کد خبر: ۱۱۶۴۵۷
زمان انتشار: ۱۱:۱۸     ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
یک روزنامه آمریکایی با اشاره به مذاکرات «آلماتی» در قزاقستان با اشاره به پیشنهاد گروه ۱+۵ به ایران گزارش کرد که قدرت‌های جهان در گفت‌وگوی هسته‌ای یک «هویج کوچک» به ایران پیشنهاد داد.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس‌تایمز»، کشورهای 1+5 (آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین بعلاوه آلمان) در نشست هسته‌ای «آلماتی» در قزاقستان پیشنهاد داده است در صورتی تحریم‌ها علیه ایران راه به اندازه کمی کاهش می‌دهد که ایران موافقت کند تولید اورانیوم با درصد غنای متوسط (20 درصد) را متوقف کند.

این روزنامه سپس به پیشنهاد اندک گروه 1+5 اشاره کرد و نوشت که قدرت‌های جهان پیشنهاد دادند به ایران اجازه دهند تجارت‌های خود را با طلا و دیگر فلزهای باارزش انجام دهند و همچنین پیشنهاد دادند که فروش مواد پتروشیمی و برخی محدودیت‌های بانکی را تسهیل کنند.

کشورهای 1+5 در قبال این پیشنهاد اندک از ایران خواستند تا تولید اورانیوم با درصد غنای 20 را در تأسیسات فردو متوقف کند.

در شرایطی که پیشنهاد کشورهای گروه 1+5 در قبال درخواستی که از ایران دارند، عادلانه نیست، «مایکل مان» سخنگوی «کاترین اشتون» رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز اول مذاکرات را سودمند خواند.

بر اساس این گزارش، مقامات ایرانی نیز اعلام کردند که در صدد هستند پیشنهادات خود را مطابق با آنچه که به آنها پیشنهاد شده است، ارائه می‌دهند.

*احتمالاً تا پاییز مذاکرات جدی بین ایران و 1+5 صورت نمی‌گیرد

این روزنامه آمریکایی ادامه داد «کلیف کوپچان» یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا در شورای گروه اوراسیا در واشنگتن اعلام کرد که بر این باور است که دو طرف پیشنهادات گذشته خود را بیش از انتظار ملایم کرده‌اند و تا اندازه‌ای شانس دیدارهای بیشتر در سه ماه آتی را فراهم آورده‌اند.

وی تصریح کرد که احتمال نمی‌رود به دلیل انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ایران که قرار است در ماه ژوئن برگزار شود، تا پاییز امسال، مذاکرات جدی بین ایران و 1+5 صورت گیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها