کد خبر: ۱۰۸۹۴۲
زمان انتشار: ۰۷:۰۱     ۰۵ بهمن ۱۳۹۱
ايران در برابر غرب استراتژي 2 گام به جلو و يك گام به عقب را در پيش گرفته است.
خبرگزاري رويترز با انتشار اين تحليل نوشت: ايران احتمالا از روند همكاري با آژانس دست مي كشد تا از آن به عنوان اهرمي ترغيب كننده در جهت لغو تحريم ها يا دريافت ديگر امتيازها در چارچوب مذاكرات گسترده تر با قدرت هاي جهاني استفاده كند. به اين ترتيب مي توان درك كرد كه چرا بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي از سفر اخير خود به تهران دست خالي بازگشتند. ايران بارها در گذشته اعلام كرده است كه در مقابل همكاري با آژانس انتظار نوعي پاداش دارد. به گفته يك مقام غربي، ايران اين را مي خواهد و نشانه اي از عقب نشيني در اين زمينه وجود ندارد.
رويترز مي نويسد: در صورتي كه اين نگرش تهران باشد، تلاش يكساله آژانس براي دسترسي به سايت پارچين در جنوب شرق تهران تا زماني كه ديپلماسي بين ايران و گروه 1+5 (آمريكا، انگليس، فرانسه، چين، روسيه و آلمان) در بن بست باشد، راه به جايي نمي برد.
يك ديپلمات غربي روند مذاكرات آژانس بين المللي انرژي اتمي با ايران را يك بازي از قبل پيش بيني شده از سوي تهران مي داند كه دو گام رو به جلو و يك گام رو به عقب است. به نتيجه نرسيدن مذاكرات اخير در تهران، شكست ديگري بود براي روند طولاني مذاكره بر سر برنامه هاي هسته اي ايران كه هدف آن تعديل نگراني هاي بين المللي در اين زمينه است. هم ايران و هم گروه 1+5 مي گويند پس از 7 ماه آماده از سرگيري مذاكره هستند، اما اولويت هاي دو طرف متفاوت است. غرب خواستار محدوديت بخشي حساس از برنامه هاي هسته اي ايران است كه مي تواند كارايي نظامي داشته باشد و در مقابل ايران، تعليق تحريم ها و به رسميت شناخته شدن حقوق هسته اي را اولويت مذاكره مي داند.
دريل كيمبال، از انجمن كنترل تسليحاتي در آمريكا مي گويد، ايران آشكارا به دنبال تعليق همكاري خود با آژانس است تا اهرم هاي خود را در مقابل 1+5 افزايش دهد.
به گزارش ديپلماسي ايراني يك مقام غربي در گفت و گو با رويترز تصريح مي كند كه هيچ تمايلي در بين قدرت هاي غربي براي پاداش دادن به تهران وجود ندارد. حتي در صورتي كه ايران با آژانس همكاري كند نيز، 1+5 امتيازي به ايران نخواهد داد چرا كه به نظر آمريكا و متحدانش، موضوع ايران و آژانس جدا از روند مذاكرات تهران و گروه 1+5 است.(!)
كليف كاپچان، تحليلگر سياسي در اين زمينه مي گويد اكنون ايرانيان به پيشنهادهاي غرب علاقه ندارند و در مقابل مي كوشند از اهرم آژانس استفاده كنند.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها