کد خبر: ۱۱۵۸۱۹
زمان انتشار: ۱۳:۵۲     ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
با نزدیک شدن به مذاکرات آلماتی، کاخ سفید، تلاش‌های خود را برای تشدید فضاسازی رسانه‎ای که این روز‌ها و ماه‎ها به شدت آنرا در قبال ایران دامن زده است، یعنی مذاکره مستقیم با ایران، افزایش داده است.
به گزارش رجانیوز، در آخرین اقدام نمايشي، ۱۱ نفر از نمایندگان کنگره آمریکا با ارائه طرحی موسوم به «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و توقف جنگ از طریق دیپلماسی» خواستار تعیین نماینده ویژه‌ای برای ایران شده‎اند. 
 
این طرح، گفتگو و مذاکره را راه حل اساسی برای مسئله هسته‌ای ایران دانسته و از رئیس‌جمهور آمریکا می‌‎خواهد تا نماینده‎ای ویژه برای برقراری ارتباط با ایران تعیین کند. 
 
این نماینده ویژه مسئولیت برقراری ارتباط مستقیم و مستمر و همچنین برگزاری مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با دولت ایران در برنامه هسته‎ای و حقوق بشر را بر عهده دارد. 
 
باربارا لی نماينده دموكرات كنگره و از امضاکنندگان این طرح كه سال پيش نيز طرح مشابهي را در كنگره مطرح كرده،‌ در اظهاراتی در باره اين طرح گفته است: «ابرهای تیره‌ای که بر فراز موضوع هسته‌ای ایران قرار دارند، مشکل‎ساز می‌شوند. ما باید از تمام ظرفیت‌های موجود از جمله برقراری ارتباط مستقیم با ایران استفاده کنیم.» 
 
 علاوه بر این ویکتوریان نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نيز بصورت رسمي از تمایل دولت آمریکا براي مذاکره مستقیم با مقامات ایرانی در حاشیه مذاکرات آلماتی سخن گفته است.
 
وی در اين باره گفته است: «ما از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون اظهار داشته‌ایم که در صورت تمایل ایران در بستر همکاری با گروه ۱+۵ تمایل به مذاکره دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران را داریم. ما بار دیگر پیشنهاد خود را تکرار می‌کنیم.» نولاند همچنین مدعی شده که «ما همچنان با قاطعیت بر این باوریم که راه حل دیپلماتیک برای حل مسائل وجود دارد.» 
 
البته تمایل به مذاکره با ایران تنها در چارچوب مسائل سیاسی محدود نشده است چه آنکه مهمان نوازی ایرانیان در مسابقات جهانی کشتی نیز اين جرقه را در ذهن آمریکایی‌ها روشن كرده است كه شايد از اين طريق بتوان راهی برای برقراری مذاکره مستقیم با ایران، يافت. 
 
در همین راستا، نولاند پس از اعلام آمادگی واشنگتن برای مذاکره با ایران در حاشیه مذاکرات آلماتی، گفت: «پس از پایان رقابت‌های جام جهانی کشتی تهران، ورزشکاران ایرانی و امریکایی در خیابان‌های تهران به تصمیم IOC به حذف کشتی از المپیک اعتراض کرده‌اند.» 
 
عکس یادگاری محمود احمدی‌نژاد نیز با کشتی‌گیران ‌امریکایی بازتاب زیادی در رسانه‌های خارجی داشته، عکسی که برخی رسانه‌ها می‌خواهند از آن به عنوان نزدیک شدن دو دولت یاد کنند. 
 
با این حال رسانه‌های امریکایی مانور گسترده‌ای روی این عکس داشته‎اند و خبرگزاری آسوشیتدپرس از آن به عنوان یک اتفاق نادر یاد کرده است. این خبرگزاری پس از پایان رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد نوشت: «در یک اتفاق نادر اعضای تیم ملی کشتی آزاد امریکا با محمود احمدی‌نژاد دست دادند.» در بخش دیگری از این گزارش آمده است که دو کشور ایران و امریکا از سال ۱۹۷۹ تا به حال روابط دیپلماتیک نداشته‌اند و تصمیم اخیر IOC یک هدف مشترک برای این دو کشور که در کشتی صاحب قدرت هستند فراهم کرده است. 
 
 
آيا مذاكره و رابطه ايران و امريكا، منوط به چند ديدار در حاشيه مذاكرات و يا عكس يادگاري كشتي‎گيران است!؟
 
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با مردم آذربایجان با بیان «انقلابی» به صورت «صریح و واضح» فهرستي از مسائل موجود في مابين مردم ايران و دولت امريكا را مطرح كرده‎اند كه به نظر مي‎رسد تا حل نشدن و جبران اين فهرست، عكس‎هاي يادگاري و يا حتي تلاش براي ديدارهاي سرپايي در حاشيه مذاكرات هسته‎اي، نتواند براي براقراري رابطه يا مذاكراتي مثمر ثمر راهگشا باشد و اين در حالي است كه حل شدن اين فهرست طولاني، به عزم جدي حاكميت امريكا بستگي خواهد داشت و نه چند اظهار نظر رسانه‎اي و ژست ژورناليستي.
 


رهبر معظم انقلاب در بيان فهرست بلند مسائل موجود ميان مردم ايران و دولت امريكا، «بی‌منطق بودن دولت آمریکا، تبلیغاتی بودن ادعای مذاکره با ایران، دروغ بودن ادعای برداشتن تحریم‌ها در صورت مذاکره و همچنین قبول مذاکره در عرف آمریکا به معنای پذیرفتن حرف آمریکایی‎ها است»، را از جمله دلایل عدم مذاکره با آمریکا عنوان کردند. 
 
البته حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مذاکره با آمریکا را «تحت شرایط منطقی» امکان پذیر دانستند. ایشان شرایط چنین مذاکره‌ای را «دست برداشتن آمریکایی‌ها از شرارت و زورگویی، منطقی بودن در حرف و عمل، احترام به ملت ایران، آتش افروزی نکردن در منطقه و دخالت نکردن در مسائل داخلی ایران» عنوان کردند. 
 
موضوعي كه با عملياتي شدن تحريم‎هاي جديد امريكا عليه ايران، به نظر نمي‎رسد در هفته‎هاي گذشته محقق شده باشد كه اينك و در حاشيه نشست آلماتي، به يك مذاكره دو طرفه ايراني ـ امريكايي مبدل شود.
 
این در حالی است که به نظر مي‎رسد آمریکایی‎ها در شرایط فعلی با مطرح کردن موضوع مذاکره در سنجش این موضوع هستند که رفتار ایران تابعی از فشارهای اقتصادی هست یا نیست؟ 
 
استفان وال با اشاره به این رویکرد، یعنی ایجاد فشار برای گرفتن امتیاز دولت آمریکا، در فارین پالسی می‌نویسد: اگر کسی شما را تهدید کند در صورت انجام کاری که نمی‌خواهید مجازات خواهید شد، واکنش شما چه خواهد بود؟ تا زمانی که مجازاتی که به آن تهدید شده‌اید واقعا هولناک باشد، با آن مخالفت می‌کند، زیرا تن دادن به تهدید‌ها، تهدید کننده را ترغیب می‌کند تا درخواست‌های بیشتری داشته باشد. 
 
وی با انتقاد از منطق آمریکایی مبنی بر اینکه تحت فشار می‌‎تواند از ایران امتیاز بگیرد، ادامه داده است: در عرصه سیاست‎های بین المللی، کوتاه آمدن در برابر تهدیدهای یک کشور به منزله مواجه شدن با چشم‎اندازی است که در آن کشورهای دیگر نیز یکی پس از دیگری درخواست‌های خود را مطرح می‌کنند. 
 
به همین خاطر است که سعید جلیلی در آخرین اظهارات خود به طرف غربی توصیه کرد اشتباهات محاسباتی خود را اصلاح کنند و با رویکردی دیگری به آلماتی قدم بگذارند.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها