کد خبر: ۱۱۹۳۳۲
زمان انتشار: ۱۴:۰۷     ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
هنری کیسینجر دیپلمات تاثیرگذار و وزیر سابق امور خارجه آمریکا در دولت نیکسون (1977-1973)، روز جمعه در کنفرانس سالانه‌ی شورای روابط خارجی به تشریح مسائل پیش روی سیاست خارجه این کشور پرداخت.

به گزارش598، خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، کیسینجر در این کنفرانس در مورد گفتگوی آمریکا با دیگر ملت‌ها گفته است بهترین روش برای آغاز گفتگو میان دو ملت مطرح کردن مستقیم خواسته‌ها است که از اتلاف زمان جلوگیری می‌کند.

ایران می‌تواند متحد آمریکا باشد/تلاویو به عواقب حمله فکر نکرده است

کیسینجر در مورد نگاه آینده آمریکا به ایران پیش‌بینی کرده است که، احتمالا رئیس جمهور آمریکا "در طی 12 ماه آینده" مجبور به تصمیم‌گیری شود.

وی در مورد احتمال حمله نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران گفته است چنین تصمیمی، تصمیمی حساس و حیاتی خواهد بود. به نوشته وال استریت ژورنال، کیسینجر در گفتگو با سیاست‌مداران رژیم صهیونیستی از آن‌ها خواسته به جای ترسیم کردن روز تصمیم‌گیری در مورد اقدام نظامی علیه ایران، عواقب این حمله و "سی روز بعد [از حمله]" را برای او ترسیم کنند. کیسینجر افزوده است، گمان نمی‌کند مقامات تل‎آویو در این مورد عمیقا فکر کرده باشند.

کیسینجر گفته است مقامات تل‎آویو به این امید هستند، کشوری به غیر از آمریکا، شاید روسیه، این سناریو را عملی کند.

دیپلمات باسابقه آمریکایی، پیش‌بینی قطعی در مورد واکنش ایران به اقدام نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران نداشته است و گفته در صورت وقوع حمله ممکن است ایران در تنگه هرمز دردسر ساز شود، یا اینکه اصلا دست به اقدامی نزند، اما مقامات تل‎آویو نمی‌توانند بر اساس یک امید تصمیم‌گیری کنند.

سیاستمدار کهنه‌کار عرصه سیاست خارجه آمریکا بر این باور است که آمریکا، ایران را به عنوان یک "کشور" می‌خواهد "نه یک هدف"، کشوری که روزی می‌تواند متحد آمریکا باشد. به عقیده کیسینجر، یک ایران هسته‌ای "قدرت و واقعیتی جدید" در منطقه خواهد بود و به طور حتم دیگر کشورهای منطقه خواستار سلاح هسته‌ای خواهند بود.

کیسینجر در مورد برنامه هسته‌ای ایران گفته است سوالی که در سال جاری پیش روی سیاستمداران آمریکایی خواهد بود این است که: "آیا سطح کنونی غنی‌سازی قابل قبول است؟"

اگر حافظ اسد هم بود، همین کار را می‎کرد

کیسینجر در مورد سوریه نیز به اظهار نظر پرداخته است و مدعی شده در صورت کناره‌گیری بشار اشد از قدرت، شرایط بهتر می شود. وی اعتقاد دارد که اگر پدر بشار نیز در این شرایط بود، همین روال را پی می‌گرفت اما در زمینه دیپلماسی ماهرانه‌تر عمل می‌کرد.

وزیر خارجه اسبق آمریکا با تاکید بر لزوم تعیین آینده سوریه پس از بشار اسد، گفت سوریه‌ای با حضور تمامی گروه‌های قومی با درجه‌ی خاصی از خودمختاری، مطلوب خواهد بود.

بالا: کیسینجر در کنار مائو تسه‌تونگ بنیان‌گذار جمهوری خلق چین، کیسینجر نقش تعیین‌کنند‎ه‍‎ای در کاهش تنش‌ها میان چین و آمریکا داشت

پایین: کیسینجر در کنار ریچارد نیکسون، رئیس جمهور آمریکا، و اسماعیل فهیم، وزیر امور خارجه مصر، پس از جنگ یوم کیپور

اسلام‌گرایان مصر در نبرد قدرت، نظامیان را شکست خواهند داد

کیسینجر در مورد آینده مصر پیش‌بینی کرده است که در نبرد نهایی بین نظامیان و اسلام‌گرایان در این کشور احتمالا دولت اسلامی در مصر به قدرت برسد. پس از این آمریکا باید به این موضوع فکر کند که آیا باید حمایت‌های خود از مصر را مشروط سازد؟

کره شمالی تا 10 سال آینده سقوط می‌کند

کره شمالی برای چین اهمیت استراتژیک و نمادین دارد و مستعدترین کشور برای به راه انداختن جنگی واقعی است. به عقیده کیسینجر رژیم کره شمالی هیچ فلسفه و اعتقادی ندارد و در عوض سرشار از خشونت و وحشیگری است. کیسینجر پیش‌بینی کرده است رژیم کره شمالی ممکن تا 10 سال آینده دوام خواهد داشت اما روزی، اتفاقی خواهد افتاد که ممکن است به سقوط این رژیم ختم شود.

آمریکا ممکن است وارد منازعه ژاپن با چین شود

کیسینجر به رهبران آمریکا در مورد نحوه نگرش به رابطه آمریکا با چین و توجه بیش از حد آمریکایی‌ها به شخصیت رهبران چین در تعریف روابط جدید با این کشور هشدار داده است. به گفته کیسینجر، رهبران چین در دوران انقلاب فرهنگی چین و زمان عملی شدن اهداف این انقلاب زندگی کرده‌اند. چه به عنوان زندانی و چه به عنوان زندانبان، رهبران چین تحت تاثیر انقلاب فرهنگی چین شکل گرفته‌اند و در زمان بحران ممکن است با مقاومت شدیدتری نسبت به پیشینیان خود عمل کنند. همچنین به عقیده کیسینجر تلاش چین برای حل مسائل داخلی کشور ممکن است با حوادثی عجیب مختل شود. تنش میان ژاپن و چین بر سر جزایر واقع در دریای چین یکی از این حوادث است که می‌تواند آمریکا را نیز وارد این درگیری کند.

سیاست خارجه اردوغان ضد آمریکایی است

کیسینجر معتقد است رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، یک اسلام‌گرای حقیقی است که به دنبال بازسازی نفوذ ترکیه است. برای اردوغان، رژیم صهیونیستی نمادی از آمریکا است، و سیاست خارجه اردوغان، بدون حمله به آمریکا، سیاستی ضد آمریکایی است.

کسی نمی‌داند سیاست خارجه اوباما به کجا منتهی می‌شود

وی در پایان در مورد سیاست خارجه دولت اوباما گفته است کسی نمی‌داند سیاست خارجه اوباما به کجا می‌رود، گرچه تیم سیاست خارجه اوباما در برخورد تاکتیکی با موقعیت‌های بیش رو از خود مهارت نشان داده است اما آن‌ها در ایجاد چارچوب استراتژیک موفق نبوده‌اند. کیسینجر افزوده است، دستگاه سیاست خارجه اوباما در همه جای دنیا مورد اعتماد نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها