کد خبر: ۱۱۸۶۰۷
زمان انتشار: ۱۱:۳۸     ۱۷ اسفند ۱۳۹۱
یک کارشناس مسائل راهبردی در سخنانی در همایش بین‌المللی خلیج فارس با اشاره به حمایت‌های ایران از سوریه تأکید کرد که این حمایت‌ها در راستای منافع جهان اسلام است.

به گزارش598،به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس بیست و یکمین همایش بین‌المللی خلیج فارس با برگزاری نشست خبری مشترک ابراهیم عزیزی استاندار هرمزگان و مصطفی دولت‌یار مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

عزیزی در این نشست گفت: خلیج فارس ظرفیت بزرگی برای همکاری و دوستی میان ملت‌ها است چرا که ایران دارای پیشینه تاریخی بزرگی است.

وی افزود: هرمزگان مهم‌ترین نقش را در حمایت از نام خلیج فارس دارد.

استاندار هرمزگان تصریح کرد که نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال وحدت و همگرایی در منطقه است.

دولت‌یار نیز در ادامه این نشست ابراز داشت که بیست و یکمین همایش بین‌المللی خلیج فارس بر روح همفکری و تلاش برای پیدا کردن راهکارهایی در راستای وحدت و هم‌افزایی در منطقه برای امنیت و صلح و ثبات متمرکز بود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره تلاش‌های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با ادعاهای برخی همسایگان درباره جزایر سه گانه و نام خلیج فارس تصریح کرد: مسئله جزایر یک سوءتفاهم است و هیچ محکمه‌ای صلاحیت بحث درباره این جزایر را ندارد.

دولت‌یار افزود: درباره نام خلیج فارس نیز وزارت خارجه با تلاش توانسته در سازمان ملل چند بخشنامه را اجرایی کند که در آن تصریح شده برنامه‌ها و اسناد بین‌المللی سازمان ملل و سازمان‌های وابسته به آن، از نام خلیج فارس نام برای این پهنه آبی استفاده شود.

مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی در پایان تصریح کرد که امیدوارم سوءتفاهم برخی دوستان عربی درباره نام خلیج فارس در سایه تفاهم‌های فرهنگی حل شود.

همچنین عصر امروز دو نشست تخصصی «تحولات جهان اسلام: فرصت‌ها و چالش‌ها»‌ به ریاست مهرداد کیایی مشاور رئیس مرکز آموزش و پژوهش بین‌المللی و نشست جمع‌بندی به ریاست دولت‌یار برگزار شد.

در این دو نشست کارشناسانی از ایران، هند، لهستان، ژاپن، اوکراین و سنگاپور مقالات خود را ارائه دادند.

رضا مؤمن‌زاده کارشناس مسائل راهبردی تصریح کرد: تفکر شیعه به عنوان امتداد انقلاب اسلامی همیشه به دنبال وحدت بوده است.

این کارشناس با بیان اینکه حمایت‌های تهران از دولت دمشق در راستای منافع جهان اسلام است، افزود:‌ مواضع سوریه در قبال دغدغه‌های اصلی جهان اسلام همچون مقابله با نظام سلطه رژیم صهیونیستی و مسئله فلسطین موجب شده تا بتوان اینگونه استدلال کرد که حمایت ایران از این کشور می‌تواند موجب تقویت مؤلفه‌های وحدت‌بخش در جهان اسلام شود.

اسامو میاتا کارشناس ژاپن یکی دیگر از سخنرانان نشست امروز بود. وی با اشاره به اهمیت تحولات خاورمیانه و خلیج فارس برای توکیو تأکید کرد که 90 درصد نفت ژاپن از این منطقه تأمین می‌شود و ژاپن نمی‌تواند مانند گذشته بر انرژی هسته‌ای تکیه کند.

وی خریدهای تسلیحاتی کلان برخی کشورهای عربی از کشور آمریکا را دلیل مشکلات اقتصادی داخلی از جمله شکاف طبقاتی در کشورهای عربی دانست.

حسین آجرلو کارشناس مسائل فلسطین و لبنان آخرین سخنران نشست‌های تخصصی امروز بود.

وی در ارائه خود درباره مقاله‌اش با عنوان «سیاست منطقه‌ای کشورهای حاشیه خلیج فارس در برابر جریان مقاومت در تحولات بیداری اسلامی» عنوان کرد که در خاورمیانه نوعی توازن وحشت بین کشورها وجود دارد که دخالت آمریکا عمق این مسئله را بیشتر کرده است.

این کارشناس وحدت اسلامی را به سنگ بزرگی تشبیه کرد که کمتر کسی سراغ آن می‌رود.

وی پیشنهاد داد که با گسترش همکاری‌های دیپلماتیک، پرهیز از جنگ رسانه‌ای، همکاری فنی، اقتصادی و کمک برای تقویت ثبات در کشورها،‌ همکاری‌ها در جهان اسلام تقویت شود.

در پایان نشست جمع‌بندی ابراهیم عزیزی و هیئت همراه وی از استانداری هرمزگان در نشست حضور یافتند و از جمع‌بندی مقالات ارائه شده در همایش اطلاع پیدا کردند.

دومین و آخرین روز همایش بین‌المللی خلیج فارس با نشست خبری و ضیافت شام به میزبانی استاندار هرمزگان به پایان رسید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها