسرائیل عنوان کرده است. وی همچنین در گفتگو با روزنامه لینکلن ژورنال استار، ایران را یک کشور حامی تروریسم قلمداد می کند، در حالی که پیشتر دستیابی ایران به انرژی هسته ای را مخالف صلح نمی دانست.
سرویس بین الملل پایگاه 598 - با وجود انتقادات فراوان از باراک اوباما به دلیل انتخاب چاک هاگل به عنوان وزیر دفاع ایالات متحده (که با مواضع ضد صهیونیستی خود مشهور است)، اما معاون وزیر خارجه اسرائیل، دنی آیالون، که سفیر سابق اسرائیل در امریکا نیز هست، روز سه شنبه در گفتگو با یدیعوت آحارانوت، پرفروش ترین روزنامه اسرائیل، گفت:"من بارها با هاگل دیدار داشته ام، و قاطعانه می گویم وی به اسرائیل به عنوان متحد اصلی و طبیعی امریکا می نگرد.” این نشریه پیشتر عنوان کرده بود پنتاگون با وجود هاگل، کابوس شب های نتانیاهو خواهد بود.



ناگفته نماند روابط اسرائیل و امریکا پیش از موضوع چاک هاگل، با انتقاد امریکا از حضور دولت اسرائیل در کرانه باختری که مانعی سد راه گفتگوهای صلح با فلسطینیان است، و همچنین بر سر مسئله حمله نظامی به ایران قدری به تیرگی گرایده بود؛ (زیرا امریکا زیر بار گزینه نظامی نمی رفت و همچنان بر تحریم اقتصادی پافشاری می کرد.) هرچند نتانیاهو با وجود اختلاف نظرهایی که با اوباما دارد، روابط متقابلشان را درخصوص مسائل خاورمیانه متناسب و هماهنگ عنوان می کند اما آگاهی از این موضوع که اسرائیل سالانه 3 میلیارد دلار کمک مالی در حیطه دفاعی از امریکا دریافت می کند، اهمیت توجه به چنین اختلاف نظرهایی را دوچندان می سازد.

تناقض و اختلاف نظر بین تحلیلگران صهیونیستی و امریکایی در مطلب امروز رویترز وضوح بیشتری دارد. اکثر تحلیلگران اسرائیلی مخالف نظر دنی آیالون هستند و انتخاب هاگل را واقعه ای بد و ناگوار در روابط امریکا و اسرائیل قلمداد می کند.

همچنین برخی تحلیلگران امریکایی نیز با تاکید بر مواضع ضد اسرائیلی هاگل، به هیچ عنوان از این انتخاب دفاع نمی کنند. هاگل همانطور که پیشتر عنوان شده است، بارها به تحریم علیه ایران دشمن شماره یک اسرائیل رای مخالف داده؛ و در خصوص وجود جریانی که آن را "لابی یهودی” می نامد هشدار داده بود.

اما جالب اینجاست که تناقض در گفتار خود هاگل نیز هویداست. وی اخیرا در گفتگو با برخی رسانه ها و نشریات از مواضع پیشین خود فاصله گرفته و با متذکر شدن حمایت "کامل و صریح خود از اسرائیل”، پیشبرد روند صلح در خاورمیانه را تحت منافع اسرائیل عنوان کرده است. وی همچنین در گفتگو با روزنامه لینکلن ژورنال استار، ایران را یک کشور حامی تروریسم قلمداد می کند، در حالی که پیشتر دستیابی ایران به انرژی هسته ای را مخالف صلح نمی دانست.

همچنین گفتنی است برخی نشریات از عذرخواهی وی از جامعه همجنسبازان که زمانی با تعابیر تند و زننده از آنان یاد می کرد پرده برداشته اند.

برخی از مقامات دو کشور نیز در تلاشند این انتخاب را به هر نحو ممکن کم اثر و خوشایند عنوان کنند؛ به عنوان مثال موشه آرن تصمیم گیری و روند کلی سیاسی را در امریکا برعهده ی رئیس جمهور دانسته و نقش وزیر دفاع را چندان تعیین کننده لحاظ نمی کند و به همین دلیل حساسیت ها به خاطر انتخاب هاگل را وارد نمی داند.

 آلن پینکاس، سرکنسول سابق اسرائیل در امریکا نیز ماه پیش در اَل مانیتور نوشت: "اوباما تحت تاثیر پیش زمینه نظامی هاگل و قدرت تحلیل و درک او از مسائل خاورمیانه و به دلیل شناخت عمیق او از موضوعات مرتبط با اسرائیل انتخاب وی را به سنا پیشنهاد داده است. هاگل ضد اسرائیل و ضد یهود نیست!”

این تناقضات فاحش در عرض فقط چند ماه طوری کنار هم قرار گرفته اند که گویی چاک هاگل به هر طریق ممکن باید به سِمَت وزیر دفاع ایالات متحده انتخاب شود؛ حتی اگر لازم باشد از مواضع پیشین خود فاصله بگیرد و برخی مقامات اسرائیلی نیز از وی تمجید کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها