کد خبر: ۱۱۴۷۵۰
زمان انتشار: ۰۸:۵۴     ۰۱ اسفند ۱۳۹۱
عربستان سعودي با بحران پادشاهي روبرو شده است.
598: نشريه آلماني دي سايت با انتشار اين مطلب نوشت: كمتر خبري در عربستان تا اين حد جلب توجه كرد. ملك عبدالله برادر ناتني خود مقرن بن عبدالعزيز بن سعود را به عنوان معاون دوم نخست وزير برگمارده است. در نگاه اول اين تصميم چندان مهم به نظر نمي رسد، اما اين انتصاب به اين گمانه زني ها پايان مي دهد كه چه كسي بايد در عربستان بعد از مرگ عبدالله 90 ساله و وليعهد 77 ساله سلمان، به سلطنت برسد. به احتمال زياد اين فرد مقرن خواهد بود زيرا سمت معاون دوم نخست وزير در گذشته نيز به وليعهدهاي آينده داده مي شد.

مقرن، متولد 1943، تاكنون تنها به عنوان رئيس سازمان جاسوسي عربستان در فاصله سال هاي 2005 تا 2012 نامي داشت و به عنوان متحد نزديك ملك عبدالله محسوب مي شود. انتصاب او غيرمنتظره است، او مدتها به عنوان نامزد احتمالي مقام ولايتعهدي مطرح نبود زيرا كوچك ترين پسر بنيانگذار حكومت سعودي ابن سعود است و با هفتاد سالي كه دارد جوان تر از مهمترين نوه هاي ابن سعود كه آنان نيز به رسيدن به تخت پادشاهي چشم دوخته اند.

مقرن به خوش گذراني معروف است.
دي سايت نوشت: با اين وجود با انتصاب مقرن، مسئله اصلي جانشيني پادشاه در عربستان سعودي هنوز حل نشده است، اينكه كدام نوه جاي نسل پسران ابن سعود را خواهد گرفت. از سال 1953هر بار بزرگترين پسر ابن سعود، كه مي خواست و مي توانست، به جاي برادر درگذشته خود پادشاه مي شد. اين امر از سال 1990 باعث شد كه سمت هاي مهم در عربستان پيوسته در اختيار افراد فرتوت قرار بگيرد و در سال هاي 2011 و 2012 ظرف چند ماه دو وليعهد بميرند.

گرچه ملك عبدالله در سال 2007 دستور ايجاد شورايي را داده بود كه در صورت مرگ و بيماري و زوال عقل پادشاه و وليعهد، جانشين آنها را تعيين كند. اما معلوم نيست آيا اين شورا در عمل نقشي بازي مي كند يا نه.
نشريه آلماني مي افزايد: بسياري از سعودي ها در ماه هاي اخير ابراز نگراني كرده اند، چرا كه ملك عبدالله مدام مجبور به معالجات پزشكي بوده و نيز شايع شده وليعهد هم مشكلات سلامتي دارد. با انتصاب مقرن چنين مي نمايد مسئله جانشيني براي مدتي طولاني سامان داده شده باشد اما به اين پرسش دشوار كه بعد از او چه كسي بايد بيايد تاكنون پاسخي داده نشده است.

 ابن سعود بيش از 40 پسر داشت و اينان نيز به نوبه خود فرزندان و نوادگان زيادي داشتند كه در سال هاي اخير سمت هاي مهمي را احراز كرده اند. وزير جديد كشور محمدبن نايف (متولد 1959) از اين زمره است، وي سمت وزارت كشور را در سال 2012 و بعد از درگذشت پدرش كه تا آن زمان وزير كشور بود به دست آورد و به اين ترتيب يكي از مهمترين سياستمداران عربستان شد. ناظران فرمانده گارد ملي و پسر پادشاه ميتب بن عبدالله (متولد 1953) و جانشين وزير دفاع خالد بن سلطان (متولد 1949) را همواره از نامزدهاي ولايتعهدي مي دانند. با انتصاب مقرن احتمالاً بخت فرزندان پادشاه سابق ملك فيصل كه به عنوان نامزدهاي مورد مصالحه مطرح مي شدند كاملاً از بين رفته است؛ بسياري از نوادگان يا خيلي پير و يا خيلي بيمار هستند تا بتوانند ادعاي جدي نسبت به پادشاهي داشته باشند.

دي سايت يادآور شد: در بين جوانان شيعه در شرق كشور ناآرامي هايي وجود دارد كه مدام به خشونت منجر مي شود. در كشور همسايه و متحد يعني بحرين، حكومت سلطنتي نتوانست به ناآرامي ها در مناطق شيعه نشين كه در اين فاصله شكل دائمي به خود گرفته پايان دهد. سرايت اين ناآرامي ها به عربستان منتفي نيست.

شايان ذكر است پيش از اين فواد ابراهيم تحليلگر سعودي در مصاحبه با العالم، انتصاب مقرن را نشانه تشديد اختلافات در رژيم سعودي دانسته و در عين حال تصريح كرده بود: مقرن چندي پيش از رياست سازمان استخبارات بركنار شد و بندربن سلطان جاي او را گرفت. مقرن نزد عموم مردم عربستان به بي مبالاتي و دائم الخمري معروف است و بيشتر وقتش به بطالت مي گذرد اما اكنون ناگهان به انساني با اراده تبديل شده و مسئوليت مهمي به وي واگذار مي شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها