کد خبر: ۱۰۶۶۰۸
زمان انتشار: ۰۰:۵۴     ۲۵ دی ۱۳۹۱
«المانیتور»:
با وجودی که نتانیاهو سعی دارد تا با به تصویر کشیدن ایران به عنوان بزرگ‌ترین تهدید جهان، از ترس مردم اسرائیل سوءاستفاده کند، اما آنها بیشتر از آنکه نگران سانتریفیوژهای ایران باشند، نگران مشکلات اقتصادی خود هستند.

به گزارش 598 به نقل از فارس، پایگاه خبری «المانیتور» در مقاله‌ای به قلم «مئیر جاودانفر»، تحلیلگر اسرائیلی-ایرانی مسائل خاورمیانه، می‌نویسد: یک نظرسنجی اخیر توسط روزنامه تایمز اسرائیل، نشان می‌دهد که تنها 12 درصد از رای دهندگان احتمالی اسرائیلی، به تهدید ایران به عنوان یکی از مسائل ضروری می‌نگرند، درحالی که از نظر 43 درصد از آنها، مشکلات اقتصادی، جزو مبرم‌ترین مسائل است.

 

* تنها 12 درصد از رای دهندگان احتمالی اسرائیل، نگران ایران و برنامه اتمی آن هستند

اما این مسئله چطور امکان دارد؟ چطور تنها عده‌ای اندک از مردم اسرائیل نگران رژیمی هستند که دائما خواستار حذف کشورشان شده،‌ هولوکاست را انکار کرده و دشمن قسم خورده آنها یعنی حماس را مسلح و از لحاظ مالی، تامین کرده است؟ چظور امکان دارد که تنها 12 درصد از رای دهندگان احتمالی اسرائیل، نگران ایران و برنامه اتمی آن هستند، درحالی که نخست وزیر آنها دائما ایران را «بزرگ‌ترین تهدید جهان» می‌نامد؟ به علاوه تهران را «آخرالزمانی» توصیف می‌کند.

 

* اکثر مردم اسرائیل نگران سانتریفیوژهای نطنز نیستند

پس چه اتفاقی افتاده است؟ سانتریفیوژ‌های نطنز، چطور در میان بزرگترین نگرانی‌های مردم اسرائیل، ارزش خود را از دست داده‌اند؟ از نظر من، به عنوان یک اسرائیلی ایرانی تبار و یک محقق در این زمینه، دلایلی در توضیح این پدیده بسیار جالب وجود دارد که در ادامه آنها را به ترتیب درجه اهمیت نزولی، توضیح خواهم داد.

 

* در اسرائیل نگرانی‌های داخلی بیش از نگرانی‌های خارجی است

در اسرائیل نیز درست مانند سایر کشورها،‌ نگرانی‌های داخلی از نگرانی‌های خارجی سبقت می‌گیرند. با این وجود در سال‌های نخست تاسیس اسرائیل، این مورد وجود نداشت. نمی‌توان سال 2013 را با 1948،1958 و یا 1968 مقایسه کرد. با اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سعی دارد تا با به تصویر کشیدن اسرائیل به عنوان کشوری که با نابودی قریب الوقوع به دست ایران مواجه است، از ترس مردم خود سوء استفاده کند، حقیقت این است که از نظر بسیاری از مردم اسرائیل، اسرائیل امروز، یک قدرت بزرگ منطقه‌ای است. و این دلیل این است که چرا برخلاف چند دهه نخست پس از استقلال اسرائیل، این رژیم توانست بر روی مسائل داخلی، بیش از ایران، تمرکز کند.

 

* حتی چین و روسیه نیز در حال حاضر به عنوان اعضای گروه 1+5، علیه ایران مذاکره می‌کنند

برخلاف سیاست‌های شهرک سازی اسرائیل، وقتی موضوع تهدیدات ایران به میان می‌آید، نه تنها آمریکا، بلکه کل جهان غرب نیز در کنار اسرائیل قرار دارد. حتی چین و روسیه نیز در حال حاضر به عنوان اعضای گروه 1+5، علیه ایران مذاکره می‌کنند.

علاوه بر این، تحریم‌های علیه ایران، در کنار وعده اوباما مبنی بر اینکه وی به ایران اجازه دستیابی به سلاح‌های اتمی را نخواهد داد، ظاهرا بسیاری از مردم اسرائیل را متقاعد کرده است که وقتی موضوع حکومت ایران در میان باشد، اسرائیل تنها نخواهد بود.

 

* از نظر «مئیر داگان»، حمله به ایران «احمقانه‌ترین چیزی است که وی تا به حال شنیده است»

دلیل مهم دیگر این است که از نظر «مئیر داگان»، رئیس سابق موساد، حمله به ایران، «احمقانه‌ترین چیزی است که وی تا به حال شنیده است». وقتی که رئیس سابق جاسوسی اسرائیل که به گفته آریل شارون، متخصص «جدا کردن سر اعراب از بدنشان است»، این حرف را بزند، نباید مردم اسرائیل را که فکر می‌کنند کشورشان در معرض خطر نابودی قریب الوقوع توسط ایران قرار ندارد، سرزنش کرد.

 

*مردم اسرائیل تصویر بسیار مثبتی از مردم ایران دارند

تصویر مثبت مردم ایران در اسرائیل، عامل ناخودآگاه دیگر است. بسیاری از مردم اسرائیل، تصویری مثبت از مردم ایران در اذهان خود دارند. این طرز فکر توسط جمعیت ایرانی اسرائیل به وجود آمده است که نسبت به میراث خود بسیار مغرورند و در مورد مردم ایران با افتخار سخن می‌گویند.

 

*«ران ادری»، بنیانگذار گروه «اسرائیل ایران را دوست دارد»

«ران ادری»، بنیانگذار گروه «اسرائیل ایران را دوست دارد»، نمونه خوبی برای اثبات این موضوع به شمار می‌آید. اولین و تنها برخورد او با ایرانیان خارج از کشور خوب بود و این احساس را در وی به وجود آورد.

 

* فیلم «جدایی نادر از سیمین» ذهنیت مردم اسرائیل را نسبت به مردم ایران تغییر داده است!

موفقیت سینمای ایران در اسرائیل، از دیگر عواملی است که شایان ذکرند. فیلم‌های ایرانی در آنجا بسیار موفق بوده‌اند و در بسیار از نقاط اسرائیل به نمایش درآمده‌اند. برای مثال، «جدایی نادر از سیمین»، فیلم برنده جایزه اسکار به مدت 5 ماه، به طور روزانه در سینمای مرکزی «دیزنگ آف لو» در تل آویو، به نمایش گذاشته شد.

به گفته مدیر این سینما، تعداد اندکی از فیلم‌های خارجی (که توسط کشورهای غربی ساخته نشده‌اند) تا این اندازه بین مردم اسرائیل محبوب بوده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها