کد خبر: ۱۰۷۳۵۴
زمان انتشار: ۱۳:۲۹     ۲۸ دی ۱۳۹۱
598 به نقل از رجانیوز: اگر مرگ یک وبلاگ‌نویس در ایران که طبق نظر صریح پزشکی قانون تنها به دلیل استرس وارد به وی به دلیل بازداشت توسط پلیس بوده، منجر به برکناری یکی از مقامات ارشد نیروی انتظامی می‌شود و پرونده مرگ او به یکی از موارد اصلی دستورکار نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبدیل شده است، مرگ مشکوک یک فعال اینترنتی در ایالات متحده که شواهد یک قتل را دارد، با سانسور شدید از سوی رسانه‌های غربی روبرو می‌شود و حتی یکی از مسئولان ارشد کاخ سفید و کنگره هم نیازی نمی‌بیند تا درباره این مساله، اظهارنظر کند.

جسد «آرون شوارتز» (Aaron Schwartz) وبلاگ‌نویس، فعال مدنی و سیاسی آمریکایی ۲۶ ساله، چند روز پیش در آپارتمانش واقع در محله بروکلین پیدا شد. اگرچه «لئو رافائل ریف»، رئیس دانشگاه MIT از پروفسور «هال آبلسون» خواست تا در مورد عوامل احتمالی که در مرگ «آرون شوارتز» دخیل بوده‌اند، تحقیق کرده و آن را دقیقا بررسی کند. 

مرگ مشکوک «آرون»؛ یک هفته قبل از حضور در دادگاه محاکمه

 

این وبلاگ‌نویس آمریکایی از منتقدان سرسخت «فهرست کشتار» باراک اوباما و دیگر سیاست‌های دولت امریکا بود. بنا بر گزارش‌ها، اوباما اسامی افرادی را که از نظر امریکا مظنون به تروریسم هستند در «فهرست کشتار» تایید می‌کند و این افراد پس از تایید نهایی وی در فهرست کشتارهای هدفمند قرار می‌گیرند. 
 
شوارتز همچنین از منتقدان جدی انحصاری کردن اطلاعات بود و عقیده داشت که این اطلاعات باید در اختیار تمامی افراد جامعه قرار گیرد. دفتر دادستانی کل امریکا در ایالت ماساچوست شوارتز ۲۶ ساله را متهم کرد که سال ۲۰۱۰ با استفاده از شبکه کامپیوتری «موسسه فناوری ماساچوست» از سرویس آنلاین «جی استور» میلیون‌ها مقاله از مجلات دانشگاهی را دانلود کرده تا آن‌ها را در دسترس عموم مردم قرار دهد. 
 
با این وجود پس از این‌که شوارتز هارد دیسک‌های خود را تحویل داد، اتهامات بر ضد وی از سوی «جی استور» (کتابخانه دیجیتال) منتفی شد اما کارمن اورتیز، دادستان کل ایالت ماساچوست و استیو هیمن با حمایت موسسه فناوری ماساچوست به پیگیرد قانونی این فعال امریکایی ادامه دادند. 
 
مرگ این فعال امریکایی چند هفته پیش از زمانی که قرار بود در دادگاه حاضر شود روی داد. دادخواستی «درباره سختگیری و پیگیری شدید پرونده آرون شوارتز» که به منظور برکناری کارمن اورتیز تنظیم و به کاخ سفید ارائه شده است تاکنون با حدود ۱۰ هزار امضا مورد تایید قرار گرفته است. 
 
این وبلاگ‌نویس، همچنین از زمان آغاز حملات سایبری مشترک اسرائیل و امریکا علیه ایران از منتقدان این حملات بود. شوراتز از منتقدان صریح اوباما در فهرست قتل بود؛ فهرستی که در آن افراد مظنون به تروریسم توسط آمریکا جمع آوری شده است و پس از تائید نهایی توسط خود باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا در معرض قتل هدفمند قرار می‌گیرند. 

 

مرگ آرون حاصل نظام قضایی کیفری آمریکاست
 
به گزارش پرس تی‌وی، خانواده آرون شوارتز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: مرگ آرون فقط یک تراژدی شخصی نیست. بلکه حاصل یک نظام قضایی کیفری است که مملو از تهدید، ارعاب و دادستانی افراطی و سختگیرانه است. 
 
از روز جمعه (۲۲ دی) و هم‌زمان با پیدا شدن جسد این فعال و نابغه علوم کامپیو‌تر در آپارتمان محل سکونتش در نیویورک، فعالان اینترنتی نیز دفتر دادستان کل امریکا را در این زمینه مسئول دانسته‌اند. 
 
طبق بیانیه خانواده شوارتز، مقام‌های قضایی امریکا مجازات‌های سنگینی از جمله بیش از ۳۰ سال حبس و بدهی نقدی تا سقف یک میلیون دلار برای وی درخواست کرده بودند تا «این فعال امریکایی را به علت ارتکاب جرمی که گفته می‌شد قربانی نداشته» تنبیه کنند. 
 
تفاوت پرونده «ستار بهشتی» با «آرون شوارتز»
 
چندی پیش برخی اخبار غیررسمی درباره مرگ یک وبلاگ‌نویس ضدانقلاب در بازداشتگاه پلیس فتای تهران از سوی رسانه‌های خارجی منتشر شد. پیگیری نمایندگان مجلس و مسئولان نیروی انتظامی نهایتا به پیگیری گسترده و رسمی مسئولان ذی‌ربط منتهی شد که کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز اقدام به ارائه یک گزارش مفصل در صحن علنی مجلس کرد.
 
برکناری رئیس پلیس فتای تهران به دلیل قصور در انجام وظایف، یکی از اقدامات جدی نیروی انتظامی برای رسیدگی به این پرونده بود. اگرچه پزشکی قانونی در گزارش رسمی خود اعلام کرد که هیچگونه آثار ضرب و جرحی بر بدن ستار بهشتی دیده نشده و علت مرگ وی، اضطراب و استرس ناشی از بازجویی بوده است اما نمایندگان مجلس باز هم به طور جدی به این پرونده رسیدگی کردند و مسئولان نیروی انتظامی نیز در حال بررسی پرونده و شناسایی عاملان این حادثه تلخ هستند.
 
 
با این حال، در ایالات متحده آمریکا که مدعی حقوق بشر است و در زمینه پرونده مرحوم ستار بهشتی نیز رسانه‌های متعدد خود را مسئول ارائه اطلاعات غلط و فضاسازی تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران کرد، مرگ یک وبلاگ‌نویس مشهور نه تنها با پوشش رسانه‌ای روبرو نشد، بلکه حتی مقامات آمریکایی و حتی رئیس پلیس منطقه هم حاضر به پاسخگویی و پیگیری پرونده مرگ آرون شوارتز نشده است.
 
به نظر می‌رسد اکنون یک سوال جدی در افکار عمومی جهانی و فعالان حقوق بشر شکل گرفته که نیاز به پاسخ دارد: پرونده «ستار بهشتی» را نمایندگان مجلس ایران پیگیری می‌کنند؛ چه کسی از «آرون شوارتز» حمایت می‌کند؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
یونس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۸ - ۲۹ دی ۱۳۹۱
۰
۰
خب آمریکا که از نعمت جمهوری اسلامی برخوردار نیست
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها